2013-01-12, 19:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Jag förstod att det gällde all form av determinism, tog fri vilja som exempel då det verkade relevant i sammanhanget.

Jag vill minnas, att du och jag nyligen var överens om en två-systems version av kosmisk existens, dels överlag determinism och dels en mindre del icke-determism (jag tror inte jag kan flyga på egen hand genom att upphäva gravitationen, men däremot att jag kan kringgå gravitationen genom en motaktion mot dens effekter).

Citat:
Känner du dig manad att diskutera den metodologi vi berörde förut?

Jag är alltid manat till kommunikation med dig, frågan är mera hur långt min överhettade hjärna orkar idag. Du är en konstruktivt krävande sparring-partner, men 'give it a shot' sen får vi se.
Citera
2013-01-12, 19:40
Medlem
robomans avatar
Jag slutade läsa vid "någonting kom till av ingenting". Där försvann trovärdigheten.
Citera
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Så Gud kan uppstå hur inget men big bang kan det inte? Vilket enastående argument jag är övertygad.

Så vilken gud är det vi ska dyrka?

Celtic Gods and Goddesses (of Britain, Gaul, Irish and Welsh)

Airmid
Aine
Amaethon
Angus Og
Anu
Arawn
Arianrhod
Artio
Babd Catha
Balor
Bel
Blodeuwedd
Bran
Branwen
Brigantia
Brighid (Brigid)
Bris
Camalus
Cernunnos
Cerridwen
Cyhiraeth
Dagda
Danu
Dewi
Diancecht
Don
Druantia
Dylan
Elaine
Epona
Flidais
Goibhnu
Gwydion
Gwynn Ap Nudd
Labraid
Lugh (Lug)
Llyr
Macha
Maeve
Manannan
Margawse
Math Ap Mathowny
Mebd
Mider
Morrigan
Myrrdin (Merlyn)
Nemain
Niamh
Teutates

Chinese Gods and Goddesses

Chou Lao
Kuan Ti
Kwan Yin (Quan Yin)
Shang Di
Ts'ai Shen
Tsao Chun
Wen Chang
Yen-Lo Wang

Egyptian Gods and Goddesses

Ammon (Amon, Amun, Amen)
Anubis
Astarte
Atum
Bast (Bastet)
Bes
Geb
Hathor
Horus
Isis
Maat
Min
Nut
Osiris
Ptah
Ra
Sekhmut
Set (Seth)
Thoth (Aka Hermes Trismegistus)

Greek Gods and Goddesses

Adonis
Aphrodite
Apollo
Ares
Artemis
Asclepius
Athena
Demeter
Dionysus
Eros
Hades
Hecate
Hera
Helios
Hephaistos
Hera
Hermes
Hestia
Hypnos
Nemesis
Nike
Ouranos (Uranus)
Pan
Persephone
Poseidon
Selene
Zeus

Hindu Gods and Goddesses (Here is listed some of the Main Gods and Goddesses of Hinduism, there are many more)
Aditi
Agni
Annapurna
Aruna
Balrama
Bhuvaneshwari
Brahma
Dhanwantari
Dhumavati
Durga
Dyaus
Ganga
Ganesha
Garuda
Hanuman
Indra
Kali
Kama
Kartikay
Krishna
Kurma
Lakshmi
Manu
Matangi
Maya
Parvati
Ram
Saraswati
Shakti
Shiva
Sita
Surya
Vamana
Vishnu
Yama
Yamuna

Japanese Gods and Goddesses

Amaterasu
Benten
Hachiman
Izanagi / Izanami
Sukuna-Biko
Susanowo

Norse Gods and Goddesses(Northern Europe)

Balder
Bragi
Frey
Freya (Freyja)
Frigg
Heimdall
Hel
Loki
Njord
Odin
Skadi
Thor
Tyr

Roman Gods and Goddesses

Apollo
Bacchus
Bellona
Ceres
Cupid
Diana
Fauus
Flora
Fortuna
Janus
Juno
Jupiter
Lares
Libintia
Maia
Mars
Mercury
Minerva
Mithras
Neptune (Poseidon)
Ops
Pales
Pluto
Pomona
Poseidon
Saturn
Venus
Vertumnus
Vesta
Vulcan

Avslutar med en liten bild. http://i.imgur.com/WgWEb.png
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flakon
Jag talar om en metafysisk och abstrakt gud i så fall.

Bra. Vad är din position och vad är ditt syfta (givetvis inom trådraman) i så fall?

Citat:
Anledningen till att jag inte är intresserad av granskning av koranen är därför att jag inte tror på den.

Den är trots allt en väsentlig del av trådens ämne. Det blir svårt att undvika den helt.

Citat:
Jag vet inte om jag ska tycka det är roligt eller sorgligt (lite av varje antagligen) att man går in i en sån här diskussion öppensinnat och efter två kortare inlägg bli definierad som muslim-missionär. Flashback är verkligen infekterat...

Beklagar en möjlig misstolkning av din position.
Citera
2013-01-12, 19:41
Medlem
Ghulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
man kan inte skapa en immateriell entitet (vilket gud är), eftersom den är inte gjord av något. den bara finns automatiskt, utan att något har skapats. det är som att säga att 'ingenting' behöver skapas. ingenting är bara avsaknad av skapelse, och det är vad gud är.

om du pratar om andra varelser... människor, utomjordingar, andliga varelser, så kan dessa förstås ha skapats av andra saker, men de är inte den verklige skaparen (den som skapade allt), eftersom de är en del av en ändlig eller oändlig regress.

Och detta kan du förstås bevisa?

Eller?
Citera
2013-01-12, 19:47
Medlem
Grievouss avatar
Citat:
men det är ju ganska sannolikt att det finns högre makter i spelet... eftersom om några decennier kanske vi går i en teknologisk singularitet där vi förvandlas till gudar som kan skapa varelser och universum, åtminstone virtuella,

men eventuellt kanske vi utvecklas tillräckligt långt teknologiskt att vi kan skapa ett helt universum, och universum kanske har funnits oändligt lång tid, så det kan finnas varelser som har utvecklats i triljoner år, så de är som gudar för oss, och de kan gå ut från den här dimensioner till vad religioner kallar andevärldar osv för att de är så utvecklade.

Sannolikt? Det får du nog utveckla, för i mina ögon verkar det snarare mer sannolikt att det inte existerar någon form av gudar, andar eller spöken. Resten av resonemanget är ju bara ett sätt att skjuta frågan ett steg framåt.
Citera
2013-01-12, 19:51
Medlem
Det är i Gud som vi lever och är till. Men för att erfara hans närvaro måste man öppna sitt hjärta och säga ja till Honom och ta emot den största gåvan av alla: frälsningen i Jesus Kristus och syndernas förlåtelse genom hans blod. Du måste bli född på nytt genom tro på Jesus. Annars kommer du aldrig in i Guds rike. En ny natur måste du ha.

Den naturliga människan är andligt död. Men i pånyttfödelsen får du del Av Guds ande, Den Helige Ande. Du börjar leva, samvetet vaknar och du får en kompass i livet.
Senast redigerad av Calaf 2013-01-12 kl. 20:12.
Citera
2013-01-12, 19:52
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag vill minnas, att du och jag nyligen var överens om en två-systems version av kosmisk existens, dels överlag determinism och dels en mindre del icke-determism (jag tror inte jag kan flyga på egen hand genom att upphäva gravitationen, men däremot att jag kan kringgå gravitationen genom en motaktion mot dens effekter).
Oj, jag menade motsatsen av det jag skrev. Så vi är överens.

Citat:
Jag är alltid manat till kommunikation med dig, frågan är mera hur långt min överhettade hjärna orkar idag. Du är en konstruktivt krävande sparring-partner, men 'give it a shot' sen får vi se.
Då citerar jag mig själv:
Deduktivt måste man väl kunna bevisa subjektiviteten genom motsägelselagen? Varför skulle absolut likhet finnas hos upplevelser men inte annars?
Citera
2013-01-12, 19:53
Medlem
Grievouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calaf
Vi är inte inuti Gud, då skapelsen och Skaparen är två olika saker.
Gud är enbart med oss genom hans Kunskap, då han äger all kunskap.
På så sätt hör han allt och ser allt utan att vara i sin skapelse.
Gud är ovan allt, ovan sin tron på ett sätt som passar Hans Härlighet, Hans Majestät!

Bevisa det.
Citera
2013-01-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grievous
Sannolikt? Det får du nog utveckla, för i mina ögon verkar det snarare mer sannolikt att det inte existerar någon form av gudar, andar eller spöken. Resten av resonemanget är ju bara ett sätt att skjuta frågan ett steg framåt.
men med teknologi kan vi skapa virtuella världar så eftersom universum har funnits miljarder år har det funnits varelser som har utvecklats i miljarder år, så de är miljarder år före oss i teknologin, så de kan ha skapat såna här virtuella andevärldar där de kan finnas, och det förklarar paranormala fenomen som spöken, UFOn och poltergeist som människor upplever.
Citera
2013-01-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymLFCARE
vem skapa gud
Ingen har skapat Gud. Han existerar i evighet. Han har alltid funnits.
Citera
2013-01-12, 19:56
Medlem
Grievouss avatar
Citat:
men med teknologi kan vi skapa virtuella världar så eftersom universum har funnits miljarder år har det funnits varelser som har utvecklats i miljarder år, så de är miljarder år före oss i teknologin, så de kan ha skapat såna här virtuella andevärldar där de kan finnas, och det förklarar paranormala fenomen som spöken, UFOn och poltergeist som människor upplever.

Det jag menar är att, även om det vore så, så måste ju de också komma någonstans ifrån. Så ursprungsfrågan är ju inte löst utan bara framskjuten ett snäpp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in