2010-01-04, 15:17
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag har världsbilden helt klar: "Katastofal."
Vad är då sanningen om våra liv?
Vi föds och vi förnyas vart sjunde år, sedan vid ca 25 så förnyas cellerna saktare och saktare, som att dra ut elförsörjningen till en fläkt.

Förklara varför?
Jag vet inte. Jag kommer aldrig påstå att jag vet allt heller. Jag är inte utbildad i de ämnen eller vetenskaper som celler rör. Inte heller måste jag veta eller övertyga mig själv att veta. Men jag kan inte välja en "sanning" och sen försöka bygga svaren utifrån denna "sanning". Ni vet inte heller så akta er för att komma med hot och pekpinnar om ni vill framstå som moraliskt överlägsna, goda eller kärleksfulla. Beviset är alla religioner som finns och dess hävdande att de är sanna (nej "det stora Babylon" duger inte för mig som svar på detta eftersom då måste man först anta en viss religion som "sanning").
Citera
2010-02-14, 22:50
Avstängd
makduis avatar
Hur lärde sig gud alla språk?
Det är helt ologiskt just att man tror på en gud och religion som bygger på 2000 osäkra års trassel.
Eran förklaring till det är väl att detta är ett av guds test för att se ifall jag tror på gud även fast allt om 95% om han är bullshit och ologiskt.
Man ser ju klart och tydligt att bibeln och många andra heliga böcker är byggda på människans lögner och motsägelser, konstant ändrad för att passa till deras tro.
Varför inte tro på den första guden som förekom vid den första civilizationen?
Inte för att det var en gud vad/vem det är
Citera
2010-02-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Hur lärde sig gud alla språk?

Gud är allsmäktig och du tänker människotankar.
Citera
2010-02-15, 16:26
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Gud är allsmäktig och du tänker människotankar.

Varför tror du inte på den egypta guden istellet?
Citera
2010-02-15, 17:41
Medlem
Nu har jag iofs inte läst hela tråden, men den som skulle kunna bevisa att Gud finns skulle nog kunna få betydligt mer än 5000.

Men om det finns bevis så skulle jag vara mottagligt, vore ju jätte spännande.
Citera
2010-02-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Nu har jag iofs inte läst hela tråden, men den som skulle kunna bevisa att Gud finns skulle nog kunna få betydligt mer än 5000.

Men om det finns bevis så skulle jag vara mottagligt, vore ju jätte spännande.

Psalm 104:24
"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat."

Romarna 1:20
"Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse,
eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och
Gudomlighet, så de är oursäktliga."
Citera
2010-02-15, 20:27
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Psalm 104:24
"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat."

Romarna 1:20
"Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse,
eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och
Gudomlighet, så de är oursäktliga."

Skulle det där föreställa att bevis?
Citera
2010-02-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Skulle det där föreställa att bevis?

I så fall vill du inte ha bevis.

1 Korinthierna 2:14

”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”
Citera
2010-02-15, 23:20
Medlem
kmers avatar
Citat:

”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”
Eller så är det just bevis han vill ha, istället för lösryckta citat från en sagobok?

"Han kom som ett yrväder en aprilafton med ett höganäskrus i en svångrem om halsen".

Är det ett bevis? På vad i så fall?
Citera
2010-02-15, 23:42
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:

Att citera en bok som använts främst för att skaffa sig makt över andra människor är inte ett bevis, det är dumheter.

När du har riktiga bevis för att din osynliga härskare finns så kan du höra av dig.
Citera
2010-02-16, 08:28
Medlem
Alla försök till diskussioner här om bevis för att Gud finns är dömda att misslyckas. Det är liksom meningslöst att diskutera med människor som har sina egna definitioner om vad bevis är och Flexbäret står ju i en särklass. Han är helt enkelt inte mottaglig för rationella argument. Samma fenomen hittar man i forumet för paranormala fenomen. Jag tror att de flesta som tror på Gud, ufon, spöken etc... inte vill ha en kritisk granskning eftersom man då blir en illusion fattigare.
Citera
2010-02-16, 12:35
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomashjelmberg
Alla försök till diskussioner här om bevis för att Gud finns är dömda att misslyckas. Det är liksom meningslöst att diskutera med människor som har sina egna definitioner om vad bevis är och Flexbäret står ju i en särklass. Han är helt enkelt inte mottaglig för rationella argument. Samma fenomen hittar man i forumet för paranormala fenomen. Jag tror att de flesta som tror på Gud, ufon, spöken etc... inte vill ha en kritisk granskning eftersom man då blir en illusion fattigare.
Ett av skälen till vad du påpekar, ligger i den mänskliga hjärnans oerhörda upplevelseförmåga. Undersökningar inom området Neuroreligion tyder på att ca. hälften av mänskligheten inte gör skillnad mellan upplevelser inne i hjärnan och verkligheten utanför den - det som alltså utvecklas till tro - tron på att hjärnans upplevelser måste ha med en högre makt att göra. De religiösa skrifterna, ses som en bekräftelse, trots att de enbart utgör likartade upplevelser som människor för tusentals år sedan överförde i textform. Textformen innebär ju knappast mer belägg än verkligheten, som knappast kan anses tala för textens innehåll. Exempelvis kan de i allt felaktiga skapelseberättelserna, som f.ö. är olika i alla religioner, ses som tydliga belägg för att de bygger på upplevelser förmedlade av fantasifulla mänskliga hjärnor. Det spelar i det sammanhanget ingen roll att de religiösa förkunnarna påpekar texterna anpassade för dåtida människors möjlighet att förstå - att det därför används symbolspråk och liknelser. Felen är alltför omfattande för att kunna sägas beskriva den verklighet vi nu har kunskap om. Skapelseberättelserna visar i själva verket att textförfattarna själva inte haft minsta aning om verkligheten och naturligtvis inte haft någon kontakt med högre makt, som skulle föreskrivit händelseförloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in