2021-08-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har aldrig någonsin sett den uppgiften att Selma Timgren, eller maken, skulle ha tillhört samma religiösa samfund.

Tänkte bara på en möjlig koppling där. Vet ej hur stort JW var på Gotland men tydligen fanns bla en möteslokal i Hemse, bara en liten bit bort från både Etelhem och Fröjel.

I små communitys tenderar ”alla känna alla” så makarnas välbestånd var nog iså fall (om de nu tillhörde JW) ingen hemlighet då man ”donerar” en procentuell del av sin inkomst till JW varje månad och detta har jag för mig redovisas helt öppet på mötena inför alla.
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-03 kl. 18:28.
Citera
2021-08-03, 18:26
Medlem
Är det någon som vet hur nyheten om Sjögrens försvinnande spreds initialt i media -72 innan mordkommissionen blev inkopplade?

Var det nationell spridning i dagspress, tv och radio eller var det bara i lokalmedia på Gotland?
Citera
2021-08-03, 19:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte i gotländsk media.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Är det någon som vet hur nyheten om Sjögrens försvinnande spreds initialt i media -72 innan mordkommissionen blev inkopplade?

Var det nationell spridning i dagspress, tv och radio eller var det bara i lokalmedia på Gotland?

Kan inte säga exakt när jag läste om SS försvinnande första gången i media men det var nog någon gång i slutet av 1972.

Vad jag däremot vet helt säkert är att det inte var i lokalmedia som jag läste om hans försvinnande. Hur det var i TV och radio är jag osäker på.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-03 kl. 19:35.
Citera
2021-08-03, 19:45
Medlem
Citat:
(FB) Markägaren som försvann: Sven Sjögren, Gotland/Lummelunda, 1972.

Citat:

"I helgen gick runt 20 frivilliga skallgång i området, ledda av Missing People.

Under stengolvet i en nerbrunnen lada grävde de upp ett märkligt fynd: Spritflaskor och en patronhylsa från en pistol. En vapenexpert har konstaterat att hylsan är tillverkad 1968.

– En hypotes är att det här är en av den misstänkte mördarens gömmor. Han var med i ett religiöst samfund som inte accepterade alkohol. Det finns uppgifter om att han drack i smyg ute i skogen, säger Urban Gärdek.

Skallgångskedjan märkte ut ett 30-tal platser där Sven Sjögren kan vara begravd. Det handlar om försänkningar och ställen med uppseendeväckande variationer i växtligheten."
Fråga.
Det lär ju inte vara 30 gravar. Det är ingen massnördare vi pratar om.
Vad kan dom 29 andra platserna vara förnågot mer än försänkningar och uppseende variationer i växligheten.
Ni som gillar att spekulera har kanske svaret på den frågan.
Dom verkar som sagt inte naturliga.
Citera
2021-08-03, 20:12
Medlem
Citat:
Kan inte säga exakt när jag läste om SS försvinnande första gången i media men det var nog någon gång i slutet av 1972.

Vad jag däremot vet helt säkert är att det inte var i lokalmedia som jag läste om hans försvinnande. Hur det var i TV och radio är jag osäker på.

Ok för jag har bara hittat olika tidningsnotiser om Sjögrens försvinnande från direkta tiden för försvinnandet i Gotländsk media som hans gamla kompis Stig L lagt upp på FB.

Det jag är inne på är att det kan finnas en möjlighet att tipset som tidigt kom in till polisen, om att Sjögren blev dumpad under stenar och gömd vid en bro och en hammare var mordvapnet, kan ju komma från samma person som skrev breven. Alltså inte egentligen ett medium som man utgått ifrån under alla år utan någon med insikt i fallet.

För personligen har jag svårt att tro att BL skulle riskera att bli sedd där grävandes med en kropp (absolut dumpa kläder, vapen mm) helt öppet på eller runt en allmän soptipp i Ethelhem mitt på ljusan dagen.
Citera
2021-08-03, 20:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länkar.

Citat:
Ok för jag har bara hittat olika tidningsnotiser om Sjögrens försvinnande från direkta tiden för försvinnandet i Gotländsk media som hans gamla kompis Stig L lagt upp på FB.

Det jag är inne på är att det kan finnas en möjlighet att tipset som tidigt kom in till polisen, om att Sjögren blev dumpad under stenar och gömd vid en bro och en hammare var mordvapnet, kan ju komma från samma person som skrev breven. Alltså inte egentligen ett medium som man utgått ifrån under alla år utan någon med insikt i fallet.

För personligen har jag svårt att tro att BL skulle riskera att bli sedd där grävandes med en kropp (absolut dumpa kläder, vapen mm) helt öppet på eller runt en allmän soptipp i Ethelhem mitt på ljusan dagen.

GP 1972-11-28:

https://tidningar.kb.se/4112714/1972...1972%20gotland

Arbetet 1972-12-20:

https://tidningar.kb.se/2698214/1972...&to=1972-12-31

Tyvärr går det inte att läsa hela artiklarna eftersom tidningsarkivet har alla artiklar låsta som är yngre än 115 år. Man kan förstås läsa dessa när man besöker KB.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-03 kl. 20:31.
Citera
2021-08-03, 20:41
Medlem
Citat:
GP 1972-11-28:

https://tidningar.kb.se/4112714/1972...1972%20gotland

Arbetet 1972-12-20:

https://tidningar.kb.se/2698214/1972...&to=1972-12-31

Tyvärr går det inte att läsa hela artiklarna eftersom tidningsarkivet har alla artiklar låsta som är yngre än 115 år. Man kan förstås läsa dessa när man besöker KB.

Tack för materialet, tiden var intressant! Gissar att ”nyheten” var ganska lokal i någon månad fram tills dess.
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-03 kl. 20:50.
Citera
2021-08-03, 20:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Tack för materialet, tiden var intressant! Gissar att ”nyheten” var ganska lokal i några månader fram tills dess.

Den tidigaste artikeln jag har hittat i fastlandspressen är från GT Söndagstidningen 1972-11-05:

https://tidningar.kb.se/3276072/1972...&to=1972-12-31
Citera
2021-08-03, 20:55
Medlem
Citat:

Det sista stycket du skriver är intressant och det är det jag menar att man såg honom på tippen enligt vittnen och det ifrågasätter jag inte.
Men att direkt koppla det till att han stod och grävde en grav och dumpade en kropp mitt på ljusa dagen har en låg sanolikhet enligt mig också.
Sen ska man undersöka om det är möjligt men att koppla ett besök på en sopptipp till att han är en mördare som dumpat ett lik där känns sådär.
Samma med den flaska med alkoholhaltigt innehåll som direkt kopplas till att BL söp i hemlighet/ensamhet i skogen .
Går det att få fram fingeravtryck som bevisar att det är BL flaska och patron?.
Från att man TROR att han är en mördare till att man sett honom på tippen och det finns en grav där till att han satt ensam i skogen och söp för att det fanns en flaska sprit där.
Vi får se vad som händer och vad dom kan hitta och koppla till BL.
Citera
2021-08-03, 21:04
Medlem
Citat:
Den tidigaste artikeln jag har hittat i fastlandspressen är från GT Söndagstidningen 1972-11-05:

https://tidningar.kb.se/3276072/1972...&to=1972-12-31

Ja det blir mindre och mindre! Då är nyheten här publicerad ganska exakt 1 månad efter försvinnandet.

Inte för man kan utläsa så mycket av det men det skulle vara intressant och se polisens avfärdade tips/ledtrådar under just denna tid.
Citera
2021-08-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Det sista stycket du skriver är intressant och det är det jag menar att man såg honom på tippen enligt vittnen och det ifrågasätter jag inte.
Men att direkt koppla det till att han stod och grävde en grav och dumpade en kropp mitt på ljusa dagen har en låg sanolikhet enligt mig också.
Sen ska man undersöka om det är möjligt men att koppla ett besök på en sopptipp till att han är en mördare som dumpat ett lik där känns sådär.
Samma med den flaska med alkoholhaltigt innehåll som direkt kopplas till att BL söp i hemlighet/ensamhet i skogen .
Går det att få fram fingeravtryck som bevisar att det är BL flaska och patron?.
Från att man TROR att han är en mördare till att man sett honom på tippen och det finns en grav där till att han satt ensam i skogen och söp för att det fanns en flaska sprit där.
Vi får se vad som händer och vad dom kan hitta och koppla till BL.

Haha ja nu är det ju inte förbjudet enligt svensk lag att sitta och supa ensam i hemlis ute i skogen.

Men teoretiskt, beroende på skicket på sakerna man hittat, skulle det vara möjligt att hitta både fingeravtryck och DNA.

Hur lång tid skulle du uppskatta att det ungefär tar, att där i det underlaget, gräva en grop stor, bred och djup nog för att en fullvuxen man ska få plats?
Citera
2021-08-03, 21:39
Medlem
Citat:
Haha ja nu är det ju inte förbjudet enligt svensk lag att sitta och supa ensam i hemlis ute i skogen.

Men teoretiskt, beroende på skicket på sakerna man hittat, skulle det vara möjligt att hitta både fingeravtryck och DNA.

Hur lång tid skulle du uppskatta att det ungefär tar, att där i det underlaget, gräva en grop stor, bred och djup nog för att en fullvuxen man ska få plats?
2-3 timmar minst eller längre beroende på underlag och redskap ( har någon sätt om han hade en släpkärra med en minigrävare på )och är det så att han haft flaskan för att skölja strupen under tiden så tog det nog ännu längre tid.
Skulle det sen visa sig att man hittar ett läppstift eller en gammal klänning eller dyl på tippen är han väl en transvestit också.💃💃
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-03 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in