2021-08-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Jag skulle bedöma att sannolikheten att BL var inblandad på något sätt i försvinnandet är väldigt nära 100%. Men därefter kan jag tänka mig många olika typer av scenarion.

En öppen fråga är ju minkfarmarens inblandning i det hela. Där kan jag tänka mig alltifrån helt ovetande ”offer” ända till huvudsaklig gärningsman.

En väldigt besvärande omständighet är ju att minkfarmaren skickade hela sin familj utomlands dagen innan Sjögren försvann. Samma dag som Sjögren försvann tog han ut 10.000 i kontanter (vilket motsvarar nästan 100.000 idag). Vad de pengarna skulle användas till vet vi inte.

Ett exempel på en alternativ teori skulle kunna vara att när Sjögren på torsdagen den 5 oktober läser tidningsnotisen där det framgår att minkfarmaren köpt hans mark så går Sjögren helt enkelt den korta sträckan över till minkfarmen. Där kan han (inte utan viss skadeglädje) meddela att kontraktet som minkfarmaren betalt dyra pengar för endast är ett skenkontrakt och att köpet inte kommer gå igenom. Minkfarmaren tappar fullständigt fattningen när han inser att hans ansträngningar ännu en gång håller på att gå till spillo och råkar helt enkelt i stundens hetta skjuta Sjögren. (Minkfarmaren hade ett stort antal vapen hemma.) Därefter grips han av panik. Han ringer BL och säger åt honom att han måste hjälpa honom att ordna detta. Detta gör BL i utbyte mot kontant ersättning samt att minkfarmaren inte kräver tillbaka några av de pengar han tidigare lagt ut för de förfalskade/ogiltiga kontrakten. BL ser därefter till att göra sig av med kroppen och ”städa upp” de besvärande papper som fanns hemma hos Sjögren och som skulle kunna få markaffären att gå i kvav. Därefter får BL polisens hela intresse vilket gör att minkfarmaren hamnar i skymundan. Detta skulle förklara varför BL hade minkfarmarens fulla stöd under rättegången och varför han fortsatte att betala stora summor till BL när denna satt i fängelset (straffad för bedrägeri mot just minkfarmaren själv!)

Ett annat scenario skulle kunna vara att minkfarmaren i något skede fick reda på att de kontrakt han hade köpt inte skulle hålla hela vägen fram så länge Sjögren fortfarande var i livet. Då beslutade han sig för att göra något åt saken och fick BLs hjälp att ordna fram någon tredje person som ordnade saken mot betalning. I utbyte för hjälpen och att BL därefter tog på sig misstankarna så ”förlät” minkfarmaren alla de pengar BL blåst honom på och gav honom till och med lite extra ”bonus”.

I vilket fall som helst så framkommer det tydligt att såväl BL som minkfarmaren har någon form av hållhakar på varandra.
Nu är vi tillbaka igen på "mest sannolika " om brott har begåtts och man är 100% säker osv 😫😫😫😫.
Summering enligt vad jag har förstått på er (privatdetektiver) som killgissar så är SS förgiftad av BL och sen dumpad på sopptippen i Ethelhem.
Kanoners . man blir imponerad🤗🤗🤗🤗.
Vad är bevisen 🤔
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-02 kl. 10:57.
Citera
2021-08-02, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Minnet måste vara grumligt efter så många år, den 6 Okobter var en fredag det året, vet vi vilken tid MGM skulle varit där?
Jag är uppväxt på Gotland och på det glada 80talet så hängde ungar runt socken tippen ifall det fanns något häftigt och det var inte ovanligt att äldre tonåringar var där och sköt råttor med luft eller salongsgevär.

Haha, ja, jag hängde själv en del vid tippar runt samma tidsperiod. Var det största nöjet man kunde hitta på när det inte var badväder

Observationerna av BL den 6 oktober körandes bil i det aktuella området är direkt från den ursprungliga utredningen och kunde då dateras med säkerhet till den aktuella dagen då personen hade kvitto från ett inköp samma dag. Klockan skall ha varit runt 12-tiden. De nyare uppgifterna om observationen på själva tippen är så klart mer luddiga vad gäller datumet (det har ju gått nästan 50 år) men det finns starka skäl att anta att även detta skedde den 6 oktober. Som jag tidigare nämnt i tråden är ju allt detta särskilt intressant med tanke på att BL påstod att han och Sjögren hade suttit på Domus och ätit köttbullar vid den här tiden, en historia som senare visade sig vara uppdiktad. I själva verket saknade BL alibi mellan ca 09-15 denna dag.
Citera
2021-08-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Nu är vi tillbaka igen på "mest sannolika " om brott har begåtts och man är 100% säker osv 😫😫😫😫.
Summering enligt vad jag har förstått på er (privatdetektiver) som killgissar så är SS förgiftad av BL och sen dumpad på sopptippen i Ethelhem.
Kanoners . man blir imponerad🤗🤗🤗🤗.
Vad är bevisen 🤔

Som jag försökt förklara tidigare så går det inte att komma ifrån spekulationer när det gäller ett sånt här fall. Om man nu inte tror på något slags kvantmekanisk bild av verkligheten där Sjögren befinner sig i ett fluktuerande ”schrödingers katt”-tillstånd mellan att vara mördad, ha emigrerat till Australien eller tagit livet av sig så har ju något uppenbarligen hänt honom. Då måste man gå efter vad som är mest sannolikt ända fram tills dess att nya fakta kommer fram som talar starkare för ett annat spår. Man kanske kan kalla det för att ”killgissa” men annars är det mer känt som hypotetisk-deduktiv metod (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hypo...deduktiv_metod).

Så ja, med den fakta som finns i nuläget så är kanske hypotesen att BL förgiftade Sjögren och dumpade honom på Etelhemstippen den mest sannolika på så vis att den stämmer bäst med tillgängliga fakta. Skulle man nu lyckas undersöka tippen och områdena däromkring utan att några fynd görs så är ju hypotesen fel och kan förkastas. Då blir istället någon annan hypotes den mest sannolika.

Du verkar ju fortfarande inte ha förstått att den här tråden, grävgruppens arbete mm i första hand handlar om att försöka hitta Sjögren och inte om att dikta upp historier för att smutskasta din farbror? (Men jag har full förståelse för att det kan upplevas så när t.ex andra fall som den thailändska hustrun, fröjelmordet, BLs upprädande i allmänhet etc tas upp, men det handlar om att måla upp en så komplett bild som möjligt för att kunna dra korrekta slutsatser. I alla fall från min sida.)
Citera
2021-08-02, 12:06
Medlem
Citat:
Som jag försökt förklara tidigare så går det inte att komma ifrån spekulationer när det gäller ett sånt här fall. Om man nu inte tror på något slags kvantmekanisk bild av verkligheten där Sjögren befinner sig i ett fluktuerande ”schrödingers katt”-tillstånd mellan att vara mördad, ha emigrerat till Australien eller tagit livet av sig så har ju något uppenbarligen hänt honom. Då måste man gå efter vad som är mest sannolikt ända fram tills dess att nya fakta kommer fram som talar starkare för ett annat spår. Man kanske kan kalla det för att ”killgissa” men annars är det mer känt som hypotetisk-deduktiv metod (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hypo...deduktiv_metod).

Så ja, med den fakta som finns i nuläget så är kanske hypotesen att BL förgiftade Sjögren och dumpade honom på Etelhemstippen den mest sannolika på så vis att den stämmer bäst med tillgängliga fakta. Skulle man nu lyckas undersöka tippen och områdena däromkring utan att några fynd görs så är ju hypotesen fel och kan förkastas. Då blir istället någon annan hypotes den mest sannolika.

Du verkar ju fortfarande inte ha förstått att den här tråden, grävgruppens arbete mm i första hand handlar om att försöka hitta Sjögren och inte om att dikta upp historier för att smutskasta din farbror? (Men jag har full förståelse för att det kan upplevas så när t.ex andra fall som den thailändska hustrun, fröjelmordet, BLs upprädande i allmänhet etc tas upp, men det handlar om att måla upp en så komplett bild som möjligt för att kunna dra korrekta slutsatser. I alla fall från min sida.)
jag förstår er till viss del. 😉
Men jag tycker att efter vi diskuterat och käbblat lite så finns en nyans om att detta inte är en sanning utan spekulation eller killgissningar som roar vissa kring detta fall.
I ditt inlägg ovan så tycker jag att du beskriver det väl . 🤗🤗🤗
Så upplevde jag inte det tidigare och nuvarande debattklimat håller bra nivå.
Alla även jag vill att vi hittar kroppen och skulle det visa sig att man kan få fram sanningen oavsett om det är mord alt självmord kan vi göra bokslut efter 50 år.
Citera
2021-08-02, 13:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efter sommaren.

Citat:
När det lugnat ned sig efter sommarsemestrarna enligt artikel i Gotlandstidningen.

Jättebra att detta kommer efter att de flesta turister har lämnat ön.

Kommer att bli mycket intressant att ta del vad som ev. kan framkomma.
Citera
2021-08-02, 18:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sven Sjögren - Gotlands mest omskrivna försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
de verkar handla om runt tippen, inte i tippen enligt tidningarna

https://duckduckgo.com/?t=ffcm&q=tip...=v266-1&ia=web

SS kan ligga både i själva tippen eller runt den - om nu hans kvarlevor befinner sig där.

Vi får verkligen hoppas att SS kvarlevor kan komma att hittas så att han får en värdig gravplats. Jättebra att både Missing People, ett tjugotal frivilliga samt ett TV-team deltog. Visar på ett stort engagemang och intresse för att han skall återfinnas.

Helt klart Gotlands mest omskrivna försvinnande.
Citera
2021-08-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
SS kan ligga både i själva tippen eller runt den - om nu hans kvarlevor befinner sig där.

Vi får verkligen hoppas att SS kvarlevor kan komma att hittas så att han får en värdig gravplats. Jättebra att både Missing People, ett tjugotal frivilliga samt ett TV-team deltog. Visar på ett stort engagemang och intresse för att han skall återfinnas.

Fattar ja det rätt att man har letat i Ethelhem med bla missing people och sen när turisterna åker hem ska polisen leta på samma plats en gång till.
Citera
2021-08-03, 00:31
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Jag hoppas det samma, som uppvuxen på öjn så var detta en spökhistoria som berättades runt lägereldar från att man gick på scouterna, lägerskolor tills mopedåldern med folköl.

Efter ha läst tråden var våra historier såklart bättre.
Citera
2021-08-03, 14:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efter semestrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Fattar ja det rätt att man har letat i Ethelhem med bla missing people och sen när turisterna åker hem ska polisen leta på samma plats en gång till.

Ja man har redan letat i Ethelhem med hjälp av bl. a. MP.

Därefter kommer tydligen polisen att hjälpa till när semestrarna är över på olika sätt. Så intresset är mycket stort att försöka få fram SS kvarlevor. Verkligen inte ofta detta sker att polisen hjälper till gällande ett så gammalt olöst försvinnande.
Citera
2021-08-03, 16:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under stengolvet i en nerbrunnen lada.

(FB) Markägaren som försvann: Sven Sjögren, Gotland/Lummelunda, 1972.

Citat:

"I helgen gick runt 20 frivilliga skallgång i området, ledda av Missing People.

Under stengolvet i en nerbrunnen lada grävde de upp ett märkligt fynd: Spritflaskor och en patronhylsa från en pistol. En vapenexpert har konstaterat att hylsan är tillverkad 1968.

– En hypotes är att det här är en av den misstänkte mördarens gömmor. Han var med i ett religiöst samfund som inte accepterade alkohol. Det finns uppgifter om att han drack i smyg ute i skogen, säger Urban Gärdek.

Skallgångskedjan märkte ut ett 30-tal platser där Sven Sjögren kan vara begravd. Det handlar om försänkningar och ställen med uppseendeväckande variationer i växtligheten."
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-03 kl. 16:37.
Citera
2021-08-03, 17:39
Medlem
Är det någon i tråden som vet något om Selma Thimgren, som mördades 1954, också tillhörde samma religösa samfund (J W) som BL gjorde?
Citera
2021-08-03, 17:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Aldrig sett den uppgiften.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Är det någon i tråden som vet något om Selma Thimgren, som mördades 1954, också tillhörde samma religösa samfund (J W) som BL gjorde?

Jag har aldrig någonsin sett den uppgiften att Selma Timgren, eller maken, skulle ha tillhört samma religiösa samfund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in