2021-08-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Det tror jag också.
Ni måste hålla med att min farbror haft en enorm tur eller så är han exceptionell skicklig på att komma undan allla anklagelser. Hur många personer och hur många timmar har man lagt ner totalt för att sätta dit honom utan att lyckas.
Vad man än tycker om honom så måste man ge honom credd för det o iallafall .
Han var ingen ängel och det som man kunnat lagföra honom för tar vi avstånd ifrån men även andra saker som drabbat familjen.
Han var unik på sitt sätt.

Han var både intelligent och kapabel på sitt sätt, det måste man ge honom.

Det som låg honom i fatet var nog de av hans egenskaper som gör att många misstänker att han var psykopat, eller åtminstone hade starka psykopatiska drag. Dålig förmåga till empati. Låg impulskontroll. Svårigheter med långsiktig planering.

Vem vet, utan dessa egenskaper så hade han kanske lyckats hålla sig på rätt sida av lagen och genomfört sina planer på att anlägga en stugby. Kanske hade han då istället blivit ihågkommen som någon slags Pigge Werkelin-karaktär?
Citera
2021-08-01, 13:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Släkt.

Citat:
Det hoppas jag också. Min farbror fick en begravning och det tycker jag Sven också ska få.

Kommer hans kvarlevor att hittas så hoppas jag också att hans grav kommer att få en sten.

Anhöriga kan då besöka en grav precis som släkten till din farbror kan göra. Antar att han fick en sten.
Citera
2021-08-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Han var både intelligent och kapabel på sitt sätt, det måste man ge honom.

Det som låg honom i fatet var nog de av hans egenskaper som gör att många misstänker att han var psykopat, eller åtminstone hade starka psykopatiska drag. Dålig förmåga till empati. Låg impulskontroll. Svårigheter med långsiktig planering.

Vem vet, utan dessa egenskaper så hade han kanske lyckats hålla sig på rätt sida av lagen och genomfört sina planer på att anlägga en stugby. Kanske hade han då istället blivit ihågkommen som någon slags Pigge Werkelin-karaktär?
Bra skrivet och en summering jag kan köpa.
Han hade en charm och en auora som många kvinnor drogs till och en förmåga att få folk att lita på honom ( till en början eller under perioder).
Sen fanns det andra som verkade rädda och fruktade honom.
Jag tycker att denna typ inte är unik idag och kvinnorna faller fortfarande för dessa typer och idag lever många på bedrägerier främst via nätet men även på andra sätt såklart.
Citera
2021-08-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kommer hans kvarlevor att hittas så hoppas jag också att hans grav kommer att få en sten.

Anhöriga kan då besöka en grav precis som släkten till din farbror kan göra. Antar att han fick en sten.
När det gäller Sven hoppas jag att han får om anhöriga vill en sten eller om man vet hur han ville ha det.
Det överlåter jag till dom anhöriga att bestämma och där har jag inga synpunkter.
När det gäller BL så uttalar jag mig inte men kan säga att han inte ligger brevid sina föräldrar eller bröder.
Citera
2021-08-01, 14:00
Medlem
Citat:
jag försvarar inte det han gjort och tar avstånd från detta. men då hade han tur med att Polisen och mordkommisionen var inkompetenta och inte lyckas fälla honom för mord. Du kan såklart bevisa att han är skyldig.
Vad fick han för straff för det du nämner ovan.

Att inte hans barn ville kännas vid honom under hela livet och sen dö bort ensam på ålderns höst är väl det största straffet i sig.

Vi straffas ju alla både juridiskt och moraliskt för våra handlingar i denna värld.
Citera
2021-08-01, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Att inte hans barn ville kännas vid honom under hela livet och sen dö bort ensam på ålderns höst är väl det största straffet i sig.

Vi straffas ju alla både juridiskt och moraliskt för våra handlingar i denna värld.
Hur vet du det ?.
Jag träffade honom ca 1 år innan han dog och han fick träffa och uppleva vissa saker som betydde mycket för honom en sista gång och det tog han nog med sig vidare.
Då är vi överens om han juridiskt inte kan bli dömd då blev han dömd moraliskt och låt oss stanna där.
Då fick han sitt straff och alla är nöjda.
Låt honom vila tills någon kan komma med nya bevis och inte anklagelser.
Citera
2021-08-01, 14:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga synpunkter heller.

Citat:
När det gäller Sven hoppas jag att han får om anhöriga vill en sten eller om man vet hur han ville ha det.
Det överlåter jag till dom anhöriga att bestämma och där har jag inga synpunkter.
När det gäller BL så uttalar jag mig inte men kan säga att han inte ligger brevid sina föräldrar eller bröder.

Naturligtvis gör jag detta också och har heller inga synpunkter på hur Sjögrens släkt skulle göra om hans kvarlevor skulle hittas.

Okey.
Citera
2021-08-01, 14:39
Medlem
Citat:
Hur vet du det ?.
Jag träffade honom ca 1 år innan han dog och han fick träffa och uppleva vissa saker som betydde mycket för honom en sista gång och det tog han nog med sig vidare.
Då är vi överens om han juridiskt inte kan bli dömd då blev han dömd moraliskt och låt oss stanna där.
Då fick han sitt straff och alla är nöjda.
Låt honom vila tills någon kan komma med nya bevis och inte anklagelser.

Det var fint av dig att bry dig om honom sista tiden men som jag skrev dog han utan sina omkring sig. Precis som han levde.

Hittas SS, och med kvarlevorna tekniska bevis, finns möjlighet att det polisiärt kan bli uppklarat.

Det och en värdig viloplats för SS skulle nog vara mer än ett acceptabelt avslut för många.
Citera
2021-08-01, 14:39
Medlem
Citat:

I det senaste numret av magasinet Horisont så framgick det att Sjögrens släkt redan har beslutat att han skall få en minnessten på Lummelunda kyrkogård intill sina föräldrar och syskon.

Så klart vore det allra bästa om stenen även fick bli en ”riktig” gravsten ifall några kvarlevor skulle kunna återfinnas.

Blev han verkligen dumpad på tippen som de här nya uppgifterna gör gällande så känns det som att det kommer bli svårt att återfinna kroppen bland alla lager av sten, grus, bilvrak, slaktavfall, sopor, kemikalier och annat kul som ansamlats där under årtiondenas lopp. Tippen är i alla fall inte längre aktiv utan täkt med jord och framträder nu som en vacker grön kulle mitt ute på heden.

Men vem vet? Tekniken går ju framåt. Platsen är ju ändå ganska avgränsad, så kanske kommer man en dag kunna ”scanna”, ta prover eller på annat sätt lokalisera kroppen om den nu finns där någonstans.
Citera
2021-08-01, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
När slutade tippen att användas?

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
I det senaste numret av magasinet Horisont så framgick det att Sjögrens släkt redan har beslutat att han skall få en minnessten på Lummelunda kyrkogård intill sina föräldrar och syskon.

Så klart vore det allra bästa om stenen även fick bli en ”riktig” gravsten ifall några kvarlevor skulle kunna återfinnas.

Blev han verkligen dumpad på tippen som de här nya uppgifterna gör gällande så känns det som att det kommer bli svårt att återfinna kroppen bland alla lager av sten, grus, bilvrak, slaktavfall, sopor, kemikalier och annat kul som ansamlats där under årtiondenas lopp. Tippen är i alla fall inte längre aktiv utan täkt med jord och framträder nu som en vacker grön kulle mitt ute på heden.

Men vem vet? Tekniken går ju framåt. Platsen är ju ändå ganska avgränsad, så kanske kommer man en dag kunna ”scanna”, ta prover eller på annat sätt lokalisera kroppen om den nu finns där någonstans.

Låter bra att han skall få en minnessten intill när och kära.

Precis som du skriver så vore förstås det allra bästa om han kunde få en gravsten. Vet du när gamla tippen i Ethelhem slutade att användas?
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-01 kl. 15:28.
Citera
2021-08-01, 15:22
Medlem
Citat:
Låter bra att han skall få en minnessten in till när och kära.

Precis som du skriver så vore förstås det allra bästa om han kunde få en gravsten. Vet du när gamla tippen i Ethelhem slutade att användas?

Den användes ända fram till slutet av 90-talet har jag för mig. I varje fall övertäcktes den 2001, vilket framgår av detta dokument (sid 40) https://www.gotland.se/104652
Citera
2021-08-01, 15:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Definitivt ingen värdig plats.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det var fint av dig att bry dig om honom sista tiden men som jag skrev dog han utan sina omkring sig. Precis som han levde.

Hittas SS, och med kvarlevorna tekniska bevis, finns möjlighet att det polisiärt kan bli uppklarat.

Det och en värdig viloplats för SS skulle nog vara mer än ett acceptabelt avslut för många.

Vi får hoppas det men tyvärr betvivlar jag det.

Ja att SS skulle få en värdig viloplats skulle säkerligen många kunna acceptera som ett avslut. Om det ev. skulle vara på det sättet att han kom att bli dumpad på den gamla tippen så är detta definitivt inte en värdig plats att hamna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in