2012-05-14, 23:08
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Den enklaste förklaringen (och i min mening mest troliga) är att det genetiska arvet spelar en avgörande roll.

För det första är det så att tack vare 68-vänstern, post-modernismen och en generellt oerhörd dålig kunskap om biologi i allmänhet och genetik och neurobiologi i synnerhet så har miljöns betydelse för en räcka egenskaper kraftgit övervärderats. Det oskrivna bladet av Pinker redogör på ett lättfattligt och lättillgängligt för detta på en rad områden.

För det andra är det tydligt att nån slags idealistiskt tankegods ofta används när man försöker förstå människan - idén om fri vilja osv (tänk på den amerikanska kristna högerns sjuka terapier där man skall "lära om" och botas från sin påstått självvalda sexuella läggning). Det här medför att man överdriver hur stor betydelse miljön har och graden av medvetna val. Människan är ett däggdjur, ett av många, formad av evolutionens krafter. Liksom för övriga (dägg)djur ligger vårt sexuella beteende och sexuella preferenser nedlagt i genetiska program. Att tro nåt annat tycker jag är ganska absurt.

Ofta refereras det till antroplogiska studier av små ursprungsstammar där förekomsten av homosexualiet odyl är mycket mer förekommande än i våra västerländska tabuiserade samhällen, men det är fan så att man blir mörkrädd att det inte är allmänt känt att många av de studierna, om inte alla, har "genomförts" av renodlade pedofiler (både den där amerikanske nobelpristagaren vars namn jag inte minns just i skrivande stund och en en del av de franska studierna är ju obehagliga exempel på hur depraverade pedofiler försökt normalisera sina egna läggningar genom falsifierade "fältstudier" - men nog om detta!). Hetero är normen helt enkelt för att det är en läggning som formats av evolutionen, och vars uttryck ligger inpräntat, genetiskt indirekt, i våra hjärnor och kroppar.

Jag menar att om någon har en bevisbörda för om det är eller inte är biologi som avgör sexuell läggning, så är det de mystifika post-moderna ideérna om att man formar sin egen sexualitet som har det. Keep it simple.

Man har alltid bevisbörda om man påstår sig ha stöd av forskningen. Vidare så är de "kvinnliga" och "manliga" mönster Heladageniskogen så gärna talar om inte specifikt för könen, snarare handlar det om att de mönstren är vanligt förekommande hos respektive kön. Hittills har man inom genetiken inte funnit belägg för att homosexualitet är genetiskt. Det är alltså direkt felaktigt att påstå att homosexualitet är genetiskt eller biologiskt orsakat då det saknas belägg.

Finns heller inte belägg för att människan är styrd av sin biologi eller sin genetik.
Citera
2012-05-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frijs
http://www.youtube.com/watch?v=saO_RFWWVVA

Vad anser du om NG förklaring av homosexualitets påverkan från den biologiska kroppen?

I videon nämner de tydligen hur utvecklingen i embryot påverkar hjärnans attraktion till genus:

De nämner även i videon att allt kommer inte från genetik (om de ens gör det) utan att det finns andra faktorer som är avgörande.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=saO_RFWWVVA#t=20 9s
Här nämns tex hur testosteron släpps vid åttonde veckan och hur det kan påverka tidig hjärnutveckling. Även nämns hur testosteron maskuliniserar kroppen och hjärnan, där inkluderas maskuliniseringen av hypotalamus som delvis kontrollerar vem vi finner sexuellt attraktiv.

Det här är så klart en förklarande filmsnutt som inte har några specifika källor bakom sig, men skulle du totalt utesluta biologi som en fundamental faktor i homosexualitet?

Gäller samma normer som du påstår att homosexualitet kommer ifrån för heterosexualitet?

Då det kommer till de cirka 450 andra arterna som har blivit observerade under utförande av homosexuella samliv, en av arterna inkluderar de sexuellt begärande Bonobo (Pan Paniscus), är det samma faktorer som utspelar sig i deras samhälle för homosexualitet som hos människan?

Det vill säga icke biologiska skäl som du säger att det vetenskapliga konsensus av experiment och empiriska studier visar.

Har du några källor (om du inte postat dessa tidigare) som stödjer din ståndpunkt i den här frågan om homosexualitet?

Jag har sammanfattat forskning om att yttre stimuli påverkar hjärnstrukturen samt argumenterat för att det inte finns belägg för att hjärnstrukturen är medfödd och att den orsakat homosexualiteten. Har du studierna istället för youtube-klipp?

Analogier mellan djur och människor är tveksamt, djur har inte bevisats ha samma reflektionsförmåga eller medvetenhet vidare skiljer sig djurens biologi en del från människans även om dvärgschimpansen är till 98% lik människan genetiskt.

Det går inte att totalt utesluta något, det vore ovetenskapligt. Snarare så poängterar jag ständigt att det inte finns belägg för att homosexualitet är genetiskt eller biologiskt orsakat och att det i nuläget är felaktigt att påstå så. Vidare så skulle jag gärna vilja se om du har någon intressant studie om huruvida homosexuella skiljer sig i testosteronhalt och hjärnstruktur i hypothalamus samt hur fördelningen är bland homosexuella i urvalet. Jag har tidigare läst någon tvillingstudie där man forskat om homosexualitet och kommit fram till att om den ena tvillingen är homosexuell är den andra också det i 38% av fallen. Hade det enbart varit genetiskt, och om genetiken inte skulle påverkas av miljön, så hade 100% varit homosexuella - har någon källa på den vore det intressant!
Citera
2012-05-15, 00:00
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Hittills har man inom genetiken inte funnit belägg för att homosexualitet är genetiskt. Det är alltså direkt felaktigt att påstå att homosexualitet är genetiskt eller biologiskt orsakat då det saknas belägg.

Nej, det har man inte. Anledningen är givetvis för att eventuella genetiska kombinationer i så fall är oerhört komplicerade. Och en rimligare förklaring är att det är gener i samspel med miljö, in utero sannolikt.

Å andra sidan har man kanske inte heller funnit några belägg för att homosexualitet skulle vara styrt av miljöfaktorer? Eller?

Citat:
Finns heller inte belägg för att människan är styrd av sin biologi eller sin genetik.

Som påstående är det både starkt och befängt. Vad skulle människan annars styras av?
Citera
2012-05-15, 00:10
Medlem
Citat:
Nej, det har man inte. Anledningen är givetvis för att eventuella genetiska kombinationer i så fall är oerhört komplicerade. Och en rimligare förklaring är att det är gener i samspel med miljö, in utero sannolikt.

Ja, den kända gen-miljö interaktionen. Då återstår frågan hur stort inflytande miljön har, om det är 50-50 eller annan fördelning.

Citat:
Å andra sidan har man kanske inte heller funnit några belägg för att homosexualitet skulle vara styrt av miljöfaktorer? Eller?

Nej, snarare kan det säkert vara olika faktorer däribland både genetik och miljö. Men i nuläget finns inga bevis, därmed är det felaktigt att hävda att man har bevis.

Citat:
Som påstående är det både starkt och befängt. Vad skulle människan annars styras av?

Kanske har människan en förmåga att tänka själv och att det inte effektivt går att reducera människans liv och val till att handla om biologi eller genetik, https://www.flashback.org/sp36832084 gammal debatt där ett dödläge råder.
Citera
2012-05-15, 00:18
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Jag har sammanfattat forskning om att yttre stimuli påverkar hjärnstrukturen samt argumenterat för att det inte finns belägg för att hjärnstrukturen är medfödd och att den orsakat homosexualiteten. Har du studierna istället för youtube-klipp?

Analogier mellan djur och människor är tveksamt, djur har inte bevisats ha samma reflektionsförmåga eller medvetenhet vidare skiljer sig djurens biologi en del från människans även om dvärgschimpansen är till 98% lik människan genetiskt.

Det går inte att totalt utesluta något, det vore ovetenskapligt. Snarare så poängterar jag ständigt att det inte finns belägg för att homosexualitet är genetiskt eller biologiskt orsakat och att det i nuläget är felaktigt att påstå så. Vidare så skulle jag gärna vilja se om du har någon intressant studie om huruvida homosexuella skiljer sig i testosteronhalt och hjärnstruktur i hypothalamus samt hur fördelningen är bland homosexuella i urvalet. Jag har tidigare läst någon tvillingstudie där man forskat om homosexualitet och kommit fram till att om den ena tvillingen är homosexuell är den andra också det i 38% av fallen. Hade det enbart varit genetiskt, och om genetiken inte skulle påverkas av miljön, så hade 100% varit homosexuella - har någon källa på den vore det intressant!

Har du länkar till forskningen som du har sammanfattat?

Här är en studie som är välkänd av LeVay: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=c2ltb25sZXZheS5jb218d3d 3fGd4OmJkYmZiNDczOGMxNjU4MQ

Dock finns det kritik mot honom och att han var ganska partisk i ämnet, sedan har jag hört från någon källa (som jag inte är säker på) att studien lider av det s.k. "Confirmation Bias".

LaVey säger själv att studien var ofullständig:

“It’s important to stress what I didn’t find. I did not prove that homosexuality is genetic, or find a genetic cause for being gay. I didn’t show that gay men are born that way, the most common mistake people make in interpreting my work. Nor did I locate a gay center in the brain.”

Själv förspråkar jag inte att homosexualitet är 100 procent genetiskt, eller genetiskt alls. Kommer ämnet upp presenterar jag det självklara att vi inte är helt säkert än, oavsett vad det är antyder människor att det borde vara olagligt för homosexuella människor att gifta sig (inte precis någonting som angår den här tråden) och att det borde behandlas annorlunda än heterosexuella.

Den här studien och även Dr. Dean Hamers "The Gay Gene Study" står även som exempel på partiska studier som blivit misskrediterade av vetenskapliga kretsar.

“In addition to the political and social firestorm Hamer’s research has ignited, he has also been criticized by numerous scientists for not performing what seems to be an obvious control experiment: examining the genes of heterosexual brothers. Those scientists, including two prominent geneticist/biologists at Harvard University [Richard Lewontin and Ruth Hubbard], were not government researchers.”

Ett problem som jag finner hos många olika kategorier och områden är att personer uttrycker sig hela tiden om att "Studier visar detta....." "Alla studierna bevisar att......" utan ens visa källorna till deras påståenden. Detta gäller flera olika områden, cannabis, människans lämpliga kost, etc.

Om du har studierna som stödjer din ståndpunkt skulle jag gärna vilja se dem, för att själv kunna undersöka dem. Skulle gärna vilja se refereegranskade vetenskapliga artiklar från båda sidorna.
Citera
2012-05-15, 00:19
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ja, den kända gen-miljö interaktionen. Då återstår frågan hur stort inflytande miljön har, om det är 50-50 eller annan fördelning.

Återigen, läs Pinker.

Citat:
Kanske har människan en förmåga att tänka själv och att det inte effektivt går att reducera människans liv och val till att handla om biologi eller genetik, https://www.flashback.org/sp36832084 gammal debatt där ett dödläge råder.

Troligen är det nog så. Att vi är biologiska varelser alltså. Att något är svårt att förstå in sin fulla komplexitet är inte samma sak som att det uppstår materiatranscenderande egenskaper ur densamma, om du fattar vad jag menar.

Det finns starka bevis på att även mycket mindre komplexa val än val av partner inte ens de är "fria", utan faktiskt tas före vi människor aktiverar de kretsar genom vilka vi upplever att vi väljer.
Citera
2012-05-15, 01:55
Medlem
KTM_s avatar
Bidrar nog inte så mycket, men jag slänger in den endå
http://www.youtube.com/watch?v=MHDCAllQgS0
Citera
2012-05-15, 03:53
Medlem
johanness avatar
Citat:
Jag menar att om någon har en bevisbörda för om det är eller inte är biologi som avgör sexuell läggning, så är det de mystifika post-moderna ideérna om att man formar sin egen sexualitet som har det. Keep it simple.
vilka idéer är det du tänker på? jag känner inte till någon teori som går ut på att individen kan forma sin egen sexualitet. däremot finns det teoribildningar om sexualiteten som kulturell konstruktion, men det är en annan sak.
Citera
2012-05-15, 07:56
Medlem
Kundalinis avatar
Det var väl nånting ditåt jag menade. Alltså att det är en mer eller mindre vald eller kulturellt formad identitet, i motsats till biologiskt inpräntad.
Citera
2012-05-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frijs
Har du länkar till forskningen som du har sammanfattat?

Här är en studie som är välkänd av LeVay: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=c2ltb25sZXZheS5jb218d3d 3fGd4OmJkYmZiNDczOGMxNjU4MQ

Dock finns det kritik mot honom och att han var ganska partisk i ämnet, sedan har jag hört från någon källa (som jag inte är säker på) att studien lider av det s.k. "Confirmation Bias".

LaVey säger själv att studien var ofullständig:

“It’s important to stress what I didn’t find. I did not prove that homosexuality is genetic, or find a genetic cause for being gay. I didn’t show that gay men are born that way, the most common mistake people make in interpreting my work. Nor did I locate a gay center in the brain.”

Själv förspråkar jag inte att homosexualitet är 100 procent genetiskt, eller genetiskt alls. Kommer ämnet upp presenterar jag det självklara att vi inte är helt säkert än, oavsett vad det är antyder människor att det borde vara olagligt för homosexuella människor att gifta sig (inte precis någonting som angår den här tråden) och att det borde behandlas annorlunda än heterosexuella.

Den här studien och även Dr. Dean Hamers "The Gay Gene Study" står även som exempel på partiska studier som blivit misskrediterade av vetenskapliga kretsar.

“In addition to the political and social firestorm Hamer’s research has ignited, he has also been criticized by numerous scientists for not performing what seems to be an obvious control experiment: examining the genes of heterosexual brothers. Those scientists, including two prominent geneticist/biologists at Harvard University [Richard Lewontin and Ruth Hubbard], were not government researchers.”

Ett problem som jag finner hos många olika kategorier och områden är att personer uttrycker sig hela tiden om att "Studier visar detta....." "Alla studierna bevisar att......" utan ens visa källorna till deras påståenden. Detta gäller flera olika områden, cannabis, människans lämpliga kost, etc.

Om du har studierna som stödjer din ståndpunkt skulle jag gärna vilja se dem, för att själv kunna undersöka dem. Skulle gärna vilja se refereegranskade vetenskapliga artiklar från båda sidorna.

Källor angående epigenetik och neuroplasticitet:

Wigram, T., & Gold, C. (2006). Music therapy in the assessment and treatment of autistic spectrum disorder: Clinical application and research evidence. Child: Care, Health and Development, 32(5), 535-542.

Schlaug, G., Altenmüller, E., & Thaut, M. (2010). Music listening and music making in the treatment of neurological disorders and impairments. Music Perception, 27(4), 249-250.

Rowe, M. L., Levine, S. C., Fisher, J. A., & Goldin-Meadow, S. (2009). Does linguistic input play the same role in language learning for children with and without early brain injury? Developmental Psychology, 45(1), 90-102.

Rodenhiser, D. & Mann, M. (2006). Epigenetics and human disease: translating basic biology into clinical applications. CMAJ, 174(3), 341-348. Hämtad 2012-03-27, från http://www.cmaj.ca/content/174/3/341.full.pdf+html

Hölzel, B. K., Carmody, J., Vangel, M., Congleton, C., Yerramsetti, S. M., Gard, T., et al. (2011). Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density. Psychiatry Research: Neuroimaging, 191(1), 36-43.

Herdener, M., Esposito, F., di Salle, F., Boller, C., Hilti, C. C., Habermeyer, B., et al. (2010). Musical training induces functional plasticity in human hippocampus. The Journal of Neuroscience, 30(4), 1377-1384.

Hörde om den andra studien men hittade nu en annan tvillingstudie:

"Thirty-eight pairs of monozygotic twins (34 male pairs and 4 female pairs) were found to have a concordance rate of 65.8% for homosexual orientation. Twenty-three pairs of dizygotic twins were found to have a concordance rate of 30.4% for homosexual orientation." - Whitam, Diamond & Martin, 1993

Studierna från 50-talet har 100% medan denna har 30-65% vad gäller samma sexuella läggning hos tvillingar.
Senast redigerad av Anonymvillvaradet 2012-05-15 kl. 12:38.
Citera
2012-05-15, 13:00
Medlem
johanness avatar
Citat:
Det var väl nånting ditåt jag menade. Alltså att det är en mer eller mindre vald eller kulturellt formad identitet, i motsats till biologiskt inpräntad.
du verkar tro att en kulturellt konstruerad identitet är något man väljer. detta är en vanlig missuppfattning. att en identitet är kulturellt konstruerad kan t ex betyda att den återfinns i vissa kulturer, men inte i andra. beträffande homosexualitet är det ganska oomtvistat att den homosexuella identiteten uppstått i modern tid i väst och inte funnits alls under tidigare epoker. alltså är det ganska givet att den är kulturellt konstruerad.

att identiteter skulle formas uteslutande av biologiska karaktäristika hos individen finns det f ö inga vetenskapliga belägg för.
Citera
2012-05-15, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
du verkar tro att en kulturellt konstruerad identitet är något man väljer. detta är en vanlig missuppfattning. att en identitet är kulturellt konstruerad kan t ex betyda att den återfinns i vissa kulturer, men inte i andra. beträffande homosexualitet är det ganska oomtvistat att den homosexuella identiteten uppstått i modern tid i väst och inte funnits alls under tidigare epoker. alltså är det ganska givet att den är kulturellt konstruerad.

att identiteter skulle formas uteslutande av biologiska karaktäristika hos individen finns det f ö inga vetenskapliga belägg för.

Stämmer, har sett studier på det tidigare där man undersökt den moderna homosexuella identiteten som är ny. Den sexuella läggningen har ju funnits sedan antiken men inte identiteten som sagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in