2012-10-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är just idévärlden jag pratar om. Men jag har inte gått in på vad det är utan att den eventuellt finns.
Idévärlden innebär att det finns ett exakt mönster för allt. Materien försöker sedan att forma sig efter den. Som tenn i en form för tennsoldater. Kom ni håg när man inte hällde i tillräckligt med flytande tenn, eller när formen inte var tät? Då blev det lite krumma varianter. Det är skillnaden mellan materian och idévärlden. Tex så passar evolutionstorin i perfekt i detta. Det finns många varianter av samma sort. Alla utvecklade efter lokala förutsättningar. Tex islandshästar. Det lustiga är att ju mer gyllenesnitt ju bättre överlevnadsförmåga. Dvs de bästa exemplaren har mer GS än de andra.
Dvs det finns en "ideal" ritning av allt. Men de lokala omständigheterna utformar olika versioner för att överleva just där och då. Men själva väsendet finns i matrisen.

Idevärlden håller inte, antagligen övergav Platon också den tanken så småningom. Vilken ide ska du tillämpa på en mänska, t.ex., finns det skilda ideer för barn, vuxna och åldringar t.ex. T.o.m. Aristoteles former är ju bättre.

Citat:
Jo, men det är ju ändå våra sinnen som ska uppfatta det till sist. Det innebär att alla mätningar och observationer egentligen bara är en "tolkning" av det observerade. Även det vi observerar direkt av sinnena beroende på vårt mentala fokus. Tex två personer som tittar ut över havet kan se helt olika
saker. Tex om den ene är fågelskådare och den andra funderar på att dränka sig

Visst. Men det måste finnas en gemensam grund, annars är du solipsist och kommer ingenvart.

Citat:
Varför är det mer logiskt? För att du FÖREDRAR det filosofiska perspektivet materialism/reduktionism.

Nej, helt enkelt för att det är ett resonemang som går att följa utan att man behöver göra "kvanthopp" till overifierade påståenden.

Citat:
Men det här är samma resonemang som mysteriet med hjärnan. Var lagras datan? Det är mycket nu?
Det fungerar. Det är ett faktum
Dessutom är det samma argument som vissa krationister använder. "det är så mycket att det inte går"
Jag säger som nu brukar "allt går om man tillsätter lite tid" (vad tid nu är men ändå)

Nej. Den mängd information som hjärnan innehåller är hanterbar. Den mängd information universum innehåller är något större.

Citat:
Allt är information. Även "oordning"

På sätt och vis, men du kan inte kalla en ostrukturerad oordning för ett medvetande.

Citat:
Nu håller du på att göra fel 2A - Allt som inte är empirisk overifierade, är lika orimligt och osannolikt.
Tex: Tomten och Gud är båda obevisade = alltså kan man lika gärna tro på tomten

Det är du som missuppfattar. Jämförelsen mellan tomten och gud uttrycker bara hur pass osannolika båda företeelserna är, ingen säger att man hellre ska tro på tomten. Som förresten enligt mej är bra mycket mera sannolik än en allsmäktig gud .

Citat:
Ok, det jag tänkte på är de snusförnuftiga som försöker "falsifiera" kvantfysikens slutsatser.
Läs detta. Det ären uppsats som tar upp newage rörelsens användning av kvantfysiken.
Observera att det inte nämns ett enda konkret argument emot något sakligt. Det enda kritiken är att det "inte känns vetenskapligt". Det är ju rätt att det inte finns något konsensium inom fysikvärlden för detta. Och det är också sant att det finns många långsökta flum grejer som är rent kvacksalveri. Men det är samtidigt många fysiker och andra "utbildade" och forskare som ställer sig bakom detta. tressant som är vetenskap.

Nu undrar jag ju nog om du överhuvudtaget läst den där uppsatsen... Sporrong kommer ju fram till att det inte finns så många som står bakom, hon talar om rundgång. Och om att det är biologer som uttalar sej om fysik, psykologer som talar om biologi osv. Och om att det finns ekonomiska drivkrafter bakom. Och om att det mest handlar om att man missuppfattar kvantfysiken och sysslar med hemmakvantfysik.

Citat:
Man måste fråga sig var gränsen går för att dra en slutsats. ÄVEN om det finns fysiska bevis, så är frågan vilka slutsatser man kan ta.
Man ska komma ihåg att alla dessa "flummiga" saker är verifierade. Vi vet att observationen påverkar det observerande. Kan man då dra slutsatsen om att objekten är beroende av tanken?
Eftersom det är så, så kan vi inte utesluta att våra tankar kan påverka omvärlden. Sen är ju frågan hur mycket och vad.

Läs nu om den där uppsatsen noga. Så där står där INTE.

Jag tror att du så gärna vill dra dina egna slutsatser att du vinklar allt till stöd för din egen uppfattning, och det är inte att vara ärlig. Utan det är mycket betecknande för hur religiösa hittar sina "bevis", och en av de främsta orsakerna till att jag tycker illa om religioner överhuvudtaget.
Citera
2012-10-08, 00:27
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Oavsett underlag och systematisk metodologi, då står en sak säker. Dina semantiska utsvävninger (generaliserat av mig här) om: "Det är inte uteslutet" m.m., som klart ignorerar bevisbörde-ansvaret och som sen tar sjumila-stövlerna på och i trogen teist-missionärs ande fyllar ut gapen med spekulationer är bara en sofistikerat version av kreationist-liknande flum.

Inte i den tolkning DU ger dom.
. . . . gäsp. . . inget konkret att säga . . .fortfarande

Citat:
Nope, det är endast new-age flum.
Nej. Helt fel. Vad har du fått det ifrån?

Citat:
PS Läste den länkade artikel, som är en hyfsat historik om new-age flum och 'quantum-religion'. Författaren avslutar iövrigt med en konklusion parallelt med vad jag skrev precis ovan: Det hela är mycket spekulativt och inkonklusivt.
Ja exakt, men det finns INGA konkreta källor eller specifiserad kritik. Precis som med dina tomma inlägg. Det är bara upprepning av ord för att försöka få rätt. Precisera vad exakt vad som inte stämmer
Citera
2012-10-08, 00:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
. . . . gäsp. . . inget konkret att säga . . .fortfarande

Snarare för avanserat för din begränsade kunskap, som verkar mera och mera stereotyp efterhand som dina 'källor' uppenbaras.

Citat:
Vi vet att observationen påverkar det observerande.

Citat:
Nope, det är endast new-age flum.

Citat:
Nej. Helt fel. Vad har du fått det ifrån?

Det är allmänt känd, men frånsett det står det också i den artikel du länkade till (som du antingen inte har läst eller inte förstod).

Citat:
PS Läste den länkade artikel, som är en hyfsat historik om new-age flum och 'quantum-religion'. Författaren avslutar iövrigt med en konklusion parallelt med vad jag skrev precis ovan: Det hela är mycket spekulativt och inkonklusivt.

Citat:
Ja exakt, men det finns INGA konkreta källor eller specifiserad kritik. Precis som med dina tomma inlägg. Det är bara upprepning av ord för att försöka få rätt. Precisera vad exakt vad som inte stämmer

Du försökar säga, att dina flumteorier skall MOTBEVISAS? Geez, du är verklig prototypen på den cut-and-paste missionerande teist, som inte kan ett dyft om någonting.
Citera
2012-10-08, 00:56
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Idevärlden håller inte, antagligen övergav Platon också den tanken så småningom. Vilken ide ska du tillämpa på en mänska, t.ex., finns det skilda ideer för barn, vuxna och åldringar t.ex. T.o.m. Aristoteles former är ju bättre.
Jag tror inte du förstått idén med idévärlden. Inte för att förebrår dig. Det är inte helt lätt.
Platon övergav inte den teorin, inte Aristoteles heller.
Det svåra är nog att översätta den till en modern variant. Platon använde metaforer som förde till den tiden.

Att människor (och allt annat) har olika skepnader i fysisk form, är just grejen med idévärlden. Dvs "idén" är en "universell matris" för en "existens enhet". Att det sen tar sin operfekta former i den materiella världen är just själva grejen. Ju större skillnaden är, destor minder energi "leder/omsätter den". Jämför med tex kristaliseringar. Ju mer symetriska atomstrukturerna är , ju mer energi leder de. Tex diamanter återspeglar mer ljus än andra stenar.

Citat:
Visst. Men det måste finnas en gemensam grund, annars är du solipsist och kommer ingenvart.

Nej, helt enkelt för att det är ett resonemang som går att följa utan att man behöver göra "kvanthopp" till overifierade påståenden.

Citat:
Nej. Den mängd information som hjärnan innehåller är hanterbar. Den mängd information universum innehåller är något större.
Hur vet man det? Är inte universum större? Var går gränsen för hur mycket info det kan hanteras
Du får ursäkta men det där låter som ett smådesperat argument. Vi har inte en aning om var informationen i hjärnan lagras, eller vad som klarar av vad och om det ens är "information" som "bearbetas".

Citat:
Nu undrar jag ju nog om du överhuvudtaget läst den där uppsatsen... Sporrong kommer ju fram till att det inte finns så många som står bakom, hon talar om rundgång. Och om att det är biologer som uttalar sej om fysik, psykologer som talar om biologi osv.
Ja, jag har läst hel, och det är just avsaknaden av konkret kritik som är så slående. Det enda som sägs är att "det låter inte som vetenskap". Grejen är att kvantteorierna kommer från fysiker och vetenskapsmän. Det finns ingen skarp gräns mellan "forskare" och "flummare". Det är att göra en halmgubbe.
VErkligheten är att det finns olika falager inom vetenskap som har olika åsikter om vad man bör säga och inte.
Sen är det viktigt att förstå att denna kvant-andlighet inte säger sig vara verifierbar i paritet med vissa forskningsregler. Det är helt enkelt en religion. En idé om världen, naturen och Gud, som folk tror på.

Sen ska man komma ihåg att alla grundsatserna i kvantfysiken är sanna. Analyserna ocg teoriern sasom kommer ur dem är baserade på dem och inget säger att det inte kan vara så.
Sen att vissa saker är flippade går inte att undvika. Det finns flippar inom allt

Personligen tror jag att kvantfysiken blev en slags global kollektiv aha-upplevelse.
Ni vet en sån där detalj som gör att alla bitar skrammlar på plats. Ett slas kvantsprång för tänkandet.

Citat:
Och om att det finns ekonomiska drivkrafter bakom.
Det finns ekonomiska krafter bakom allt.
Senast redigerad av 526 2012-10-08 kl. 01:21.
Citera
2012-10-08, 01:16
Medlem
526s avatar
Citat:
Snarare för avanserat för din begränsade kunskap, som verkar mera och mera stereotyp efterhand som dina 'källor' uppenbaras.
hehe

Citat:
Det är allmänt känd, men frånsett det står det också i den artikel du länkade till (som du antingen inte har läst eller inte förstod).
Vad är det som är allmänt känt?
Källa?

Citat:
Du försökar säga, att dina flumteorier skall MOTBEVISAS? Geez, du är verklig prototypen på den cut-and-paste missionerande teist, som inte kan ett dyft om någonting.
Nej det säger jag inte. Men de grundläggande kvantfysiska fenomenen är faktum, och de ska motbevisas om man skall motsäga sig modeller som bygger på dem.
Citera
2012-10-08, 09:12
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Men nu var det väl egentligen inte Bibeln som den här tråden handlade om, men det är ganska nära relaterat till Gud i alla fall.
Jo men ingen bibel ingen gud, även om rykten eller tro genom viskningar och ord sprids så handlar det väl om bibeln som status, moralens ordförande.

Det är tack vare bibeln man velat och lyckats få Jesus till den gode, utan belägg så skulle det bli så och bibeln är också guds kommando genom dem som läser och lyder.
Att inte veta vaed som är gott hindrar inte dömanden, så det är ju valda principer man följer och låter styra en hel värld, det är drömmen om gud som t.ex skapat mentalhygieniska principer, vad fick det för konsekvenser? Hitler är enbart en i mängden av totalitära ledare, det kryllar av ledare som gör allt för att utnyttja biblens samlade klichéer av gott och ont. Jagar folk och driver dem till tro, faktiskt inte för att de tror utan för att de kommenderas att tro.

Vad moral gäller är nog religiösa skrifter det sista att ge sin tillit, det är pännande som deckare och svindlande sagor bara, att ens i tanken gå så långt att tillskriva levande människor vad som står i religiös bibel, det är ju inte riktigt sansat....
Citera
2012-10-08, 13:54
Medlem
Bogomils avatar
Re 526:

Kommunikationen är tv avslutat. Jag är inte intresserad av din dumfråga och "kan du upprepa detta (efter 5-10 upprepninger)" taktik.
Citera
2012-10-08, 19:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Re 526:

Kommunikationen är tv avslutat. Jag är inte intresserad av din dumfråga och "kan du upprepa detta (efter 5-10 upprepninger)" taktik.
Jag har bett om en källa en enda gång. Och då klipper du.
Citera
2012-10-08, 19:41
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Jag har bett om en källa en enda gång. Och då klipper du.
var inte det det handlade om. För den delen så så ställer du krav på källa på andras teorier utom dina egna.

Det är faktum, därför är det sant för jag säger det och därför behöver alla andra lägga mer bevis och källor för deras påståne. Det är så du leker runt.
Senast redigerad av doublelift 2012-10-08 kl. 19:45.
Citera
2012-10-09, 11:38
Medlem
Citat:
Jag tror inte du förstått idén med idévärlden. Inte för att förebrår dig. Det är inte helt lätt.
Platon övergav inte den teorin, inte Aristoteles heller.
Det svåra är nog att översätta den till en modern variant. Platon använde metaforer som förde till den tiden.

Jo, jag har förstått tanken med idevärlden. Vad jag säger är att det handlar om en över 2000 år gammal tanke, som härstammar från Sokrates (ifall jag inte minns fel), och som sannolikt Platon själv insåg bristerna i. Svårt att säga eftersom man inte nödvändigtvis vet i vilken ordning Platon skrev vad. Men redan Aristoteles formade om den hypotesen. I vilket fall som helst har du inga bevis på den. Jag förstår din tanke, men du har inget som tyder på att du har rätt.

Citat:
Hur vet man det? Är inte universum större? Var går gränsen för hur mycket info det kan hanteras
Du får ursäkta men det där låter som ett smådesperat argument. Vi har inte en aning om var informationen i hjärnan lagras, eller vad som klarar av vad och om det ens är "information" som "bearbetas".

Just det ja. Man vet inte. Ändå drar du slutsatser i mängd på basen av ingenting.

Citat:
Ja, jag har läst hel, och det är just avsaknaden av konkret kritik som är så slående. Det enda som sägs är att "det låter inte som vetenskap". Grejen är att kvantteorierna kommer från fysiker och vetenskapsmän. Det finns ingen skarp gräns mellan "forskare" och "flummare". Det är att göra en halmgubbe.
VErkligheten är att det finns olika falager inom vetenskap som har olika åsikter om vad man bör säga och inte.
Sen är det viktigt att förstå att denna kvant-andlighet inte säger sig vara verifierbar i paritet med vissa forskningsregler. Det är helt enkelt en religion. En idé om världen, naturen och Gud, som folk tror på.

Jag börjar tvivla på din förmåga till läsförståelse. Det kommer ju klart och tydligt fram att det inte finns något konkret i själva kvant-andligheten. Det finns inget konkret att ta fasta på. Det finns inget konkret att kritisera. Det är bara flum.

Citat:
Sen ska man komma ihåg att alla grundsatserna i kvantfysiken är sanna. Analyserna ocg teoriern sasom kommer ur dem är baserade på dem och inget säger att det inte kan vara så.
Sen att vissa saker är flippade går inte att undvika. Det finns flippar inom allt

Personligen tror jag att kvantfysiken blev en slags global kollektiv aha-upplevelse.
Ni vet en sån där detalj som gör att alla bitar skrammlar på plats. Ett slas kvantsprång för tänkandet.

Jag måste säga att jag inte förstår mej på dej. Varför vill du inducera fram "sanningar" ur något som inte på något sätt är konkret? Vetenskapen är det gemensamma språket för att tolka verkligheten. Du lägger för mycket vikt vid själva ordet vetenskap istället för innebörden. Kan man inte använda vetenskapliga metoder för att se vad verkligheten innehåller så tyder det på att det du försöker beskriva inte finns. Utveckla hellre metoderna och redskapen då, om det är så viktigt för dej att bevisa någonting.

Att det finns olika åsikter om vad man bör säga håller inte. Om något går att bevisa kan det inte undertryckas i längden. Skippa konspirationsteorierna.

Personligen tror jag att det finns mycket få mänskor som förstår kvantfysiken på rätt sätt, vilket leder till att man tolkar den lite hur man vill. Vilket också sägs i avhandlingen.

Och varför i helgoland ska man utveckla nya religioner? Vad ska det vara bra för? Om det finns någonting "andligt", varför är det inte en del av verkligheten? Varför kan det inte mätas och påvisas? Kan det inte påvisas påverka verkligheten SÅ FINNS DET INTE. Det behövs inte! Det enda man då gör är kommer längre bort från den eventuella sanning som kanske finns någonstans.

Du går fel väg och går vilse i din induktiva värld.

Citat:
Det finns ekonomiska krafter bakom allt.

Vilket gör det ännu mer sannolikt att det finns såna som vill utnyttja new age-flummet för ekonomisk vinning.
Citera
2012-10-09, 12:03
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej det säger jag inte. Men de grundläggande kvantfysiska fenomenen är faktum, och de ska motbevisas om man skall motsäga sig modeller som bygger på dem.

Det här måste det vara det dummaste jag nånsin läst....du menar alltså man måste motbevisa kvantfysiken i sig för att kunna motsäga spekulationer som säger sig bygga på kvantfysik? Allvarligt?
Citera
2012-10-09, 12:31
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=526]
Citat:
Jag tror inte du förstått idén med idévärlden. Det är inte helt lätt.
Passande ödmjukhet mitt i övertygelser som härjat och inte ens kan bevisas, men tages för sanningar ändå, du gillar paradoxen och har inga problem att i förväg rida på saker som ingen vet något om? ..guds existens, något du ju räknar med, eller?

Jag är inte heller insatt i kvantfysik vilket jag för övrigt inte tror är en säkrare väg i försök att komma med tyngre och viktigare insikter vad gäller upptagandet av gud andlighet och förståelse av etik.

Att tron att andlighet emanerar från kvantfysik eller meta och växlar med biologin, skulle betinga sådan underkastelse och lydnad som det ännu gör, säger nästan i sig att det inte kan handla om en odelbar helhet, även om du försöker säga annat populistiskt såsom holism och sådant trams, det har ju inte med gud att göra, ett ord (gud) som splittrat människor och ännu gör oavsett "alla" har gud i kulturer har ju med inlärning att göra, kultivering, dvs inte sanning om så med austronautiska instrument. Isf skulle man ha hittat det redan.

Citat:
Sen är det viktigt att förstå att denna kvant-andlighet inte säger sig vara verifierbar i paritet med vissa forskningsregler. Det är helt enkelt en religion.

Sekt, bara för att man klämmer in gud och kan försvras av andra större religioner, är det fortfarande upplevelser, vilka naturligtvis inte stämmer med verksamheter på jorden där människan befunnit sig och utvecklat sig, du är fri att tänka på en storhet som syr allt och flitigt använda ordet "oss" men är du lite mogen så vet du också att en storhet för alla.. är falsk.

Alla erfarenheter och empiri visar det hur sann kvantfysikens mekanik än är och att alla har liknande livsbetingelser och enligt dig "av gud" är tillsagda att ägna "oss" åt saker som tar emot och bär "oss emot"
Med gud kan allt rättfärdigas, samma smörja i annan förpackning, om 100 år kommer några ultraultraetraultra sensationella övertgygelse-ekvationer, igen.. för att guds tjänare inte vill mista positioner.

Det är socialt fenomen, att vilja trona och härska, och samvete och medkänsla gnager men då plockas fram guds tes... och knäna viker sig.

Så skulle du vara lika ödmjuk gäller gud och säga att du inte har någon hum om gud i förhållande till människa skulle det vara toppen, eftersom din gamla tes förpliktigar dig att sätta sig över andra vad gäller uttalande om andlighet.

Att läsa en massa matte och kemi är ingen anledning att dra växlar över var gud är och var inte, det är den vanliga smeten igen, du bara drar lite växlar på kunskaper, eftersom doktorer alltid setts som dem i fröbindelse med gudar och dem utan kunskaper sedda som ovetande okunniga och därmed att manipulera med.

Citat:
Storflippen är väl att ägna sig åt att ge sig på beräkningen till gud och ge sig på beräkningen av etiska grader av gudspotential i respektive människa.. något långsökt och helt oförankrad. Fysik är en sak, människan en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in