2012-05-15, 14:36
Medlem
Kundalinis avatar
Jag kanske uttryckte mig vagt.

Eftersom tanken på att uppföra sig, eller bete sig, som en "typisk kvinna" har föreslagits kunna inducera omstruktureringar i neurala kopplingar så inkluderade jag även en vald identiteten.

Jag är inte helt säker påvad ni menar med "identitet", men jag antar att det är nån slags semantisk självmedvetenhet? "Jag är homosexuell", eller?

Denna är rimligen inte genetisk eller ens biologisk. Så om det är nånting ditåt som avses så håller jag med.

Om det är denna kontextberoende självbild som diskuteras så har jag missuppfattat. Jag har diskuterat sexuell läggning i betydelsen hetero-, homo- allt-därimellan-sexualitet.

Att uppfatta sig som demokrat eller republikan eller utilitarist är ju inget jag tror är genetiskt betingat, däremot finns det ju data som pekar mot distinkta aktivitetsmönster i hjärnan hos de olika grupperna.

Så "att identiteter skulle formas uteslutande av biologiska karaktäristika hos individen finns det f ö inga vetenskapliga belägg för." är inget jag har påstått.

"Thirty-eight pairs of monozygotic twins (34 male pairs and 4 female pairs) were found to have a concordance rate of 65.8% for homosexual orientation. Twenty-three pairs of dizygotic twins were found to have a concordance rate of 30.4% for homosexual orientation." - Whitam, Diamond & Martin, 1993

Ovanstående artikel är väl ett ganska tydligt exempel på att det finns en starkt genetisk koppling för övrigt...
Citera
2012-05-15, 14:40
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Stämmer, har sett studier på det tidigare där man undersökt den moderna homosexuella identiteten som är ny. Den sexuella läggningen har ju funnits sedan antiken men inte identiteten som sagt
det är såklart svårt att med vetenskaplig tvärsäkerhet uttala sig om hur folk i antiken identifierade sig och andra, men om man läser bl.a. david halperin kan man få en inblick i hur samkönat begär gick utmärkt att få utlopp för under antiken utan att man för den skull ansågs ha en särskild "läggning". personligen tycker jag att pratet om "sexuell läggning" verkar vara bara något äldre än pratet om sexuell identitet.
Citera
2012-05-15, 14:43
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag är inte helt säker påvad ni menar med "identitet", men jag antar att det är nån slags semantisk självmedvetenhet? "Jag är homosexuell", eller?
med identitet menar jag en markör man sätter på sig själv eller andra för att begripliggöra sig själv eller andra i ett sammanhang. detta sammanhang kan man kalla kultur. en kultur som inte rör sig med sådana markörer har heler inget behov av homosexuella identiteter.

i en kultur som tillmäter stor vikt vid vad man äter, och där man tror att smakpreferenser är avgörande för ens personlighetsdrag, skulle de som äter räkor hypotetiskt sett kunna få en egen identitet medan de som inte gör det skulle få en annan. huruvida dessa smakskillnader är genetiskt eller socialt betingade är en annan fråga.
Citera
2012-05-15, 14:46
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
med identitet menar jag en markör man sätter på sig själv eller andra för att begripliggöra sig själv eller andra i ett sammanhang. detta sammanhang kan man kalla kultur. en kultur som inte rör sig med sådana markörer har heler inget behov av homosexuella identiteter.

i en kultur som tillmäter stor vikt vid vad man äter, och där man tror att smakpreferenser är avgörande för ens personlighetsdrag, skulle de som äter räkor hypotetiskt sett kunna få en egen identitet medan de som inte gör det skulle få en annan. huruvida dessa smakskillnader är genetiskt eller socialt betingade är en annan fråga.

Som jag trodde. Inget jag diskuterat i tråden som sagt, utan jag har diskuterat sexualitetet som en en preferensdrift (eller hur man nu kort skall definiera det).
Citera
2012-05-15, 17:21
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Bidrar nog inte så mycket, men jag slänger in den endå
http://www.youtube.com/watch?v=MHDCAllQgS0

"The first point Dawkins calls out 3 possibilities about the "gay gene":

the gay-uncle theory. The strong bushmen go out hunting and the wives, but also the uncles stay behind and watch over the children. If a gay uncle watches over the children, the children will see this and the genes will pass on through that child..

Some homosexuals wheren't fully gay. They might have been bisexual. But if a dominant male knew that a male was completly homosexual, he would leave the care for his children and his wive(s) in the hands of the person that was homosexual. In that way, it made sense that people could become homosexual, because they took care of the wives and children when the other males where out hunting.

Genes evolve through there enviroment. Dawkins points out a purely hypothetical situation that bottle feeding made it possible for a gay gene to come forth. That is was pressed down by brest feeding, but that the gene came active because of the lacking of brest feeding."
Citera
2012-05-15, 20:00
Medlem
johanness avatar
Citat:
Som jag trodde. Inget jag diskuterat i tråden som sagt, utan jag har diskuterat sexualitetet som en en preferensdrift (eller hur man nu kort skall definiera det).
problemet är att "sexualitet" som i homo- eller heterosexualitet inte betecknar bara det, utan även identiteten/läggningen/diagnosen (alltefter sammanhang). så den som vill vara tydlig om att h*n bara diskuterar vilket kön det sexuella begäret riktas mot bör ange det för att undvika missförstånd.
Citera
2012-05-15, 22:29
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Källor angående epigenetik och neuroplasticitet:

Wigram, T., & Gold, C. (2006). Music therapy in the assessment and treatment of autistic spectrum disorder: Clinical application and research evidence. Child: Care, Health and Development, 32(5), 535-542.

Schlaug, G., Altenmüller, E., & Thaut, M. (2010). Music listening and music making in the treatment of neurological disorders and impairments. Music Perception, 27(4), 249-250.

Rowe, M. L., Levine, S. C., Fisher, J. A., & Goldin-Meadow, S. (2009). Does linguistic input play the same role in language learning for children with and without early brain injury? Developmental Psychology, 45(1), 90-102.

Rodenhiser, D. & Mann, M. (2006). Epigenetics and human disease: translating basic biology into clinical applications. CMAJ, 174(3), 341-348. Hämtad 2012-03-27, från http://www.cmaj.ca/content/174/3/341.full.pdf+html

Hölzel, B. K., Carmody, J., Vangel, M., Congleton, C., Yerramsetti, S. M., Gard, T., et al. (2011). Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density. Psychiatry Research: Neuroimaging, 191(1), 36-43.

Herdener, M., Esposito, F., di Salle, F., Boller, C., Hilti, C. C., Habermeyer, B., et al. (2010). Musical training induces functional plasticity in human hippocampus. The Journal of Neuroscience, 30(4), 1377-1384.

Hörde om den andra studien men hittade nu en annan tvillingstudie:

"Thirty-eight pairs of monozygotic twins (34 male pairs and 4 female pairs) were found to have a concordance rate of 65.8% for homosexual orientation. Twenty-three pairs of dizygotic twins were found to have a concordance rate of 30.4% for homosexual orientation." - Whitam, Diamond & Martin, 1993

Studierna från 50-talet har 100% medan denna har 30-65% vad gäller samma sexuella läggning hos tvillingar.

Finns det inga studier som direkt forskar om neuroplasticitet och homosexualitet? "Correlation does not imply causation", sambandet mellan de här faktorerna behöver inte betyda att A orsakar B, eller att B orsakar A.

Inte för att jag försöker misskreditera studierna, är faktiskt en väldigt logisk förklaring till varför homosexualitet kan uppstå. Det finns även logiska förklaringar för homosexualitets överlevnad i generna, som Dawkins förklarade de olika möjligheterna i videoklippet tidigare. Men studierna här är verkligen fascinerande måste jag säga.
Senast redigerad av Frijs 2012-05-15 kl. 22:32.
Citera
2012-05-16, 22:12
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Jag kanske uttryckte mig vagt.

Eftersom tanken på att uppföra sig, eller bete sig, som en "typisk kvinna" har föreslagits kunna inducera omstruktureringar i neurala kopplingar så inkluderade jag även en vald identiteten.

Denna är rimligen inte genetisk eller ens biologisk. Så om det är nånting ditåt som avses så håller jag med.

Om det är denna kontextberoende självbild som diskuteras så har jag missuppfattat. Jag har diskuterat sexuell läggning i betydelsen hetero-, homo- allt-därimellan-sexualitet.

Att uppfatta sig som demokrat eller republikan eller utilitarist är ju inget jag tror är genetiskt betingat, däremot finns det ju data som pekar mot distinkta aktivitetsmönster i hjärnan hos de olika grupperna.

Så "att identiteter skulle formas uteslutande av biologiska karaktäristika hos individen finns det f ö inga vetenskapliga belägg för." är inget jag har påstått.

Ovanstående artikel är väl ett ganska tydligt exempel på att det finns en starkt genetisk koppling för övrigt...

Glöm inte bort vad epigenetiken visat, yttre stimuli påverkar mekanismerna som styr vad människan lämnar efter sig till sina barn.
Citera
2012-05-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frijs
Finns det inga studier som direkt forskar om neuroplasticitet och homosexualitet? "Correlation does not imply causation", sambandet mellan de här faktorerna behöver inte betyda att A orsakar B, eller att B orsakar A.

Inte för att jag försöker misskreditera studierna, är faktiskt en väldigt logisk förklaring till varför homosexualitet kan uppstå. Det finns även logiska förklaringar för homosexualitets överlevnad i generna, som Dawkins förklarade de olika möjligheterna i videoklippet tidigare. Men studierna här är verkligen fascinerande måste jag säga.

Nej, korrelationer visar inte kausalitet. Nej, såvitt jag vet har man inte forskat om det främst för att det är lite knepigt att få tag i respondenter som sedan blir homosexuella. För att kunna påvisa att förändringar sker efter så måste man undersöka innan homosexualiteten är ett faktum eller är uttalad.

Vad jag framför allt vänder mig emot med hjälp av forskningen om epigenetik och neuroplasticitet är den statiska och deterministiska syn på människor som saknar vetenskapliga belägg.
Citera
2012-05-16, 23:28
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Glöm inte bort vad epigenetiken visat, yttre stimuli påverkar mekanismerna som styr vad människan lämnar efter sig till sina barn.

Vad menar du? Jag känner HDACs och så där så jag undrar inte vad epigenetik ÄR, men hur kopplar du det till denna diskussion?
Citera
2012-05-16, 23:30
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Vad jag framför allt vänder mig emot med hjälp av forskningen om epigenetik och neuroplasticitet är den statiska och deterministiska syn på människor som saknar vetenskapliga belägg.

Hur menar du att en deterministisk och statisk människosyn kommit in i denna diskussion? Jag undrar alltså ärligt.
Citera
2012-05-16, 23:40
Medlem
Citat:
Vad menar du? Jag känner HDACs och så där så jag undrar inte vad epigenetik ÄR, men hur kopplar du det till denna diskussion?

Jag ville få in det för att poängtera att inte ens generna är helt statiska, levernet har påverkan även på vad vi lämnar för aktiverade anlag till nästa generation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in