Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du får faktiskt lyssna själv på podden. Det störde mig att det var så burkigt ljud på intervjuerna men jag tog mig igenom det ändå.
Som jag förstod det var det ute på sjön när de fiskade torsk. De fick upp ett halvätet/halvruttet lik i en plastpåse/plastsäck. Och släppte tillbaka det direkt. Antagligen pga av stanken, slasket och den vidriga synen.
Efteråt förstod de att det kunde varit Sven. Varför de inte ringde polisen och rapporterade sitt fynd vet man inte. Ibland handlar människor irrationellt bara.
Då kan Ujban skramla ihop nya pengar och börja dyka .
Citera
2022-11-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Dom har aldrig sökt på det jag nämner. Har kollat på massor konstiga spår. Kollade inte direktören klokt heller . Inte konstigt fallet inte är löst
Jag tycker att du ska kontakta Stig Larsson på hans facebook sida med det här tipset.
Det är ju ett spår man inte hört om tidigare. Vem vet?
Citera
2022-11-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Då kan Ujban skramla ihop nya pengar och börja dyka .
Nej men kämpen Stig Larsson tänkte undersöka saken nästa sommar! Med undervattens robot.
Han är för söt Stig. Stackars hans fru. Det blir nog ingen husvagnssemester nästa sommar heller.
De kanske förlägger semestern på någon camping vid fiskeläget Gnisvärd? Hoppas det.
Citera
2022-11-19, 18:07
Medlem
Citat:
Sven som aldrig blev sjuk "han hade järnhälsa" blev sjuk två ggr i sällskap med bulvanen.
Den gången Sven och bulvanen skulle in till Visby och ordna en pensionsförsäkring. Då blev Sven plötsligt väldigt sjuk. Och därför fick bulvanen fullmakt av Sven och åkte själv in till Visby.
På så sätt kom bulvanen troligtvis över Svens namnteckning på kvittensen av de 50 000kr på markköpet av södra skiftet. Jag förstod inte riktigt hur det gick till dock. Detaljerna.

Andra gången var troligen den 5 oktober. Uppkastningarna på TV.en. Tunnflytande kaskadspya som vid förgiftning. Att det var sista kvällen styrks av att Sven inte torkat bort dem. Nog för att han var en slarver men ligga i sängen och titta på TV vill nog Sven kunna göra och se ordentligt.
Jag tror att bulvanen drogade Sven och sedan när Sven var satt ur spel hände "försvinnandet".
Om det var att bulvanen skulle hjälpa Sven med förevändning om resa till sjukhus i Visby. Men det bar iväg förbi Visby, kanske till Gnisvärd fiskeläge 2 mil norr om Visby.....(?) men vid det laget var Sven medvetslös.

Det är bara bulvanen som kom Sven så nära att han hade möjlighet att få i Sven något gift, kanske Hjördis "försvunna" sömntabletter med morfin. Jag misstänker att H visste mkt. mer om Sjögrens försvinnande än vad hon vill medge. Kanske var det hon som bakade ett väldigt sött bakverk med nedmalda sömntabletter i, gömda i vaniljkrämen. (?)
Gnisvärd ligger 2 mil söder om Visby, inte norr.
Citera
2022-11-19, 18:13
Medlem
Citat:
Vad är direktörens roll.
Vi pratar om SS försvinnande och då borde alla inblandade namnges.
Direktören hade ej något motiv för att mörda Sven. Hans mål var att komma i besittning av Svens mark. Vilket han trodde B fixat. När direktören insåg att det Södra skiftet kunde glida honom ur händerna pga Bs ohederlighet blev han nog fly förbannad och krävde att B skulle fixa det till varje pris.
Direktören brydde sig nog inte alls om hur det gick till bara problemet blev fixat. Sedan fick bulvanen mer pengar för att lösa det. Så absolut medskyldig. Men det beror på att bulvanen blåste direktören.
Och direktören hade ju nu hållhake på B. Som ställde upp. Bulvanen kunde valt att sitta i fängelse för bedrägerierna istället. Då hade Sven levt och fått tillbaka sina marker.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-19 kl. 18:18.
Citera
2022-11-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gallade
Gnisvärd ligger 2 mil söder om Visby, inte norr.
Åh förlåt. Jag måste ha antecknat fel.. Tack för rättelse! Ber så mkt om ursäkt.
Citera
2022-11-19, 18:31
Medlem
Citat:
Direktören hade ej något motiv för att mörda Sven. Hans mål var att komma i besittning av Svens mark. Vilket han trodde B fixat. När direktören insåg att det Södra skiftet kunde glida honom ur händerna pga Bs ohederlighet blev han nog fly förbannad och krävde att B skulle fixa det till varje pris.
Direktören brydde sig nog inte alls om hur det gick till bara problemet blev fixat. Sedan fick bulvanen mer pengar för att lösa det. Så absolut medskyldig. Men det beror på att bulvanen blåste direktören.
Och direktören hade ju nu hållhake på B. Som ställde upp. Bulvanen kunde valt att sitta i fängelse för bedrägerierna istället. Då hade Sven levt och fått tillbaka sina marker.
Direktören var alltså medskyldig. TACK.
Citera
2022-11-19, 18:51
Medlem
Citat:
Absolut. Måste man skriva det i varje mening där bulvanen omnämns.
Men bulvanen hade ett val. Glöm inte det.
Antingen kunde han ta sitt fängelsestraff och betala skadestånd för förskingrade pengar samt förlora sina marker.
Eller så kunde han se till så att Sven blev bragt om livet och få behålla sina pengar, marker o villan i Brissund. Eller hur?
Sedan blev det krångel med BA. Och då upprepas proceduren igen. Bulvanen hade ett val även där.
Fast då var han själv ännu mer insyltad i brottslighet och hade ännu mer att förlora.
Liksom Direktören.
Citera
2022-11-19, 18:57
Medlem
Citat:
Du har rätt såtillvida att varken direktören eller bulvanen hade något motiv från början att mörda Sven.
Men i och med bulvanens bedrägerier och förskingring så kom det dit hän,-att Sven måste försvinna.
Men bulvanen hade ett val. Som han hade förlorat mkt på om han valt att vara hederlig.
Citera
2022-11-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
1/ Jag är fortfarande högst osäker på vad pengarna som överlämnas i fängelset är för.

2/ Måste säga att det är lite luddigt kring syftet av de mindre markaffärerna. I båda fall verkar det vara R som drivit frågan om försäljning tillika flaggat för intresse av att köpa. Bulvanens intresse måste uteslutningsvis varit pengar. För annars hade han väl bara blivit mer kriminell?

Det enda jag fick fram var att R verkar vilja haft en skyddszon för bebyggelse nära inpå just med de 4 tomterna. Det var iaf anledningen till köpet han tycks hävdat i rätten.

Myrmarken är ett större frågetecken. Vad kom egentligen fram angående syftet med den i rättegången?

Myraffären är väldigt intressant, för R vill för första gången inte stå för hela risken på 30’ (beroende om markaffären skulle gå igenom eller ej).

R betalar bara 10’. Resten på 20’ går H in med som säkerhet i Brissund. Eller vem står på skuldebrevet?
För det är hon som står på huset. R vittnar också om att H är en av personerna som bevittnat och signerat alla kontrakten. R minns heller inte varför affären har detta märkliga upplägg men att det är han som är upphovsmannen i rätten..

Jag tycker det tyder på att R under en tid börjat luska ut hur saker och ting förhåller sig. Han ska tydligen också konfronterat S om ett köp av södra skiftet som S bestämt avböjt. Detta finns vittne till. Då ägde R redan det…

Myrmarken var kanske bara att se hur långt han kunde dra affärerna med B?

För annars hade han väl i rätten svarat typ att köpet av myren var en investering för framtiden i kommunens exploateringsplan av turismnäringen? Eller ställdes aldrig frågan?

Tycker det är lite svårt att spekulera i när man inte har tillgång till allt källmaterial.
Men du vet ju jättemycket! Det är först nu jag börjat förstå dessa väldigt komplicerade turer.
Det WisbyPils la upp om Sandhamnsligan var också jätteintressant. Det var gömt några artiklar om ekonomisk brottslighet med röd text i texten. Det måste vara väldigt intelligenta brottslingar som håller på med sådan brottslighet. Den ena var en jurist. Och väldigt svårt och knepigt att utreda. Så jag förstår att rätten hade svårt att utreda detta med markaffärerna. Men bra om man förstår på ett ungefär i alla fall.
Så tack för även funderingar.
Citera
2022-11-19, 20:28
Medlem
Citat:
Har du Stigs nummer.
Hade jag orkat hade jag gjort det. Startat en podd där man skulle gå igenom fallet och presentera sanningen och den info som det finns bevis för.
Jag är en nyckelperson som sagt mitt hela tiden men du och fler har ju trott att jag inget vet eller bara hittar på.
GG hittade deras " nyckelpersoner" 2 år efter jag började här men vetat mer än 30 år.
Inget av det GG har presenterat har ändrat det jag vetat hela tiden.
Så att säga att dom inte kom långt efter mig stämmer inte
Dom har kopierat exakt det jag sagt hela tiden.
Så är det och det är bara att erkänna även om det kan göra ont.
Vad har du sagt? Du har hintat om direktören och inhyrda torpeder från Sthlm.s undre värld, riktiga proffs som vet hur man får en kropp att försvinna. Du har inte sagt något av substans alls. För det behåller du för dig själv.
Men GG har ju presenterat det med kött på benen. Med substans och logiskt innehåll som förklarar hur det gått till. Kontakter som bulvanen kan ha haft med Sandhamnsligan som indrivare av knarkskulder bl.a och ekonomisk brottslighet. Du vill ju inte gärna tillstå att bulvanen jobbade med indrivning. Han var ju bara en bedragare och "snäll 99% av tiden". Men ditt tjat om undre världen i Sthlm. kan ju ha inspirerat GG att det verkligen ligger ngt i vittnesmål de fått in och så har de grävt djupare och fått fram mer information. Men hade de "kopierat dig" så hade det blivit väldigt enahanda, tjatig och fattig information. Så för en gångs skull borde du kanske ge GG en eloge för vad de grävt fram.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-19 kl. 20:35.
Citera
2022-11-19, 21:11
Medlem
Citat:
Men du vet ju jättemycket! Det är först nu jag börjat förstå dessa väldigt komplicerade turer.
Det WisbyPils la upp om Sandhamnsligan var också jätteintressant. Det var gömt några artiklar om ekonomisk brottslighet med röd text i texten. Det måste vara väldigt intelligenta brottslingar som håller på med sådan brottslighet. Den ena var en jurist. Och väldigt svårt och knepigt att utreda. Så jag förstår att rätten hade svårt att utreda detta med markaffärerna. Men bra om man förstår på ett ungefär i alla fall.
Så tack för även funderingar.

Vet inte om jag har superkoll på alla turerna kring markaffärerna men är övertygad om att de iaf är nyckeln till SS försvinnande.

Sen finns det en helt annan affär också som Direktören inleder, bakom ryggen på sin fru, med *esirée Edlun* som mycket möjligt gav upphov till surdegar i form av de anonyma breven vid BAs försvinnande.

Ja det var intressant får tacka WisbyPils! Det var välkommet med lite nytt true crime inslag med Sandhamsligan. Mellandagarna blev just räddade av boken ”Ursäkta, mitt namn är Broman. Fleming Bromans memoarer"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in