2021-08-12, 13:35
Medlem
Scientologys avatar
Bästa sammanfattningen kring Sven Sjögrens försvinnande?

Bra sammanfattning med viss tidslinje
https://helagotland.se/start/utredningar-som-annu-ar-olosta-5508178.aspx Ger viss bakgrund till Sven Sjögrens liv på Gotland och hans övriga interaktioner. Samt en viss sammanfattning av några centrala uppslag som funnits när det gäller att förklara Sjögrens frånvaro. Bra nybörjarläsning som ger en god bild av fallet.
Citat:
33-åringen kallades in på nya förhör. Polisen hade fått in ännu fler tips om att han kunde vara inblandad. Han hade Sven Sjögrens gevär hemma hos sig. Och i Sven Sjögrens soptunna hittades två tomhylsor.
-Praktiskt med en bössa, lånade Sjögren ut denna inför sin Stockholmsresa?
-Varför matades inte Sjögrens djur om han nu åkt till Stockholm?

Här finns även uppgiften om grannar som samlat på tidningsklipp kring Sjögrens försvinnande. Går dessa klipp att digitaliseras månntro? Det kan nog vara en guldgruva att läsa ur.
Senast redigerad av Scientology 2021-08-12 kl. 14:12.
Citera
2021-08-12, 15:13
Medlem
Helt ok nybörjarläsning med en del faktafel

Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Bra sammanfattning med viss tidslinje
https://helagotland.se/start/utredningar-som-annu-ar-olosta-5508178.aspx Ger viss bakgrund till Sven Sjögrens liv på Gotland och hans övriga interaktioner. Samt en viss sammanfattning av några centrala uppslag som funnits när det gäller att förklara Sjögrens frånvaro. Bra nybörjarläsning som ger en god bild av fallet.
-Praktiskt med en bössa, lånade Sjögren ut denna inför sin Stockholmsresa?
-Varför matades inte Sjögrens djur om han nu åkt till Stockholm?

Här finns även uppgiften om grannar som samlat på tidningsklipp kring Sjögrens försvinnande. Går dessa klipp att digitaliseras månntro? Det kan nog vara en guldgruva att läsa ur.

Det är en hyffsat bra artikel även om de fått en del viktiga saker om bakfoten.

Citat:
Direktören anlitade då en privatperson att agera bulvan. Ovetande skrev Sven Sjögren under papper och köpekontrakt.
Den femte oktober 1972 kunde han läsa i tidningen att han egentligen sålt marken till en av de personer han vägrade sälja till. Enligt flera vittnen blev Sven Sjögren då så upprörd att "han till och med svor".
Dagen efter var sista gången Sven Sjögren sågs i livet. Den sista person man vet såg honom var dessutom den person som agerade bulvan åt direktören.

Stämmer dåligt med verkligheten, BL ”anlitades” inte riktigt på det viset utan han hade egna mål som i mycket stämde överens med direktören.

Inga vittnen säger sig ha sett Sjögren blivit förbannad efter att han läst tidningsartikeln den 5 oktober. Ingen har sett honom läsa denna artikel överhuvudtaget. Däremot hade Sjögren hört rykten om att direktören hade fått tillstånd att köpa hans mark, men det var flera dagar innan försvinnandet. Sjögren hade då blivit upprörd och förvånad, men dagarna efter verkade han lugn igen.

Citat:
Paret minns exakt vilken dag de såg sin granne för sista gången. Det var torsdagen den femte oktober 1972.
- Han pratade med en annan granne om att han hade blivit lurad. Det handlade om markförsäljningen. Sven svor egentligen aldrig. Men då svor han, minns Tore.

Det här stämmer helt enkelt inte. Det var en annan granne som pratat med Sjögren om detta, ett par dagar innan den 5 oktober.

Citat:
Nu började dessutom tips strömma in till polisen om var Sven kunde vara.
Lennart Hoas, förundersökningsledaren, minns de flesta av dem. Speciellt ett.
- En person hade sett 33-åringen ro ut med en eka sent en kväll, i vattnet vid Svens marker. Det var väl så vi fick upp ögonen för 33-åringen.

Något sådant tips finns inte i utredningsmaterialet. Det som möjligen finns är att BL skall ha setts ha en liten båt norr om Sjögrens gård i samband med andjakt, men det var minst 1 vecka innan försvinnandet, och det var knappast detta som gjorde att de fick upp ögonen för BL.

Den bästa källan för folk som är intresserade av fallet är så klart podden Olösta mord (https://play.acast.com/s/olostamord) nytt avsnitt idag!
samt magasinet Horisont. (https://www.horisontmagasin.se/)
Citera
2021-08-12, 15:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant länk med BL.

Mycket intressant att få se intervjun med BL som täckte Aftonbladets första sida söndagen den 1974-10-20:

https://imgur.com/a/35ILBn0

Har tidigare sett och läst intervjun med honom men det var ett tag sedan.
Citera
2021-08-12, 15:51
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils

Stämmer dåligt med verkligheten, BL ”anlitades” inte riktigt på det viset utan han hade egna mål som i mycket stämde överens med direktören.

Inga vittnen säger sig ha sett Sjögren blivit förbannad efter att han läst tidningsartikeln den 5 oktober. Ingen har sett honom läsa denna artikel överhuvudtaget. Däremot hade Sjögren hört rykten om att direktören hade fått tillstånd att köpa hans mark, men det var flera dagar innan försvinnandet. Sjögren hade då blivit upprörd och förvånad, men dagarna efter verkade han lugn igen.

Ok. tackar för detta!
Vilken är den bästa skriftliga sammanställningen av ärendet Sven Sjögrens försvinnande du känner till? Har du några bra källor till samlade tidningsklipp om Sjögrens försvinnande?

1/Hur kan du veta att inga vittnen säger detta?
2/Har du tillgång till alla utsagor inklusive de som artikeln baserar sig på?
3/Har du frågat artikelförfattaren kring varifrån dessa uppgifter kommer?
4/Hur kan någon veta att Sven Sjögren Inte läst en artikel i en tidning om man inte haft full kontroll över dennes liv? (bara den som vet allt kan väl rimligen komma med en sådan uppgift och samtidigt vara trovärdig?)
Det är ju inte direkt några småfel av typ fått om bakfotenfel utan rena fabulationer som artikelförfattaren ägnar sig åt ifall dina uppgifter stämmer. Skulle det inte vara bra att stämma av ordentligt med artikelförfattaren i detta ärendet?

Skriver du en bättre mer korrekt tidslinje själv och postar den här?
Det skulle nog vara bra för att visa vad som är rätt och inte.
Citera
2021-08-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils

Det här stämmer helt enkelt inte. Det var en annan granne som pratat med Sjögren om detta, ett par dagar innan den 5 oktober.

Något sådant tips finns inte i utredningsmaterialet. Det som möjligen finns är att BL skall ha setts ha en liten båt norr om Sjögrens gård i samband med andjakt, men det var minst 1 vecka innan försvinnandet, och det var knappast detta som gjorde att de fick upp ögonen för BL.

Den bästa källan för folk som är intresserade av fallet är så klart podden Olösta mord (https://play.acast.com/s/olostamord) nytt avsnitt idag!
samt magasinet Horisont. (https://www.horisontmagasin.se/)
Nu har jag lyssnat på avsnitten.
Det första är att man på Flashback tagit upp mycket av det som sades i avsnittet.
Vilka här inne ingår grävgruppen eller runt om kring den.
Infon läcker ut långt innan avsnitten släpps.
Ska kommentera innehållet så är det mina förfäders marker vi diskuterar.
Nu tillhör dom andra och vi har avyttrat all denna mark. Vissa känner jag till väl och andra har jag ingenaning om speciellt dom som är tänkta för jakt.
Jag tycker man ska kolla dom specifika platser man spekulerar i men den enda som kan vara något är golvet i ladan.
Dom andra känns som att det "vore" en lämplig plats och om man desutom lägger massa sand/grus så kommer inte djuren åt den heller.
Utfyllnadsteori enligt mig och vittnet i Ethelhem kände att BL var där för att bevaka tippen och ett ev lik och vad jag minns var det samma man som inte vågade vittna eller säga något pga rädsla för samma person.
När kom denna bekännelse och är det i nutid är det mer än 40 år efter och att tro att han så långtid efter kan minnas eller känna vilka känslor som fanns då är ett snarare ett tecken på att man säger vad den som frågar vill höra.
Spritflaskorna och kopplingen till att BL smygsöp i ladan kan jag inte kommentera för det har jag ingen uppfattning om och bevisar ingenting. Var det så att påsen o en flaska var från 1995.
Då har han inte varit där ofta eller så har han druckit med måtta mellan 1970 talet och 1995.
Gräv upp marken och hittar vi SS där så är fallet löst kring försvinnandet.
Tyckte att detta avsnitt var ett evigt tjatande om pengar och att man vill ha allmosor värre än JHW som BL var involverad i.
Nedan en förklaring av vad en allmosa är.

Allmosa är en gåva för omsorg om de fattiga. Många religioner uppmanar till allmosegivande. I kristendomen ses allmosan som en handling av kärlek till nästan. Allmosor är tänkta att mildra ofrivillig nöd men även frivillig askes, till exempel för de kristna mendikantordnarna eller buddhistiska munkar. Wikipedia

Tycker fortfarande det känns som fallet är mest gynnande ur ett kommersiellt syfte för personerna bakom podden och man fokuserar väldigt smalt.
Vi får se vad utgrävningen visar och vilket stickspår som blir nästa för ytterliggare 8 nya avsnitt med ständigt tjat om gåvor och pengar.
Citera
2021-08-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket intressant att få se intervjun med BL som täckte Aftonbladets första sida söndagen den 1974-10-20:

https://imgur.com/a/35ILBn0

Har tidigare sett och läst intervjun med honom men det var ett tag sedan.
Det framgår kanske inte på bilden men att bolla med en 100 kg avliden man är inte lätt och BL är inte stor eller lång och är det dessutom så att han har stor smärta i sina revben är det ICKE troligt att han gjort det eller ensam i allafall.
Citera
2021-08-12, 16:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ser spenslig ut med normal längd.

Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Det framgår kanske inte på bilden men att bolla med en 100 kg avliden man är inte lätt och BL är inte stor eller lång och är det dessutom så att han har stor smärta i sina revben är det ICKE troligt att han gjort det eller ensam i allafall.

Han ser spenslig ut med normal längd.

Nu kan man inte se hela hans kropp men det som syns så verkar han vara på det sättet.
Citera
2021-08-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ok. tackar för detta!
Vilken är den bästa skriftliga sammanställningen av ärendet Sven Sjögrens försvinnande du känner till? Har du några bra källor till samlade tidningsklipp om Sjögrens försvinnande?

4/Hur kan någon veta att Sven Sjögren Inte läst en artikel i en tidning om man inte haft full kontroll över dennes liv? (bara den som vet allt kan väl rimligen komma med en sådan uppgift och samtidigt vara trovärdig?)
Det är ju inte direkt några småfel av typ fått om bakfotenfel utan rena fabulationer som artikelförfattaren ägnar sig åt ifall dina uppgifter stämmer. Skulle det inte vara bra att stämma av ordentligt med artikelförfattaren i detta ärendet?

Det går inte att veta saker om det inte finns bevis.
Sen får jag skit ibland för att jag efterfrågar bevis.
Man TROR sig veta och det blir en sanning tillslut.
Ingen kan veta om SS läste en tidning om man inte såg det med egna ögon. Du får TRO det , men du kan inte veta.
Sen är vittnen inte trovärdiga till 100% och ibland kan för många vittnen göra det svårare för en utredare . dom har varit med om samma upplevelse eller sett samma person men ger olika syn och beskrivningar på tex signalament som längd , hårfärg , kläder osv.
Hur är det möjligt .
Ni kan på sin höjd få det som finns i rapporter och i utredningsmaterialet men att utgå från att det stämmer med verkligen och att det kan bevisas kan ni glömma.

Vi kan föra en dialog eller en tävling om vem som kan göra en tidslinje som stämmer överens med det material som finns.
Om materialet sen har någon bäring med verkligheten är en annan femma.
Det ganska ointressant om den innehåller ren spekulation men viktiga datum är alltid intressanta.
Citera
2021-08-12, 16:45
Medlem
Citat:
Han ser spenslig ut med normal längd.

Nu kan man inte se hela hans kropp men det som syns så verkar han vara på det sättet.
Var var ganska kort . skulle säga ca 1.67-1.72
Citera
2021-08-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ok. tackar för detta!

Ja, jag har ju haft ynnesten att ha tillgång till själva arkivmaterialet, så jag har väldigt bra koll på vad som stämmer och inte i detta fall. Just det här att tidningar missuppfattar och fabulerar är ju något som man blir särskilt uppmärksam på i en sådan situation. Jag tror inte att det handlar om illvilja utan att man återupprepar tidigare missuppfattningar som sen i sin tur återges fel osv. Till slut skiljer sig uppgifterna helt från originalet.

Om det finns intresse kan jag absolut försöka mig på någon slags sammanfattning. Men det kommer ta lite tid. Tänker du hela scenariot eller snarare et utsnitt kring dagarna runt försvinnandet?
Citera
2021-08-12, 17:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Runt 1.70 meter.

Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Var var ganska kort . skulle säga ca 1.67-1.72

Jag misstänkte att han var ca 1.70.

Detta vet du bäst eftersom du kom att se honom.
Citera
2021-08-12, 18:06
Medlem
Citat:
Jag misstänkte att han var ca 1.70.

Detta vet du bäst eftersom du kom att se honom.
När jag var liten kändes han lång och när jag blev lång kändes han kort.🤔
Hur långt är ett snöre.
Är 1.70 långt eller kort.😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in