Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Något som inte är mätbart eller validerbart är ju per definition ovetenskapligt, så det kan väl inte vara så svårt att greppa. Därmed är det inte sagt att det är omöjligt. Det är inte omöjligt att det finns tomtar och troll i de djupa norrländska skogarna heller, men det betyder inte att de per automatik finns.
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Först och främst ska man ha klart för sig att detta du säger är en filosofi i sig. Dvs en åsikt.
Annanstans brukar du envetat att påstås, att det filosofiska perspektivet är det MEST lämpliga till att söka 'verkligheten'. När du nu plötsligt reducerar "en filosofi" till endast att vara en "åsikt", misstänker jag att din motivation är debatt-taktisk ..... du vill ju så gärna 'vinna' jämt .... helt utan sammanhållning i din flaxande argumentation.
Citat:
Att allt som inte kan mätas inte är vetenskapligt, är som att säga att det inte är troligt att det inte finns.
Nej, det är din förvrängning av vetenskapens/logikens systematiska metodologi och av vetenskapsfilosofi (ja, jag vet att du är självutnämnd 'expert' på området, men det bryr jag mig inte om).
Citat:
Det finns falanger inom vetenskapsfilosofin som tycker att det är det rätta sättet att tänka. Det kallas bl.a fysikalism, materialism och positivism (finns flera namn och olika varianter).
Dvs om jag säger "det är A och B som jag anser är vetenskap. Inget annat" Så har jag satt en norm.
Problemet är att de som prackar på oss andra den normen är prcis som medletidens präster som tryckte ner Jesus i halsen på folk.
Detta monomana väderkvarnskrig mot 'scientism'/positivistisk materialism är irrelevant.
Citat:
Det korrekta är att säga "att det som är observerat är observerat". Allt annat är subjektiva värderingar.
Precis: Det icke-observerade .... som teistiska gisssninger .... är subjektivt.
Citat:
Att en viss falang inom vetenskapen gett sig själva rätten att sätta sina subjektiva värderings som axiom är inte vetenskaplig hållning. Du ska inte tro på allt som män i vita rockar säger. Det handlr i grunden om makt.
Vi HAR förstått, att du inte tyckar om dom onda materialisterna.
Citat:
Ja, exakt. Eftersom människan hela tiden har upptäck mer och mer av verkligheten, så kan man inte utgå från att det bara är det vi kan mäta som existerar.
Det är det vetenskapen sysslar med. Punkt.
Citat:
Det vore ju rent efterblivet
???
Citat:
Frågan är vad vi anser vara sannolikt att det finns. Man kan använda sig av Bayes teorem för att reda ut vad som är mer eller mindre troligt. Det finns massor av indicier som pekar på att naturen innehåller mer än vad vi känner till.
Vilket på intet sätt ger anledning till att acceptera 'something-of-gap' nonsens.
Citat:
Ju mer vi undersöker, ju mer ser vi att det finns andra energien och fenomen. Det som var magi i går är vardagsmat idag. Tex radio.
Ja, och därför är transmofygration av ambroyade så gott som bevisat; plattityd som inte sägar något.
Citat:
Det är ju inte så svårt att förstå att det finns dualism. Det är ju det mest naturliga som vi ser överallt. Två saker skapar en tredje. Ja, håller helt med. Bara det att denna terori är en urgammal religiös tanke om naturens dualism och två stridande krafter vars avvikelser skapar världen
Ja, det kallas för dynamisk ökande komplexitet, och är observerbart, förklarar en del av kosmos och behövar inte gå via tao'ismen för att förstås.