Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Under de senaste sjuhundra åren har de vetenskaplig framstegen och utvecklingen på de flesta områden skett i exponentiell skala. På alla de förklaringar, som olika religioner torgfört, har man vetenskapligt kunnat visa att de religiösa textböckerna på punkt efter punkt haft fel. Fel som religiösa företrädare i århundraden försökt förklara bort. Detta har skett med poetiska, symboliska och andra finesser i texten, som utformades för människor utan djupare förståelse (underförstått i annat fall hade texten kunnat skrivas på ett för oss moderna människor lämpligt språk).
Synpunkter som beskriver hur du menar religiösa texter går ihop med verkligheten?
Nej, det är just vad man inte har gjort. Man har
inte bevisat att punkt efter punkt har de fel.
Det verkar t.o.m. som att man försökt sig blanda vetenskap med religion, just för att många anser det, via vetenskapen, bevisat att vi inte bara dör. Men sedan har man bortsett att tanken med Skrifterna var just att ge vägledning och riktlinjer, råd som är tidslösa och som gäller hur mycket människan än utvecklar sig. Sedan finns det historier i Skrifterna som man varken har kunnat bekräfta eller ens motbevisa "punkt efter punkt", men vissa källor har man hittat som tydligen hade talat om det.
Sen har man själv valt vart fokus skall ligga. Vill man ha det åt det vetenskapliga hållet eller åt det religiösa hållet? Man har tagit till sig då allt annat än Abrahams lära istället, för med vetenskap har man kunnat rikta massorna dit istället, du får inte svar från andra håll längre, då du tappat kontakten med det andliga, du har vänt det ryggen till, och de råd som fanns nedskrivna och historierna som varnat och fungerat som facit för dagens alla olika situationer, samt läran som predikats hittar du inga svar i.
Men din vetenskap måste passa vissa modeller och även där har du mycket falska och mycket äkta. Men eftersom "det utvecklas hela tiden", kommer du nånsin att kunna få ett grepp om saker och ting? Hur pålitlig är din vetenskap då kring saker som inträffat bortom eller innan dess uppfinning?
När det gäller texterna, skall jag läsa på lite bara och återkomma, är tyvärr inte så påläst ännu i Skrifterna och mååånga andra texter.
Men jag vet såhär: man har en teori om Big Bang (som jag förnekar) där man talar om Helium, väte. Vi vet även att livet på Jorden uppstod tack vare vatten och att vattnet krävdes till att skapa atmosfärer (himlar) och kyla ned Jorden för att sedan ge upphov till liv.
Vatten nämns i början av Genesis som material till att skapa Himlarna och livet på Jorden.
I Koranen nämns vattnet också. Och jag kommer att hitta mer.