Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du tror alltså inte att Paulus är inspirerad av Gud?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja det är en stor skillnad mellan förbundet som judarna hade med Gud, och det nya förbundet. Tidigare var dom tvungna att följa massor med lagar och regler som bestämde i detalj deras liv, och därför var dom tvungna att ständigt studera lagarna och bli undervisade. Med det nya förbundet är lagen skriven i hjärtat, man kan ha ett gott förhållande till Gud utan att kunna varje detalj i lagen, på det sättet kan "Alla veta vem Gud är, från den minste till den störste".
Fast det är inte det som Jeremias säger, den judiska lagen upphör inte att gälla men judarna kommer att följa den i sina hjärtan och utan undervisning.
Man måste sätta detta löfte om ett nytt förbund i dess historiska kontext; författaren till Jeremias vill locka tillbaka alla de judar som nu befinner sig i Babylon. Författaren hävdar att Jahve nu har förlåtit Israel dess synder och att det nya förbundet inte kommer att kräva förbundsarken (som rövades bort när Jerusalem intogs). Därav att lagen (förbundsarken, stentavlorna) kommer fortsatt att finnas i hjärtat men inte i templet.
14Vänd tillbaka, ni trolösa barn, säger Herren. Ty det är jag som är er herre, och jag skall hämta er, en från varje stad och två från varje släkt, och föra er till Sion. 15Jag skall ge er herdar efter mitt sinne, och de skall leda er med kunskap och visdom. 16Och när ni då förökar er och är fruktsamma i ert land, säger Herren, skall ingen längre nämna Herrens förbundsark; ingen skall tänka på den eller minnas den, ingen skall sakna den eller göra någon ny.
Jer 3:14-17