Först vill jag tydliggöra vad som är grunden för min moralfilosofi (se länken i min signatur ”Vad är normen för min etik och moral?)”
Citat:
Så, jag vill bara betona att min moralfilosofi utgår från att den individuella människan har ett självändamål (ett humanistiskt axiom, någonting som FN's declaration av de mänskliga rättigheterna är baserat på), och att den individuella människan ska ha fri- och rättigheten att leva det liv som de själva vill leva, så länge de inte skadar andra individer. Och som en generell tumregel anser jag inte att ett ökande av samhällets välbefinnande ska ske på bekostnad av att åsamka andra människor lidande. T.ex. anser jag inte att man kan förslava 5% av befolkningen för att 95% ska få ett ökat välbefinnande. Däremot kan det finnas ett fåtal undantag, men jag återkommer till dem då jag diskuterar dina moraliska dilemman....
A. Den individuella människan är en tänkande och kännande varelse som kan uppleva välbefinnande och lidande.
B. Den individuella människans upplevelser av välbefinnande eller lidande beror bla.a. på hur vi eller samhället behandlar henne.
C. Eftersom den individuella människan kan uppleva välbefinnande och lidande, har hon ett egenvärde, och därför bör den individuella människans välbefinnande vara överordnad allting annat och räknas som ett självändamål, så länge det inte sker på bekostnad av andra individers välbefinnande. Människan har med andra ord fri- och rättigheter.
D. Därför bör våra handlingar och samhälle ha som högsta prioritet att maximera den individuella människans välbefinnande och minska hennes lidande, så länge det inte sker på bekostnad av andra individers välbefinnande.
...
A. Den individuella människan är en tänkande och kännande varelse som kan uppleva välbefinnande och lidande.
B. Den individuella människans upplevelser av välbefinnande eller lidande beror bla.a. på hur vi eller samhället behandlar henne.
C. Eftersom den individuella människan kan uppleva välbefinnande och lidande, har hon ett egenvärde, och därför bör den individuella människans välbefinnande vara överordnad allting annat och räknas som ett självändamål, så länge det inte sker på bekostnad av andra individers välbefinnande. Människan har med andra ord fri- och rättigheter.
D. Därför bör våra handlingar och samhälle ha som högsta prioritet att maximera den individuella människans välbefinnande och minska hennes lidande, så länge det inte sker på bekostnad av andra individers välbefinnande.
...
Sen finns det naturligtvis ibland konflikter mellan den individuella människans välbefinnande och samhällets välbefinnande (detta syns i politiska debater), och dessa konflikter behöver bedömas från fall till fall istället för att hantera dem i en kategoriskt svart/vit generell ideologi. Där måste man använda sitt förnuft, empati och medkänsla då man gör denna bedömning.
Och ibland/ofta finns det inte ett uppenbart rätt svar, och olika intressen behöver förhandla och kompromissa för att nå så välmående samhälle som möjligt. Det är "facts of life" som vi alla måste acceptera och hantera. Men det är i alla fall bättre än att försöka tolka en ambivalent bronsålders-, järnålders- eller medeltida religiös text som t.ex. påstår att en gud som torterar i all oändlighet är en moraliskt god gud (när det gäller evig tortyr kan man kategoriskt klassificera detta som absolut ondska).
Så kanske frustrationen släpper.