2012-03-25, 19:36
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Antropomorfism definierad.

Djur har i vissa fall någorlunda avancerade sociala samspel, men de kommer verkligen inte i närheten av människor på någon nivå. Vad än delfinkramarna säger.

Om du vill använda dig av spegeltestet för att avgöra om ett djur har ett "jag" så måste du också i sådana fall anse att t ex skator har ett "jag". Det är upp till dig. Själv anser jag att ett spegeltest säger nada om mänskligt intellekt hos djur.

Kommer förresten att tänka på vad Qui-Gon Jinn säger till den irriterande gunganen Jar Jar Binks:
"Your ability to speak does not make you intelligent"

Nej, det är skillnad på hur en delfin och en skata reagerar på en spegel.

En skata ser en annan skata, den ställer sig och antingen försöker förföra den eller jaga bort den.

En delfin ser sig själv. Det blir ännu tydligare på apor där man kan lägga en trådbit på huvudet på dem, de ser detta i spegeln och tar m.h.a spegeln bort det.

Tror du ska läsa mer beteendevetenskap. Man har påvisat både altruism och sociopati hos många högre stående djur. Med det inte sagt att något djur - som du säger - kommer i närheten av människan, det gör de inte, men att avfärda det hela som antropomorfiserande... då ska du ta dig en tur till Max Planck-institutet. Alla deras djurförsök är öppna för allmänheten.
Citera
2012-03-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Behåll dina 5000 kronor, fanns det ett objektivt interpersonellt bevis på Guds kärlek så skulle det ju inte handla om tro utan vetande.

Det finns naturligtvis gudsbevis, exempelvis Descartes gudsbevis, men är de falsifierbara? För mig är det uppenbart att om bibelns Gud finns, så anser han sig ha goda skäl för inte göra det helt uppenbart för alla. Om vi ska dömas efter vår tro så måste vår tro avslöja vilka vi är och det gör den ju inte om vi vet.

För ateisten förmodar jag att den naturliga förklaringen till att det inte finns några objektiva interpersonella bevis är att det inte finns någon Gud. Varför kan du inte nöja dig med det?

Ingen (utom Kristus själv) kan på din begäran visa upp den uppståndne Kristus för någon och ingen kan heller visa upp hans döda kropp och så har det varit i snart 2000 år, och Kristus berättade på förhand att han bara skulle visa sig för troende. Så tyvärr jag kan inte ge dig den sorts bevis du vill ha!
Citera
2012-03-25, 23:20
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Nej, det är skillnad på hur en delfin och en skata reagerar på en spegel.

En skata ser en annan skata, den ställer sig och antingen försöker förföra den eller jaga bort den.

En delfin ser sig själv. Det blir ännu tydligare på apor där man kan lägga en trådbit på huvudet på dem, de ser detta i spegeln och tar m.h.a spegeln bort det.

http://fof.se/tidning/2008/7/skatan-klarar-spegeltestet

You were saying?

Citat:
Tror du ska läsa mer beteendevetenskap. Man har påvisat både altruism och sociopati hos många högre stående djur. Med det inte sagt att något djur - som du säger - kommer i närheten av människan, det gör de inte, men att avfärda det hela som antropomorfiserande... då ska du ta dig en tur till Max Planck-institutet. Alla deras djurförsök är öppna för allmänheten.

Eller så kan du sluta prata om saker du inte har en aning om...rasism i djurriket, jo tjena

Nu får det räcka med OT, antingen får tråden dö eller så får nån religiös komma med något roligt snart.
Citera
2012-03-26, 07:52
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
http://fof.se/tidning/2008/7/skatan-klarar-spegeltestet

You were saying?

Eller så kan du sluta prata om saker du inte har en aning om...rasism i djurriket, jo tjena

Nu får det räcka med OT, antingen får tråden dö eller så får nån religiös komma med något roligt snart.

Men så trevligt. Nog för att kråkfåglar är bland de mest intelligenta i fågelriket, men det trodde jag inte.

Ursäkta, men har jag sagt någonting om rasism i djurriket?
Xenofobi däremot, bland flocklevande djur.
Citera
2012-03-26, 08:09
Medlem
Kan någon länka beviset samt bild/video när gud säger "I am here little spawns!!" ?
Citera
2012-03-26, 08:58
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men så trevligt. Nog för att kråkfåglar är bland de mest intelligenta i fågelriket, men det trodde jag inte.

Här ser man problemet med att använda sig av spegeltest som någon sorts test för mänsklig intelligens bland djur. Man börjar prata om chimpanser och delfiner och sen visar det sig att en jävla skata klarar samma test. Dylika test säger i det närmaste nada.

Citat:
Ursäkta, men har jag sagt någonting om rasism i djurriket?

Blandade ihop dig med doedskarpen, sorry...

Citat:
Xenofobi däremot, bland flocklevande djur.

Du är dock lika galen som doedskarpen.

Xenofobi är enligt Nationalencyklopedin ett uttryck för avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar, grundat på kulturella skäl, inte fysiska.

Låter det som något djurriket sysslar med? Skärpning
Citera
2012-03-26, 10:51
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Här ser man problemet med att använda sig av spegeltest som någon sorts test för mänsklig intelligens bland djur. Man börjar prata om chimpanser och delfiner och sen visar det sig att en jävla skata klarar samma test. Dylika test säger i det närmaste nada.

Blandade ihop dig med doedskarpen, sorry...

Du är dock lika galen som doedskarpen.

Xenofobi är enligt Nationalencyklopedin ett uttryck för avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar, grundat på kulturella skäl, inte fysiska.

Låter det som något djurriket sysslar med? Skärpning

Spegeltestet testar inte mänsklig intelligens, den testar självmedvetenhet.

Jo, du läste lite på wikipedia om xenofobi, men du skulle läst lite till. Xenofobi är rädsla för främlingar. Nationalencyklopedin går lite längre än så, även där står det "främst grundat på kulturella skäl."

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/racism-and-xenophobia-linked-to-biological-fear-of-outsiders-in-stone-age-6172460.html

Vad jag menar är att alla flockdjur är minst sagt misstänksamma mot individer som inte hör till den egna flocken, och diskriminerar individer av egna flocken som inte ser ut "som de ska".
Citera
2012-03-26, 11:02
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Spegeltestet testar inte mänsklig intelligens, den testar självmedvetenhet.

Jo, du läste lite på wikipedia om xenofobi, men du skulle läst lite till. Xenofobi är rädsla för främlingar. Nationalencyklopedin går lite längre än så, även där står det "främst grundat på kulturella skäl."

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/racism-and-xenophobia-linked-to-biological-fear-of-outsiders-in-stone-age-6172460.html

Vad jag menar är att alla flockdjur är minst sagt misstänksamma mot individer som inte hör till den egna flocken, och diskriminerar individer av egna flocken som inte ser ut "som de ska".

Slutdiskuterat om OT-ämnen, jag har redan blivit varnad för det av admin. Du får likna djur med människor precis hur mycket du vill, det gör det inte till sant. Och vi vet båda två att det skiljer VÄLDIGT mycket på människor och djur på det psykiska planet. Så det får vara bra nu.
Citera
2012-03-26, 11:15
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Slutdiskuterat om OT-ämnen, jag har redan blivit varnad för det av admin. Du får likna djur med människor precis hur mycket du vill, det gör det inte till sant. Och vi vet båda två att det skiljer VÄLDIGT mycket på människor och djur på det psykiska planet. Så det får vara bra nu.

Ja, så länge du slutar svart/vita allting så är jag nöjd. Du får försöka särskilja människor från resten av djuren så mycket du vill, bara du gör det tyst, för det är inte heller sant.
Citera
2012-03-27, 10:05
Bannlyst
Jag förstår inte varför alla vill göra Gud till en separerad enhet, som är utanför oss själva, typ en gubbe på ett moln.
Själv tror jag inte att vi är separerade ifrån Gud, jag tror att alla människor delar Guds medvetande och att det är en kraft som finns i allt levande och att skapelsen är något som vi själva är aktivt deltagande i varenda dag, tillsammans med Gud, inte något som hände för 13.7 miljarder år sedan eller 6000 år sedan.
Jag tror att allt levande med ett medvetande är en del av Gud och att Gud är allt medvetande, att Gud manifesterar sig genom livet.

Om man har svårt att begripa ovanstående och bara kan tänka sig en gubbe på ett moln som är arg och pekar finger mot oss, så förstår jag dock att det blir absurt.
Citera
2012-03-27, 10:29
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalohux
Jag förstår inte varför alla vill göra Gud till en separerad enhet, som är utanför oss själva, typ en gubbe på ett moln.
Själv tror jag inte att vi är separerade ifrån Gud, jag tror att alla människor delar Guds medvetande och att det är en kraft som finns i allt levande och att skapelsen är något som vi själva är aktivt deltagande i varenda dag, tillsammans med Gud, inte något som hände för 13.7 miljarder år sedan eller 6000 år sedan.
Jag tror att allt levande med ett medvetande är en del av Gud och att Gud är allt medvetande, att Gud manifesterar sig genom livet.

Om man har svårt att begripa ovanstående och bara kan tänka sig en gubbe på ett moln som är arg och pekar finger mot oss, så förstår jag dock att det blir absurt.
Det är inte så mycket att man inte förstår det utan snarare så att båda har samma problem. De båda saknar några som helst bevis och blir därför båda lika absurda att hålla som sanningar.
Citera
2012-03-27, 15:37
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalohux

En svår ståndpunkt att hålla fast vid när precis all vetenskap tyder på att någon form av övernaturliga krafter inte är nödvändigt för varken universums existens eller livets uppkomst och utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in