Citat:
Ursprungligen postat av Aleexi
Du inser väl hyckleriet i det påståendet, va?
Nej, men min förhoppning var att du skulle se den cirkulära argumentationen i vad du skrev.
Citat:
Det skulle man kunna göra, och det är vad du gör.
Så gud är falsifierbar? Hur då?
Citat:
Vad jag gör är att jag kollar på andra områden där vetenskapen haft fel, där vetenskapen är bristfällig och drar då slutsatsen att det är ett "godtycklig icke-falsifierbart påstående" som vetenskapen inte kan tillfredsställa mig om, men Skrifterna däremot verkar kunna.
Jag vet att du gör det. Jag försöker helt enkelt förklara för dig att det är rent vansinne.
Lek med tanken att påståendet:
1. Inte är sant
2. Inte är värt att tro på för att det inte finns några bevis för det
3. Inte kan göras med någon som helst vetskap om dess sanning, eftersom det kräver tillgång till fakta som inte går att få tag på.
Eller så kör man teist-metoden och köper det rakt av, hook, line and sinker....
Citat:
Haha. En dag vet även du det...
Svara på frågan, hur vet du att du har hittat svaret?
Citat:
Nej, de gör det inte.
Andra däremot kan göra det. Och svaret kan finnas i mina tidigare inlägg i religio- delen av forumet, möjligen under vår konversation.
Andra däremot kan göra det. Och svaret kan finnas i mina tidigare inlägg i religio- delen av forumet, möjligen under vår konversation.
Jo, jag ska givetvis kolla igenom alla gamla trådar för att få svar
.....eller så kan du berätta för mig här och nu hur andra kan validera sina "teorier" genom att jobba med andar. Jag väntar med spänning.
Citat:
Det är filosofierande du håller på med. Än en gång vad som menas: kan inte vetenskapen ge dig svar, kan det vara dags att söka sig utanför vetenskapen.
1. Du tycker inte om att svara på frågor, va?
2. Och vad använder du för metodologi för att utröna vad som är sant utanför vetenskapen?
Citat:
Det faktum att det "overkliga" har inträffat ett flertal gånger och där har din vetenskap flytt iväg med svansen mellan benen. För inte ser jag den komma med en förklaring, som FUNGERAR.
1. Vad är det för overkligt som har inträffat?
2. Och om inte vetenskapen har en förklaring så är ju (i sann god-of-the-gaps-anda) per automatik din religions åsikt i fråga sanning....
Citat:
Orkar inte sätta mig in i käll sökande nu. Men eftersom jag läst det, finns det på Internet. Vill man kolla upp det, ska man söka efter det. Hade jag haft det NU, framför mig, hade jag angett det.
Ja, vem behöver källor när man läst nånstans på internet att hjärndöda har kommit till medvetande?
Jag kan sätta hela min trovärdighet i medicinska frågor i pant och säga dig att detta aldrig nånsin har hänt.
Citat:
Nope.
Men vissa av dessa upplevelser eller uppenbarelser hittar du när du söker efter folk som haft upplevelser som benämns av andra som det. Utan att de behöver vara såna upplevelser. Kan vara döden också, helt enkelt.
Men vissa av dessa upplevelser eller uppenbarelser hittar du när du söker efter folk som haft upplevelser som benämns av andra som det. Utan att de behöver vara såna upplevelser. Kan vara döden också, helt enkelt.
???
Citat:
Ja, det finns det. Men när hjärnan väl är dött, finns de inte längre.
Finns inte VAD längre?
Citat:
Söker du det vetenskapliga, får du den vetenskapliga perspektivet.
Ja vem vill hänge sig åt demonstrerbar vetenskap, när man istället kan hänge sig åt icke-falsifierbara godtyckliga subjektiva spekulationer?
Citat:
Ser inget fel där heller. Men i nästa steg kan man förklara det som förväntan. Andra förklarar som illusioner, hallucinationer, andra kallar det för belöning. Men det roliga är att allt detta leder till något, vissa omvänds, andra har obehagliga upplevelser.
Du ser inget konstigt i att mormoner får mormon-ndu, kristna får kristen-ndu, hindus får hindu-ndu osv? Skulle inte det kunna antyda att det hela bara utspelar sig i deras fantasi?
Citat:
Hur mer ska ett högre makt bevisa sin existens?
"Jag har gett er bibeln och nära-döden upplevelser, what more do you people want?"