Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är bl. a. därför relativismen anses vara positivismen överlägsen. Och man kan man alltid postulera, att det finns något 'utanför' det observerbara, och att det finns observations-metoder för detta, men det går ett steg i taget.
Man måste skilja på vetenskap och filosofi. Vetenskapen har som enda uppgift att skapa praktiskt gångbara lösningar. Då behövs den empiristiska metoden för att fastställa tex kausalitet. Det vore jobbigt om läkaren började med häxdanser för att driva ut onda andar när man har lunginflamation.
Detta innebär inte att vetenskapen kan göra anspråk på att vara det som filosofin ska grunda sig på. Självklart påverkar det empiriska/fysiska filosofin. Bilden av verkligheten är
ett underlag för tanken och världsbilden. Det ÄR inte själva världsbilden i sig. Men det vet du säker redan.
Ändå så resonerar du så här. Jag fattar mig inte riktigt på dig. Du är uppenbarligen en beläst, intelligent och tänkande person, men det verkar som om du ibland, när det passar dig, tar till positivistiska (scientistiska) argument för att värja dig.
Varför ska vi ta ett steg i taget när det kommer till tänkandet? Menar du att vi alltid måste ha tanken förankrad i materia? Hur skulle världen se ut om m Platon & co, hade tänkt så?
De tänkte ut nästan hela klabbet genom att sitta på en sten och titta på solen.
Om du visste hur mycket som de gamla religionerna har förstått av naturen genom att enbart tänka (meditera). Du skulle bli mörkrädd om du visste. Jag säger inte att det är exakt vetenskap, men det är en helhet. Det intressanta är att den moderna fysiken närmar sig den ju mer de empiri.
Citat:
Jag vet inte vad du menar med att 'vara étt', om det nu inte är hypotesen om medvetande som ultimativ verklighet. Men det är fortfarande en hypotes.
Citat:
Ta t.ex. hologram-hypotesen om kosmos. Vi har i den precis samma frågor som i vanlig teologi: Vad är 'skärmen' det hela spelas upp på: Det individuella 'sinnet', är det hela kosmos, som är 'skärm' eller pågår det 'inne i sinnet' på en 'större' entitet än kosmos (~den 'sovande' Brahman ...om jag minns rätt .. som 'drömmar' hela existensen)
Vem är aktörerna, som skickar dom hologram-skapande signaler: Individer (möjligen med en illusion av individualitet, möjligen 'sannt' individuella), kosmos som en samlat enhet, typer som Mara eller 'djävulen' (~illusionens mästra) eller den 'störra entitet' som skickar åtminstone dom flesta signal.
Intressant. Ska kolla 'hologram-hypotesen'.
Men instinkten säger mig att det inte finns några "observatörer"