2011-09-26, 10:42
Medlem
Ge de kristna ett enda bevis på att gud inte finns.

Antingen tror man, eller så tror man inte. Det ligger i själva ordet dessutom, tro. Utan handfasta bevis så vet man inte, då tror man.
Citera
2011-09-26, 10:47
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Antingen tror man, eller så tror man inte. Det ligger i själva ordet dessutom, tro. Utan handfasta bevis så vet man inte, då tror man.

Är själv nykristen och jag frågar mig hur så otroligt många troende på denna planet skulle kunna ha fel?
Givetvis finns en Skapare som har ett syfte med att vi finns här en "grisblink" sett över tid.

Bevis behöver bara de som inte är mottagliga eller saknar tentakler ut till Jesus.
Citera
2011-09-26, 10:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Är själv nykristen och jag frågar mig hur så otroligt många troende på denna planet skulle kunna ha fel?
Givetvis finns en Skapare som har ett syfte med att vi finns här en "grisblink" sett över tid.

Bevis behöver bara de som inte är mottagliga eller saknar tentakler ut till Jesus.

Låt oss anta att det finns en skapare, även om jag tvivlar.. Vad får dig att tro att det ska vara just den kristna guden och jesus som är gud?
Citera
2011-09-26, 11:10
Medlem
Citat:

Är själv icke-troende och jag frågar mig hur så otroligt många icke-troende på denna planet skulle kunna ha fel?

Ni tror på gud, ni vet inte att han finns, eftersom inga bevis någonsin har, eller kommer att tas fram.

Om du, eller någon annan troende, ger mig ett enda bevis - ETT (1) - på att gud existerar så accepterar jag det. Det ska inte vara något snack om att "jag känner honom inom mig" eller något sådant. Men den här frågeställningen har ställts så många gånger förut, och svaren man får är svammel, svammel och mer svammel.
Citera
2011-09-26, 11:10
Medlem
ultramagnuss avatar
vilken otroligt patetisk tråd, vill du sitta här inne och härska över folk som tror? du skulle inte tro på gud om han kom och slog dig i ansiktet med kuken iallefall.

TROR gör man i kyrkan
Citera
2011-09-26, 11:18
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ge de kristna ett enda bevis på att gud inte finns.

What in the what now?
Naturligtvis ligger bevisbördan på den som hävdar något extraordinärt, det är ju allmänt vedertaget. Det är ju helt orimligt att motbevisa något det inte finns bevis evidens för.
Citera
2011-09-26, 11:19
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultramagnus
vilken otroligt patetisk tråd, vill du sitta här inne och härska över folk som tror? du skulle inte tro på gud om han kom och slog dig i ansiktet med kuken iallefall.

TROR gör man i kyrkan

What in the what now 2.0

Det enda h*n efterfrågar är ett konkret bevis som kan påvisa existensen av gud. Sluta knacka ihop halmgubbar.
Citera
2011-09-26, 11:25
Medlem
Citat:

Så det betyder alltså att jorden en gång var platt.
Att allting en gång snurrade runt jorden.
Att det fanns troll och andra sådana varelser lite varstans.
För hur skulle så otroligt många kunna ha fel?
Citera
2011-09-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
What in the what now?
Naturligtvis ligger bevisbördan på den som hävdar något extraordinärt, det är ju allmänt vedertaget. Det är ju helt orimligt att motbevisa något det inte finns bevis evidens för.
Jag menar ju naturligtvis då att det inte går att bevisa guds existens, lika lite som att det går att motbevisa saken. Antingen så tror man, eller så tror man inte. Det kallas att ha en tro, man är troende eller icke troende.

Att ni bara orkar...
Citera
2011-09-26, 11:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag menar ju naturligtvis då att det inte går att bevisa guds existens, lika lite som att det går att motbevisa saken. Antingen så tror man, eller så tror man inte. Det kallas att ha en tro, man är troende eller icke troende.

Att ni bara orkar...

Så du klagar på att folk debatterar grundpåståendet i ett.. diskussionsforum?
Citera
2011-09-26, 11:48
Medlem
Citat:

Att ni bara orkar...

Fast om gud finns så går det visst att bevisa dennes existens.
Om gud inte finns så kan man självklart inte bevisa att denne finns men man kan heller inte bevisa att denne inte finns.
Så det är en viss skillnad på att fråga efter bevis på något som folk påstår existera, och att fråga efter bevis på att något inte existerar från någon som säger att det inte existerar.
Citera
2011-09-26, 11:51
Medlem
nutkjells avatar
Citat:

Att ni bara orkar...

Att då som troende försöka påvisa att ens gud är på riktigt och faktiskt finns blir ju då meningslöst, tycker du inte? Om det nu inte ens går att ens bevisa dess existens så lär ju tilltron til denna existens ligga på något tvivelaktiga grunder i samma mening som att jag likväl kan hävda att jag tror på spagettimonstret och att denna minsann är något som är objektivt sant och därav på riktigt, men som ändock vare sig går att bevisa eller motbevisa. Samt att jag för sakens skull kan berättiga existensen av denne genom ickeverifierbara anekdoter och en tjock bok.

Jag förstår naturligtvis konceptet att "tro", men min poäng är att det enligt ditt resonemang blir ganska intellektuellt ohederligt.

Därav inte sagt att jag heller utesluter existensen av en gud, även om jag finner det osannolikt.

Utveckla gärna hur du ser på det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in