2010-02-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomashjelmberg
Jag fattar ärligt talat inte vad du är ute efter.

Dömer man någon för att man inte håller med om dennes argument? Tycker du att "suger" är hårt?

Du påtalar hela tiden att du inte är någon anhängare av Plantinga, men du tycks försvara honom hela tiden. Tycker du att hans bevis räcker eller tycker du att som suger? Eller är du osäker?

Jag fick en känsla av att du ansåg dig veta hur allt ligger till och utan att egentligen sätta dig in i vad han faktiskt sa ansåg att hans argument sög.

Om bevisen räcker eller inte räcker förutsätter att man tror att man kan nå någon form av säker sanning eller att bevis är relativa och måste uppfylla några former av på förhand uppsatta krav, vilket jag inte tror. Jag upplever världen på det sätt jag gör, men tycker det är intressant att höra hur andra, som upplever världen annorlunda, resonerar. Jag anser att Plantinga hör till dom som resonerar koherent och rationellt kring Gudstron, och tycker därför hans argument är intressanta. Därför tänkte jag att det kunde vara roligt att höra vad andra tycker och denna tråd behandlar ju just det ämne. Vidare anser jag att du förkastar hans argument på väldigt lösa och direkt felaktiga grunder
Citera
2010-02-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Det stämmer att inte alla trosystem kan bli "basic" med Plantingas kunskapsteori. Problemet är emellertid att Plantingas epistemologi leder till att varje grupp kan skapa egna "basic beliefs" som i sin tur kan vara logiskt inkonsistenta. Alltså, anhängare av reformerad epistemologi behöver inte se Stora Pumpan som rationell, men Stora Pumpan-troende kan påstå att tron är "basic" och därmed rationell för Stora Pumpan-troende.

Jag tror du blandar ihop det lite. Reformert Epistemologi är inte något man tror på, tron på Gud är något man tror på och Reformert Epistemologi är en kunskapsteori. Du skriver att Stora-Pumpan troende kan påstå att tron är properly basic och att därmed en logisk inkonsistens har uppstått mellan olika grupper. Men som sagt, Stora Pumpan är en tro, inte en kunskapsteori som Reformert Epistemologi är. Gudstron är en tro, och den är rationell enligt Reformert Epistemologi. Om Stora-Pumpan tron skall ges stöd som rationell krävs det att den stöds av någon form av kunskapsteori, och då är det denna Kunskapsteori och Reformert Epistemologi som står emot varandra som logiskt inkonsistenta.

Förtydligande / förlängning; De som tror på Stora-Pumpan hyser självklart en tro som är logiskt inkonsistent med de som är anhängare av Reformert Epistemologi. Om de dessutom anser sig vara rationella i sin tro och att tron är properly basic, då änvänder de sig av Reformert Epistemologis terminologi. Givet att de använder termerna på samma sätt och anser att de vilar på samma kunskapsteoretiska resonemang så faller det ju på de troende av Stora-Pumpan att ge ett svar på den kritik som den Reformerta Epistemologin gav mot tron.

Om de anser att de inte baserar sin tro på Reformert Epistemologi, ja då måste det röra sig om ett annan kunskapsteoretiskt ställningstagande - och då är det detta som står i kontradiktorisk relation / är logiskt inkonsistent med Reformert Epistemologi.
Senast redigerad av jontahontas 2010-02-19 kl. 18:08.
Citera
2010-02-19, 18:26
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Du kommer att tvingas betala inom ett par år.
Den tid det tar att bygga maskinen och göra experimenten som ger svaret.

Tills dess kan du läsa lite på
http://www.mindfellow.net/swe/facts.htm

Det handlar om att söka en vetenskaplig förklaring på Gudar.
Och en förklaring till att 3-5 procent av befolkningen hör röster tala inne i huvudet.
Och förklaring till den intuition som 9 av 10 nobelpristagare säger hjälper dem att tänka.

Intuition är fjärrstyrt tänkande där någon på något sätt styr signalerna i din hjärna.
Hörande av röster är på motsvarande sätt ett fjärrstyrande av signalerna i hjärnan.
Att se religiösa uppenbarelser och visioner är också fjärrstyrda signaler i hjärnan.

Förklaringen är att främande civilisationer har byggt ett verktyg för kommunikation som använder kvantfysik.
Och med detta verktyg kan de läsa dina tankar och fjärrstyra alla elektriska signaler i hjärnan.
Gudar är inget annat än de utomjordiska civilisationer som SETI letar efter.
Citera
2010-02-20, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlep
Har man möjlighet att förhindra lidande men väljer att aktivt låta bli så är man inte god.

Åsikt, påhitt, värdelöst argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Hlep
Allsmäktig betyder väl att man har förmågan att göra vad som helst, ja bortom logik, annars hade det räckt med att säga mäktig eller mäktigast.

Vore jag du skulle jag i framtiden redogöra för denna intressanta definition i varje relevant sammanhang, eftersom den avviker från århundraden av filosofisk och teologisk tradition.
Citera
2010-02-20, 12:50
Medlem
Hleps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordostpolen
Åsikt, påhitt, värdelöst argument.

Vore jag du skulle jag i framtiden redogöra för denna intressanta definition i varje relevant sammanhang, eftersom den avviker från århundraden av filosofisk och teologisk tradition.

Presentera gärna din definition på allsmäktighet då.
Citera
2010-02-20, 15:43
Medlem
Gud finns därför att du skapar denna tråden. Det är gud som pressar dig till att hitta honom och börja tro på honom. Skulle han inte finnas skulle du resonerat: "Ok finns ingen gud, nu går vi och runkar" t.ex. Alltså finns gud, det du känner av som en vilja att bevisa honom är hans sätt att säga till dig: "Hej jag finns".

Så, vill du ha mitt kontonummer nu?
Citera
2010-02-20, 15:57
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Gud finns därför att du skapar denna tråden. Det är gud som pressar dig till att hitta honom och börja tro på honom. Skulle han inte finnas skulle du resonerat: "Ok finns ingen gud, nu går vi och runkar" t.ex. Alltså finns gud, det du känner av som en vilja att bevisa honom är hans sätt att säga till dig: "Hej jag finns".

Så, vill du ha mitt kontonummer nu?
Det där var ett mycket, mycket klent argument. Man kan naturligtvis tycka att gudsfenomenet är intressant oavsett om gud finns eller inte.

Nu vill jag att du bevisar för mig att jultomten finns.
Citera
2010-02-20, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Det där var ett mycket, mycket klent argument. Man kan naturligtvis tycka att gudsfenomenet är intressant oavsett om gud finns eller inte.

Nu vill jag att du bevisar för mig att jultomten finns.

Räckte för att bevisa gud för mig, och det är de som är det viktigaste. Jag har hittat min tro och gud hjälper mig att klara av vardagen. Sen om alla andra går och inte vill tro och har ångest... ja
Citera
2010-02-20, 16:00
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Räckte för att bevisa gud för mig, och det är de som är det viktigaste. Jag har hittat min tro och gud hjälper mig att klara av vardagen. Sen om alla andra går och inte vill tro och har ångest... ja
Okej, men i den här tråden diskuterar vi naturligtvis objektiva bevis och ingenting annat. Och några sådana har ännu inte presenterats.

Och man behöver definitivt inte ha ångest för att man inte tror.
Citera
2010-02-21, 21:10
Medlem
Gud finns! Med bevis eller inte.
Man kan läsa en vanlig biologi bok, en kemi eller fysik bok och inse att Han finns.
Prata med en Sheikh och fråga honom. Fråga inte människor som inte kan så mycket om religioner.
Citera
2010-02-21, 21:11
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumana
Man kan läsa en vanlig biologi bok, en kemi eller fysik bok och inse att Han finns.
Jaså, lyder Newtons tredje lag Kraft = Gud*massa nu eller? Hur mycket biologi, fysik och kemi har du själv läst? Begriper du ens evolutionsteorin...?
Citera
2010-02-21, 21:14
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumana
Prata med en Sheikh och fråga honom. Fråga inte människor som inte kan så mycket om religioner.
Ja du... om gud finns så finns han definitivt utan bevis. Man kan dock inte inse att han finns genom att läsa biologi-, kemi- eller fysikböcker. Eller hur menar du att det skulle gå till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in