Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Om religion är en evolutionär produkt finns en stor chans att jag gör något gott för min arts överlevnad genom att vara religiös.
Med tanke på vilken oerhörd skada, död och förtryck religionen skapat världen över genom alla tider så skulle jag inte riktigt hålla med om det.
Du behöver också komma ihåg att religiositet i sig inte behöver vara en primär evolutionär produkt. Det kan precis lika gärna vara en biprodukt av någon viktigare egenskap.
Richard Dawkins har till exempel lagt fram en hypotes om att religiositet är en biprodukt av förmågan att lyssna på auktoriteter (t ex din mamma säger åt dig att inte leka i sjön/gå nära ormen/dra lejonet i svansen osv osv). En inte helt osannolikt hypotes i mina ögon.
Citat:
Religion är unikt för Homo sapiens. Varför ska man låta bli något unikt mänskligt som det finns gener för, gener som försöker förmå oss att bejaka religiositet?
Vill du veta några fler saker som är unikt för Homo Sapiens?
- Sadism/Masochism
- Lögner
- Hat
- Överlagda mord
- Rasism
- Spränga atombomber
- Etnisk rensning
- Krig
osv osv osv
Svar på din fråga?
Citat:
Jag tänker inte försöka förvränga mig och vara tillgjort ateistisk bara för att du inte har lika många gener för religiositet som jag.
Du vet inte skit om varken min eller din genetiska sammansättning. Det enda man kan konstatera är att jag är intelligent och har en ifrågasättande natur och du tycker det är rimligt att anta fullständigt vansinniga påståenden utan så mycket som en antydan till bevis.
Citat:
Att du inte gillar att jag har så mycket gener för religiositet kan jag inte bry mig om.
Det är lika irrelevant som om du ogillade generna för min hår- eller hudfärg.
Jag tycker inte illa om dig för att du är religiös. Jag har inga problem att umgås med religiösa. Jag har bara ingen som helst respekt för det. Ingen som helst.