Citat:
Ursprungligen postat av
WisbyPils
Helt ok nybörjarläsning med en del faktafel
Det är en hyffsat bra artikel även om de fått en del viktiga saker om bakfoten.
Stämmer dåligt med verkligheten, BL ”anlitades” inte riktigt på det viset utan han hade egna mål som i mycket stämde överens med direktören.
Inga vittnen säger sig ha sett Sjögren blivit förbannad efter att han läst tidningsartikeln den 5 oktober. Ingen har sett honom läsa denna artikel överhuvudtaget. Däremot hade Sjögren hört rykten om att direktören hade fått tillstånd att köpa hans mark, men det var flera dagar innan försvinnandet. Sjögren hade då blivit upprörd och förvånad, men dagarna efter verkade han lugn igen.
Det här stämmer helt enkelt inte. Det var en annan granne som pratat med Sjögren om detta, ett par dagar innan den 5 oktober.
Något sådant tips finns inte i utredningsmaterialet. Det som möjligen finns är att BL skall ha setts ha en liten båt norr om Sjögrens gård i samband med andjakt, men det var minst 1 vecka innan försvinnandet, och det var knappast detta som gjorde att de fick upp ögonen för BL.
Den bästa källan för folk som är intresserade av fallet är så klart podden Olösta mord (https://play.acast.com/s/olostamord) nytt avsnitt idag!
samt magasinet Horisont. (https://www.horisontmagasin.se/)
Nu har jag lyssnat på avsnitten.
Det första är att man på Flashback tagit upp mycket av det som sades i avsnittet.
Vilka här inne ingår grävgruppen eller runt om kring den.
Infon läcker ut långt innan avsnitten släpps.
Ska kommentera innehållet så är det mina förfäders marker vi diskuterar.
Nu tillhör dom andra och vi har avyttrat all denna mark. Vissa känner jag till väl och andra har jag ingenaning om speciellt dom som är tänkta för jakt.
Jag tycker man ska kolla dom specifika platser man spekulerar i men den enda som kan vara något är golvet i ladan.
Dom andra känns som att det "vore" en lämplig plats och om man desutom lägger massa sand/grus så kommer inte djuren åt den heller.
Utfyllnadsteori enligt mig och vittnet i Ethelhem kände att BL var där för att bevaka tippen och ett ev lik och vad jag minns var det samma man som inte vågade vittna eller säga något pga rädsla för samma person.
När kom denna bekännelse och är det i nutid är det mer än 40 år efter och att tro att han så långtid efter kan minnas eller känna vilka känslor som fanns då är ett snarare ett tecken på att man säger vad den som frågar vill höra.
Spritflaskorna och kopplingen till att BL smygsöp i ladan kan jag inte kommentera för det har jag ingen uppfattning om och bevisar ingenting. Var det så att påsen o en flaska var från 1995.
Då har han inte varit där ofta eller så har han druckit med måtta mellan 1970 talet och 1995.
Gräv upp marken och hittar vi SS där så är fallet löst kring försvinnandet.
Tyckte att detta avsnitt var ett evigt tjatande om pengar och att man vill ha allmosor värre än JHW som BL var involverad i.
Nedan en förklaring av vad en allmosa är.
Allmosa är en gåva för omsorg om de fattiga. Många religioner uppmanar till allmosegivande. I kristendomen ses allmosan som en handling av kärlek till nästan. Allmosor är tänkta att mildra ofrivillig nöd men även frivillig askes, till exempel för de kristna mendikantordnarna eller buddhistiska munkar. Wikipedia
Tycker fortfarande det känns som fallet är mest gynnande ur ett kommersiellt syfte för personerna bakom podden och man fokuserar väldigt smalt.
Vi får se vad utgrävningen visar och vilket stickspår som blir nästa för ytterliggare 8 nya avsnitt med ständigt tjat om gåvor och pengar.