2012-06-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så du tycker att introduktionen av evig tortyr för "brottet" att inte ha rätt religion är godhjärtat?

Försök att sätta dig in i situationen lite, självklart är det inte det om du inte tror på Gud.
Men tror du på Gud vet du att Gud vet allt, han känner ondskan i ditt hjärta när du låtsas göra gott, och han känner det goda i hjärtat när du gör ont.

Fel tro är absolut inte något som garanterar helvetet
Senast redigerad av Daski 2012-06-05 kl. 15:07.
Citera
2012-06-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Vi ser atomer, det enda problemet är att våra ögon inte kan urskilja enskillda atomer. Bevis ur ett vetenskapligt perspektiv finns inte för Gud.

Det kommer aldrig finnas vetenskapliga bevis för Gud, för vetenskap föddes ur filosofi, och gissa vad filosofi är? Och nej, vi kan inte se atomer, så enkelt är det bara.
Senast redigerad av Daski 2012-06-05 kl. 15:08.
Citera
2012-06-05, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Daski
Det kommer aldrig finnas vetenskapliga bevis för Gud, för vetenskap föddes ur filosofi, och gissa vad filosofi är? Och nej, vi kan inte se atomer, så enkelt är det bara.

Vi kan därimot klyva atomer
Citera
2012-06-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgoroth
Vi kan därimot klyva atomer

Vadådå?

Du kan även pissa i mörkret utan att se vare sig strålen eller toastolen?

Vi kan inte ens se större molekyler
Citera
2012-06-05, 15:13
Avslutad
Citat:
Vadådå?

Du kan även pissa i mörkret utan att se vare sig strålen eller toastolen?

Då borde vi ju även enligt dig kunna klyva Gud?
Citera
2012-06-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgoroth
Då borde vi ju även enligt dig kunna klyva Gud?

Skitbra resonemang ju, att jag inte tänkte på det innan
Citera
2012-06-05, 15:17
Avslutad
Citat:
Skitbra resonemang ju, att jag inte tänkte på det innan

Eller hur
Citera
2012-06-05, 15:18
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Sluta "menar du" mig, det leder ingenvart.

Men ditt svammel leder en ny gyllene ålder för mänskligheten, antar jag?

Citat:
Jag kan gärna försöka klargöra om du inte förstår vad jag menar.

Du kan försöka...

Citat:
Har du sett en atom? Elektron? Kvark? Vi vet om att de finns, mycket av dagens teknologi bygger på förståelsen av detta, vidareutvecklat, vidareutvecklat till olika ingenjörsutbildningar mm.

Jag har sett bilder av atomer, och gällande existensen av atomer, elektroner och kvarkar så stödjs de av en hel uppsjö testbara, falsifierbara vetenskapliga förklaringsmodeller. Har du något sånt stöd gällande en gud?

Citat:
Har du sett Gud? Inte jag heller, men det finns minst lika många människor som tror på Gud som det finns människor som tror på att atomer finns, men eftersom inget av detta egentligen går att bevisa, sätta vitt på svart på ett papper, eller faktiskt fysiskt vidröra så är argumentationer kring detta otroligt onödiga.

Vilken gud? Folk tycks inte riktigt komma överrens om vilken det är som gäller, och deras olika gudskoncept är mutually exclusive. Så redan här jobbar du i motvind, eftersom det finns många, många tusen (miljoner om vi räknar hinduer) gudar som folk säger sig se/ha sett.

Och med samma argument måste du även bekräfta existensen av annat som folk säger sig se men som man inte kunnat bekräfta, t ex:
Tomtar och troll (populärare förr, men inte utdött idag)
Utomjordingar som rövar bort boskap och människor och ibland opererar in anal-sonder
Andar
Spöken
Yeti
Bigfoot
etc, etc

Ska vi bara acceptera detta, eller ska vi ha en rationell argumentation om det?

Citat:
Och snälla, för Guds skull, kom inte med en massa kontringar, jag har redan hört vad du har att säga, vare sig religiöst eller vetenskapligt..

Då hade du inte kommit med ett så platt argument som du precis gjorde....
Citera
2012-06-05, 15:22
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Försök att sätta dig in i situationen lite, självklart är det inte det om du inte tror på Gud.
Men tror du på Gud vet du att Gud vet allt, han känner ondskan i ditt hjärta när du låtsas göra gott, och han känner det goda i hjärtat när du gör ont.

Jag vet att indoktrinerade religiösa brukar ha lite svårt för att se det orättvisa och omoraliska i evig tortyr av oskyldiga människor. Det kommer dock inte hindra mig för en sekund att säga min åsikt i ämnet...

Citat:
Fel tro är absolut inte något som garanterar helvetet

Enligt jesus: Jo
Citera
2012-06-05, 15:23
Medlem

Justeja, glömde big foot sekten.

Jaså, har du sett bilder av atomer? Vad trevligt, jag har sett verkliga bilder på Gandalf, nu när LOTR är så aktuellt, men han finns minsann inte eller hur?

Ja, atomer finns, varför ens ifrågasätta?
Gud finns också, har du öppnat en koran och läst nån gång? Och då menar jag att du ska läsa, för nej, det har du inte.. Alla har ju läst en vers där det står döda han och häng henne, stena dom, så nepp, den är falsk.. Jag stötte på en lustig formel Einstein härlett häromdan som lätt jävligt fumlig så atombomben var egentligen ett påhitt, billigt trick från japanerna för att slingra sig ut ur kriget!
Citera
2012-06-05, 15:23
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Då undrar jag lite försynt hur man har lyckats avkoda människans dna-struktur?
Citera
2012-06-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då undrar jag lite försynt hur man har lyckats avkoda människans dna-struktur?

Det kan du vara så vänlig och kolla upp. Jag garanterar dig att en genetiker suttit och lekt lego med kväve molekyler om du tror det. Du kan ju även kolla upp hur elektronens existens bevisades när du ändå är så nyfiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in