2009-05-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daaaaniel
Människans kropp är unik,
varje nerv , varje rörelse osv.

Tänk dig att vi har smak, syn , känsel , hörsel & bara att kunna röra fingrarna är väldigt unikt för mig.
Jag tror inte att allt är en "slump"
Finns så otroligt mycket här i universum, så många planeter.
Tänk alla djur och sånt också, hur de fungerar. Visst, jag kanske inte tror att gud skapade jorden med sina bara händer eller så. utan för mig så kanske han skulle kunna gjort big bang osv.

Smak, syn, känsel, hörsel, samt fingerrörelse är inte exklusivt för människan. Så att särställa människan från djuren genom det argumentet är inte hållbart (men det kanske inte var det du försökte göra, heller).

Människan har inte alltid varit vad den är nu, om man får tro på evolutionslära som de allra flesta gör. Om du som religiös inte tror på evolutionsläran, att vi rent biologiskt utvecklas baserat på vad våran omgivning ställer för krav på oss, vad säger du då om utvecklandet av hjärnan? Att ramla och slå sig och lära sig att det gör ont är ju ett dylikt sätt att anpassa sig efter sin omgivning, utvecklas.
Citera
2009-05-19, 20:46
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarissimo
Smak, syn, känsel, hörsel, samt fingerrörelse är inte exklusivt för människan. Så att särställa människan från djuren genom det argumentet är inte hållbart (men det kanske inte var det du försökte göra, heller).

Människan har inte alltid varit vad den är nu, om man får tro på evolutionslära som de allra flesta gör. Om du som religiös inte tror på evolutionsläran, att vi rent biologiskt utvecklas baserat på vad våran omgivning ställer för krav på oss, vad säger du då om utvecklandet av hjärnan? Att ramla och slå sig och lära sig att det gör ont är ju ett dylikt sätt att anpassa sig efter sin omgivning, utvecklas.

Vem startade konceptet med evolution? Hur kan naturen, dvs kött och blod, "räkna ut" att den ska evolvera sig?

Återigen, livet, jorden, naturen, allting är på tok för komplicerat för att bara vara en slump, skapad av en explosion.

Om man detonerar en bomb i ett bibliotek så är det föga troligt att alla sidor från alla böcker skulle falla ner i en enda rak, prydlig oskadad hög. Ändå hävdar många (annars otroligt smarta människor) som vet detta, att jorden och livet skulle ha uppkommit av en explosion.
Citera
2009-05-19, 20:49
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Om nu Gud existerar, varför utgår även ateister ifrån att han i så fall är av en god natur?
Har inte läst hela bibeln, men står där inte att han är god? Troende brukar ju säga "gud är god".
Citera
2009-05-19, 21:00
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeli
Eller så kanske kan jesus lilla lärjeunge berätta för mig här och nu?

Det är inte mitt ansvar att utbilda dig, om det är mig du refererar till när du talar om Jesus lilla lärjunge.
Citera
2009-05-19, 21:06
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Har inte läst hela bibeln, men står där inte att han är god? Troende brukar ju säga "gud är god".

Jag menar att det är en tolkning som religiösa gjort, och sedan präntat in det i kristna västerländska samhällens undermedvetna världsbild. Jag kan inte se en annan förklaring till varför ett av de vanligaste (och mest amatörmässiga) argumenten till Guds icke-existens är att han tillåter hemska saker att ske och därför existerar han inte.

Ingenstans står det i bibeln om att Guds ansvar är att se till att ingen kommer till skada på den här planeten. Däremot kan man läsa om massvis av rent sadistiska gärningar denna godhetens försvarare ägnade sig åt i Bibeln. Därför menar jag att ateisterna är fel ute när de menar att anledningen till varför Gud inte existerar är att han inte är tillräckligt god. Då har man ju redan svalt propagandan med hull och hår och fortsätter sprida den.
Senast redigerad av Khapi 2009-05-19 kl. 21:09.
Citera
2009-05-19, 21:08
Medlem
Man kan tycka att det är ett amatörmässigt argument, men de allra flesta kristna tycker ju inte att gud är annat än god, inte skulle de kalla honom sadistisk iallafall.
Citera
2009-05-19, 23:04
Medlem
Jelis avatar
Gud är död. Enligt mig. Visst var han bra förr, men hans moral stämmer inte längre.
Citera
2009-05-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
Öhh låter exakt som Jehovas Vittnen när dom knackar på dörren

Människans kropp är LÅÅÅÅÅÅÅNNNNGGGTTTT ifrån perfektion. Bara för du inte förstår biologi betyder det inte att alla miljontals bevis emot din idiotiska teori är felaktiga. Gå och fråga en forskare som sitter med detta hela dagarna tycker om dig teori
Perfektion? Varenda människa är ovärderlig och skapad till Guds avbild, dom som bara kan tro på denna världen av kroppens begär är av ondo, det som kommer från Helig Ande är sant, rätt och gott...

http://home.swipnet.se/framtiden/Skapels1.html

Står mycket bra information där
Citera
2009-05-20, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daaaaniel
Människans kropp är unik,
varje nerv , varje rörelse osv.

Tänk dig att vi har smak, syn , känsel , hörsel & bara att kunna röra fingrarna är väldigt unikt för mig.
Jag tror inte att allt är en "slump"
Finns så otroligt mycket här i universum, så många planeter.
Tänk alla djur och sånt också, hur de fungerar. Visst, jag kanske inte tror att gud skapade jorden med sina bara händer eller så. utan för mig så kanske han skulle kunna gjort big bang osv.
Sen om du verkligen vill ha bevis, gör som jag gjorde - är helt serriös nu.
Tänk på någon det är väldigt synd om som du känner, eller något du vill ha ändrat asså verkligen vill. Typ om någon är döende eller om du vill att någon ska må bättre BE till gud. Släng dig mot golvet och verkligen bli ledssen typ lipa , och säg till honom att du känner dig osäker på allting och gärna skulle vilja ha ett slags bevis från honom, jag gjorde detta och cirka en timme senare så skulle jag pissa - då kolla jag upp mot lampan och märkte att den lös starkare , starkare, starkare och starkare tills typ hela rummet var täkt av ljus. riktigt läskigt

Gud skapade inte Big band, eftersom big bang var en stor jävla stjärna som exploderade, vilket alla stjärnor gör. Gud skapade inte heller kvarkarna som gav upphov till laddningar som bildade en kärna som bildade en atom som blev tyngre genom fusion och slog sig ihop med andra laddade atomer eftersom alla atomer vill ha alla sina valenselektroner och blev molekyler.

Gud och bibeln var ett sätt att bygga ett samhälle, ett sätt att sätta upp lagar om vad man fick göra och inte fick göra. Man var inte smartare än så på den tiden, OCH JÄVLAR I MIN LÅDA, man är fan inte mycket brightare idag

EDIT: Jag tycker att det är lika löjligt att säga att gud skapade världen som det är att hävda att gud skapade TVn.
Senast redigerad av Gingerella 2009-05-20 kl. 08:30.
Citera
2009-05-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Vem startade konceptet med evolution? Hur kan naturen, dvs kött och blod, "räkna ut" att den ska evolvera sig?

Ponera att du har 100 stycken tankelösa neandertalare som sitter på en ö. Med spridning på vad de gör så slutar det med att 20 av dem går och dränker sig själva. Det är missgynnsamt beteende, ifall att alla hade gjort samma sak hade alla dränkt sig. Så, det mer gynnsamma beteendet som övriga 80 neandertalare hade är det som förs vidare (de andra är ju döda, duh).

Detta är väl ändå en någorlunda realistisk evolution där det inte är som att kött och blod väljer det smartaste alternativet, utan snarare att det smartaste alternativet är det som lever vidare?
Citera
2009-05-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ponera att du har 100 stycken tankelösa neandertalare som sitter på en ö. Med spridning på vad de gör så slutar det med att 20 av dem går och dränker sig själva. Det är missgynnsamt beteende, ifall att alla hade gjort samma sak hade alla dränkt sig. Så, det mer gynnsamma beteendet som övriga 80 neandertalare hade är det som förs vidare (de andra är ju döda, duh).

Detta är väl ändå en någorlunda realistisk evolution där det inte är som att kött och blod väljer det smartaste alternativet, utan snarare att det smartaste alternativet är det som lever vidare?
Där föll du nog i en retorisk fälla. "Smart" implicerar medvetande, och evolution står (teoretiskt sett) utanför subjektiva idévärldar. Vidare finns det inget mål med evolution, så det är lika mycket evolution att 20pers dör som att 80pers lever vidare. Och så är evolution ett mänskligt påfund, en vetenskaplig förenkling av verkligheten, egentligen sker överlevnad av individers variation inom gruppen på ett mycket mer kaotiskt vis än vad som kan beskrivas av evolutionsteori(er).

Förutom att det redan finns trådar om kreationism,
känns det som att evolution inte är ett bevis för Guds existens.
Även om man på något logiskt vis skulle bevisa Intelligent Design,
kan det vara någon annan form av intelligens än Gud,
till exempel Gaia?
Citera
2009-05-20, 10:57
Medlem
237s avatar
Citat:

Okej, jag kan hålla med om att evolution i mångt och mycket handlar om naturen.

Men själva systemet med celler, skelett, blodomlopp, hjärnan, brosk, andning, instinkter, sexuella preferenser, allting. Hur kan något så avancerat och enhetligt ha uppstått från ett kaos som Big Bang? Det är för enkelt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in