2009-07-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rofl kartoffel
Dem som tror på gud är svaga, rädda för att vara ensamma, lätta att manipulera, hjärntvättade etc. Dom förstår det inte själva och när man väl nämner detta till dom försvarar dom sig eftersom att man inte vill känna sig pressad och förolämpad.
Och detta har du kommit fram till hur?

Citat:
Troende är för dumma att förstå men läs hjärna på om Strängteorin, Quantom mechanics etc. Förstår ni inte att vi alla är obetydelsefulla och att "gud" är ett jävla påhitt för att känna en viss trygghet för dem som är svaga, rädda m.m?
Inte för att jag vill vara sån, men det är inte så lite ironiskt att du framhåller andras dumhet genom att svänga dig med termer som du inte ens kan den svenska beteckningen på?
Citera
2009-07-16, 16:21
Medlem
rofl kartoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Och detta har du kommit fram till hur?

Inte för att jag vill vara sån, men det är inte så lite ironiskt att du framhåller andras dumhet genom att svänga dig med termer som du inte ens kan den svenska beteckningen på?
Oj, Nu skäms jag faktiskt.. Jag brukar kunna formulera mig väl men antar att jag flöt iväg lite.. nåja.

Jag har ändå rätt, Jag har sett hur hjärntvättade folk blir i kyrkan, Det är nästan sorgligt att man kan utnyttja människor på detta sättet. Se t.ex. livets ord, Jävla idioter.

förstår inte hur ni kan låta er bli så utnyttjade, ni som är troende.. Påminner mycket om småttingarna i AFA, Hjärntvättade idioter som inte har någon aning om vad dom sysslar med eller hur dom tänker, dom bara gör.

Sånt jävla slöseri med tid och pengar, Som någon tidigare nämnde så har religionerna tagit miljontals liv, Tänk istället om det inte fanns någon religion och alla tänkte likasinnat, Så bra mänskligheten skulle vara. Nä, Religion hör hemma i Fantasy avdelningarna.
Citera
2009-07-16, 16:27
Medlem
BagarenBs avatar
Det går inte att bevisa existensen av en övernaturlig Gud helt enkelt därför att det går att bevisa att en övernaturlig Gud inte existerar, eller åtminstone att det är näst intill oändligt osannolikt att han existerar (vilket duger för mig). Människor har försökt i tusentals år utan att lyckas och ju mer människan lär sig om hur saker och ting ligger till desto mer osannolikt ter det sig.

Att försöka argumentera för den bibliska guden är än mer patetiskt. Man har fotat galaxer så långt borta att det tagit ljuset många många miljarder år att färdas hit. Trots det så vill vissa tro att universum skapades för 5 000 år sedan. Alla som tror på denna gudsversion bör stämplas som fullständiga jävla idioter.

Edit: Stavfel
Citera
2009-07-16, 16:47
Medlem
rofl kartoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagarenB
Det går inte att bevisa existensen av en övernaturlig Gud helt enkelt därför att det går att bevisa att en övernaturlig Gud inte existerar, eller åtminstone att det är näst intill oändligt osannolikt att han existerar (vilket duger för mig). Människor har försökt i tusentals år utan att lyckas och ju mer människan lär sig om hur saker och ting ligger till desto mer osannolikt ter det sig.

Att försöka argumentera för den bibliska guden är än mer patetiskt. Man har fotat galaxer så långt borta att det tagit ljuset många många miljarder år att färdas hit. Trots det så vill vissa tro att universum skapades för 5 000 år sedan. Alla som tror på denna gudsversion bör stämplas som fullständiga jävla idioter.

Edit: Stavfel

Well spoken BagarenB, Kan inte göra annat än att hålla med
Citera
2009-07-16, 16:52
Medlem
Rockmebabys avatar
Om jag hade sagt att jag såg jultomten åka på himlen med sina renar så hade alla skrattat åt mig.

Om jag hade sett en kille i spöklik form flyga runt i mitt hus hade folk tittat snett mot mig/ ringt psyket.

Hade jag sagt att jag sett Gud eller något liknande (Jesus och grejer), då jävlar hade det nog inte varit någon spec reaktion mot det.

Face it, det finns lika mycket bevis att gud finns som att Jultomten finns. Men ändå blir religionen helt accepterad som vettig. Jag fattar verkligen inte det.
Citera
2009-07-16, 17:11
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vågar du chansa om Han finns och har krav?

Jag vägrar tro p.g.a rädsla.
Citera
2009-07-16, 17:22
Medlem
Många religiösa använder sig ju utav retoriken "Företeelsen X går inte att förklara med vetenskap eller något annat världsligt. Ergo, gud ligger bakom det."

Detta tankesätt är bristfälligt för det bygger på att vi inte är allsvetande. Vi lär oss dock succesivt nya saker vilket sakta men säkert suddar ut alla oförklarliga saker som används som argument för att gud finns.

Som exempel kan vi ta åska. Det kunda vi inte förklara förr, och attributerades ofta till gud(ar), men vetenskapen har kommit med en förklaringsmodell som är allmänt accepterad (av de flesta troende, också). Ni ska nog se att många saker som är oförklarliga idag kommer gå samma väg och förklaras vetenskapligt i framtiden.
Citera
2009-07-16, 17:27
Medlem
Citat:
Det var nog det sämsta jag hört & läst i hela mitt liv, seriöst.

försök citera mig _rätt_ nästa gång.

Gör om - Gör rätt, idiot.

De som tror på politikers fagra löften är hjärntvättade och och lurade, borde vara fängelsestraff för sådan lättrogenhet.
Politiker är inte människodugliga.
Citera
2009-07-16, 17:35
Medlem
Citat:
Jag har ändå rätt, Jag har sett hur hjärntvättade folk blir i kyrkan, Det är nästan sorgligt att man kan utnyttja människor på detta sättet. Se t.ex. livets ord, Jävla idioter.
Hjärntvätt i kyrkan, det låter spännande. Berätta mera, hur går det till? (Det finns inga vetenskapliga bevis för att hjärntvätt överhuvudtaget fungerar).

Citat:
Tänk istället om det inte fanns någon religion och alla tänkte likasinnat, Så bra mänskligheten skulle vara.
Det har gjorts sådana försök. Miljontals människor har dödats, men tron har inte försvunnit.

Citat:
Ursprungligen postat av Guitarissimo
Som exempel kan vi ta åska. Det kunda vi inte förklara förr, och attributerades ofta till gud(ar), men vetenskapen har kommit med en förklaringsmodell som är allmänt accepterad (av de flesta troende, också). Ni ska nog se att många saker som är oförklarliga idag kommer gå samma väg och förklaras vetenskapligt i framtiden.
De frågor som religioner framförallt ger svar på är de existentiella. Varför finns vi? Vad är meningen med livet? Varför finns godhet och ondska? Har vi en själ, och vad händer med den efter döden?

Det är ingen tillfällighet att religiositeten i världen är som störst i en tidsålder när den vetenskapliga kunskapen är större än någonsin förut.
Citera
2009-07-16, 17:37
Medlem
rofl kartoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
De som tror på politikers fagra löften är hjärntvättade och och lurade, borde vara fängelsestraff för sådan lättrogenhet.
Politiker är inte människodugliga.

Självklart! Men om du nu jämför polikterna med gudar så är det ju något allvarligt fel på dig.

Politik är lika mycket skit som religion, Dock något som är behövligt för samhället vilket gud INTE är.

Jag är realist, dvs röstar blankt i valen och tror inte på något.

Och du flexbärt, Du bevisar ju bara hur tröga religiösa personer faktiskt är
Citera
2009-07-16, 17:43
Medlem
rofl kartoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Hjärntvätt i kyrkan, det låter spännande. Berätta mera, hur går det till? (Det finns inga vetenskapliga bevis för att hjärntvätt överhuvudtaget fungerar).

Det har gjorts sådana försök. Miljontals människor har dödats, men tron har inte försvunnit.

Citat:
Ursprungligen postat av prizze
Har SSU läger för barn så håller jag med om att detta är hjärntvätt. Kyrkan är inte heller dåliga på detta. Jag var på en religös camping en gång. Där hade "Farbror skoj" uppträdande för barnen vid några tillfällen varje dag. Där sjöng "Farbror skoj" om gud och Jesus, förhörde barnen om biblen och berättade historier från en tjockare bok med ett kors på. Jag mådde verkligen illa. +o(
(saxxat från en annan tråd)

Hur jävla sinnessjukt är inte det? Sitta och förhöra barn om bibeln och ha skådespeleri om jesus? Låt ungarna få sin egna uppfattning utan att ni lägger er i. Äckliga är ni, Fy fan.

"det har gjorts sådana försök" ? Hur tänkte du nu?

Det jag menar är att om alla slutar tro på något övermäktigt, allah, buddah, jesus etc och istället inser FAKTA (t.ex. vetenskap) istället för fantasy (t.ex. bibeln)

Jag tycker så himla synd om er troende, Och här sitter man och försöker få er att förstå men ni vägrar inse, ni har blivit så sjukt hjärntvättade... Stackars er, Jag menar det verkligen.. Stackare.
Citera
2009-07-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Jag vägrar tro p.g.a rädsla.

Vad är det står i Uppenbarelseboken, nånting om att " utanför står hundarna och de fega ......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in