2011-11-05, 12:52
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flow-
det finns ett stycke i romarbrevet 13 som säger att man som kristen ska lyda sitt lands "överhet". där står det också att överheten inte bär svärdet förgäves. det är väl det enda ord i NT som jag kommer på som man skulle kunna använda för att rättfärdiga ev dödsstraff och krig.

Skönt att höra, då har jag gjort rätt som gjort militärtjänstgöring.
Citera
2011-11-05, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spiderman-ninja
Hur kan man vara religiös och en soldat?

Vet inte hur det är med alla religioner men har för mig alla har eller något liknande typ budord "du skall inte döda" etc så hur funkar det när man är soldat?

liksom det är en av de största viktigaste grejerna....

Jag tycker att vi ska döda Satans skapelser. Dessa är islamister bl.a., men även satanister och annat hotande mot mänskligheten. Enda skillnaden mellan när kristna dödar och när satanister (muslimer inkluderade) är att kristna gör det på vissa sätt motvilligt och med när så behövs barmhärtighet. Den kristne soldaten väljer att inte döda eller skada när han inte ser något ont hos motståndaren längre.
Citera
2011-11-05, 15:12
Medlem
nighwolf435s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
I fallet med Finland så ska dom inte "lägga ner sina vapen och ge bort sitt land", för det är "överdrivet pacifistiskt" men i det andra fallet med Israel så är det "upp till judarna att bedöma".

Det är ett inkonsekvent resonemang.

Det är ju upp till judarna eller rättare sagt Israels statsminister. Jag kan inte svara vad Israel skulle göra det är inte upp till mig
Citera
2011-11-05, 16:56
Medlem
Rottweilerns avatar
Om man nu skall jämföra Kristendomen och krig, så tror jag att man får vara soldat MEN man får inte döda någon fiende. Vi skall älska våra fiender och be för dem som förföljer oss. Vi skall vända andra kinden till och besegra det onda med det goda. Kyrkofäderna hade tagit åt sig av denne lära.

Justinius Martyren skrev följande:

”Vi som var fulla av krig, mord mot varandra och all ondska har var och en förvandlat sina krigsredskap - svärd till plogar och spjut till jordbruksredskap. Nu odlar vi fruktan för Gud, rättvisa, vänlighet mot människor, tro, och förhoppningen om framtiden given till oss av Fadern genom den Korsfäste… Ju mer vi förföljs och blir martyrer, desto mer kommer andra i desto större mängder till tro.”

Och han skrev följande:

"”Vi som tidigare mördade varandra låter inte bara bli att kriga mot våra fiender utan dör också med glädje när vi bekänner Kristus för att inte ljuga eller vilseleda våra domare.”"

Irenaeus skrev följande:

"”Men det som predikades av apostlarna, som tågade från Jerusalem, över hela jorden förändrade så mycket att dessa [nationer] smidde svärden och krigslansarna till plogbillar och till vingårdsknivar för att skörda säden, det vill säga, till redskap som används till fredliga syften, och att de nu vägrar att strida, utan när de blir slagna vänder de andra kinden till.”"

Hippolytus skrev:

"”Den som är soldat och står under befäl får inte döda någon. Om han får order att döda, skall han inte utföra den, och han får inte avlägga soldated. Om han inte är beredd till detta, skall han avvisas [från dop]. Den som har rätt att utdöma dödsstraff och den som är stadsmagistrat och bär purpurklädnaden skall lämna sin post eller avvisas. De katekumener eller troende som vill bli soldater skall avvisas, eftersom de har föraktat Gud.”"

Clemens av Alexandria skrev följande:

"”Om en ljudande basun samlar soldater till krig, skall då inte Kristus med en fredens melodi som strömmar ut till världens ändar samla sina fredssoldater? Genom sitt eget blod och genom sitt ord har han sammankallat en armé som inte utgjuter blod för att ge dem Himmelriket. Kristi basun är hans Evangelium. Han har låtit den ljuda, och vi har hört den. Låt oss då klä oss i fredens pansar. …Kyrkan är en fredsarmé som inte utgjuter något blod.”

Johannes Chrysostom skrec:

”För att de skall förstå att detta är en ny slags krigsföring och inte det vanliga sättet att delta i strid sade Han när Han sände ut dem tomhänta: Och så, när ni marscherar, visa på lammens ödmjukhet, även fast ni skall gå till vargar… för så skall jag bäst visa min makt, när vargarna besegras av lammen.

…Ty det är verkligen ett större verk och mycket mer storartat att förändra motståndarnas sinnen och förvandla deras själar än att döda dem… Vi skall därför skämmas om vi agerar annorlunda genom att som vargar attackera våra fiender. För så länge vi är lamm besegrar vi, även när tusen vargar möter oss, vi besegrar dem och blir segrare. Men om vi handlar som vargar så är vi besegrade, för då lämnar den Gode Herdens hjälp oss, ty Han fostrar inte vargar utan får.”

Så mitt svar är Nej! Vi får inte döda dem som Kristus har dött för! Men däremot så tror jag att man får vara soldat!
Citera
2011-11-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighwolf435
Det är ju upp till judarna eller rättare sagt Israels statsminister. Jag kan inte svara vad Israel skulle göra det är inte upp till mig

Men du kunde ju svara på vad Finland skulle göra:

"att Finland inte skulle slås under finska vinter kriget dom skulle bara lägga ner sina vapen och ge bort sitt land? Nu är du överdrivet pacifistisk."

Varför kan du inte svara på vad Israel ska göra om du kan svara på vad Finland ska göra?
Citera
2011-11-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Så mitt svar är Nej! Vi får inte döda dem som Kristus har dött för! Men däremot så tror jag att man får vara soldat!

Men är inte det att döda andra essensen av att vara soldat?
Citera
2011-11-05, 18:00
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Men är inte det att döda andra essensen av att vara soldat?

Ja, det är en bra fråga! Om det skulle vara så - ja då får man nog inte heller vara soldat.
Citera
2011-11-05, 18:14
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighwolf435
Du ska inte döds betyder att du inte ska döda civila men om du tar någons liv i självförsvar så är det en annan sak. Och bibeln talar om krig det står i gamla testamentet om ditt land krigar så ska du försvara ditt land.

Just detta med självförsvar är ju något som jag tycker att man borde få göra - men hela min tro säger Nej även till det. Om självförsvar hade varit Okej så skulle inte Kyrkan haft några martyrer. Men dessa Kristna gick rakt i döden för sin tro - utan att försvara sig. Stefanos blev stenad och han bad för sina fiender precis som Kristus Jesus gjorde. Johannes blev halshuggen och dog martyrdöden även han.

Om det skulle vara okej med självförsvar då återstår frågan: Varför har Kyrkan Martyrer?
Citera
2011-11-05, 18:28
Bannlyst
Det finns ju alltid falska religioner, där dom tycker att mord är okej, i vissa tillfällen.

Vi Jehovas vittnen har aldrig gjort lumpen och vi deltar inte i krig.

Många rika gillar när soldater går i krig, för att det gör deras plånböcker fetare, därför säger Bibeln att kärlek till pengar är roten till all ondska. Det är roten bakom krig, brottslighet, svält osv.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-11-05 kl. 18:33.
Citera
2011-11-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Vi Jehovas vittnen har aldrig gjort lumpen och vi deltar inte i krig.

Är du ett Jehovas vittne, eller missförstår jag dig?

Orsaken till att jag frågar är att det verkar som att du har många uppfattningar som inte stämmer överens med vad Jehovas vittnen lär ut, t.ex. det här:

https://www.flashback.org/sp31078709
Citera
2011-11-05, 19:34
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Så du tror alltså inte att Paulus är inspirerad av Gud?

Nej.

Citat:
Ja det är en stor skillnad mellan förbundet som judarna hade med Gud, och det nya förbundet. Tidigare var dom tvungna att följa massor med lagar och regler som bestämde i detalj deras liv, och därför var dom tvungna att ständigt studera lagarna och bli undervisade. Med det nya förbundet är lagen skriven i hjärtat, man kan ha ett gott förhållande till Gud utan att kunna varje detalj i lagen, på det sättet kan "Alla veta vem Gud är, från den minste till den störste".

Fast det är inte det som Jeremias säger, den judiska lagen upphör inte att gälla men judarna kommer att följa den i sina hjärtan och utan undervisning.

Man måste sätta detta löfte om ett nytt förbund i dess historiska kontext; författaren till Jeremias vill locka tillbaka alla de judar som nu befinner sig i Babylon. Författaren hävdar att Jahve nu har förlåtit Israel dess synder och att det nya förbundet inte kommer att kräva förbundsarken (som rövades bort när Jerusalem intogs). Därav att lagen (förbundsarken, stentavlorna) kommer fortsatt att finnas i hjärtat men inte i templet.

14Vänd tillbaka, ni trolösa barn, säger Herren. Ty det är jag som är er herre, och jag skall hämta er, en från varje stad och två från varje släkt, och föra er till Sion. 15Jag skall ge er herdar efter mitt sinne, och de skall leda er med kunskap och visdom. 16Och när ni då förökar er och är fruktsamma i ert land, säger Herren, skall ingen längre nämna Herrens förbundsark; ingen skall tänka på den eller minnas den, ingen skall sakna den eller göra någon ny.

Jer 3:14-17
Citera
2011-11-05, 22:49
Medlem
nighwolf435s avatar
Citat:
Men du kunde ju svara på vad Finland skulle göra:

"att Finland inte skulle slås under finska vinter kriget dom skulle bara lägga ner sina vapen och ge bort sitt land? Nu är du överdrivet pacifistisk."

Varför kan du inte svara på vad Israel ska göra om du kan svara på vad Finland ska göra?

Jag sa att det är upp till folket som är från det landet däremot så är jag finsk och hade släktingar i kriget därför kan jag svara. Men okej nu låtsas jag att jag är en judisk man som bor i Israel. Ja jag skulle då slås för Israel och min religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in