2022-09-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Kryptiskt värre. Om du vet något, hör av dig till polisen om du inte vill skriva här eller kontakta grävgruppen. Om inte annat för de anhörigas skull.
Finns ingen anledning . Det jag vet stannar hos mig..
Som jag sade kan det inte bevisas men jag tror att det är möjligt och om ni följt mig så kanske ni vet vem det kan vara.
Citera
2022-09-28, 18:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Jag begär ingenting..
Det går inte att hitta kroppen och lösa fallet.
Man skulle inte hängt ut bulvanen igen som man gjort från 1972 och framåt.
Har sagt hela tiden att ni kommer inte hitta bevis mot bulvanen och inte någon kropp om ni följer bulvanens fotspår.
Facit har delvis kommit och snart är tippen också stängt som plats.
Kan man inte hitta bevis mot den som anstifftade brottet och dom som utförde det ska man inte söka och hänga ut en oskyldig.
Oskyldig = icke dömd pga av bristande bevis.
Det finns flera kategorier här .
Du som är maffian fan.
Om vi ponerar att det finns 3 kategorier inblandade i försvinnande på SS.
1 Anstiftaren
2 Mellanhanden
3 utföraren/mördaren

Om du var polis och ville lösa brottet och hitta kroppen.
Vilken person och i vilken ordning skulle du då utreda för att lösa gåtan.

Min poäng är att i detta fall har man bara undersökt Nr 2 .
Kan det vara därför man står på ruta 1 efter 50 år när det kommer till kroppen och bevis som kan styrka brott.
SVARA gärna
Du tycks veta att Bulvanen bara var mellanhand.
Du tycks också veta att det fanns en anstiftare samt en lejd mördare.
Det är så pass intressanta uppgifter så att det bör du lämna till polisen omedelbart.

Men du föreställer dig bara att det är så här det skulle kunnat gå till.
Då är min fråga. Vad har du för belägg för detta?
Det kan för all del vara så. Men polisen har ju inte funnit belägg för detta.

EDIT: Eftersom du så säkert vet att bulvanen är oskyldig så är det märkligt att du tycks vara paniskt rädd för att SS kropp ska hittas.
Hur kommer det sig?
Senast redigerad av ottoplommon 2022-09-28 kl. 18:35.
Citera
2022-09-28, 18:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det gör det ja i allra högsta grad.

Samma sak gällande SS försvinnande och död. Inte bara på Gotland utan i hela landet. Naturligtvis kommer ingen att kunna bli dömd men misstankarna gentemot Bulvanen kommer aldrig att upphöra.
Så klart. När någon försvinner under skumma omständigheter så rycker man inte bara på axlarna och säger -det får vi aldrig veta.
Tvärtom, folk kommer fortsätta att söka sanningen. Och aldrig sluta fundera.
Det gäller både SS och BA samt alla andra som försvunnit mystiskt.
Citera
2022-09-28, 18:57
Avstängd
Citat:
Finns ingen anledning . Det jag vet stannar hos mig..
Som jag sade kan det inte bevisas men jag tror att det är möjligt och om ni följt mig så kanske ni vet vem det kan vara.
Om inte din släkting var insyltad i SS försvinnande så borde du inte veta någonting.
Eller hur? Så då finns det goda grunder för att bulvanen är skäligen misstänkt för att vara insyltad.
Dvs om du vet något.

Men om han var helt oskyldig som du vill påskina så kan ju du fria honom genom att berätta vad du påstår att du vet.
Men det kommer du inte att göra.
För du vet inget. Du kände ju inte ens honom så väl och hade inte någon direkt kontakt med honom.
Citera
2022-09-28, 19:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två olösta försvinnanden: Sven Sjögren och Björn Adolfsson.

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Så klart. När någon försvinner under skumma omständigheter så rycker man inte bara på axlarna och säger -det får vi aldrig veta.
Tvärtom, folk kommer fortsätta att söka sanningen. Och aldrig sluta fundera.
Det gäller både SS och BA samt alla andra som försvunnit mystiskt.

Just det.

Folk kommer aldrig att sluta fundera över vad som hände och vilka personer som fanns runt SS. Detta är Gotlands mest uppmärksammade fall och ett försvinnande där den försvunne kom att bli mördad. Precis som du skriver så är detta inget som folk bara rycker på axlarna åt.

Även BA försvann också under mystiska omständigheter 1973 och som också kom att förbli ouppklarat. Ingen vet vad som hände honom. En dag var han "bara" försvunnen utan ett spår. Gällande detta försvinnande så finns det ännu mindre att gå efter. Utan att jag förstås vet så tror att båda dessa fall hörde ihop. Visste BA för mycket?

(FB) Markägaren som försvann: Sven Sjögren, Gotland/Lummelunda, 1972.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-09-28 kl. 19:15.
Citera
2022-09-28, 19:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Just det.

Folk kommer aldrig att sluta fundera över vad som hände och vilka personer som fanns runt SS. Detta är Gotlands mest uppmärksammade fall och ett försvinnande där den försvunne kom att bli mördad. Precis som du skriver så är detta inget som folk bara rycker på axlarna åt.

Även BA försvann också under mystiska omständigheter 1973 och som också kom att förbli ouppklarat. Ingen vet vad som hände honom. En dag var han "bara" försvunnen utan ett spår. Gällande detta försvinnande så finns det ännu mindre att gå efter. Utan att jag förstås vet så tror att båda dessa fall hörde ihop.
Ja, jag tror ju inte att BA helt plötsligt fick en ingivelse att ta livet av sig.
Det skulle kunna vara så om han hade en historia av psykisk ohälsa och drabbades av en panikångestattack. Men det är väl inte känt?

Om de båda försvinnanden hänger ihop då känns det som att det är något större.
Eller om det var bara var en mördare som tystade BA för att inte själv åka fast för mord på SS.
Uppenbarligen visste BA en hel del om SS och hans markaffärer och höll på att nysta i det.
Om jag nu minns rätt.
Citera
2022-09-28, 19:44
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Det är garvade personer från undre världen som sett till att kroppen aldrig kommer att hittas.
Jag skulle säga att de garvade personer från undre världen i Sverige 1972 var rätt taffliga sillmjölkar jämfört med dagens kriminella.

Det var folk av typen Dynamit Harry och Kalle kofot. Någon organiserad brottslighet fanns det inte att tala om, en sådan som Bulvanen, småfifflare, bedragare och kvinnoboxare tillhörde nog det sk garvade gardet på den tiden och var nog ungefär det tuffaste som den tidens taffliga polisen behövde hantera.

Någon maffia fanns ej i Sverige.
Citera
2022-09-28, 20:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Björn Adolfsson den 1 maj 1973.

Citat:
Ja, jag tror ju inte att BA helt plötsligt fick en ingivelse att ta livet av sig.
Det skulle kunna vara så om han hade en historia av psykisk ohälsa och drabbades av en panikångestattack. Men det är väl inte känt?

Om de båda försvinnanden hänger ihop då känns det som att det är något större.
Eller om det var bara var en mördare som tystade BA för att inte själv åka fast för mord på SS.
Uppenbarligen visste BA en hel del om SS och hans markaffärer och höll på att nysta i det.
Om jag nu minns rätt.

Det tror inte jag heller.

Har aldrig hört talats om han skulle ha haft en historia av psykisk ohälsa. När han fick besök av en gammal god vän den 1 maj 1973 så var han som vanligt. Ja BA kände till en hel del om SS markaffärer och hade också träffat folk som fanns runt denne. Av t. ex. Bulvanen hade BA lånat en get som han hade på sin barnkoloni där barnen fick umgås med geten. Vad än kan ha varit orsaken till att BA försvann utan ett enda spår vet vi inte men jag tror att på något sätt hörde dessa båda försvinnanden ihop. Både SS och BA avled i samband med att de försvann.

Gällande Björn Adolfssons försvinnande så har detta fall blivit mycket sparsamt omnämnt i media.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-09-28 kl. 20:50.
Citera
2022-09-28, 20:12
Medlem
Citat:
Om inte din släkting var insyltad i SS försvinnande så borde du inte veta någonting.
Eller hur? Så då finns det goda grunder för att bulvanen är skäligen misstänkt för att vara insyltad.
Dvs om du vet något.

Men om han var helt oskyldig som du vill påskina så kan ju du fria honom genom att berätta vad du påstår att du vet.
Men det kommer du inte att göra.
För du vet inget. Du kände ju inte ens honom så väl och hade inte någon direkt kontakt med honom.
Han sa hur och vem man kan anlita för ett uppdrag och hur man hypotetiskt ska göra sig av en kropp som aldrig ska hittas.
Det fanns alltså folk som gjorde det mot betalning och jag tror att han kände till det men var absolut inte inblandad i det praktiska.
Sen om samma personer var inblandad i BA försvinnande vet jag inte.
Det fanns en som betalde och en eller flera som utförde det och om bulvanen hade en roll där emellan vet vi inte och inget går att bevisa.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-09-28 kl. 20:19.
Citera
2022-09-28, 20:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
AB Svenska Brott - en löst sammansatt gruppering.

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag skulle säga att de garvade personer från undre världen i Sverige 1972 var rätt taffliga sillmjölkar jämfört med dagens kriminella.

Det var folk av typen Dynamit Harry och Kalle kofot. Någon organiserad brottslighet fanns det inte att tala om, en sådan som Bulvanen, småfifflare, bedragare och kvinnoboxare tillhörde nog det sk garvade gardet på den tiden och var nog ungefär det tuffaste som den tidens taffliga polisen behövde hantera.

Någon maffia fanns ej i Sverige.

Det fanns AB Svenska Brott men denna gruppering var inget i klass med t. ex. de amerikanska motsvarigheterna.

Jämfört med dagens kriminella skulle man kunna uppfatta dessa personer på den tiden som riktigt "snälla" och "fredliga". Mestadels personrån, kassaskåpssprängningar, bankrån m. m. Fast det fanns även då och tidigare en del riktigt otäcka och farliga svenska kriminella som t. ex. Arne Kvarnström (självmord 1948) och "Revolver-Kalle".
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-09-28 kl. 20:26.
Citera
2022-09-28, 20:25
Avstängd
Citat:
Han sa hur och vem man kan anlita för ett uppdrag och hur man hypotetiskt ska göra sig av en kropp som aldrig ska hittas.
Det fanns alltså folk som gjorde det mot betalning och jag tror att han kände till det men var absolut inte inblandad i det praktiska.

Det fanns en som betalde och en eller flera som utförde det och om bulvanen hade en roll där emellan vet vi inte och inget går att bevisa.
Har du hört det här i första hand direkt från BL?
Eller är det andrahandsuppgifter från andra i släkt och bekantskapskretsen?
Senast redigerad av ottoplommon 2022-09-28 kl. 20:49.
Citera
2022-09-28, 20:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Går inte att bevisa vare sig det ena eller det andra.

Citat:

Det är just det som är det stora problemet.

Bulvanen kan ha varit inblandad eller han kanske inte var det? Nu spelar detta inte längre någon roll. Hur som helt så går det inte att bevisa vare sig det ena eller andra. Ingen kan komma att bli dömd. Däremot är Bulvanen "dömd" av gemene man som en MGM gällande SS och kommer så att förbli för alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in