Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Det jag vill tillägga i diskussionen är att ju mer färger den troende ser, desto mer föraktar han dom för att han inte vill att dom ska färglägga hans fina gråskala. Detta fenomen är troligtvis större i mellanöstern och sydstaterna.
Om det inte passar hans ändamål..
Färgsymbolik kan verkligen vara intrikat och verkligen både begränsa täppa till, eller öppna upp, eftersom en troende är lärd att använda färger till att tro sig förstå ngt av en annans sinnestillstånd, skapar sig uppfattningar i syfte att tro sig förstå något av vad/vem den möter..
,,,men enl erfarenhet har det visat sig att den troende ist ackumulerar fördomar, det begränsar troende till fördömanden.. konstigt faktiskt.
Allt detta för att säga sig ha grepp om ting, (vilja ha det.. )jag tycker det mer påminner om vidskepelse, och att starkt utnyttja färgsymbolik kan få många onödigt primitiva fördömanden.. varför begränsar sig den troende till sådan grad????
För troende, möjligtvis ett estetiskt värde men många länder använder färgspektrat på ett lite logiskt och sansat vis, slösar däremot gärna.. för teokratiskt sinnade stater, det liksom bara avstannar koordinationen till att handla om yta..
Detta vårt synsinnes underbara kanal till förståelse, handlar ju om djuphet, men de troende i islam får ju inte ens måla el undersöka volymer..

vad kan de då få ut av ljuset? mer än förförelsekonst och poesi, OM färg, det blir materialism, krass livsåskådning.
,,,det har ju för det första med hjärnans koordinationsförmåga att göra, ändå vill de troende att man ska följa deras lagar, som seriösa, då tolkar jag det som att de lever utefter vad de kan se och saknar driven att förstå det bakomliggande i t.ex färgspektrat.