Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej, då missförstår du. Vad jag vill säga att är att det är fullständigt irrellevant vad folk har för (i det här fallet felaktiga) åsikter inom ett visst område med hänseende till huruvida åsikten faktiskt är sann eller inte.
Det är just de åsikterna att "det finns något större", "jag vill veta mer om..", "jag vill kunna förklara..", "vad händer när..." som vart relevanta i att ta fram olika metoder och modeller. Sen gör var och en vad denne vill. En vetenskapsman kan tro på Gud lika mycket som en präst kan tro på vetenskapen. Men mer om detta är onödigt att fortsätta ta upp.
Citat:
Så din rationella grund är rationell för dig för att du själv tycker att den är rationell? Då tar jag det som nej på frågan om huruvida du bryr dig om sanningen eller inte.
Du inser väl hyckleriet i det påståendet, va?
Citat:
1. Ja risken är ganska överhängande att man inte rationellt, logiskt och med vetenskap kan ge ett slugiltigt svar på ett godtyckligt icke-falsifierbart påstående. Kanske ska man då dra slusatsen att det är fullständigt obefogat att tro på detta påstående?
Det skulle man kunna göra, och det är vad du gör.
Vad jag gör är att jag kollar på andra områden där vetenskapen haft fel, där vetenskapen är bristfällig och drar då slutsatsen att det är ett "godtycklig icke-falsifierbart påstående" som vetenskapen inte kan tillfredsställa mig om, men Skrifterna däremot verkar kunna. Bara för att det inte fungerar med dina förklaringsmodeller, eller man inte kommer att få ett svar med dessa, skall det inte avfärdas, utan förklaras med andra förklaringsmodeller.
Citat:
2. Hur vet du att du har hittat svaret?
Haha. En dag vet även du det...
Citat:
Så bibeln har validerat sina "teorier" genom att jobba med andar? Utveckla.
Nej, de gör det inte.
Andra däremot kan göra det. Och svaret kan finnas i mina tidigare inlägg i religio- delen av forumet, möjligen under vår konversation.
Citat:
1. Samtliga påståenden kan inte vara sanna eftersom flera av dem är mutually exclusive.
2. Tanken har inte slagit dig att eventuellt inget av påståendena är sanna?
3. Vad är det för fel på svaret "jag vet inte"? Om fakta kring ett ämne inte finns att tillgå, är inte den mest rationella positionen en av skepsis mot påståenden som görs utan fakta?
Det är filosofierande du håller på med. Än en gång vad som menas: kan inte vetenskapen ge dig svar, kan det vara dags att söka sig utanför vetenskapen.
Citat:
Vad vet du för saker som får dig att tro på de här historierna?
Det faktum att det "overkliga" har inträffat ett flertal gånger och där har din vetenskap flytt iväg med svansen mellan benen. För inte ser jag den komma med en förklaring, som FUNGERAR.
Citat:
1. Mig veterligen har aldrig någon kommit tillbaka från att ha varit hjärndöd. Vad har du för källor som säger annorlunda?
Orkar inte sätta mig in i käll sökande nu. Men eftersom jag läst det, finns det på Internet. Vill man kolla upp det, ska man söka efter det. Hade jag haft det NU, framför mig, hade jag angett det.
Citat:
2. En person som fått en nära-döden-upplevelse är per definition inte död, så det faller redan där.
Nope.
Men vissa av dessa upplevelser eller uppenbarelser hittar du när du söker efter folk som haft upplevelser som benämns av andra som det. Utan att de behöver vara såna upplevelser. Kan vara döden också, helt enkelt.
Citat:
3. Det finns rimliga vetenskapliga förklaringar för vad som händer i huvudet under en NDU, så det är inte direkt några mysterier.
Ja, det finns det. Men när hjärnan väl är dött, finns de inte längre.
Söker du det vetenskapliga, får du den vetenskapliga
perspektivet.
Citat:
4. Det kan också vara värt att notera att de flesta ndu innebär en bekräftelse av tron man redan hade, inte fullt så många ryskortodoxa kristna som kommer tillbaka och berättade att de möttes vid sankte pers port av joseph smith....
Ser inget fel där heller. Men i nästa steg kan man förklara det som förväntan. Andra förklarar som illusioner, hallucinationer, andra kallar det för belöning. Men det roliga är att allt detta leder till något, vissa omvänds, andra har obehagliga upplevelser. Hur mer ska ett högre makt bevisa sin existens?