2012-06-07, 21:31
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleexi
Jo, en del har uppkommit via den vägen.
Och man har anpassat och skapat olika scenarion efter hur tankeströmningarna uppkommit och vad de hade för möjligheter, vad det leder till.

En teori är aldrig tillräckligt bra när den inte längre bidrar till fler svar och sedan ersätts av andra, eller man söker att sammanföra olika punkter som kanske inte finns, de kommer inte att fungera. Därför måste man ständigt anpassa, men det kan även gå åt fel håll.

Forskningen inom området har bidragit till att man kommit på saker man inte kan förklara också. Men hur mycket har och kunnat manipulerats, eller har försökts?
Om man sedan har i minnet att psykiater och psykologer utfört grymma experiment för vetenskapens skull, precis som medicinen gjorde under upplysningstiden, kan man ha hittat vissa saker och testat, eller förstått vad det handlat om och försökt manipulera rent av. Det kan gå, det kanske inte går.

Men man kan sedan tänka sig att vissa individer kan ha hittat saker som har fungerat eller försökt få sig på vissa metoder för att få dessa att fungera.
Lägg därtill ett kunskap som uppkommit för hundratals år sedan, och som i decennier nu, folk haft tillgång till öppet och kommit i kontakt med varandra. Man skulle aldrig veta eller kunna förklara hur det ligger till, då de själva antagligen inte vet, medan andra, man kanske inte tror något om, vet mycket mer.

Intresset är inte Gud där. För man inte kan forska om Gud...

Men sån kunskap har alltid kunnat ge människor psykisk hjälp, misstänker jag, och delar av dessa har även jag använt för att bota olika paranoior eller vad det nu kunde ha varit. Man vet aldrig vad man kan ha kommit i kontakt med...
Men sedan kan det slå fel tillbaka också, då det var just detta som kan ha lett till att något utlöstes.

Folk har tillgång till allt möjligt och vill alltid samma sak: makt, att styra över andra. Det du inte kan bevisa, kan likaväl finnas.

För att starta: En teori är alltid tillräckligt bra om den täcker det den tar upp. För att simplifiera så kan man ju säga att man aldrig får ut mer av 1+1 än att 1+1=2. Ifall man vill arbeta vidare så får man antingen försöka falsifiera att 1+1 skulle vara 2, utöka teorin till t.ex 2+2=4 eller skapa en ny tes där man använder kunskap från 1+1=2.

Angående forskning och moral så förespråkar jag inte personligen forskning som möjligtvis skadar personer utan personernas godkännande. Däremot skulle det vara bra om man gjorde ganska omfattande tester på folk som är nära hjärndöda eftersom man i slutändan kanske skulle kunna göra någon sorts "hjärtmassage" på hjärnan som ger en viss chans till återuppvaknande.

Det mesta kring psykologi går att bevisa, men i slutändan handlar det om att det inte är värt att lägga enorma pengar på att bevisa redan vedertagna faktan (även om det ibland skulle behövas) eller ickefrågor.
Citera
2012-06-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
För att starta: En teori är alltid tillräckligt bra om den täcker det den tar upp. För att simplifiera så kan man ju säga att man aldrig får ut mer av 1+1 än att 1+1=2. Ifall man vill arbeta vidare så får man antingen försöka falsifiera att 1+1 skulle vara 2, utöka teorin till t.ex 2+2=4 eller skapa en ny tes där man använder kunskap från 1+1=2.

Angående forskning och moral så förespråkar jag inte personligen forskning som möjligtvis skadar personer utan personernas godkännande. Däremot skulle det vara bra om man gjorde ganska omfattande tester på folk som är nära hjärndöda eftersom man i slutändan kanske skulle kunna göra någon sorts "hjärtmassage" på hjärnan som ger en viss chans till återuppvaknande.

Det mesta kring psykologi går att bevisa, men i slutändan handlar det om att det inte är värt att lägga enorma pengar på att bevisa redan vedertagna faktan (även om det ibland skulle behövas) eller ickefrågor.
Du försöker förmedla en sida där det inte är värt att lägga pengar på.

Du talar om att räkna, vilket vetenskapen handlar om.
Där räknar du något fast för dig.
Men det finns områden eller teorier där du försöker räkna ut något du aldrig kommer att lyckas med. Eller ens kunna att bevisas och det är där hela leken om teorier, antaganden m.fl. tar vid.
Men att det kommer något bra ur vissa typer av forskning kan man inte neka. Men om det kommer mer dåligt än bra, borde man kanske inte forska. kanske är det inte pålitligt att försöka rikta om.
Citera
2012-06-07, 21:50
Avslutad
Citat:
Men det finns områden eller teorier där du försöker räkna ut något du aldrig kommer att lyckas med. Eller ens kunna att bevisas och det är där hela leken om teorier, antaganden m.fl. tar vid.

Hur vet du att dessa områden finns om du inte kan mäta det på något sätt?

Annars kan jag lika gärna säga att det finns en mikroskopisk osynlig enhörning i jordens mitt. Han kontrollerar också alla lottomaskiner och vilka nummer som skall vinna samt att han är skaparen av alla gudar som människan tror på.
Senast redigerad av se_där... 2012-06-07 kl. 21:53.
Citera
2012-06-07, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Hur vet du att dessa områden finns om du inte kan mäta det på något sätt?

Annars kan jag lika gärna säga att det finns en mikroskopisk osynlig enhörning i jordens mitt. Han kontrollerar också alla lottomaskiner och vilka nummer som skall vinna samt att han är skaparen av alla gudar som människan tror på.

Det finns

a. områden där människan kommer att göra framgång och kunna mäta mer
b. områden där man aldrig kommer att kunna göra det

Hur ska du validera olika teorier du har om allt möjligt med universum, hur ska du förklara och validera E lika med MC2, hur ska du någonsin, trots skelleter, BEVISA dinosaurier...
Citera
2012-06-07, 22:38
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Du försöker förmedla en sida där det inte är värt att lägga pengar på.

Du talar om att räkna, vilket vetenskapen handlar om.
Där räknar du något fast för dig.
Men att det kommer något bra ur vissa typer av forskning kan man inte neka. Men om det kommer mer dåligt än bra, borde man kanske inte forska. kanske är det inte pålitligt att försöka rikta om.

Vad som kommer ur gedigen och säker forskning skulle vara dåligt? I sämsta fall är säker forskning fruktlös.
Områden där forskning är fruktlösa bör man givetvis skita i. Men att du känner att du har ett svar i dessa områden betyder verkligen inte att svaret är rätt. Vanligtvis har minst 90% av jordens befolkning ett annat svar på frågan.

Du bör inte använda ordet "teori" på det sätt som du gör, det är i kontextet felaktigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori
Citera
2012-06-08, 06:40
Avslutad
Citat:
Det finns

a. områden där människan kommer att göra framgång och kunna mäta mer
b. områden där man aldrig kommer att kunna göra det

Hur ska du validera olika teorier du har om allt möjligt med universum, hur ska du förklara och validera E lika med MC2, hur ska du någonsin, trots skelleter, BEVISA dinosaurier...

En vetenskaplig teori är en komplex vetenskaplig slutsats och förklaringsmodell, alternativt system av detsamma, till exempel Einsteins relativitetsteorier eller gravitationsteorin. I motsats till teori i dagligt tal, används ordet inom vetenskapen inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.

Det är skillnad på teorier och teorier. Försök inte likställa vetenskapliga teorier med typ astrologi för det argumentet tar dig inte närmare gudshypotesen än rosa enhörningar, zombies, troll och tomtar och annan knytt.

Bara för att det finns saker som vetenskapen idag inte kan förklara som kanske inte heller kan förklaras i morgon, betyder inte att dina påhittade teorier får något uns mer värde. Det tror jag du förstår.
Senast redigerad av se_där... 2012-06-08 kl. 06:46.
Citera
2012-06-08, 09:25
Medlem
Jo, de är teorier, oavsett, så ser jag på dem.
Nope, har inte kommit med några teorier, endast antaganden, men då man glider alldeles för mycket från ämnet så sätter jag punkt här, förstår du?
Citera
2012-06-08, 18:34
Medlem
Nickeps avatar
På liknande sätt som kyrka och vetenskap under århundradenas lopp ställts mot varandra i olika debatter med för utvecklingen (retorik, filosofi, naturvetenskap och politisk) oftast positiva resultat, anser jag att man kan se trådens förutsättning. Man kan alltså mycket väl mana fram annat än bara cirkelresonemang från de troendes sida ("jag känner att Gud finns" därför tror jag att han finns") genom att framlägga modeller som talar mot existensen av en högre skaparmakt, t.ex.i formen:

https://www.flashback.org/sp37719728

eller som:

https://www.flashback.org/sp22543231

Man kan också närma sig frågeställningen med frågeställningen: varför vissa människor säger sig ha upplevt andevärlden (utomkroppsliga fenomen) medan andra anser sig mycket väl ha haft liknande upplevelser men hänvisar fenomenet till den egna hjärnans innovativa förmåga, inte till någon utanför kroppen verklig kraft.
Citera
2012-07-15, 00:08
Medlem
Ersattarens avatar
Bevisar denna text att gud existerar?

Hej! Vill börja med att jag ej läst denna text, fick den för cirka en timme sen utav en Amerikansk vän och jag är för trött för att läsa detta just nu.

Innan jag tog mig tid ville jag se om andra kunde finna brister/sånt som påpekar att detta stämmer.

Länken. Texten är väldigt lång och förstår att man inte vill gå igenom hela och besvara men om någon kunde hitta någon/några brister i texten vore jag jätteglad. Jag själv är ateist så det är ingen idé att vi diskuterar min tro.

Återkommer när jag läst mer, har knappt kommit någonstans då jag har jobbat hela dagen och kom hem för några timmar sen.

Mvh
Citera
2012-07-15, 00:12
Medlem
TLDR; men nej, den texten bevisar inget.
Citera
2012-07-15, 00:17
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
TLDR; men nej, den texten bevisar inget.

"Jorden snurrar för att den snurrar" - KarlGunnar Johansson i skogen.

^Betyder det att jorden snurrar nu? Du får jättegärna markera dom delar som du tvivlar på och komma med påstående och källor.

Jag må vara ateist och söker ingen "övermakt" eller något "gudomligt" men jag vill i alla fall ha lite vettiga svar.
Citera
2012-07-15, 00:19
Medlem
Intressant text, men naturligtvis bevisar den varken att Gud existerar eller att han inte existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in