2012-06-06, 17:09
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men det där är ju inte "tro" på Gud. Utan en funktion i hjärnan för att utsöndra seratonin. Att vissa funktioner kan ge upphov till hallucinationer har inget med religiositet att göra.
Signalsubstansen serotonin, om det är den du menar, reglerar funktionen i mage och tarmar (90 % återfinns där) med betydelse också för hjärnan, Frågan är bara varför du tog upp den frågan just nu?
Citat:
Du som jobbar med hjärnan borde väl veta att det handlar mer om att "kalibrera" en radiomottagare. Dvs om man tex stryper tillförseln av socker till vissa delar av hjärnan släpps mer information in från sinnena. Dvs mer stimuli som andra delar inte vet hur den ska "tolka". Då tar den det som ligger närmast
Något mer komplicerade funktioner måste dock till. Var/hur/varför tror du egentligen tron kommer till?
Citera
2012-06-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Det finns tillräckligt mycket vi fortfarande inte förstår. Vi kan t.ex. i modellform jämföra det mänskliga ögat, synnerven och syncentrum med en elektronisk kameras olika element. Vi kan på liknande sätt följa ögats RGB-signaler till syncentrum. Ingen har dock ännu biokemiskt eller filosofiskt kunnat åskådliggöra, t.ex. hur sensationen färg på ett objekt som betraktas, kan upplevas inne i hjärnans mörka inre.
Bara du inte menar psykobiofysisk forskning?Den räcker mer än väl, till att i varje fall konstatera huvuddelen av de upplevelser som rapporteras runt förekomsten av ockulta förlopp relateras till hjärnan. Du har inte följt Robert Sapolskys utläggningar, förstår jag.

Det finns ännu större saker som man inte kommer att kunna förklara, då jag hittar inga förklaringar vetenskapsbaserade som går ihop. Endast religiösa förklaringar.

Nej, jag menade psykobiologisk Alltså vad för ämnen kommer i kontakt med varandra, hur de kommer i kontakt med varandra, vad de utlöser, vad som utlöser dessa ämnen o.s.v.

Japp, ockulta händelser är kopplade till hjärnan. Och där har man det jag börjat misstänka: utöver Himlen/Himlarna (vilket finns inte för de som inte tror, eftersom de finns ju inte enligt dem), kan man även, med hjälp av hjärnan, "skapa" gemmensama utrymmen, som t.ex. simuleringarna i matrix- filmerna, när man ska träna kampsport o.s.v. Därmed betraktar jag just dessa som en grov illusion som leder till ond bråd död samma sekund hjärnan slocknar. Och då är det som att sova, bara att man endast är medveten att man sovit när man väl vaknat...

Att däremot vakna, precis som här, men utan att tänka på hur man ser ut, vad man har på sig o.s.v., efter "det svarta", och se Jesus, precis som man ser sina medmänniskor varje dag, tyder på att man kan börjat gå bortom de illusioner som ockultister m.m. kan ägna sig åt (f.ö. skulle jag beteckna Illuminati som mer än några frimurare....)
Citera
2012-06-06, 17:32
Medlem
Som psykiater måste även du bevittnat en del fall som man kanske har hittat vetenskaplig förklaring till, men just vad som händer saknar all möjlig logik, då man kanske inte trott det ska hända, vare sig innan eller efter förklaringen.

Om man skulle vara en av de i kretsarna som vill leva i sina påtvingade illusionella världrar, skulle jag då påstå (utan att vilja lära ut något), att man vill just leva på andra medvetande, tankar o.s.v. Så länge människor finns, skall man då, i teorin, kunna sväva bland deras medvetande, och det är kanske därför man behöver en lära som medvetande/energi- läran, för att inge hopp till sina hantlangare.

Men när man kan se avvikelser, och inser när man ser ett föremål och man vill trolla bort den, att det kan hamna istället i ditt rum om du gör det, då inser du även att bortom illusionerna, som oförklarigt kan bidra till "något", finns inget efterliv, för man valde illusionen istället.
Citera
2012-06-06, 21:23
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleexi
Det finns ännu större saker som man inte kommer att kunna förklara, då jag hittar inga förklaringar vetenskapsbaserade som går ihop. Endast religiösa förklaringar.
Under de senaste sjuhundra åren har de vetenskaplig framstegen och utvecklingen på de flesta områden skett i exponentiell skala. På alla de förklaringar, som olika religioner torgfört, har man vetenskapligt kunnat visa att de religiösa textböckerna på punkt efter punkt haft fel. Fel som religiösa företrädare i århundraden försökt förklara bort. Detta har skett med poetiska, symboliska och andra finesser i texten, som utformades för människor utan djupare förståelse (underförstått i annat fall hade texten kunnat skrivas på ett för oss moderna människor lämpligt språk).

Synpunkter som beskriver hur du menar religiösa texter går ihop med verkligheten?
Citera
2012-06-07, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Under de senaste sjuhundra åren har de vetenskaplig framstegen och utvecklingen på de flesta områden skett i exponentiell skala. På alla de förklaringar, som olika religioner torgfört, har man vetenskapligt kunnat visa att de religiösa textböckerna på punkt efter punkt haft fel. Fel som religiösa företrädare i århundraden försökt förklara bort. Detta har skett med poetiska, symboliska och andra finesser i texten, som utformades för människor utan djupare förståelse (underförstått i annat fall hade texten kunnat skrivas på ett för oss moderna människor lämpligt språk).

Synpunkter som beskriver hur du menar religiösa texter går ihop med verkligheten?

Nej, det är just vad man inte har gjort. Man har inte bevisat att punkt efter punkt har de fel.
Det verkar t.o.m. som att man försökt sig blanda vetenskap med religion, just för att många anser det, via vetenskapen, bevisat att vi inte bara dör. Men sedan har man bortsett att tanken med Skrifterna var just att ge vägledning och riktlinjer, råd som är tidslösa och som gäller hur mycket människan än utvecklar sig. Sedan finns det historier i Skrifterna som man varken har kunnat bekräfta eller ens motbevisa "punkt efter punkt", men vissa källor har man hittat som tydligen hade talat om det.

Sen har man själv valt vart fokus skall ligga. Vill man ha det åt det vetenskapliga hållet eller åt det religiösa hållet? Man har tagit till sig då allt annat än Abrahams lära istället, för med vetenskap har man kunnat rikta massorna dit istället, du får inte svar från andra håll längre, då du tappat kontakten med det andliga, du har vänt det ryggen till, och de råd som fanns nedskrivna och historierna som varnat och fungerat som facit för dagens alla olika situationer, samt läran som predikats hittar du inga svar i.

Men din vetenskap måste passa vissa modeller och även där har du mycket falska och mycket äkta. Men eftersom "det utvecklas hela tiden", kommer du nånsin att kunna få ett grepp om saker och ting? Hur pålitlig är din vetenskap då kring saker som inträffat bortom eller innan dess uppfinning?

När det gäller texterna, skall jag läsa på lite bara och återkomma, är tyvärr inte så påläst ännu i Skrifterna och mååånga andra texter.
Men jag vet såhär: man har en teori om Big Bang (som jag förnekar) där man talar om Helium, väte. Vi vet även att livet på Jorden uppstod tack vare vatten och att vattnet krävdes till att skapa atmosfärer (himlar) och kyla ned Jorden för att sedan ge upphov till liv.
Vatten nämns i början av Genesis som material till att skapa Himlarna och livet på Jorden.
I Koranen nämns vattnet också. Och jag kommer att hitta mer.
Citera
2012-06-07, 00:38
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det verkar t.o.m. som att man försökt sig blanda vetenskap med religion, just för att många anser det, via vetenskapen, bevisat att vi inte bara dör.

Haha, nämn en seriös vetenskapsman som säger detta- En enda.
Citera
2012-06-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Haha, nämn en seriös vetenskapsman som säger detta- En enda.
Jag orkar verkligen inte kolla upp det.
Men tidigare, ett par inlägg ovan, fast det en som tyckte Gud var ALLT... det finns läror som lär ut sådant.

Helt ärligt är man en idiot.
Bibeln menar inte något materiellt när de påstår sådant som att Gud är Sökandet, Gud är Vägen. Utan mer menat som "Gud är meningen". Jag har, med hjälp av ett manus där jag försökte blanda in massa psykologi och vetenskap för att bevisa liknande saker, lyckats endast få en insikt. Att vetenskapen visserligen bevisar att något i dig "fortsätter".

Men det är fel väg att gå och tala om att vetenskapen "vet". Där ska du ta tillflykt till Gud istället.
Citera
2012-06-07, 00:55
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag orkar verkligen inte kolla upp det.

Men du hade inga problem med att komma med ett grundlöst påstående? Återigen, nämn en enda seriös vetenskapsman som anser det vetenskapligt bevisat att vi inte bara dör. En enda av de "många" du pratar om.

Citat:
Men tidigare, ett par inlägg ovan, fast det en som tyckte Gud var ALLT... det finns läror som lär ut sådant.

Och?

Citat:
Jag har, med hjälp av ett manus där jag försökte blanda in massa psykologi och vetenskap för att bevisa liknande saker, lyckats endast få en insikt. Att vetenskapen visserligen bevisar att något i dig "fortsätter.

Är det du som är den där mystiska "många" du nämnde ovan? Hur kom du till denna insikt?
Citera
2012-06-07, 01:09
Medlem
Citat:
Men du hade inga problem med att komma med ett grundlöst påstående? Återigen, nämn en enda seriös vetenskapsman som anser det vetenskapligt bevisat att vi inte bara dör. En enda av de "många" du pratar om.
Men jag förstår inte, varför skulle jag göra det? Vad har det att göra med det jag påstod?

Citat:
Är det du som är den där mystiska "många" du nämnde ovan? Hur kom du till denna insikt?
Nej, därför att medans jag läste på om sånt, ville jag veta mer om Gud, och hur man tar sig dit, härifrån. Det har att göra med en lång sökande och flera omständigheter som pekat dit, just för att ha kännedom om vad det handlar om.

Jag har aldrig lärt ut något sådant, utan ungefär som evanghelierna gjorde.

Jag har även hittat flera punkter som inte håller, och därför skrev jag inte mer än runt 40 sidor för hand, varav minst hälften psykologi kopierat från en psykologi bok bara för att inse att det leder ingenstans.

Jag kom till insikten med hjälp av grundskole fysik. Den del i oss som håller liv i oss, enligt vetenskapen, tillståndet i form av vibrationer som håller igång atomerna, möjligen energi, skall inte kunna dö, utan omvandlas eller överföras vidare. Alltså "återvänder kroppen till Jorden". Men mer kan du inte veta.
Därför är "allt är ett" och "evigheter av äventyr" otillfredställande. Utan Gud, finns det ingen mening, ens om det skulle ha varit på riktigt. Man skulle ha varit rastlös och orolig, därför att redan här är man det för man råkar illa ut. Hur är utan Gud där borta, då?
Citera
2012-06-07, 01:14
Medlem
Det som är användbart, för mig, med såna teorier, är det psykiska. Det kan bota, men även trygga igång allt möjligt i skallen på folk.
Citera
2012-06-07, 01:24
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men jag förstår inte, varför skulle jag göra det? Vad har det att göra med det jag påstod?

Om du säger att "många anser det, via vetenskapen, bevisat att vi inte bara dör" så är det lämpligt att backa upp det påståendet.

Citat:
Nej, därför att medans jag läste på om sånt, ville jag veta mer om Gud, och hur man tar sig dit, härifrån. Det har att göra med en lång sökande och flera omständigheter som pekat dit, just för att ha kännedom om vad det handlar om.

Jag har aldrig lärt ut något sådant, utan ungefär som evanghelierna gjorde.

Jag har även hittat flera punkter som inte håller, och därför skrev jag inte mer än runt 40 sidor för hand, varav minst hälften psykologi kopierat från en psykologi bok bara för att inse att det leder ingenstans.

Jag kom till insikten med hjälp av grundskole fysik. Den del i oss som håller liv i oss, enligt vetenskapen, tillståndet i form av vibrationer som håller igång atomerna, möjligen energi, skall inte kunna dö, utan omvandlas eller överföras vidare. Alltså "återvänder kroppen till Jorden". Men mer kan du inte veta.

Allting som är du försvinner, du är en produkt av atomernas tillfälliga samspel med varandra. När det samspelet upphör, så upphör du att finnas.

Atomerna i din kropp har varit med om häpnadsväckande saker under de 13,6 miljarder år de existerat, så att påstå att de tilhör dig och att du genom dem lever vidare efter att du lånat dem något år (kroppen byter konstant ut atomerna dessutom, om något år är det inte mycket av nuvarande "dig" kvar längre) låter lite arrogant.
Citera
2012-06-07, 01:37
Medlem
Citat:
Om du säger att "många anser det, via vetenskapen, bevisat att vi inte bara dör" så är det lämpligt att backa upp det påståendet.
Dock inte syftat på "kända vetenskapsmän"?

Citat:
Allting som är du försvinner, du är en produkt av atomernas tillfälliga samspel med varandra. När det samspelet upphör, så upphör du att finnas.
Exakt, man återvänder till Jorden.

Citat:
Atomerna i din kropp har varit med om häpnadsväckande saker under de 13,6 miljarder år de existerat, så att påstå att de tilhör dig och att du genom dem lever vidare efter att du lånat dem något år (kroppen byter konstant ut atomerna dessutom, om något år är det inte mycket av nuvarande "dig" kvar längre) låter lite arrogant.
Det har jag inte påstått.
Men en process har skett för att din kropp skall utvecklas och i första tag bli en kropp. Sedan växa o.s.v. Och en process kommer att ske, eller så är en del av själva processen, att kroppen skall försvinna. Du har funnits endast. Du dör.
Jag påstår inte att jag lever vidare genom atomerna.
Men jag påstår att ett annat tillstånd har tagit vid däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in