Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Jag menar ju naturligtvis då att det inte går att bevisa guds existens, lika lite som att det går att motbevisa saken. Antingen så tror man, eller så tror man inte. Det kallas att ha en tro, man är troende eller icke troende.
Att ni bara orkar...
Att då som troende försöka påvisa att ens gud är på riktigt och faktiskt finns blir ju då meningslöst, tycker du inte? Om det nu inte ens går att ens bevisa dess existens så lär ju tilltron til denna existens ligga på något tvivelaktiga grunder i samma mening som att jag likväl kan hävda att jag tror på spagettimonstret och att denna minsann är något som är objektivt sant och därav på riktigt, men som ändock vare sig går att bevisa eller motbevisa. Samt att jag för sakens skull kan berättiga existensen av denne genom ickeverifierbara anekdoter och en tjock bok.
Jag förstår naturligtvis konceptet att "tro", men min poäng är att det enligt ditt resonemang blir ganska intellektuellt ohederligt.
Därav inte sagt att jag heller utesluter existensen av en gud, även om jag finner det osannolikt.
Utveckla gärna hur du ser på det hela.