Citat:
Sir.|55348742]Jag håller med. Det är bara löjligt att kräva motbevis för en sådan absurd sak som talande lejon. Men faktum kvarstår fortfarande att det inte går att BEVISA att några talande lejon inte finns. Det är alltså upp till den som påstår att de existerar, att presentera bevis.
Jo, jag bevisade genom att utgå från vår egen verklighet. Vi behöver inte anta en annan verklighet. Vi utgår från vår egen verklighet och applicerar det på resten av universum eftersom vår egen verklighet är den enda verkligheten med vilken vi kan förstå omgivningen.
Citat:
Absolut, men det går som sagt inte bevisa att det inte finns talande lejon. Ska man göra det måste man undersöka hela universum, samtidigt. Dessutom så kan vi enligt ditt eget resonemang i så fall avfärda den Gud du tror på eftersom vi aldrig har observerat varken honom eller några andra gudar.
Fel, låt oss inte blanda ihop det. Du skrev ett rosa talande lejon på en avlägsen planet och inte hela universum. Du behöver inte resa till en avlägsen planet för att leta där efter ett rosa talande lejon. På jorden existerar det inte. Bevisen på jorden kan appliceras i den avlägsna planeten också eftersom den är vår verklighet.
Citat:
Att hinken är en mänsklig konstruktion är inte ett bevis. Du måste undersöka hela Pluto in och utvändigt, samtidigt om du ska kunna bevisa att det inte finns någon hink där.
För att bevisa att hinken existerar räcker det med att visa upp en enda hink var som helst på Pluto.
Det är ett bevis då en hink inte kan uppstå av sig själv och ingenstans i naturen finns det andra arter som kan tillverka en hink mer en människan, alltså är en hink en mänsklig konstruktion.
Citat:
Är du dum i huvudet? Menar du på fullaste allvar det är upp till alla andra att falsifiera ett påstående som inte går att falsifiera?
Du verkar vara dum och hjärntvättad. Alla påståenden går att falsifiera.
Citat:
Då säger jag att det finns magiska renar. Hur ska du kunna motbevisa detta?
Vi har renar på jorden och inga av dessa är magiska. De äter, skiter, sover, springer på jordytan precis som vilka andra arter som helst. Således finns det inget magiskt med renar då de renar vi vet om inte har varit magiska, räcker det som bevis för att falsifiera ditt påstående om att magiska renar existerar inte.
Citat:
Den tomten jag tror på är allsmäktig. Du kan inte bevisa att tomten inte är allsmäktig.
Han är allsmäktig och har magiska renar. Han är osynlig också. Ungefär som Gud.
Fel, du kan inte ha två entitet som är magiska. Du kan inte ha Gud och tomtar som är allsmäktiga både två. Eftersom det direkt öppnar vägen för att en tredje entitet kan vara allsmäktig, men varför stanna där, även en fjärde kan finnas men också en oändlighet entiteter som är allsmäktiga. Så ledes går det inte att ha två entiteter som är allsmäktiga. Om du har två entiteter så kan antigen entitet 1 inte vara mäktig entitet 2 eller vice versa. Det säger sig självt. Därför kan vi med säkerhet hävda att allsmäktiga tomtar existerar inte.
Jo
Citat:
Jag förespråkar inte detta idiotiska resonemang som du gör: alltså att det INTE är den som påstår att något existerar, att presentera bevis.
Om det hade varit så världen fungerade (vilket den mestadels inte gör, som tur är) så hade det var väldigt problematiskt. Man hade kunnat hävda precis vad som helst utan att behöva belägga det man påstår.
Faktum är att det gör man också. Man gömmer sig bara bakom politiska, vetenskapliga, moraliska, och jag erkänner ibland religiösa retorik när man hävdar vad som helst. Faktum är att världen fungerar precis så att olika människor hävdar vad som helst men uttrycket saknar relevans och förtjänar inte vidare uppmärksamhet. 1800 talet var ett århundrade fullt av skit.
Citat:
Falsk analogi. Månens existens är redan bevisad innan jag vänder ryggen till.
Förstå frågan. Jag skrev inte om månen existerar utan om den är kvar efter att du vänder ryggen till. Först betraktar du den och säg att du inte har drabbats av synvilla och verkligen ser månen för att sedan vända ryggen till och inte se den. Enligt dig så finns det inget bevis för att månen fortfarande hänger dig, Dåraktigt tankesätt från 1800 talet