2012-09-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag låtsas ingenting, jag anser.

På vilka grunder anser du detta? Om vi inte hade haft någon religion, hade du varit lika kritiskt inställd till evolutionsläran då?
Citera
2012-09-27, 14:51
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Och hur kan du anse att vi inte vet någonting om styrkrafterna i evolutionen?
Citera
2012-09-27, 15:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och hur kan du anse att vi inte vet någonting om styrkrafterna i evolutionen?

Det står i gröngolingernas manual, som har sitt ursprung i Disney-koncernen, som är sanktionerat av 'gud'.

Cirklen är fulländat.
Citera
2012-09-27, 15:44
Bannlyst
Naturligtvis hade jag varit lika kritisk till evolutionsteorin även om det inte fanns religioner, bogo.
Jag är helt enkelt kritisk i mitt tänkande.
Citera
2012-09-27, 15:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Naturligtvis hade jag varit lika kritisk till evolutionsteorin även om det inte fanns religioner, bogo. Jag är helt enkelt kritisk i mitt tänkande.

"Better dead than red" o.dyl. - kritisk?
Citera
2012-09-27, 16:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Naturligtvis hade jag varit lika kritisk till evolutionsteorin även om det inte fanns religioner
Jaså du tror att du inte adapterat någonting av din kulturella miljö alls?

Varför blir då de religiösa eller de troende, så himla låtsasförolämpade så fort den religiöst präglade moralen, ifrågasätts det minsta ?

Varför sitter ni då och påstår att ateister är onyanserade vad gäller t.ex moral och godhet, ödmjukhet... ?

Det är en klassiskt drag! att komma med sådana utfall, i nästan alla religioner, iaf vad jag märkt.
Och det tycks vara globalt problem dessutom, religiösa har två lägen, tror man inte på gud/kreatören så måste man vara ond.

Alltå, vad säger att inte just du är gisslantagen och mentalt adapterad ?
Citera
2012-09-27, 16:15
Medlem
claymanns avatar
Religiösa är envisa som åsnor!

Om utomjordingar kom till jorden som levt miljarder år i universum, som då förklarade läget för oss om alla universums hemligheter. Tror ni de religiösa hade gett upp sin tro?
Det tror inte jag, i alla fall inte de extrem religiösa
Citera
2012-09-27, 16:41
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
Religiösa är envisa som åsnor!

Om utomjordingar kom till jorden som levt miljarder år i universum, som då förklarade läget för oss om alla universums hemligheter. Tror ni de religiösa hade gett upp sin tro?
Det tror inte jag, i alla fall inte de extrem religiösa
Ja det är som att inte vilja... men att vilja trotsa men de trotsar sig själv tycker jag, reflektera mera

Man måste vara lite ödmjuk och tillåtande, lite kännande om det går, man har ju rätt att yttra sina perspektiv! Aspekter skadar inte..

Kännande oavsett man har gud som chef, problemet med statuerandet ATT Gud finns.. kan vara tröttsamt snävt och direkt förblinda att se skogen för alla träden, istället upplever de samtal och dialog som slags attacker, jag kan det fenomenet (ur min personliga preferens) eftersom jag har många djupt religiösa såsom värdsliga stroppreligiösa i min släkt och bekantskapskrets.... mkt tröttsamt vid t.ex påsk och juletid när påven ska upp på podiet...

Det mesta går ut på att dyrka attributen, sådan tro har jag inte mkt till övers för.
Man ska kunna diskutera sin tro, innan man moraliserar!! att ta saker för givet är... lite osympatiskt, ,ilt sagt.

Hur gudstroende den troende än är i sin strävan att få andra att se gud, så måste även de förstå, att det inte är elakt utan direkt vänligt ärligt, att förklara de bakåtsträvande elementen inom religionen, annars fastnar alla i onda cirklar.
Religion är liksom också politik, tyvärr

Annat om man snackar konstnärliga, arkitektoniska aspekter, eller andra saker som religion bjuder på, vin paella & pinjenötter i en berså någonstans med spännande utgrävningar.. visst, men det är inte religionen i sig! det är faktiskt kultur.

messiaslära.. kan vara jesus i form av ET, en söt variant med många släktingar.. why not.. men man kan också se en nalle som jesus, det finns ju religioner som leker med t.ex sockor... (dockor) och ber till dockorna.

inte woodo utan dockor som liknar bäbisar. *s
Senast redigerad av BlackJewel 2012-09-27 kl. 16:45.
Citera
2012-09-27, 16:43
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Din åsikt är i så fall grundad i en sorts ignorans utav det vetenskapliga underlaget, som till motsatts till din åsikt faktiskt påvisar att vi både har fossiler som uppfyller kreationisternas mest stränga definitioner utav "mellanart" samt en god förståelse för evolutionens mekanik och biologins maskineri. Du bör sluta blunda och faktisk läsa lite mer om evolution.

Men jag anser att du låtsas eftersom bevis för bägge utav dessa frågor du inställde dig till har besvarat gång på gång på gång på gång utav flera på forumet, förmodligen i denna tråden också. Trotts det kommer du med ett sådant farsartat argument om att vi inte vet något om evolution eller att kan påvisa fossila mellanarter.
Senast redigerad av Luffarlasse 2012-09-27 kl. 16:52.
Citera
2012-09-27, 17:09
Medlem
Citat:
Naturligtvis hade jag varit lika kritisk till evolutionsteorin även om det inte fanns religioner, bogo.
Jag är helt enkelt kritisk i mitt tänkande.

Om du är lika kritiskt inställd till religion som du är till evolutionsläran så kan man väl förmoda att du vägt de bådas validitet mot varandra och funnit att kreationismens lära väger tyngre, evidensen talar enligt dig för att vi är skapade av en allsmäktig varelse.

Med tanke på trådens namn så undrar jag ju hur ditt resonemang gick när du nådde denna konklusion?
Vad var det som fick dig att avfärda evolutionsläran och vilka bevis talar enligt dig för en skapande gudomlighet? Detta är ju faktiskt precis vad tråden handlar om!
Citera
2012-09-27, 17:22
Bannlyst
Jag är lika kritisk till kreationismen.
Citera
2012-09-27, 17:30
Bannlyst
Ni måste förstå, barn, att man KAN vara kritisk mot allt. Tänk om inte en lysande begåvad fysiker till slut hade räknat på Bernoullis ekvationer, då hade man fortfarande trott att flygplan flyger tack vare Bernoullis lag! Jag fick lära mig det i skolan, alla läroböcker före, tja, 80-talet kanske, skrev att flygplan flyger tack vare Bernoullis lag. Och så visade det sig vara åt pepparn fel! Till och med Einstein försökte konstruera ett flygplan efter Bernoullis principer, det gick inte så bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in