2012-04-01, 15:44
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Men dåså, då har ju du meningen med livet, och frågan varför livet finns är onödig. :P

Nja, det är ju inte alla som håller med mig och speciellt religiösa från andra religioner håller absolut inte med mig och det jag tycker är svaret på varför.
Om vi t.ex. tar JV så lever dom passiva hela livet eftersom dom väntar på domedagen bara som ett exempel.
Citera
2012-04-01, 17:14
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Nja, det är ju inte alla som håller med mig och speciellt religiösa från andra religioner håller absolut inte med mig och det jag tycker är svaret på varför.
Om vi t.ex. tar JV så lever dom passiva hela livet eftersom dom väntar på domedagen bara som ett exempel.

Jodå, men jag svarade ju utifrån ditt svar.

JV är väl typexemplet på ängsliga människor som söker rättfärdigande från yttre, större källor?
Citera
2012-04-01, 21:05
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det vet jag inte. Jag tror iaf att Aristofanes pjäs finns i original, men jag är osäker. Platons verk finns väl i original?

Skit samma, vi släpper den OT-biten
Citera
2012-04-01, 21:15
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
JV är väl typexemplet på ängsliga människor som söker rättfärdigande från yttre, större källor?

Nja, jag får inte yttra mig.
Citera
2012-04-01, 21:20
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
1. Förstår du själv att du just ifrågasatte din egen ateistiska livsstil? Vad har du själv för svar till den frågan?

Det är inget som helst problem för mig eftersom jag inte tror att någon skapade universum. Det är DU som tror att en gud skapade hela universums och alla dess lagar, men ändå inte tror att guden är allsmäktig. En aning konstigt i mina ögon.

Om du däremot frågar mig varifrån naturlagarna kommer, så kan jag bara säga: Jag har inte den blekaste aning.

Citat:
2. Nej, det gör jag inte. Jag ber inte till någon gud och tror inte att denna gud är aktiv. Jag tror på en skapare och där tar det slut. Vi är alla en del av vår skapare och har full kontroll över vårt liv. Finns ingen allsmäktig gud.

Du menar att du är deist? Det är åtminstone ett steg i rätt riktning om så var fallet...
Jag gissar ändå att din religion innefattar mer än ett konstaterande att det existerar en gud som skapat universum? Har ni inga "regler", inga livsåskådningar etc?

Citat:
3. Men då så. Ändå används Big Bang teoriet som ett slag i ansiktet på vissa religiösa.

Bara på idioter som t ex påstår att jorden är 6000 år gammal.

Däremot så lär inte argumentet bita så bra på t ex en kristen som tar sig friheten att tolka genesis som en beskrivning av Big Bang.

Citat:
4. Jag vet inte. Jag har svårt för den här sortens av diskussionerna där det alltid slutar i pajkastning. Speciellt på ett anonymt forum där folk kan skriva vad dom vill utan att skämmas för det.

Sist jag kollade så var det helt frivilligt för dig att delta.

Citat:
5. Det finns outbildade idioter bland alla. Det är inte unik för troende/religiösa. Det finns till och med bland dom med högskoleutbildning och toppjobb. Att försöka måla alla troende/religiösa som idioter är bara idiotisk.

Ja det har jag ju sagt hela tiden: Människor kan vara fullkomligt logiska och skeptiska kring precis alla delar av deras liv. Förutom religionen. När religionen kommer in i bilden tycks all skepsis och eftertanke kastas ut genom fönstret.

Citat:
6. Han har inga problem med vetenskapen och evolutionsteorin han heller. Jag har tidigare skrivit hur han ser på sin religion.
Till och med påven har erkänt Big Bang även om han har satt Gudstämpel på det.

Ja, jag vet att han anser sig kunna införliva vetenskapen i sin religösa världsbild. Jag tror dock inte för en sekund att han lyckas. Det är därför jag skulle vilja se honom eller någon annan kristen svara på frågornai # 1913.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2012-04-01 kl. 21:30.
Citera
2012-04-01, 21:23
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absorc
Ateister har en väldigt svag egenskap och det är tron, tron på att det finns en Gud och endast vill ha saker och ting på papper som bevis och fakta etc.

Om man ställer er (ateister) en fråga som: All fakta som finns på denna planet som upptäckts långt tillbaka och även i denna stund. Kan ni 80% av det?, tror inte det..kanske 20%? inte ens 5% men vi säger att ni får dom 5 procenten. Finns det då nån chans att Gud finns i de resterande 95 procenten?

Det var väl en tankenöt? En stark tro ger mer tillfredsställelse än nåt annat.

Tankenöt? Snarare substanslöst svammel. Jag förstår inte överhuvudtaget vad du menar.
Citera
2012-04-01, 21:26
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nu har ju den nya påven och även hans föregående svalt BigBangteoriet. Är väl en tidsfråga innan dom accepterar micro/makroevolutionen och sätter en gudsstämpel på det.

Vill minnas att den förra påven accepterade evolutionsteorin. Naturligtvis satte han dock en obefogad gudsstämpel över det hela.
Citera
2012-04-01, 21:28
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Lär inte hjälpa, katolska kyrkan faktiskt den mer progressiva av kyrkorna. Det är fundamentalistiska protestanter som är problemet. Det är de som ligger bakom kreationism, young earth och hela baletten.

Så länge man inte pratar om kondomer, homosexualitet och abort så
Citera
2012-04-01, 21:28
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är inget som helst problem för mig eftersom jag inte tror att någon skapade universum. Det är DU som tror att en gud skapade hela universums och alla dess lagar, men ändå inte tror att guden är allsmäktig. En aning konstigt i mina ögon.

Om du däremot frågar mig varifrån naturlagarna kommer, så kan jag bara säga: Jag har inte den blekaste aning.

Du menar att du är deist? Det är åtminstone ett steg i rätt riktning om så var fallet...
Jag gissar ändå att din religion innefattar mer än ett konstaterande att det existerar en gud som skapat universum? Har ni inga "regler", ingalivsåskådningar etc?

Bara på idioter som t ex påstår att jorden är 6000 år gammal.

Däremot så lär inte argumentet bita så bra på t ex en kristen som tar sig friheten att tolka genesis som en beskrivning av Big Bang.

Sist jag kollade så var det helt frivilligt för dig att delta.

Ja det har jag ju sagt hela tiden: Människor kan vara fullkomligt logiska och skeptiska kring precis alla delar av deras liv. Utan religionen. När religionen komemr in i bilden tycks all skepsis och eftertanke kastas ut genom fönstret.

Ja, jag vet att han anser sig kunna införliva vetenskapen i sin religösa världsbild. Jag tror dock inte för en sekund att han lyckas. Det är därför jag skulle vilja se honom eller någon annan kristen svara på frågornai # 1913.

Inte ett dugg konstig. Finns några religioner som endast tror på en skapare och inte en allsmäktig gud.

Ja, det har jag ju sagt innan också om man nu tog sig tid att läsa vad jag skriver.

Vad menar du med regler? Ja, det finns regler men inte för att göra "gud" glad utan för att få ett bättre liv själv.

Nej, det tycker jag inte att man gör. Man kan vara fullkomlig normal och vara troende/religiös.

Varför tror du inte att han lyckas? Som sagt till och med påven har erkänt BigBang och länken jag la in om katoliken som la grunden för BigBang är också den intressant. Du borde ha mindre fördomar om troende/religiösa och inte tro allt ont om oss.
Senast redigerad av Armaiti 2012-04-01 kl. 21:30.
Citera
2012-04-01, 21:30
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så länge man inte pratar om kondomer, homosexualitet och abort så

Nja, det är dom inte ensamma om att flyga upp itaket för. Finns gott om ateister som är emot alla tre.
Senast redigerad av Armaiti 2012-04-01 kl. 21:33.
Citera
2012-04-01, 21:38
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absorc
Ateister har en väldigt svag egenskap och det är tron, tron på att det finns en Gud och endast vill ha saker och ting på papper som bevis och fakta etc.

Om man ställer er (ateister) en fråga som: All fakta som finns på denna planet som upptäckts långt tillbaka och även i denna stund. Kan ni 80% av det?, tror inte det..kanske 20%? inte ens 5% men vi säger att ni får dom 5 procenten. Finns det då nån chans att Gud finns i de resterande 95 procenten?

Det var väl en tankenöt? En stark tro ger mer tillfredsställelse än nåt annat.

5% är fortfarande 5% mer än vad du vet och en stark tro bevisar inte att Gud existerar. Teister har en väldigt svag egenskap och det är tron.
Citera
2012-04-01, 21:43
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Nja, det är dom inte ensamma om att flyga upp itaket för. Finns gott om ateister som är emot alla tre.

Ja visst gör det, men en ateist åberopar inte Bibeln som argument. Kondomer är det väl bara latexallergiska ateister som har något att säga om detta. Men detta bevisar inte att Gud existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in