2013-01-13, 03:35
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Jo helt enkelt därför att litar på fysiken kan förklara "naturen" men inte "övernaturen". Vid den kosmologiska kärnfrågan kan fysiken ej appliceras, därav drar jag slutsatsen att man nått "övernaturen", "tanscendens", "gud" eller vad man nu väljer att kalla det..

Jag måste säga att jag känner mig rätt osäker på om fysiken kan förklara "övernaturen"

Vid den kosmologiska kärnfrågan säger du att fysiken inte går att appliceras. Möjligt att den fysik vi känner till inte kan appliceras, men det är väl fortfarande fullt möjligt att fysiken fortfarande är det som förklarar hur det gått till? Det är väl till och med ganska troligt? Men bara för att du inte förstår det så löser du det genom att göra det övernaturligt? Jag antar att du har en foliehatt också?

Citat:
Ursprungligen postat av Laxie
Detta skit med att bevisa och motbevisa gudar!

Om jag sitter och runkar just nu och berättar för alla att det är en rosa enhöring i mitt rum. Hur fan ska någon av er kunna motbevisa det eller bekräfta det? Det är vad religion är! Något för inkompetenta idioter!

Det är svårt att bevisa/motbevisa. Däremot så kan jag dra slutsatsen att du har en ganska konstig sexuell läggning.
Citera
2013-01-13, 04:14
Medlem
remixutoheavens avatar
[quote=D-v-s-G]Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer de

Hur vet vi ens att någonting kom från ingenting? Big bang är bara en teori av många hur jorden kom till, eller hur? Vi vet inte och vi kommer knappast att veta hur vår jord kom till. Men en sak är säker att det inte finns någon Gud, snälla förklara hur han finns? Det är slumpen som styr inget annat, vi kommer till av slump. Vi förblir en slump. Vi har ingen mening egentligen. Vi födds, vi lever och vi dör. Där imellan ska vi åstadkomma något. Vilket vi aldrig kommer att göra. Förklara då meningen med livet? Det är bara vi, indviden, som bestämmer över vårt eget liv eller det vi åstadkom. Ingen annan. Vi, människan, är egoister och kommer alltid att vara. Vi bryr oss bara om oss själva. Religon föds ur hur vi inte kan förklara eller bevisa hur vissa ting kommer eller förblir.

Ps skriver på iPad och är hög nästa högre än Burj khalifa Ds
Senast redigerad av remixutoheaven 2013-01-13 kl. 04:22.
Citera
2013-01-13, 04:23
Medlem
remixutoheavens avatar
Hur vet vi ens att någonting kom från ingenting? Big bang är bara en teori av många hur jorden kom till, eller hur? Vi vet inte och vi kommer knappast att veta hur vår jord kom till. Men en sak är säker att det inte finns någon Gud, snälla förklara hur han finns? Det är slumpen som styr inget annat, vi kommer till av slump. Vi förblir en slump. Vi har ingen mening egentligen. Vi födds, vi lever och vi dör. Där imellan ska vi åstadkomma något. Vilket vi aldrig kommer att göra. Förklara då meningen med livet? Det är bara vi, indviden, som bestämmer över vårt eget liv eller det vi åstadkom. Ingen annan. Vi, människan, är egoister och kommer alltid att vara. Vi bryr oss bara om oss själva. Religon föds ur hur vi inte kan förklara eller bevisa hur vissa ting kommer eller förblir.

Ps skriver på iPad och är hög nästa högre än Burj Ds[/quote]
Citera
2013-01-13, 04:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [S][K]
Så att tro att man systematiskt kan upptäcka nya saker är övertro?
Fast det är ju inte det som är betydelsen av scientism. Läs igen
Citera
2013-01-13, 05:36
Medlem
easy. sluta tänk på det, du mår bättre då.
såg dock ett family guy avsnitt då stewie åkte ur tiden med sin tidsmaskin och skapade allt.
att allt är som en loop. var kom då loopen ifrån? pff nu börja jag själv tänka på skiten.
Citera
2013-01-13, 11:53
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Först och främst ska man ha klart för sig att detta du säger är en filosofi i sig. Dvs en åsikt. Att allt som inte kan mätas inte är vetenskapligt, är som att säga att det inte är troligt att det inte finns. Det finns falanger inom vetenskapsfilosofin som tycker att det är det rätta sättet att tänka. Det kallas bl.a fysikalism, materialism och positivism (finns flera namn och olika varianter).
Dvs om jag säger "det är A och B som jag anser är vetenskap. Inget annat" Så har jag satt en norm.
Problemet är att de som prackar på oss andra den normen är prcis som medletidens präster som tryckte ner Jesus i halsen på folk.
Det korrekta är att säga "att det som är observerat är observerat". Allt annat är subjektiva värderingar.
Att en viss falang inom vetenskapen gett sig själva rätten att sätta sina subjektiva värderings som axiom är inte vetenskaplig hållning. Du ska inte tro på allt som män i vita rockar säger. Det handlr i grunden om makt.

Ja, exakt. Eftersom människan hela tiden har upptäck mer och mer av verkligheten, så kan man inte utgå från att det bara är det vi kan mäta som existerar. Det vore ju rent efterblivet. Frågan är vad vi anser vara sannolikt att det finns. Man kan använda sig av Bayes teorem för att reda ut vad som är mer eller mindre troligt.

Det finns massor av indicier som pekar på att naturen innehåller mer än vad vi känner till. Ju mer vi undersöker, ju mer ser vi att det finns andra energien och fenomen. Det som var magi i går är vardagsmat idag. Tex radio.

Edit:

Det är ju inte så svårt att förstå att det finns dualism. Det är ju det mest naturliga som vi ser överallt. Två saker skapar en tredje.
Ja, håller helt med. Bara det att denna terori är en urgammal religiös tanke om naturens dualism och två stridande krafter vars avvikelser skapar världen

Det är helt förståligt

Fast nu är ju vetenskap som ord redan definierat, så då får man väl rimligtvis hålla sig inom ramarna för vad ordet betyder om man ska prata om vetenskap. Strängteori t.ex. är idag knappast en vetenskap med de krav som ställs upp, utan pseudovetenskap. Det betyder inte nödvändigtvis att teorin inte kommer att bli mätbar i framtiden.

Jag förstår faktiskt inte riktigt argumentet för att man borde kunna inkludera icke mätbara och icke validerbara teorier i vetenskapen. Kan man inte verifiera sin teori så är den ju helt värdelös egentligen i o m att det aldrig går att veta om den beskriver verkligheten. Det finns ingenting som hindrar att man har vilda teorier, men jag tycker absolut inte att de bör läggas i samma fack som teorier som är validerbara.

Att det finns indicier på att naturen innehåller mer än vad vi känner till idag bör väl de flesta instämma med, men hur får du detta att direkt peka på en omnipotent skapare? Det bör väl även du kunna erkänna att det är ett enormt logiskt hopp.

Själva dualismen är väl knappast så svårt att förstå, jag syftade mer till att det implicerar att någonting faktiskt har skapats ur ingenting.
Citera
2013-01-13, 11:57
Medlem
Grievouss avatar
Citat:
Det roar mig nästan att läsa alla dessa barnsliga och blåögda kommentarer från småkillar som benämner sig själva som "övertygade ateister", vad än det nu innebär!?

Till er alla där ute vill jag bara uppmana till eftertanke. Det är uppriktigt sagt dumdristigt att ha en sådan övertro på vetenskapen och det mänskliga kunnandet. Vi vet i själva verket INGENTING om hur saker och ting verkligen förhåller sig, sluta därför genast upp med avfärdande av diverse slag!

Ännu mer religiöst trams av det mest arroganta slag. Övertro på vetenskapen... pfft, visst. Vetenskapen och det mänskliga kunnandet har gett dig allt du har att njuta av här i livet, såsom vaccinationer, läkarvård, förväntad livslängd på 80 år och varenda bekvämlighet man kan tänka sig. Gud har gett dig nada, helt enkelt för att gud inte finns. Jag vet inte vad du har gjort de senaste åren, men jag ska ge dig en uppdatering: Vi vet en jävla massa om hur saker och ting förhåller sig.
Citera
2013-01-13, 12:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Är det inte du som är lat, som vägrar kolla på videon? Om du verkligen söker svar på Guds existens så kan du ja ta din tid och kolla dom. Sluta vara så lat nu. Jag kommer ta min tid och kolla dom, och hittar jag något värdefullt argument, så kommer jag skriva ner dom och posta dom här på fb.

Eftersom du själv inte orkar att bemöta saklig kritik av ditt cut-and-paste missionerande, så är detta tomma ord.
Citera
2013-01-13, 12:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Något måste ju ha orsakat allt.

Med hjälp av vilken sorts 'kausalitets'-modell kommer du till den slutsatsen.

Citat:
Vad man kallar det är ju sekundärt egentligen.

Det skulle du allt gilla; då blir det mera utrymme för din semantiska akrobatik.

Citat:
Jag förstår inte varför det skulle vara "ovetenskapligt" och omöjligt att det finns högre och lägre frekvenser som vi inte kan mäta. Dessa frekvensband utgör en större del av verkligheten som man kallar "andlig".

Sedär, redan igång med semantik-akrobatiken: Höga/låga frekevenser = 'andlig'.

Citat:
Det vore väl mer konstigt om det inte var så att det finns andra nivåer av energi. Att det vi kan registrera är det hela. Det strider ju både mot känd empiri och förnuftet.

Det "konstiga" är ditt bisarre sätt att konkludera med hjälp av meningslös semantik.
Citera
2013-01-13, 12:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Till er alla där ute vill jag bara uppmana till eftertanke.

Med "eftertanke" menar du då en zombiefierings-process, där blind tro hjärntvättar folk till okritisk att acceptera självmotsägande och verklighetsfrämmande mytologier?

För min del är eftertanke något helt annat.

Citat:
Det är uppriktigt sagt dumdristigt att ha en sådan övertro på vetenskapen och det mänskliga kunnandet. Vi vet i själva verket INGENTING om hur saker och ting verkligen förhåller sig, sluta därför genast upp med avfärdande av diverse slag!

Så DU fallar 'uppåt' iblant och nordpolen på en magnet attraherar nordpolen på en annan magnet?

Citat:
Det kosmologiska argumentet behandlar den största frågan av dom alla.

Dom olika versioner av det kosmologiska argumentet är idioti paketerat med skolastikens kosmetiska semantik.

Citat:
Det är och kommer med största sannolikhet alltid vara "dead end" för vetenskapen.

Självklart; vetenskapen sysslar inte med fabulationer.

Citat:
Så länge det förhåller sig så har givetvis "gud" en plats för oss. Jag vill t.o.m. gå så långt att säga att det mest logiskt rimliga är en "förklaringsmodell" innehållande transcendens..

Låt höra!

Citat:
Kort sagt, fysiken kan förklara mycket men inte sin egna existens - till det behövs något som står över!

Varför?
Citera
2013-01-13, 13:04
Medlem
proconsuls avatar
Samma gamla undanflykt; universum måste ha börjat men gud behöver ingen början. Så bekvämt.
Tala om varför universum inte kan ha funnits alltid tack. Applicera samma resonemang som på gud.
Citera
2013-01-13, 13:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Något som inte är mätbart eller validerbart är ju per definition ovetenskapligt, så det kan väl inte vara så svårt att greppa. Därmed är det inte sagt att det är omöjligt. Det är inte omöjligt att det finns tomtar och troll i de djupa norrländska skogarna heller, men det betyder inte att de per automatik finns.

Citat:
Först och främst ska man ha klart för sig att detta du säger är en filosofi i sig. Dvs en åsikt.

Annanstans brukar du envetat att påstås, att det filosofiska perspektivet är det MEST lämpliga till att söka 'verkligheten'. När du nu plötsligt reducerar "en filosofi" till endast att vara en "åsikt", misstänker jag att din motivation är debatt-taktisk ..... du vill ju så gärna 'vinna' jämt .... helt utan sammanhållning i din flaxande argumentation.

Citat:
Att allt som inte kan mätas inte är vetenskapligt, är som att säga att det inte är troligt att det inte finns.

Nej, det är din förvrängning av vetenskapens/logikens systematiska metodologi och av vetenskapsfilosofi (ja, jag vet att du är självutnämnd 'expert' på området, men det bryr jag mig inte om).

Citat:
Det finns falanger inom vetenskapsfilosofin som tycker att det är det rätta sättet att tänka. Det kallas bl.a fysikalism, materialism och positivism (finns flera namn och olika varianter).
Dvs om jag säger "det är A och B som jag anser är vetenskap. Inget annat" Så har jag satt en norm.
Problemet är att de som prackar på oss andra den normen är prcis som medletidens präster som tryckte ner Jesus i halsen på folk.

Detta monomana väderkvarnskrig mot 'scientism'/positivistisk materialism är irrelevant.

Citat:
Det korrekta är att säga "att det som är observerat är observerat". Allt annat är subjektiva värderingar.

Precis: Det icke-observerade .... som teistiska gisssninger .... är subjektivt.

Citat:
Att en viss falang inom vetenskapen gett sig själva rätten att sätta sina subjektiva värderings som axiom är inte vetenskaplig hållning. Du ska inte tro på allt som män i vita rockar säger. Det handlr i grunden om makt.

Vi HAR förstått, att du inte tyckar om dom onda materialisterna.

Citat:
Ja, exakt. Eftersom människan hela tiden har upptäck mer och mer av verkligheten, så kan man inte utgå från att det bara är det vi kan mäta som existerar.

Det är det vetenskapen sysslar med. Punkt.

Citat:
Det vore ju rent efterblivet

???

Citat:
Frågan är vad vi anser vara sannolikt att det finns. Man kan använda sig av Bayes teorem för att reda ut vad som är mer eller mindre troligt. Det finns massor av indicier som pekar på att naturen innehåller mer än vad vi känner till.

Vilket på intet sätt ger anledning till att acceptera 'something-of-gap' nonsens.

Citat:
Ju mer vi undersöker, ju mer ser vi att det finns andra energien och fenomen. Det som var magi i går är vardagsmat idag. Tex radio.

Ja, och därför är transmofygration av ambroyade så gott som bevisat; plattityd som inte sägar något.

Citat:
Det är ju inte så svårt att förstå att det finns dualism. Det är ju det mest naturliga som vi ser överallt. Två saker skapar en tredje. Ja, håller helt med. Bara det att denna terori är en urgammal religiös tanke om naturens dualism och två stridande krafter vars avvikelser skapar världen

Ja, det kallas för dynamisk ökande komplexitet, och är observerbart, förklarar en del av kosmos och behövar inte gå via tao'ismen för att förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in