2021-08-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Även om jag tror stenhårt på principer om rättssäkerhet och att man är oskyldig tills motsatsen bevisats så säger också min personliga moraliska kompass att den som ger sig in i leken får leken tåla. När kriminella människor (en sådan var BL) tycker synd om sig själva baserat på hur samhället behandlar dem efter att dom faktiskt har behandlat delar av samhället som skit vänder det sig ärligt talat i magen på mig.

Det här är väldigt långt ifrån ett drev. Ett drev lyssnar inte på motargument. Ett drev lyssnar i själva verket inte alls. Jag kan i viss mån hålla med om att podden driver sin tes ganska hårt och i ganska hög grad verkar ha bestämt sig för hur det gick till, men här i tråden diskuterar vi ju öppet fram och tillbaka och ingen är så låst i sitt tänkande att dom inte kan ändra sig. Tycker det är ett riktigt bra debattklimat här i tråden - rak och ärlig diskussion.

Vad är det för brott BL har begått som gör att man får bete sig efter sin moraliska kompass mot honom.
Alla har nog olika moraliska kompasser.
Finns det någon övre gräns för vad en moralisk kompass får uträtta.
Är det något som går utöver lagen?.
Jag har skrivit det många gånger nu.
Bedragare är en sak , mördare en annan.
Han har blivit dömd och sonat sitt brott.
Han anser sig oskyldig till det folk anklagar honom för.
Är så fallet har han rätt att vara ledsen .
Annat vore om han sökte ömkan för det han blivit dömd för.
Debattklimatet är bra men ditt uttalande i detta fall håller en låg nivå.
Jag skulle sluta tramsa och du pratar om moraliska kompass och podden har en del lyssnare så jag anser detta vara ett drev. Punkt.
Tramsar du , kan jag tramsa och då är det bra klimatet borta.
Citera
2021-08-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja då får man leken tåla.

Detta gäller allt vad en människa gör i livet. Många kriminella människor tycker synd om sig själva och går då ut i media och beklagar sig över hur samhället har behandlat dem. Hur har de själva behandlat andra människor? Tycker också att det är ett bra debattklimat i denna tråd.
I vissa delar bra debattklimat . I andra väldigt låg.
Summering
Sannolikhet , Hypotes och nu senast Moralisk Kompass ?.
Bevis = Har inget värde i debatten här.
Utan att ha lagen som riktmärke är det svårt att debattera över tid.
Lagen kräves bevis för att det ska leda till åtal och fällande dom.
Utan fällande dom = Ingen dömd , Ingen gärningsman.
Då är man enligt lag oskyldig.
Fokusera inte så mycket på gärningsmannen. Fokusera på att hitta kroppen.
Hittar vi den får vi kanske svaret.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-07 kl. 19:35.
Citera
2021-08-07, 21:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det viktigaste.

Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
I vissa delar bra debattklimat . I andra väldigt låg.
Summering
Sannolikhet , Hypotes och nu senast Moralisk Kompass ?.
Bevis = Har inget värde i debatten här.
Utan att ha lagen som riktmärke är det svårt att debattera över tid.
Lagen kräves bevis för att det ska leda till åtal och fällande dom.
Utan fällande dom = Ingen dömd , Ingen gärningsman.
Då är man enligt lag oskyldig.
Fokusera inte så mycket på gärningsmannen. Fokusera på att hitta kroppen.
Hittar vi den får vi kanske svaret.

Jag tycker att det är ett bra debattklimat även om vi förstås inte är överens om allt.

Att hitta kvarlevorna efter SS är det viktigaste och vi får hoppas att så kommer att ske.
Citera
2021-08-07, 22:18
Medlem
Citat:
Vad är det för brott BL har begått som gör att man får bete sig efter sin moraliska kompass mot honom.
Felcitat, som vanligt. Jag sa att jag håller stenhårt på rättssäkerhet och att alla är oskyldiga tills motsatsen är bevisad men att min moraliska kompass säger att den som har gett sig in i leken får leken tåla.

"Tåla leken" betyder i den här kontexten att den som helt självmant och medvetet har valt ett liv utanför samhället, som pissar på andra människor, skiter i lagar, regler och all jävla allmänmoral, misshandlar sin flickvän och lurar en utfattig åldrande människa som Sven Sjögren inte sedan ska sitta och tycka synd om sig själv, moralisera och kräva att andra människor måste vara hederliga, schyssta och respektfulla mot honom. Här är det ju dock inte ens BL som sitter och tycker synd om sig själv, för du gör det åt honom!

Du sitter här och klär på din kriminelle farbror en offerkofta, för att folk är dumma mot honom och tror att han eventuellt kan vara en mördare.

Det enda folk har utsatt din farbror för är en kritisk granskning. Den granskningen har varit rimlig och omdömesfull men du beklagar dig över den ändå, av den enda anledningen att du av rent egenintresse desperat försöker skydda din farbror. Det är förståeligt att du gör det men det börjar bli löjligt för du är inte objektiv för fem öre.

Så här skrev du:
Citat:

Jag tror han blev uppgiven , kanske ledsen och insåg att han får leva med detta oavsett.

Om du inte fattar att folk blir provocerade när du skriver något sådant om en människa som väldigt många på goda grunder tror har mördat Sven och som bevisligen även på många andra sätt betedde sig som ett jävla as så har du ju nåt problem med empatin.
Citera
2021-08-08, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Felcitat, som vanligt. Jag sa att jag håller stenhårt på rättssäkerhet och att alla är oskyldiga tills motsatsen är bevisad men att min moraliska kompass säger att den som har gett sig in i leken får leken tåla.

"Tåla leken" betyder i den här kontexten att den som helt självmant och medvetet har valt ett liv utanför samhället, som pissar på andra människor, skiter i lagar, regler och all jävla allmänmoral, misshandlar sin flickvän och lurar en utfattig åldrande människa som Sven Sjögren inte sedan ska sitta och tycka synd om sig själv, moralisera och kräva att andra människor måste vara hederliga, schyssta och respektfulla mot honom. Här är det ju dock inte ens BL som sitter och tycker synd om sig själv, för du gör det åt honom!

Du sitter här och klär på din kriminelle farbror en offerkofta, för att folk är dumma mot honom och tror att han eventuellt kan vara en mördare.

Det enda folk har utsatt din farbror för är en kritisk granskning. Den granskningen har varit rimlig och omdömesfull men du beklagar dig över den ändå, av den enda anledningen att du av rent egenintresse desperat försöker skydda din farbror. Det är förståeligt att du gör det men det börjar bli löjligt för du är inte objektiv för fem öre.

Så här skrev du:

Om du inte fattar att folk blir provocerade när du skriver något sådant om en människa som väldigt många på goda grunder tror har mördat Sven och som bevisligen även på många andra sätt betedde sig som ett jävla as så har du ju nåt problem med empatin.
Man har granskad honom i 50 år och mer behöver jag inte säga.
Nu ska man gräva upp halva Gotland i ett desperat försök. Lycka till .
Det han gjort gällande ekonomi och SS är förskräckligt och det tar jag avstånd ifrån men det är ni som anklagar honom för att vara en mördare .Det tycker jag också är försträckligt . Utan bevis efter 50 år . Loser
Ta din moraliska kompass och ditt kritiska granskande och återkom när du har något konkret .
Han är oskyldig till motsatsen är bevisad .
När det gäller andra påståenden kan dom stämma men han har inte blivit dömda för dom heller.
Du verkar vara bitter och en skvallerkärring. Det är inte så klädsamt.
Om du tror stenhårt på rättssäkerhet hur kan du enbart gå på hörsägen och ryktesspridning.
Vad gör det om man samtidigt tror på skvaller mer än det som kunnat bevisats.
Du vänder kappan efter vinden ständigt och du får inte ihop det.
Folk blir inte provecerade , Folk är desperata.
När någon kräver svar och inte bara ställer frågor så krackelerar ena teorin efter den andra.
Jag sitter lugn i båten och kommer ni med något som går att ta på ex en kropp eller erkännande så är jag den första att knäböja .
Framtill dess ska du ta dina "goda grunder" och tagga ner.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-08 kl. 05:21.
Citera
2021-08-08, 05:28
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är ett bra debattklimat även om vi förstås inte är överens om allt.

Att hitta kvarlevorna efter SS är det viktigaste och vi får hoppas att så kommer att ske.
Med dig går det absolut att ha en nyanserad "debatt" och det ska du ha. 🤗🤗.
Sen behöver man inte vara överens om allt och skulle så vara fallet så finns ingen anledning till att debattera. 😉.
Keep going.
Citera
2021-08-08, 06:16
Medlem
Efter en del pajkastning där man kommit lite ifrån ämnet ska jag summera mina tankar.
Det är rätt och självklart att man granskar och försöker hitta en gärningsman OM brott har begåtts.
Nu diskuterar jag enbart försvinnandet av SS.
Om vi ska diskutera BL kan ni öpnna en ny tråd om detta. OBS Den tråd gäller enbart försvinnandet.
Det jag tycker är att efter snart 50 års granskande kastar man mer ved på elden ytterliggare en gång.
Där är min kritik riktad i första hand mot podden.
Den är absolut välgjord och där föreligger ingen kritik men syftet och innehållet.
Den ställer bara frågor men ger inga svar.
Är det inte svar eller bevis vi alla vill ha?.
Jag vill ha svar och jag anser inte personligen att det som framkommit av podden är av någon avgörande betydelse.
I Podden riktar man sig övervägande mot en person och gärningsman i samma spår som polisen gjort.
Det finns väldigt lite om eventuella andra scenarion eller alternativa gärningsman.
Har man gjort denna podd i kommersiellt syfte och för att bygga sitt eget varumärke?.
Tror just det att vi ser olika på och behöver bli överens är följandet.

Rubrik Markägaren som försvann.
Det är ett försvinnande ( Inget mord) .
Jag diskuterar överlag försvinnandet och därmed lite bredare med fler alternativa scenarion och det faktum enligt statistik från BRÅ gällande självmord i Sverige 2020 är det i Sverige 1168 personer av säkert fastställda suicid i Sverige. Av dessa var 839 män och 323 kvinnor och 6 var barn under 15 år.

Ska vi diskutera enbart mord och ev gärningsman får vi byta rubrik eller starta en ny tråd och diskuteta följande fakta.
År 2020 konstaterades 124 fall av dödligt våld i Sverige. Det är en ökning med 13 fall, jämfört med 2019
Eventuellt mord på Markägaren.
Där kan vi diskutera med utgångspunkt om det är ett eventuellt mord.
Ska vi sen diskutera BL får vi göra samma sak.

Skvaller om BL.
Finns väldigt många trådar med denna rubrik på detta forum.

Tror att vi då inte blandar äpplen med päron och det gör ju det enklare att diskutera det tråden handlar om mer specifikt.
Nu blir det lite mer fruktsallad.🍇🍈🍉🍊i🍋🍌🍍🍅🍏🍎🍐🍑🍒🍓🥝🥝 och det är ok men inte optimalt .
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-08 kl. 07:03.
Citera
2021-08-08, 13:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan aldrig bli något annat - om inget sker.

Citat:
Med dig går det absolut att ha en nyanserad "debatt" och det ska du ha. 🤗🤗.
Sen behöver man inte vara överens om allt och skulle så vara fallet så finns ingen anledning till att debattera. 😉.
Keep going.

Jag tycker att jag försöker att ha en så nyanserad som det bara går gällande detta fall.

Det allra viktigaste är att SS får ett värdigt sista vilorum dit anhöriga kan gå och besöka. Om detta kommer att ske vet vi förstås inte men vi hoppas alla på det bästa.

Även om du och jag kan debattera nyanserat så håller jag inte med dig i en del. Detta gäller förstås din farbror. Han var i mångt och mycket så "sammankopplad" med Sjögren så man måste också kunna diskutera honom. Utan att jag vet och utan att kunna bevisa något så är jag övertygad om att SS kom att bli mördad och detta berodde på hans mycket värdefulla markområden.

Sven Sjögrens försvinnande och död kan aldrig bli något annat än ett olöst försvinnande. Om hans kvarlevor skulle hittas blir den här tråden förstås flyttad till forumet Kriminalhistoria.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-08 kl. 13:23.
Citera
2021-08-08, 13:43
Medlem
Citat:
Jag tycker att jag försöker att ha en så nyanserad som det bara går gällande detta fall.

Det allra viktigaste är att SS får ett värdigt sista vilorum dit anhöriga kan gå och besöka. Om detta kommer att ske vet vi förstås inte men vi hoppas alla på det bästa.

Även om du och jag kan debattera nyanserat så håller jag inte med dig i en del. Detta gäller förstås din farbror. Han var i mångt och mycket så "sammankopplad" med Sjögren så man måste också kunna diskutera honom. Utan att jag vet och utan att kunna bevisa något så är jag övertygad om att SS kom att bli mördad och detta berodde på hans mycket värdefulla markområden.

Sven Sjögrens försvinnande och död kan aldrig bli något annat än ett olöst försvinnande. Om hans kvarlevor skulle hittas blir den här tråden förstås flyttad till forumet Kriminalhistoria.
👍 Då är min fråga.
Gjorde han allt ensam och hur tror du han gjorde rent praktiskt .
Med kropp och grav mm.
Citera
2021-08-08, 14:08
Medlem
Citat:
Loser
Du verkar vara bitter och en skvallerkärring. Det är inte så klädsamt.
Om du tror stenhårt på rättssäkerhet hur kan du enbart gå på hörsägen och ryktesspridning.
Du vänder kappan efter vinden ständigt och du får inte ihop det

Jag tog och klippte ut en del av dina förolämpningar så vi kan avhandla dom först.
Berätta, varför är jag en loser? För att jag känner tillräckligt med empati för Sven och alla människor som brydde sig om honom för att jag fortfarande skall hoppas på en lösning och på att en kropp återfinns? Ja, isf är jag en loser.

Ja, om jag känner efter riktigt mycket är jag nog faktiskt lite småbitter över att inte vara lika stark, snabb och snygg som när man var 20 men det är varken skvaller, ryktesspridning eller hörsägen att din farbror var en kvinnomisshandlare av rang. Ett mycket trovärdigt, namngivet ögonvittne som var inneboende hos BL en tid berättade i polisförhör om hur han bl.a. bevittnade hur din farbror satt gränsle över sin sambo och matade in slag. Han hotade henne dessutom regelbundet och sa att hon skulle dö.

Men du är väl själv inte bitter va? Exempelvis över att det "drevas" mot din stackars farbror vars rullstol du t.o.m. fick lyfta in i bilen? *snyft* *snyft* *snyft* Eller att poddmakarna faktiskt tjänar pengar på det?

Om jag vänder kappan åt nåt håll så är det isf genom att jag opponenerar åt både höger och vänster. Jag ifrågasätter grävgruppen/WisbyPils förgiftningsscenario och jag ifrågasätter i princip allt DU säger eftersom du är komplett jävla dum i huvudet och så desperat på att hitta en lösning som inte involverar kvinnoboxar'n vars DNA du delar att du lanserat teorin att Sven kröp in i Lummelundagrottorna för att dö.
Citat:
Man har granskad honom i 50 år och mer behöver jag inte säga.
Nu ska man gräva upp halva Gotland i ett desperat försök. Lycka till .
Det han gjort gällande ekonomi och SS är förskräckligt och det tar jag avstånd ifrån men det är ni som anklagar honom för att vara en mördare .Det tycker jag också är försträckligt . Utan bevis efter 50 år .
Ta din moraliska kompass och ditt kritiska granskande och återkom när du har något konkret .
Han är oskyldig till motsatsen är bevisad .
När det gäller andra påståenden kan dom stämma men han har inte blivit dömda för dom heller.

Vad gör det om man samtidigt tror på skvaller mer än det som kunnat bevisats.
.
Folk blir inte provecerade , Folk är desperata.
När någon kräver svar och inte bara ställer frågor så krackelerar ena teorin efter den andra.
Jag sitter lugn i båten och kommer ni med något som går att ta på ex en kropp eller erkännande så är jag den första att knäböja .
Framtill dess ska du ta dina "goda grunder" och tagga ner.

Resten av den här jävla smörjan är som vanligt bara hyperbol, trams, floskler och dessa ständiga upprepningar du ältar om och om igen, "Gräva upp halva Gotland".. "BL har granskats i 50 år.."

Den här polisutredningen var inte speciellt välskött. Vad som hände var att utredningen fann starka skäl att misstänka att BL hade med försvinnandet att göra men av olika anledningar kunde man inte driva det till åtal. Det betyder inte att sannolikheten för att BL var inblandad puts väck går upp i rök för det. De som kände till fakta i målet misstänkte förstås fortsatt hur det låg till, under närmare 50 år, men det betyder inte att BL granskats i 50 år. Det betyder att folk inte glömmer och att han misslyckades med att sopa igen alla spår som leder rakt mot honom. Nu har ett kompetent gäng intresserat sig för utredningen igen och jag förstår att det inte är något du uppskattar. Ditt enda intresse i den här tråden är nämligen att desperat försöka rentvå din farbror från mordanklagelserna. Vet du vad? Det går sådär för dig, herr "Lugn i båten"..

Varför bemödade BL sig med att försöka ljuga ihop ett falskt alibi för fredagen den 6:e oktober? En dag man tror är central för försvinnandet?

Cui bono? Vem hade mest att vinna på att Sven Sjögren försvann/mest att förlora på att han levde vidare? Vilka problem hade BL fått om Sven fortsatt var i livet?

Vem i personkretsen runt Sjögren hade bevisligen svårt att hålla sig till lagar och regler? Vem demonstrerade i handling att han var en person som såg andra människor, även familj och vänner, som något han kunde utnyttja för egen vinning? Vem visade total känslokyla inför andras lidande?

Extremt mycket talar för din farbrors inblandning i Sjögrens försvinnande. I princip alla utom du är ense om det och att den bästa chansen att finna Sjögrens kvarlevor går via BL och du kommer inte kunna stoppa undersökningarna, exempelvis genom att leka moderator och försöka styra debatten i tråden.
Citera
2021-08-08, 14:46
Medlem
Scientologys avatar
Vet man vem spyan hemma hos SS originerar från?
Brev med stora bokstäver till polisen i nynäshamn ser ut att ha finger/handavtryck i rött pulver på sig, har analys av detta gett något? (https://hittasjogren.files.wordpress...ska-brevet.jpg)
Är bägge anonyma breven i ärendet, dvs det till Polisen i Nynäshamn samt det till Aftonbladet skrivet med samma skrivmaskin? Vad står på poststämpeln på de anonyma breven dvs avsändarort?
Citera
2021-08-08, 15:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen oförvitlig och ärlig person.

Citat:
👍 Då är min fråga.
Gjorde han allt ensam och hur tror du han gjorde rent praktiskt .
Med kropp och grav mm.

Först måste vi ha i åtanke att misstankarna gentemot din farbror hade troligtvis aldrig uppstått om han hade varit lika ärlig och oförvitlig som hans föräldrar och bröder var/är.

Redan innan 1972 måste han ha varit en omtalad person på ön och de flesta som hade bott där under lång tid måste ha hört talats om honom. När han själv gick ut media på Gotland så blev han ännu mera omtalad och diskuterad.

Det ligger faktiskt en hel del i gällande din farbror som skribenten Strasser1337 har tagit upp. Det går inte att bortförklara att BL fanns runt SS ända tills han försvann och t. o. m. dagarna efteråt ang. dessa säckar med säd. Om nu BL var inblandad i Sjögrens försvinnande och död behöver han inte ha varit ensam. Med tanke på att han kände till hela Gotland otroligt bra och hade en del nyttiga kontakter så kunde detta säkert ha kunnat ordnats. Om Sjögren blev minkföda så är detta mycket svårt att bevisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in