2009-05-20, 15:51
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarissimo
...man kan förmodligen aldrig bevisa eller motbevisa existensen av en gud...
Skulle man inte våga påstå det omöjliga i att bevisa att något inte existerar, som ingen bevisat existensen för?
Citera
2009-05-20, 15:53
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gingerella
Och jag som fick lära mig att gud och jesus var den samme, gött att bli lite uppdaterad hörru. Men du kan väl starta en forskningsgrupp som hittar ETT ENDA bevis på att gud existerat mer än några gamla böcker som skriver det.

Så fortsätter vi normala människor och forska om den riktiga uppståndelsen utav jorden, låter det bra?

Behöver jag ens hänvisa källa? Det är lika lätt att bara googla det, för det är nog så det stor om du söker på "jordens uppkomst"

Du hann skriva mer innan jag ändrade mitt förra inlägg. Så det får komma här också. Eftersom du inte gillar wikipedia så kan jag ge dig en annan sida du kan läsa på http://www.rymdportalen.com/?page=astronomi/bigbang Där står att läsa att:
Citat:
Man brukar dela in Big Bang-teorin i nio faser. Den första av dessa faser, fas 1, är de första 10-43 sekunderna (en så kallad Plancktid). Om denna fas vet man inte särskilt mycket. Det var ett stadium som kanske helt saknade geometri, definitivt saknades en euklidisk geometri, de fysikaliska lagarna är helt okända och rumtiden är omdiskuterad.
Så hur kan din stjärna ha existerat om inte den euklediska geometrin existerade?
Citera
2009-05-20, 15:53
Bannlyst
Men hey..

Ni kristna kan la fortsätta tro på "gud". Så om någon skulle ligga medvetslös så skit i forskningen omkring oss och allt vi vet om kroppen, nej.. Lägg er ner och be istället så ska ni nog se, att gud lille kommer att skona er vän.

Jag hoppas då fan inte ni tänker bli läkare.
Citera
2009-05-20, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Du hann skriva mer innan jag ändrade mitt förra inlägg. Så det får komma här också. Eftersom du inte gillar wikipedia så kan jag ge dig en annan sida du kan läsa på http://www.rymdportalen.com/?page=astronomi/bigbang Där står att läsa att:
Så hur kan din stjärna ha existerat om inte den euklediska geometrin existerade?

Den euklediska geometrin är bara en regel för matematiska uträkningar, som att en vinkelsumman i en triangel alltid är 180 grader. Och har inget att göra med en sjärnas exsistens att göra.

Men hey, nu tycker jag vi vänder på steken.

Bengt-hans, hur kan gud existera när ingen människa någonsin har kunnat skrapa fram ett endaste bevis över hans existens överhuvudtaget?

Min teori:

"Gud" är en varelse i bibeln som skulle efterlikna en domare. Han bestämde om du skulle skonas eller inte, domaren hade skapat världen och var allsmäktig alltså inte partisk mot människorna då alla var hans barn.
Bibeln var bara ett sätt att bygga ett samhälle.
Senast redigerad av Gingerella 2009-05-20 kl. 15:59.
Citera
2009-05-20, 16:02
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Men hey..

Ni kristna kan la fortsätta tro på "gud". Så om någon skulle ligga medvetslös så skit i forskningen omkring oss och allt vi vet om kroppen, nej.. Lägg er ner och be istället så ska ni nog se, att gud lille kommer att skona er vän.

Jag hoppas då fan inte ni tänker bli läkare.

Har jag ens sagt att jag är kristen? Nej, tror inte det. Det jag menar är att du är lika insnöad i det vetenskapliga som religösa fanatiker är i sin religion. Du måste inse att de "förklaringar" vi har i dagsläget inte är 100% pålitliga. De kanske är mer eller mindre sannolika. (Se Tage Danielssons funderingar kring sannolikhet om du vill) http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
Det är sedan upp till varje person att själv avgöra vilken förklaring som passar bäst in i hans/hennes liv. Ingen människa har rätten att klanka ner på eller förlöjliga någon annan bara för att dens tro inte går ihop med den egna tron. Ja, jag menar att vetenskapen också är en "tro". Detta eftersom den inte går att bevisa bortom allt rimligt tvivel.
Citera
2009-05-20, 16:03
Bannlyst
Citat:
Har jag ens sagt att jag är kristen? Nej, tror inte det. Det jag menar är att du är lika insnöad i det vetenskapliga som religösa fanatiker är i sin religion. Du måste inse att de "förklaringar" vi har i dagsläget inte är 100% pålitliga. De kanske är mer eller mindre sannolika. (Se Tage Danielssons funderingar kring sannolikhet om du vill) http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyE
Det är sedan upp till varje person att själv avgöra vilken förklaring som passar bäst in i hans/hennes liv. Ingen människa har rätten att klanka ner på eller förlöjliga någon annan bara för att dens tro inte går ihop med den egna tron. Ja, jag menar att vetenskapen också är en "tro". Detta eftersom den inte går att bevisa bortom allt rimligt tvivel.

Jag qoutade inte detta inlägg till någon, utan tänkte att den som läste det skulle förmodligen ta åt sig.

Jag klankar som fan ner på kristendomen och alla religioner som innehåller någon form utav "gud" och jag står för det.

Senast redigerad av Gingerella 2009-05-20 kl. 16:05.
Citera
2009-05-20, 16:06
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Den euklediska geometrin är bara en regel för matematiska uträkningar, som att en vinkelsumman i en triangel alltid är 180 grader. Och har inget att göra med en sjärnas exsistens att göra.

Men hey, nu tycker jag vi vänder på steken.

Bengt-hans, hur kan gud existera när ingen människa någonsin har kunnat skrapa fram ett endaste bevis över hans existens överhuvudtaget?

Min teori:

"Gud" är en varelse i bibeln som skulle efterlikna en domare. Han bestämde om du skulle skonas eller inte, domaren hade skapat världen och var allsmäktig alltså inte partisk mot människorna då alla var hans barn.
Bibeln var bara ett sätt att bygga ett samhälle.

Euklides geometri bygger på att vi uppfattar världen i dimensioner. Längd, area och volym. Om inte den euklidiska geometrin gällde fanns alltså inte dessa mått innan big bang, vilket gör att din stjärna existerade utanför dessa dimensioner.

För svar på din andra fråga kan du se mitt föregående inlägg.
Citera
2009-05-20, 16:09
Bannlyst
Citat:
Euklides geometri bygger på att vi uppfattar världen i dimensioner. Längd, area och volym. Om inte den euklidiska geometrin gällde fanns alltså inte dessa mått innan big bang, vilket gör att din stjärna existerade utanför dessa dimensioner.

För svar på din andra fråga kan du se mitt föregående inlägg.

Nej euklediska geometrin är fortfarande en matematisk regel för hur man räknar ut saker.

Sök på wikipedia vettja, din favvo sida
Citera
2009-05-20, 16:13
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Denna tråd innehåller i stort sett hela floran av uppfattningar kring den verklighet som naturvetenskapen belagt resp. den motsats som den religiösa människan, via religionen, bibringats tron på. Alltid lika intressant att se hur långt den religiöses agenda att motsätta sig fakta gentemot verkligheten kan gå.

Trådens slutsats: att agendan är viktigare än fakta har till åtminstone till fullo bevisats! Se gärna texten nedan:

Det är nog lite andra glasögon som behövs för din del och vissa andra. Med det menar jag att ni borde läsa vad vi som tror på Gud faktiskt skriver.

Du och många andra delar upp det i två läger; de som tror på Gud och religioner med extra allt, och de som tror på vetenskap. Kan man inte tro på båda? Jag anser mig göra det iallafall.

Jag har aldrig förnekat fakta och vetenskap genom åren. Jag tror bara att någon gång någonstans så startade någon allting. Hur när och varför vet jag inte. Jag tror religioner bara är människans påfund, däremot är grunden i dem, dvs gudstro, något jag kan ställa upp på och tro ha relevans. Annars är kristendom, hinduism och islam samma skrot och korn, alla med sina sagor, överdrifter och roliga tolkningar.
Citera
2009-05-20, 16:15
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Nej euklediska geometrin är fortfarande en matematisk regel för hur man räknar ut saker.

Sök på wikipedia vettja, din favvo sida

Ja, det är regler för hur man räknar inom geometrin. Men, för att ta det igen: Om det inte går att använda dessa matematiska lagar/regler innebär det att de former man kan applicera dessa på inte existerar.
Citera
2009-05-20, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ja, det är regler för hur man räknar inom geometrin. Men, för att ta det igen: Om det inte går att använda dessa matematiska lagar/regler innebär det att de former man kan applicera dessa på inte existerar.

Nej, det innebär bara att den som kom på dessa matematiska regler och formler ännu inte har existerat.
Är du efterbliven på riktigt eller?
Citera
2009-05-20, 16:22
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Nej, det innebär bara att den som kom på dessa matematiska regler och formler ännu inte har existerat.
Är du efterbliven på riktigt eller?

Haha. Du har svårt att tänka abstrakt märker jag nu. Jag förstår att det är svårt för dig att inse att din bild av hur universum skapades uppenbarligen inte är sann. Ungefär lika svårt som det är för kreationisterna i USA att inse att deras tro inte riktigt stämmer.

Edit: Vi har uppenbarligen kommit rätt långt OT och vi kanske borde lägga ner denna diskussion i den här tråden. Men du kan ju skapa en ny tråd där du argumenterar för att Big bang uppkom genom att en stjärna exploderade.
Senast redigerad av Bengt-Hans 2009-05-20 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in