2015-04-16, 19:38
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är svårt att se vitsen med den semantik-akrobatiska konstruktionen "subjektiva bevis". Kanske du kan förtydliga och komme med belägg för vad detta är och vilken funktion den fyllar ... när nu TROS-konceptet redan finns?
Jag förstår inte vad du säger.
Citera
2015-04-16, 19:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är svårt att se vitsen med den semantik-akrobatiska konstruktionen "subjektiva bevis". Kanske du kan förtydliga och komme med belägg för vad detta är och vilken funktion den fyllar ... när nu TROS-konceptet redan finns?

Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag förstår inte vad du säger.

OK. Vad anser du att betydelsen av ordet "bevis" är ... och om denna betydelse avvikar från den/dom vanliga (t.ex. logisk-deduktivt resonemang eller verklighets-relaterande), legitimér ändringen av betydelsen.
Citera
2015-04-16, 20:14
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Varför inte stanna vid att bara kalla det för TRO istället för att ta risken för att komme ut i ett semantisk träsk med konstruktionen: "Subjektivt VETANDE"?

Det verkade tära lite på killen att tro och leta, som jag förstod det. Sluta leta efter något som inte går att hitta. Jag vet iallafall numera och det känns grymt.
Citera
2015-04-16, 20:22
Medlem
Mankas avatar
Citat:
OK. Vad anser du att betydelsen av ordet "bevis" är ... och om denna betydelse avvikar från den/dom vanliga (t.ex. logisk-deduktivt resonemang eller verklighets-relaterande), legitimér ändringen av betydelsen.
Om någon berättar att de hört Gud och denne leds mha denna röst från Gud, till att denne lyckas med stora ting. Som att lyckas sprida hundra tusentals biblar NT åt judarna i krigstida Israel, som i Unto Kunnas bok. Makalös läsning och det menar jag som bevis som duger.
Citera
2015-04-16, 20:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Det verkade tära lite på killen att tro och leta, som jag förstod det. Sluta leta efter något som inte går att hitta. Jag vet iallafall numera och det känns grymt.

Det blir lätt ett problem av detta slag, när teism blir FÖR navelskådande och pådyvlande snuttefilts-orienterad. (Jag har inga nämnvärdig kritik av individuell snuttefiltism).
Citera
2015-04-16, 20:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad anser du att betydelsen av ordet "bevis" är ... och om denna betydelse avvikar från den/dom vanliga (t.ex. logisk-deduktivt resonemang eller verklighets-relaterande), legitimér ändringen av betydelsen.

Citat:
Om någon berättar att de hört Gud och denne leds mha denna röst från Gud, till att denne lyckas med stora ting. Som att lyckas sprida hundra tusentals biblar NT åt judarna i krigstida Israel, som i Unto Kunnas bok. Makalös läsning och det menar jag som bevis som duger.

Med samma typ av "bevis" kan kommunismen "bevisas", eftersom Maos "lille röda) såldes som varmt wienerbröd i min ungdom.

Argumentum ad populum är inget "bevis" (det finns massor av liknande exempel).
Citera
2015-04-16, 20:54
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Med samma typ av "bevis" kan kommunismen "bevisas", eftersom Maos "lille röda) såldes som varmt wienerbröd i min ungdom.

Argumentum ad populum är inget "bevis" (det finns massor av liknande exempel).
Jaha, men jag behöver snuttefilt i kontrast till denna världens rika människors sätt att roffa åt sig, att samla pengar på hög och allmän ondska.

Jag lever på existens minimum med sjukpension och utstötta vänner som lever ännu fattigare, att JAG tvingas dela med mig av mina alltjämt sinande pengar till dom bara för att dessa kan få mat för dagen. Förstår du inte att det finns sådana människor som gärna vill ha denna snuttefilt som vi kallar Gud till?

Du predikar att inget sådant tankesätt är värt något. Men vi utstötta behöver verkligen en Gud vi kan vända oss till. Jag blir glad av subjektiva upplevelser som för oss utstötta är A och O. Här vill jag inte leva så många av oss söker oss till vår Gud. Tack vare andlig litteratur och inre bilder och vittnesbörd lever jag överhuvudtaget. Jorden är alltså ett helvete för många.. Jag önskar du förstår mig, detta är inte en ideal plats att bo på. Och jag önskar att du Bogomil blir lite mer ödmjuk till oss troende utstötta, men jag antar du bara har det bra. Du verkar inte behöva någon snuttefilt eller dröm överhuvudtaget.
Citera
2015-04-16, 21:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jaha, men jag behöver snuttefilt i kontrast till denna världens rika människors sätt att roffa åt sig, att samla pengar på hög och allmän ondska.

Jag lever på existens minimum med sjukpension och utstötta vänner som lever ännu fattigare, att JAG tvingas dela med mig av mina alltjämt sinande pengar till dom bara för att dessa kan få mat för dagen. Förstår du inte att det finns sådana människor som gärna vill ha denna snuttefilt som vi kallar Gud till?

Du predikar att inget sådant tankesätt är värt något. Men vi utstötta behöver verkligen en Gud vi kan vända oss till. Jag blir glad av subjektiva upplevelser som för oss utstötta är A och O. Här vill jag inte leva så många av oss söker oss till vår Gud. Tack vare andlig litteratur och inre bilder och vittnesbörd lever jag överhuvudtaget. Jorden är alltså ett helvete för många.. Jag önskar du förstår mig, detta är inte en ideal plats att bo på. Och jag önskar att du Bogomil blir lite mer ödmjuk till oss troende utstötta, men jag antar du bara har det bra. Du verkar inte behöva någon snuttefilt eller dröm överhuvudtaget.
Hej på dig.
Det var länge sedan.

Nu ska du inte vara arg på Bogo han är snäll.
Har påpekar bara alla våra retorikfel
Citera
2015-04-16, 21:36
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hej på dig.
Det var länge sedan.

Hej! Ja just, alla är vi olika
Citera
2015-04-16, 21:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Hej! Ja just, alla är vi olika
Och tur är väl det.

Hade blivit tråkigt om man inte hade någon man kunde bråka lite på
Citera
2015-04-17, 00:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Först vill jag påpeka, att mitt eget liv i en del år var synnerligen ekonomisk beskedligt. Min fyra-persons familj levde tämligen primitivt ... i flera perioder på en halvtidslön. Men frånsett att vi givetvis inte kunne delta i konsumptionssamhällets statusjakt hade vi en ganska hygglig standard ändå ... ung. som en sorts ateistisk amish-livsstil med vidgående grönvågs-idealer.

Vad mer än tak över huvudet, enkel husmanskost på bordet, funktionella kläder, rättsäkerhet (och för min del med lyxen att faktisk också ha en sparat liten slant på banken "for a rainy day") behöver en människa egentligen.

Med detta sagt kan jag sen inte se vad det alls har med ett gudsbevis att göra.
Citera
2015-04-17, 00:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Tackar, tackar. Men det kan knappast förnekas, att jag kan vara väldig jobbig i min kritik av pådyvlande teisms argumentationsfel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in