Citat:
Ja exakt. Allt påverkar allt.
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det är såklart att en förändrad parameter påverkar de andra. Vi har en riktigt jävlig bläckmaskin på jobbet som fungerar på precis det sättet, där man har 5-6 parametrar man kan ändra, och en ändring i en parameter gör att de andra parametrarna fungerar annorlunda. Det finns tusentals sätt att få bra bläck från maskinen men väldigt många fler alternativ där det bara blir klumpar, att inget bläck kommer eller det skvätter överallt. Det finns ett spann över möjliga parametrar, det finns massor med parametrar som helt enkelt är omöjliga att använda.
Citat:
Att sannolikheten för att ordning skapas är mindre än att oordning skapas är vedertaget.
Fine tuning-förespråkare tar sällan hänsyn till att det finns parametrar som inte kan existera (och man har ingen koll på hur stor chans det är att en parameter blir just vad den blir). Därför blir kalkylerna kring fine tuning ofta till fantasisiffror, se mitt tidigare exempel med stenen.
Citat:
Det är ju just detta som är pudelns kärna. Jag respekterar (och har förståelse) för ditt synsätt. Ärligt uttryckt.
Det jag kan säga är att alla bilder av Gud där bilden får en mening känns osannolika för mig. Att kalla en naturlig process för gud känns i min mening motbjudande, då det är en direkt motsats till gud (som är en övernaturlig, medvetet skapande process, enligt min definition).
Men . . ja vad ska man säga. Det är ju exakt tvärtom. Gud är det mest naturliga som finns. det är just dessa processer som utgör naturen. Eller mer definierat uttryck så är det så som vi uppfattar det.
Citat:
Ja, men detta är bara ytterligare ett cirkelresonemang som inte är falsifierbart. Precis ALLT kan förklaras så. Att det finns för att det överlevt. Det är samma som att saga "det är som det är - för att det är som det är". Dvs en ickeförklaring. Bara en reflektion.
Evolutionsteorin beskriver syftet med ett medvetande ganska bra. En organism som har möjlighet att tolka data har rimligtvis större chans att överleva än en organism som är reproducerande men saknar möjlighet att tolka omgivningen.
För människan har medvetandegraden spunnit iväg riktigt långt, och möjligheten att tolka information har så hög prioritet att människan mer eller mindre är livsoduglig i naturen i flera år utan beskyddare (föräldrar).
För människan har medvetandegraden spunnit iväg riktigt långt, och möjligheten att tolka information har så hög prioritet att människan mer eller mindre är livsoduglig i naturen i flera år utan beskyddare (föräldrar).
Citat:
Ja, det är ju premissen. Men det är ju empiriskt. Detta är ju inget påhitt. Ju mer fysiken utforskar naturen, ju mer ser man att det är en och samma maskin. Bakom allt är det ren matematik.
Det är är en tankekedja/cirkelargumentation som utgår ifrån att universum är likt liv. Stödet från varje argument är lågt och ligger på sin höjd i "skulle kunna funka".