Citat:
Ursprungligen postat av Daski
Sluta "menar du" mig, det leder ingenvart.
Men ditt svammel leder en ny gyllene ålder för mänskligheten, antar jag?
Citat:
Jag kan gärna försöka klargöra om du inte förstår vad jag menar.
Du kan försöka...
Citat:
Har du sett en atom? Elektron? Kvark? Vi vet om att de finns, mycket av dagens teknologi bygger på förståelsen av detta, vidareutvecklat, vidareutvecklat till olika ingenjörsutbildningar mm.
Jag har sett bilder av atomer, och gällande existensen av atomer, elektroner och kvarkar så stödjs de av en hel uppsjö testbara, falsifierbara vetenskapliga förklaringsmodeller. Har du något sånt stöd gällande en gud?
Citat:
Har du sett Gud? Inte jag heller, men det finns minst lika många människor som tror på Gud som det finns människor som tror på att atomer finns, men eftersom inget av detta egentligen går att bevisa, sätta vitt på svart på ett papper, eller faktiskt fysiskt vidröra så är argumentationer kring detta otroligt onödiga.
Vilken gud? Folk tycks inte riktigt komma överrens om vilken det är som gäller, och deras olika gudskoncept är mutually exclusive. Så redan här jobbar du i motvind, eftersom det finns många, många tusen (miljoner om vi räknar hinduer) gudar som folk säger sig se/ha sett.
Och med samma argument måste du även bekräfta existensen av annat som folk säger sig se men som man inte kunnat bekräfta, t ex:
Tomtar och troll (populärare förr, men inte utdött idag)
Utomjordingar som rövar bort boskap och människor och ibland opererar in anal-sonder
Andar
Spöken
Yeti
Bigfoot
etc, etc
Ska vi bara acceptera detta, eller ska vi ha en rationell argumentation om det?
Citat:
Och snälla, för Guds skull, kom inte med en massa kontringar, jag har redan hört vad du har att säga, vare sig religiöst eller vetenskapligt..
Då hade du inte kommit med ett så platt argument som du precis gjorde....