2013-03-27, 07:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Ja, dom bevisen har jag ju redan gett många gånger, till och med i mitt föregående inlägg i kryptisk form, därför finns det inte så mycket att diskutera längre, förutom kanske för de som inte har förstått bevisen.

Så då är vi tillbaka på KKP nivån om vad 'bevis' egentligen är.

Och din blanding av din 'dagens position', semantisk akrobatik, halvkväden pseudo-esoterism och omtolkad, doktrinell smet är lika meningslös som att använda Kalle Anka i Bön Po-tolkning som existentiellt underlag.

Jag har själv en new-age/foliehatts-bakgrund, och jag vet precis hur mycket ... eller rättare sagt hur lite .... lockbetet av "jag har special-insikt" är värd: Det är 'scam', skräpet från wannabe-guru 'industrin'.

'Andlighetens' motsvarighet till veckotidnings-horoskoper.
Citera
2013-03-27, 11:23
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Jag är "jag är". Du vet den som Guds Ord pratar om i Exodus 3:14. Bara ett tomt medvetande som använder många olika former och personligheter.

Bevisa för mig att du har ett medvetande.Det enda medvetande jag kan styrka att det existerar är mitt eget.Ni övriga kan för allt jag vet vara androider placerade här för att göra min vardag lite roligare.
Citera
2013-03-27, 11:26
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ja, dom bevisen har jag ju redan gett många gånger, till och med i mitt föregående inlägg i kryptisk form, därför finns det inte så mycket att diskutera längre, förutom kanske för de som inte har förstått bevisen.

Har du fått de 5000:- TS utlovade så vi kan stänga den här tråden?
Citera
2013-03-27, 11:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Bevisa för mig att du har ett medvetande.Det enda medvetande jag kan styrka att det existerar är mitt eget.Ni övriga kan för allt jag vet vara androider placerade här för att göra min vardag lite roligare.

Med den avatarbilden så är det nog du som är androiden för en roligare vardag! Sådeså. Jag däremot är den som existerar.
Citera
2013-03-27, 11:57
Medlem
Bogomils avatar
Blingeliblong; klocken ljudar för rond femtioelva av apologet-teismens sista nödlösning på epistemiska problemer: Solipsismen.

"Ingenting är verkligt, och även om JAG (teisten) ... kanske ... existerar, då är det tämligen osäkert om vetenskapen, logiken, ateismen och religions-kritiken gör det".

Må Noodlis i sin nåd skona oss för skolastisk retorik.
Citera
2013-03-27, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så då är vi tillbaka på KKP nivån om vad 'bevis' egentligen är.

Och din blanding av din 'dagens position', semantisk akrobatik, halvkväden pseudo-esoterism och omtolkad, doktrinell smet är lika meningslös som att använda Kalle Anka i Bön Po-tolkning som existentiellt underlag.

Jag har själv en new-age/foliehatts-bakgrund, och jag vet precis hur mycket ... eller rättare sagt hur lite .... lockbetet av "jag har special-insikt" är värd: Det är 'scam', skräpet från wannabe-guru 'industrin'.

'Andlighetens' motsvarighet till veckotidnings-horoskoper.

Gillar när du skriver lockbete och din atesiktiska inställning här på Fb, vilken är din lära privat?
Vad menar Du, regel på savannen om att inte låta sig lockas om man känner sig otillräcklig och man ska försöka förverkliga sig med hjälp av newage?
Senast redigerad av KissieochKenza 2013-03-27 kl. 12:16.
Citera
2013-03-27, 12:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KissieochKenza
Gillar när du skriver lockbete och din atesiktiska inställning här på Fb, vilken är din lära privat?
Vad menar Du, regel på savannen om att inte låta sig lockas om man känner sig otillräcklig och man ska försöka förverkliga sig med hjälp av newage?

Om jag förstår dig rätt, då är mitt 'budskap' att new-age grejen är något man inte får utbyte av i ett existentiellt sökande; tvärtom.

Och att det inte finns 'svar' eller 'bevis' där öht.
Citera
2013-03-27, 17:30
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Blingeliblong; klocken ljudar för rond femtioelva av apologet-teismens sista nödlösning på epistemiska problemer: Solipsismen.

"Ingenting är verkligt, och även om JAG (teisten) ... kanske ... existerar, då är det tämligen osäkert om vetenskapen, logiken, ateismen och religions-kritiken gör det".

Må Noodlis i sin nåd skona oss för skolastisk retorik.
Varför vederlägger du då inte solipsismen på rent logiska grunder? Du kan inte, och detta på grund av att det är i solipsismen vår "alldagliga" västerländska metafysik oundvikligen landar, förutsatt att vi drar den till sin spets.
Citera
2013-03-27, 18:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Varför vederlägger du då inte solipsismen på rent logiska grunder? Du kan inte, och detta på grund av att det är i solipsismen vår "alldagliga" västerländska metafysik oundvikligen landar, förutsatt att vi drar den till sin spets.

Det har jag redan gjort .... om jag minns rätt, faktisk i en dialog med dig.

Och varför skulle något dras till sin spets? I så fall blir t.ex. relativismen också till ett epistemisk/logisk paradox.
Citera
2013-03-27, 18:20
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Det har jag redan gjort .... om jag minns rätt, faktisk i en dialog med dig.
Vi har diskuterat ämnet, men du har knappast vederlagt någonting.
Citat:
Och varför skulle något dras till sin spets? I så fall blir t.ex. relativismen också till ett epistemisk/logisk paradox.
Därför att det fyller en viktig funktion. Vad spelar det för roll om just 'relativismen' drabbas? Blev du plötsligt dogmatiker?

Edit: Kom nu inte dragandes med ditt "vi faller båda neråt". Om du nödvändigtvis måste göra det, ge isåfall en anledning till varför vi ska lita på våra sinnen.
Senast redigerad av Arepo 2013-03-27 kl. 18:22.
Citera
2013-03-27, 18:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Vi har diskuterat ämnet, men du har knappast vederlagt någonting.

Det är möjligt. Vad menar du med vederlagt .... en positivistisk vederläggning? Sånt sysslar jag inte med.

Iövrigt konkluderade vi på samma sätt, så är din fråga en ren filosofisk övning?

Citat:
Vad spelar det för roll om just 'relativismen' drabbas? Blev du plötsligt dogmatiker?

Ja, jag är väl ultimativt en relativist ... men dogmatisk konklusion-före-fakta är det inte.

Citat:
Edit: Kom nu inte dragandes med ditt "vi faller båda neråt". Om du nödvändigtvis måste göra det, ge isåfall en anledning till varför vi ska lita på våra sinnen.

Så du är alltså osäker på, om du VERKLIGEN fallar neråt?
Citera
2013-03-27, 20:16
Medlem
526s avatar
Citat:
. . . . .konklusion-före-fakta är det inte.
Vill bara flika in lite med att denna hållning givetvis är sund, men den blir också väldigt lätt en retorisk/semantisk fallgrop. Människan är av sin natur lagd att alltid vara subjektiva i fråga om att organisera verklighetsuppfattningen. Utgångspunkten är alltid "tolkning" av verkligheten. Dvs vi ser det vi vill se beroende på situation. Det finns inget tillstånd av "allomfattande objektivitet" som ligger till grund innan vi gör konklusioner. Det kan aldrig bli något annat än en efterkonstruktion att påstå att man inte ägnar sig åt efterkonstruktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in