Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"mitt program" ja du är komisk du.
appropå att anmärka detaljer...
Nu är du fåordig och vag, jag vet inte om jag tolkar dig rätt nu, men du menar alltså att ditt uttryck "ditt program" var en meningslös detalj?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Programmet hävdar detta:
Språk är unikt för människan, och det är något som faller sig naturligt för oss.
Men trots alla år av intensiv forskning vet vi fortfarande väldigt lite om språkets ursprung.
Många andra djur kan meddela sina grundläggande behov och känslor till varandra. Men vi är den enda arten som kan uttrycka komplicerade koncept och tankar.
Det är märkligt att inget annat djur har utvecklat talet, vad är det som gör oss så unika?
Inte ens våra närmaste släktingar schimpanserna kan tala. Psykologer har försökt under sju år lära Vicky att tala utan framgång.
våra närmaste släktingar är utdöda.
Ok, nu är du vag igen, men menar du att programmet har fel i att säga att schimpanserna inte är våra närmaste släktingar?
Citat:
Men visst. det mänskliga talet är unikt.
Är det ett erkännande att jag har en poäng?
Citat:
Men då har heller ingen hävdat att andra än människor ägnar sig åt mänskligt tal.
Nej kanske inte "mänskligt tal", men du sade:
"
Som jag har visat finns andra djur som kan kommunicera genom ljud, alltså tala."
Jag kan inte hitta något uppslagsverk som säger att vissa djur kan tala, kan du hänvisa mig till det i så fall?
Citat:
Jag tror inte man kan se saken helt objektivt om man delar in naturen i människor och djur. Människor är djur. Vi är inte separerade från naturen eller de övriga djuren på något sätt.
Det är din uppfattning och din syn på verkligheten.
Citat:
ok. så neandertalaren var människa enligt dig. Hur såg gud då på neandertalarna? Finns neandertalare i himmelen? Har neandertalare ens existerat? och när isf?
Helt irrelevant för det vi har diskuterat, det kommer att bli OT, men jag svarar på frågorna ändå.
- Om det verkligen var människor, så såg Gud inte på dom mer annorlunda än andra människor.
- Nej förmodligen finns inte neandertalare i himlen, men det gör inte heller majoriteten av kristna. Bara en liten del av kristna kommer till himlen, resten hamnar på en trädgårdslik, fredlig jord.
- Ja självklart, fynd av skelett bevisar att dom existerat.
- När, det vet jag inte, kanske har dom med människor innan floden att göra, men det har jag inte undersökt och tänkt på närmare.
Citat:
Ingen har hävdat att neandertalarnas språk liknar det vi talar idag i fråga om komplexitet. Varför är komplexitet relevant?
Jag har hävdat det. Jag hävdar det eftersom jag anser att dom är människor, dock ser dom annorlunda ut. Komplexiteten av talet är relevant eftersom jag anser att det definierar människan.
Citat:
Hur komplext måste det vara för att få kallas tal?
Ja dom människor som har genetiska defekter eller har skador på sina hjärnor, men ändå kan tänka och tala som människor, så handlar det om tal. Men exakt hur komplext det ska vara kan jag inte svara på. Vad säger du själv?
Citat:
Se föregående stycke. Ingen har sagt något om hur komplext deras språk var. De talade troligtvis. Det är allt.
Ja precis, dom kunde ha talat som människor idag talar, dom kunde ha fått avkomma med människor, dom kunde ha gjort allt som en människa idag gör, och därför skulle människor se dom som människor idag om dom hade levat, och inte som djur. Men detta är väldigt svårt att veta eftersom vi inte kan se och höra hur dom agerade och pratade.
Och för att påminna, djur använder vi i djurförsök, men om vi betraktar någon som människa så anser vi att det är oetiskt att använda dom i laboratorieförsök.
Det finns en klar gräns för vad en människa är och vad ett djur är, även i vår tid lyckligtvis, trots att evolutionister vill sudda gränserna genom att kalla människor för djur och apor.