2012-03-19, 14:41
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Mycket väl skrivet. Jag gillar också hypotesen kring religionens evolutionära bakrund, och håller religion som en jobbig biprodukt vi tvingas dras med snarare än en evolutionens krona.

Högst sannolikt så. Det är svårt att föreställa sig en situation där oresonlig religiositet skulle vara en starkt bidragande orsak till överlevnad. Kan bara tänka mig mindre tongivande förklaringar, tex:

1. Erik Erectus har blivit sjuk. Han går till häxdoktorn och tror att han kan bli botad av det. Placeboeffekten hjälper honom bli frisk medans en livrädd kompis till Erik som inte tror på häxdoktorn dör av samma sjukdom. Hans gener förs vidare.

2. Noppe Neandertalare är starkt troende och drar ihop sina troende polare för att slå ihjäl det där jobbiga gänget med ateister som hänger i granngrottan. Noppes gängs gener förs vidare.
Citera
2012-03-19, 15:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Högst sannolikt så. Det är svårt att föreställa sig en situation där oresonlig religiositet skulle vara en starkt bidragande orsak till överlevnad. Kan bara tänka mig mindre tongivande förklaringar, tex:

1. Erik Erectus har blivit sjuk. Han går till häxdoktorn och tror att han kan bli botad av det. Placeboeffekten hjälper honom bli frisk medans en livrädd kompis till Erik som inte tror på häxdoktorn dör av samma sjukdom. Hans gener förs vidare.

2. Noppe Neandertalare är starkt troende och drar ihop sina troende polare för att slå ihjäl det där jobbiga gänget med ateister som hänger i granngrottan. Noppes gängs gener förs vidare.

Det fanns visserligen en artikel i IllVet där man beskrev att ursamhällen som hade strikta religiösa regler hade större framgång mot för andra samhällen. Det spånades om att hårdare och konstigare regler ledde till ett mer sammahållet samhälle med bättre disciplin eller något sådant, och därför bättre överlevnadsmöjligheter.
Jag ser visserligen inte behovet för överdriven religiositet idag då samhällena är för stora för att rymma den sortens isolerade grupper, men kanske det var en positiv kraft när folk sprang runt och klubbade ner och åt varandra.
Citera
2012-03-19, 15:49
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det fanns visserligen en artikel i IllVet där man beskrev att ursamhällen som hade strikta religiösa regler hade större framgång mot för andra samhällen. Det spånades om att hårdare och konstigare regler ledde till ett mer sammahållet samhälle med bättre disciplin eller något sådant, och därför bättre överlevnadsmöjligheter.
Jag ser visserligen inte behovet för överdriven religiositet idag då samhällena är för stora för att rymma den sortens isolerade grupper, men kanske det var en positiv kraft när folk sprang runt och klubbade ner och åt varandra.

Fast i en sån situation låter det mer som om att det är Dawkins auktoritetslydnadshypotes som får vatten på sin kvarn, dvs att religionen återigen åkte snålskjuts (även om reglerna i sig råkade ha religiösa förtecken).

Vad menar dem med ursamhällen, förresten? Det låter ju lite som permanenta bosättningar, vilket inte var möjligt förrän människor började odla växter och vid den tiden borde ju den allra största delen av människans evolution redan var "färdig".

Fan vad OT vi går här, är ju egentligen en helt onödig diskussion som orsakas av DrJohnBWatson´s fullständigt korkade ideér
Citera
2012-03-19, 18:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Vad skulle DU godta som bevis för allas vår evige Skapares existens?
Citera
2012-03-19, 20:24
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vad skulle DU godta som bevis för allas vår evige Skapares existens?

Vad sägs om ETT ENDA påstående som är testbart under laboratorieförhållanden?

Kanske skriva "Jahve" med stjärnorna under hela 2012?

Kanske visa sig för hela mänskligheten samtidigt?

Nej, nu vet jag!! Jag sätter eld på en buske, ber några israeler skriva ner det och förväntar mig att det är godtagbart som bevis 4000 år senare. Det måste ju var det perfekta beviset
Citera
2012-03-20, 01:45
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Vad sägs om ETT ENDA påstående som är testbart under laboratorieförhållanden?

Kanske skriva "Jahve" med stjärnorna under hela 2012?

Kanske visa sig för hela mänskligheten samtidigt?

Nej, nu vet jag!! Jag sätter eld på en buske, ber några israeler skriva ner det och förväntar mig att det är godtagbart som bevis 4000 år senare. Det måste ju var det perfekta beviset

Sätta Gud under ett mikroskop?

Är du på allvar?
Citera
2012-03-20, 02:08
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:

Är du på allvar?

Lite offtopic, men är du på allvar?
Citera
2012-03-20, 07:24
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Är du på allvar?

Självklart är jag på allvar. Varför skulle gud godtas med mindre beviskrav än precis allting annat? Varför ska människor vara rationella, logiska och ifrågasättande kring varje aspekt i sina liv, men när det kommer till den potentiellt viktigaste av dem alla - välbefinnandet av våra påstått eviga själar - så ska vi svälja en vansinneshistoria med hull och hår?

Sen behöver det inte nödvändigtvis vara ett påstående som bara kan kontrolleras i ett laboratorie, men det skulle vara fint med ett enda påstående som faktiskt kan falsifieras.

Det finns dock anledningar till att religioner inte gör den sortens påståenden längre...nu fungerar det inte längre att säga: "Titta på alla djur och växter, de kan inte ha kommit hit av sig självt, de bevisar guds existens" för till slut kom Darwin och vi kunde med hans teori motbevisa eländet.

Idag är religionen nedgrävd i ett last-ditch-defense och har endast kvar icke-falsifierbara påståenden. Det tycks i mina ögon vara ett väldigt korkat och oärligt sätt att resonera på.
Citera
2012-03-20, 10:28
Avslutad
Citat:

Är du på allvar?

Har du något bättre förslag?
Citera
2012-03-20, 10:48
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgoroth
Har du något bättre förslag?

Klart han har!

Vad sägs t ex om att skrämma och indoktrinera barn att tro på gud under hela deras uppväxt och sedan fråga dem om de kan känna i sitt hjärta att gud finns, och sedan betrakta det som bevis?

Om inte det är väg som är garanterad att leda till sanning så vet jag inte vad som är det
Citera
2012-03-24, 22:56
Medlem
doedskarpens avatar
Citat:
Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser anses finare. Hittar du annat än något urvattnad proto-variant i form av t ex grupp-/hjordmentalitet i naturen?
Rasism är inget annat än grupp/hjordmentalitet. Men visst, ska du vara så snäv i definitionen att det endast gäller "hierariskt system av människoraser" så visst, då är det ett rent mänskligt fenoment.

Citat:
Sadism är att uppleva njutning genom att med flit orsaka skada på andra. Det närmaste du kommer det i naturen är kanske en katt som leker med en råtta, men om du tror katten upplever känslan njutning av det så är du ute i hissen.

Djur gör saker på saker på instinkt. De saknar "jaget" som krävs för att bearbeta känslor (därmed inte sagt att de inte har några). De saknar uppsåt och avsikt.
Du ser det även hos till exempel delfiner, som klarar "spegeltestet" för självmedvetande, så till den nivå som vi faktiskt kan testa så har dom ett "jag".

Så att skada andra för sin egen underhållnings skull verkar faktiskt inte vara något som enbart är begränsat till människor.
Citera
2012-03-25, 19:30
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doedskarpen
Du ser det även hos till exempel delfiner, som klarar "spegeltestet" för självmedvetande, så till den nivå som vi faktiskt kan testa så har dom ett "jag".

Så att skada andra för sin egen underhållnings skull verkar faktiskt inte vara något som enbart är begränsat till människor.

Antropomorfism definierad.

Djur har i vissa fall någorlunda avancerade sociala samspel, men de kommer verkligen inte i närheten av människor på någon nivå. Vad än delfinkramarna säger.

Om du vill använda dig av spegeltestet för att avgöra om ett djur har ett "jag" så måste du också i sådana fall anse att t ex skator har ett "jag". Det är upp till dig. Själv anser jag att ett spegeltest säger nada om mänskligt intellekt hos djur.

Kommer förresten att tänka på vad Qui-Gon Jinn säger till den irriterande gunganen Jar Jar Binks:
"Your ability to speak does not make you intelligent"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in