2012-11-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Låt mig gissa: Du tog det röda pillret när du fick välja, eller hur?
Ja, tyvärr... jag kan inte längre gå tillbaks nu när jag har sett sanningen.

Att veta sanningen handlar mer om mod än intelligens. Man måste våga möta verkligheten och sig själv.

Citat:
Så materialism: 1, andra ontologiska filosofier: 0. Coolt, jag hejar på materialism.
Problemet med materialism är att materia inte går att bevisa att det är något verkligt som är skild från medvetandet. Men idealism börjar inte med något hypotetiskt, som materia, utan den börjar med något som vi vet finns: "jag är", så den baseras på något verkligt, till skillnad från något hypotetiskt.
Senast redigerad av elsydeon 2012-11-14 kl. 20:34.
Citera
2012-11-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ponera att allt detta du kommer med är sant, vad får det för påverkan på mitt liv? Slipper jag jobba, kan jag börja gå genom väggar eller vad blir skillnaden?
Det blir sällan någon skillnad, men om vi inser illusionen för starkt kan vi sluta existera, vilket är anledningen varför vi valde att glömma verkligheten och sanningen (icke-existens).

Jag skulle inte rekommendera människor att möta verkligheten om de inte vill... illusioner är ofta bättre, därför skapade vi dom. Därför tvekade jag också lite att ge beviset om guds sanning.

Så ta inte det jag säger för allvarligt. Jag rekommenderar att ni skrattar och hånar det jag säger, precis som jag själv oftast också gör, för att jag vill inte inse den här sanningen.

lol
Senast redigerad av elsydeon 2012-11-14 kl. 20:44.
Citera
2012-11-14, 21:06
Medlem
shit... hoppas jag inte förstörde hela tråden med beviset jag gav. jag tänkte väl att det finns vissa risker med det beviset, men folk ville ju ha det... men det var inte meningen att säga sanningen, det var ju bara ett skämt.
Citera
2012-11-14, 21:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Korrekt, hjärnan finns förstås också i medvetandet. Men tänk på att eftersom allt är en mental illusion, inklusive hjärnan, så kan vi också påverkas mentalt av saker som händer i den mentala illusionen. Det är just på grund av att hjärnan finns i medvetandet som vi kan påverkas av den.

Negro, please....har du inte skämt ut dig tillräckligt nu?

Citat:
Om hjärnan fanns nånstans, utanför vårt medvetande, i en annan verklighet skiljd från medvetandet, så skulle det inte kunna finnas någon koppling mellan dom. Men eftersom båda är samma sak så fungerar anslutningen mellan hjärnan och medvetandet.

medvetandet = hjärnan = gud

Lägg ner, pajas.

Jag noterar i övrigt att du ignorerade övriga kommentarer i inlägget. det säger en hel del. Jag vill veta hur i helvete du har mage att säga att det är "ofalsifierbart/ovetenskapligt" att medvetandet är en del av hjärnan, samtidigt som du kan slå fast som fakta att "alla livsformer är anslutna till ett kosmiskt medvetande". Jag väntar.
Citera
2012-11-14, 21:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Erkänn, du sitter och hittar på detta vart eftersom?

Det kaaaan vara så
Citera
2012-11-14, 21:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Problemet med materialism är att materia inte går att bevisa att det är något verkligt som är skild från medvetandet. Men idealism börjar inte med något hypotetiskt, som materia, utan den börjar med något som vi vet finns: "jag är", så den baseras på något verkligt, till skillnad från något hypotetiskt.

Varsågod då att bevisa detta i högre grad än att materia existerar. Jag väntar.
Citera
2012-11-14, 21:17
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ja, tyvärr... jag kan inte längre gå tillbaks nu när jag har sett sanningen.

Att veta sanningen handlar mer om mod än intelligens. Man måste våga möta verkligheten och sig själv.
Jag är övertygad utav att du behöver en uns utav bägge faktiskt.

Citat:
Problemet med materialism är att materia inte går att bevisa att det är något verkligt som är skild från medvetandet.
Säg det till Higgs Boson... existensen utav materia kan nu förklaras utmärkt utav fysikens modell (som du erhåller existerar), så huruvida att allt bara är en "illusion" blir nu en vag hypotes från din sida.

Citat:
Men idealism börjar inte med något hypotetiskt, som materia, utan den börjar med något som vi vet finns: "jag är", så den baseras på något verkligt, till skillnad från något hypotetiskt.
Och fysikens lagar, tydligen... du är inte helt konsistent i din filosofi

Citat:
Så ta inte det jag säger för allvarligt. Jag rekommenderar att ni skrattar och hånar det jag säger, precis som jag själv oftast också gör, för att jag vill inte inse den här sanningen.
Dont mind if I do... säg hej till Morpheus åt mig.
Citera
2012-11-14, 21:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det blir sällan någon skillnad, men om vi inser illusionen för starkt kan vi sluta existera,

Källa på det?

Citat:
vilket är anledningen varför vi valde att glömma verkligheten och sanningen (icke-existens).

Källa på det?

Citat:
illusioner är ofta bättre, därför skapade vi dom.

Källa på det?

Citat:
Så ta inte det jag säger för allvarligt.

Var inte orolig.

Citat:
Jag rekommenderar att ni skrattar och hånar det jag säger

Risken finns.

Citat:
precis som jag själv oftast också gör,

Citat:
för att jag vill inte inse den här sanningen.

Citera
2012-11-14, 21:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
shit... hoppas jag inte förstörde hela tråden med beviset jag gav. jag tänkte väl att det finns vissa risker med det beviset, men folk ville ju ha det... men det var inte meningen att säga sanningen, det var ju bara ett skämt.

Är ditt "bevis" bara ett skämt nu?

Du kör en Islampeace igen? Häääääärligt.....
Citera
2012-11-14, 21:35
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Okej...

Jag har skrivit det riktiga/ultimata beviset för Gud nu. Men jag måste varna ateister att ni kommer inte bara börja tro på gud när ni läser det, ni kommer veta att gud finns.

Jag har lagt beviset i spoiler taggar så att ateister som vill fortsätta vara ateister kan fortsätta vara ateister, genom att inte se den.

Läs inte den här texten om du inte vill veta att gud finns:

Månadens antiklimax. Inte för att jag förväntade mig något annat. Tror du, seriöst, att det är något nytt och revolutionerande du kommer med?
Citera
2012-11-14, 22:31
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoZRandom
Jag vaknade mitt i natten och under 30sekunder stod en skepnad över in säng jag var väl bara 10 år då, på morgonen berättade min mamma till mig att morfar hade gått bort. han var inte sjuk eller något, det kan förstås finnas en förklaring till detta, jag har inte funnit någon än.

Jag har varit med om en mycket snarlik sak. Det kändes mycket verkligt men det krävs inte mycket sökande i olika källor för att förstå att den bästa förklaringen är den enklaste: vår egen hjärna är fullt kapabel till att, så att säga, spela oss själva ett spratt.
Citera
2012-11-14, 23:14
Medlem
baylifes avatar
Gud har idag uppenbarat sig för oss. Ära vare Zlatan.

Amen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in