2022-06-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Om ett gäng entusiaster med en ihop-swishad budget försöker lösa ett fall som polisen trots stora ansträngningar misslyckades med för 50 år sedan, och dom inte når hela vägen fram, så är det väl ändå lite hårt att kalla det ett ”fiasko”, tycker du inte?

Det är väl snarare det förväntade resultatet. Skulle det verkligen lyckas så är det ju närmast ett mirakel.

Men enligt dig så kanske man inte får försöka göra någonting om man inte är helt säker på att det skall lyckas? Det känns som en väldigt trist inställning.
Det lät annorlunda i början och nu mot slutet så är man lite mer lågmälda.
Det har varit kritik mot bla polisens arbete och en person har blivit utpekad ständigt som misstänkt och nästan som skyldig av dessa entusiaster .
Det finns inga bevis och inga avgörande vittnen och grävargruppen har inte tillfört något än möjligtvis att man kan avskriva ytterliggare en massa tokiga teorier.
Så kontentan är att man lagt ner massa tid och en del pengar och försökt få allmänheten att tro att man ska hitta något som tar detta framåt.
Det man lyckats med är att få utrymme i medier som tidningar och radio och på så sätt byggt sitt varumärke.
Grattis till detta men förlorarna är dom som inte vill påminnas om detta ytterligare än gång och det kan vara anhöriga till offer och ev gärningsman , grannar och ev polisen som blir kritiserade igen och alla som ev trodde på att dessa entusiaster skulle göra någon skillnad.
Nu är det hunden som ska lösa detta efter 50 år.
Citera
2022-06-16, 15:40
Medlem
Goldenties avatar
Vad gör man inte för att få en gratisresa till Gotland
Citera
2022-06-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Det lät annorlunda i början och nu mot slutet så är man lite mer lågmälda.
Det har varit kritik mot bla polisens arbete och en person har blivit utpekad ständigt som misstänkt och nästan som skyldig av dessa entusiaster .
Det finns inga bevis och inga avgörande vittnen och grävargruppen har inte tillfört något än möjligtvis att man kan avskriva ytterliggare en massa tokiga teorier.
Så kontentan är att man lagt ner massa tid och en del pengar och försökt få allmänheten att tro att man ska hitta något som tar detta framåt.
Det man lyckats med är att få utrymme i medier som tidningar och radio och på så sätt byggt sitt varumärke.
Grattis till detta men förlorarna är dom som inte vill påminnas om detta ytterligare än gång och det kan vara anhöriga till offer och ev gärningsman , grannar och ev polisen som blir kritiserade igen och alla som ev trodde på att dessa entusiaster skulle göra någon skillnad.
Nu är det hunden som ska lösa detta efter 50 år.

Mig veterligen så är det endast du, Goldentie och någon annan, inte närmare definierad, gubbe i Lummelunda som tycker att det är onödigt att det grävs i det här. Flera hundra personer har å andra sidan skänkt pengar till sökinsatserna, bevistat ”grillkvällen” eller stöttat projektet på annat sätt. Så det verkar vara betydligt fler som vill att man skall göra allt för att försöka återfinna kroppen, även om oddsen är dåliga.

Nu har man ju ändå fått fram uppgifter om att en person skall ha sett bulvanen i ett visst område i samband med försvinnandet, när han höll på och lastade ut ett föremål ur bakluckan på sin bil. Information som aldrig kom fram till polisen. Varför skall man då inte följa upp dom uppgifterna och söka i området??
Senast redigerad av WisbyPils 2022-06-16 kl. 15:45.
Citera
2022-06-16, 17:14
Medlem
Citat:
Mig veterligen så är det endast du, Goldentie och någon annan, inte närmare definierad, gubbe i Lummelunda som tycker att det är onödigt att det grävs i det här. Flera hundra personer har å andra sidan skänkt pengar till sökinsatserna, bevistat ”grillkvällen” eller stöttat projektet på annat sätt. Så det verkar vara betydligt fler som vill att man skall göra allt för att försöka återfinna kroppen, även om oddsen är dåliga.

Nu har man ju ändå fått fram uppgifter om att en person skall ha sett bulvanen i ett visst område i samband med försvinnandet, när han höll på och lastade ut ett föremål ur bakluckan på sin bil. Information som aldrig kom fram till polisen. Varför skall man då inte följa upp dom uppgifterna och söka i området??
Om jag inte minns fel var det vittnet helt värdelöst eftersom han undanhöll sin otrohet och ljög pga detta.
Om det nu var samma vittne.
Härligt och bra att du ser intresset genom att ta exempel från denna plattform .
Den speglar samhället i stort menar du .🤔
Vet inte vad jag ska säga. Det är som fallet i övrigt. Ni bildar en sanning av det som sägs och skrivs här. Klubben för inbördes beundran.
Det som är presterat fram till dags datum är noll.
Ett nytt vittne som givit vadå.
Så allt arbete har alltså resulterat i ett nytt vittne som i sin tur gett noll än så länge.
👏👏👏👏👏..
Det måste dom hundratals bidragsgivarna vara nöjda med.
Citera
2022-06-16, 17:50
Medlem
Inlevelse, deltagande, medkänsla, inkännande och medlidande….det är något de allra flesta kallar empati.

Alltså på riktigt…varför inte peppa alla som verkligen vill göra ngt för mänskligheten?

För alla som är anhöriga, släkt och vänner till Sven?

Om du inte vill vara en av dem, så är det okej!

Men låt andra, som vill, få vara det.
Även om just du inte vill jobba för att lösa detta, så låt bli, låt det bara bero, bara släpp det….
Citera
2022-06-16, 19:00
Medlem
Citat:
Om jag inte minns fel var det vittnet helt värdelöst eftersom han undanhöll sin otrohet och ljög pga detta.
Om det nu var samma vittne.
Härligt och bra att du ser intresset genom att ta exempel från denna plattform .
Den speglar samhället i stort menar du .🤔
Vet inte vad jag ska säga. Det är som fallet i övrigt. Ni bildar en sanning av det som sägs och skrivs här. Klubben för inbördes beundran.
Det som är presterat fram till dags datum är noll.
Ett nytt vittne som givit vadå.
Så allt arbete har alltså resulterat i ett nytt vittne som i sin tur gett noll än så länge.
👏👏👏👏👏..
Det måste dom hundratals bidragsgivarna vara nöjda med.

Du har inte hängt med i svängarna. Det där med otroheten visade sig vara fejk. Det var något rykte som uppstått på vägen vad det verkar. När historien spårades tillbaka till källan så var det snarare så att vittnet var jävligt skraj för bulvanen och det var förklaringen till att han inte sagt sanningen till polisen...

Det stämmer att arbetet har resulterat i ett nytt vittne som gett noll än så länge. Men för att vittnet ens teoretiskt skall kunna ge något så måste man ju titta efter, eller hur? Men du försöker trycka ned/misstänkliggöra/förlöjliga dom som ens vill titta efter. Hur tänker du?

Visst, sannolikheten att man lyckas kanske är liten. Men om man inte ens tittar efter så är den noll!

Kan du en gång för alla förklara varför du inte ens tycker att man skall försöka?
Citera
2022-06-16, 19:52
Medlem
Citat:
Du har inte hängt med i svängarna. Det där med otroheten visade sig vara fejk. Det var något rykte som uppstått på vägen vad det verkar. När historien spårades tillbaka till källan så var det snarare så att vittnet var jävligt skraj för bulvanen och det var förklaringen till att han inte sagt sanningen till polisen...

Det stämmer att arbetet har resulterat i ett nytt vittne som gett noll än så länge. Men för att vittnet ens teoretiskt skall kunna ge något så måste man ju titta efter, eller hur? Men du försöker trycka ned/misstänkliggöra/förlöjliga dom som ens vill titta efter. Hur tänker du?

Visst, sannolikheten att man lyckas kanske är liten. Men om man inte ens tittar efter så är den noll!

Kan du en gång för alla förklara varför du inte ens tycker att man skall försöka?
Helt rätt att jag inte hängt med .
Helt ärligt orkade jag inte kollat upp det helt.
Men var det så att vittnet hittade på en historia om otrohet för att han var rädd för bulvanen.
Eller hänger det inte ihop utan vittnet sa inget alls i rädsla för bulvanen och otroheten var en skröna.
Bulvanen verkar ha varit livsfarlig. Sådant ser man bara i maffia filmer men detta händer i en socken mitt på Gotland.
Man skräms till tystnad utan att bulvanen ens sett vittnet.
Citera
2022-06-18, 13:33
Medlem
Ybsivs avatar
Citat:
Vore kul om dom kan redovisa intäkter och kostnader
Vad fick dom in för att hyra hunden och vore kul om dom kunde redovisa kostnaden med kvitto för samma hund.
Har frågat om när hunden kommer och vilka områden den ska söka och vilka tidpunkter.
Detta måste ju vara förutbestämd samtidigt som man började prata om hunden.
Redovisa gärna detta också.
Tid , plats och datum.
Dom vill bygga upp ett varumärke .
Det borde även du förstå.
Nyfikenhet tror jag inte på.

Vadå? Är det dina pengar, eller!?
Citera
2022-06-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ybsiv
Vadå? Är det dina pengar, eller!?
Det kanske det är.
Men oavsett så ordnar man arrangemang med fokus på att få in pengar till ett speciellt ändamål och går ut i radio och tidningar i samma ärende.
Har man då inte rätt att fråga kring just detta .
Förskingring , bedrägeri och pyramidspel ?.
Bulvanen har anklagast flera gånger i samma ärenden och det är man noga med att belysa i podden.
Tål man inte en egen granskning eller att man inte inte är transparenta med dom egna pengarna kanske man inte kasta sten i glashus.
Frågor på detta?.
Citera
2022-06-19, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemn01
Inlevelse, deltagande, medkänsla, inkännande och medlidande….det är något de allra flesta kallar empati.

Alltså på riktigt…varför inte peppa alla som verkligen vill göra ngt för mänskligheten?

För alla som är anhöriga, släkt och vänner till Sven?

Om du inte vill vara en av dem, så är det okej!

Men låt andra, som vill, få vara det.
Även om just du inte vill jobba för att lösa detta, så låt bli, låt det bara bero, bara släpp det….
Jag säger bara Skandia mannen.
Det är skandal .
Sveriges största utredning och så hänger man ut en person på det sättet.
Det är inte ok och samma gäller Sjögren.
Med Sjögren vet vi inte ens om ett brott har begåtts
Jag lider med hans anhöriga ännu mer nu efter man grävt i det och inget har kommit fram.
Jag tycker ni som håller på kan släppa detta fall och låta det bero.
Citera
2022-06-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ha, ha! Jag visste det!
Spelar ingen roll. Frågan är vart Sven Sjögren är.
Har ett brott begåtts. Man har undersökt en del och speciellt någon person utan att ha hittat tillräckligt med bevis.
Har man utrett alternativa gärningsmän tillräckligt = Nej
Det som är det luriga är att varken ni eller någon annan vet om det är ett brott.
Att ha som ursäkt likt Krister Peterson chefsåklagare att efter över 30 år utse den mest sannolika mördaren.
Palme blev dock skjuten och det är den skillnaden och att grävgruppen har detta mandat med er klappade på läktaren är patetiskt.
Ni gillar inte bevisföring för ni jobbar bara med teorier som blir mer och mer obegripliga.
Ni har testat att gå igenom allt en gång till utan någon som helst skillnad.
Jag är lite förvånad över hur lite detta gav och hur lite nytt ni kan presentera och ni måste vara en smula besviken själva.
Varför kom vi inte längre. Hade ni övertro på er själva eller vad
Citera
2022-06-19, 12:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ha, ha! Jag visste det!

(FB) Markägaren som försvann: Sven Sjögren, Gotland/Lummelunda, 1972.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in