2022-11-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Vet inte om jag har superkoll på alla turerna kring markaffärerna men är övertygad om att de iaf är nyckeln till SS försvinnande.

Sen finns det en helt annan affär också som Direktören inleder, bakom ryggen på sin fru, med *esirée Edlun* som mycket möjligt gav upphov till surdegar i form av de anonyma breven vid BAs försvinnande.

Ja det var intressant får tacka WisbyPils! Det var välkommet med lite nytt true crime inslag med Sandhamsligan. Mellandagarna blev just räddade av boken ”Ursäkta, mitt namn är Broman. Fleming Bromans memoarer"
Det var också intressant, dina funderingar om den anonyma brevskrivaren. Det verkar logiskt när man tänker på det. Att det måste varit någon nära. Med hämndmotiv. Så långt har jag inte tänkt.
Kanske Direktören gav henne ett väldigt frikostigt underhåll plus en lyxig villa i avgångsvederlag sedan, så att hon kom av sig med att skriva anonyma brev. Så direktören vänstrade med en dam. Kanske därför han skicka familjen på semester till kanarieholmarna. För trevlig samvaro med sitt prassel i lugn och ro. Ja den boken vill jag också läsa om den går att få tag på.
EDIT: Nä, tror inte ens rätten hade superkoll. Det är väldigt komplext. Men jag fattar mer nu i alla fall.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-19 kl. 21:56.
Citera
2022-11-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Vad har du sagt? Du har hintat om direktören och inhyrda torpeder från Sthlm.s undre värld, riktiga proffs som vet hur man får en kropp att försvinna. Du har inte sagt något av substans alls. För det behåller du för dig själv.
Men GG har ju presenterat det med kött på benen. Med substans och logiskt innehåll som förklarar hur det gått till. Kontakter som bulvanen kan ha haft med Sandhamnsligan som indrivare av knarkskulder bl.a och ekonomisk brottslighet. Du vill ju inte gärna tillstå att bulvanen jobbade med indrivning. Han var ju bara en bedragare och "snäll 99% av tiden". Men ditt tjat om undre världen i Sthlm. kan ju ha inspirerat GG att det verkligen ligger ngt i vittnesmål de fått in och så har de grävt djupare och fått fram mer information. Men hade de "kopierat dig" så hade det blivit väldigt enahanda, tjatig och fattig information. Så för en gångs skull borde du kanske ge GG en eloge för vad de grävt fram.
Vilket kött?
Citera
2022-11-19, 21:53
Medlem
Citat:
Absolut. Måste man skriva det i varje mening där bulvanen omnämns.
Men bulvanen hade ett val. Glöm inte det.
Antingen kunde han ta sitt fängelsestraff och betala skadestånd för förskingrade pengar samt förlora sina marker.
Eller så kunde han se till så att Sven blev bragt om livet och få behålla sina pengar, marker o villan i Brissund. Eller hur?
Sedan blev det krångel med BA. Och då upprepas proceduren igen. Bulvanen hade ett val även där.
Fast då var han själv ännu mer insyltad i brottslighet och hade ännu mer att förlora.
Liksom Direktören.
Han ägde ingen villa i Brissund. Han betalde bara för den.
Citera
2022-11-19, 21:55
Medlem
Citat:
Du har rätt såtillvida att varken direktören eller bulvanen hade något motiv från början att mörda Sven.
Men i och med bulvanens bedrägerier och förskingring så kom det dit hän,-att Sven måste försvinna.
Men bulvanen hade ett val. Som han hade förlorat mkt på om han valt att vara hederlig.
Han fick betalt av direktören.
Direktören betalar för en tjänst.
Men han ligger inte bakom det?
Citera
2022-11-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Vilket kött?

Allt kött blir hö till slut. Så kanske bättre med, hö på bena.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-19 kl. 22:40.
Citera
2022-11-19, 22:00
Medlem
Citat:
Vad har du sagt? Du har hintat om direktören och inhyrda torpeder från Sthlm.s undre värld, riktiga proffs som vet hur man får en kropp att försvinna. Du har inte sagt något av substans alls. För det behåller du för dig själv.
Men GG har ju presenterat det med kött på benen. Med substans och logiskt innehåll som förklarar hur det gått till. Kontakter som bulvanen kan ha haft med Sandhamnsligan som indrivare av knarkskulder bl.a och ekonomisk brottslighet. Du vill ju inte gärna tillstå att bulvanen jobbade med indrivning. Han var ju bara en bedragare och "snäll 99% av tiden". Men ditt tjat om undre världen i Sthlm. kan ju ha inspirerat GG att det verkligen ligger ngt i vittnesmål de fått in och så har de grävt djupare och fått fram mer information. Men hade de "kopierat dig" så hade det blivit väldigt enahanda, tjatig och fattig information. Så för en gångs skull borde du kanske ge GG en eloge för vad de grävt fram.
Du kan inte läsa mellan raderna. Finns andra som har fattat det du inte gjort.
Det förvånar mig inte men din kompis WisbyPils har betydligt bättre IQ och bättre koll än dig.
Sen får jag lite kritik av honom och det är befogat.
Jag har inte gett er svaret rakt av . Det är ni inte värda men i allt jag skrivit har svaret funnits.
Nu kommer GG 30 år efter jag visste svaret och för dig är det en nyhet.
Jag har ingen koll har du sagt och jag vet inget heller.
DU HAR SÅ FEL SOM DU HAFT HELA TIDEN.
Citera
2022-11-19, 22:05
Medlem
Citat:
Vems fel är det då att Sven Sjögren "försvann"?
Om man stämplar till ett mord som övergår till ett anstiftande är lika med mord.
Så mördare eller anstiftare är lika hemskt.

Tex det är ju inte Putin som mördar motståndare. Det har han ju säkerhetstjänsten att utföra.
Men det är Putin som dömer politiska motståndare till döden genom lönnmord. Så vem dömde Sven till döden? Vem är ansvarig för hans försvinnande? Och vem fick BA att "försvinna." Direktören i viss mån men framförallt Bulvanens bedrägerier.
Som satte Direktören på pottkanten. När han insåg att han kunde förlora södra skiftet pga bulvanens ohederlighet.
EDIT: Och Direktören tyckte det nog var bulvanens ansvar att "ordna upp" det han ställt till med bäst fan han kunde.
Allt började genom att SS inte ville sälja sin mark till Direktören. Där startar allt och det vet vi . Hur det slutade kan inte bevisas.
Citera
2022-11-19, 22:14
Medlem
Citat:
Det var också intressant, dina funderingar om den anonyma brevskrivaren. Det verkar logiskt när man tänker på det. Att det måste varit någon nära. Med hämndmotiv. Så långt har jag inte tänkt.
Kanske Direktören gav henne ett väldigt frikostigt underhåll plus en lyxig villa i avgångsvederlag sedan, så att hon kom av sig med att skriva anonyma brev. Så direktören vänstrade med en dam. Kanske därför han skicka familjen på semester till kanarieholmarna. För trevlig samvaro med sitt prassel i lugn och ro. Ja den boken vill jag också läsa om den går att få tag på.
EDIT: Nä, tror inte ens rätten hade superkoll. Det är väldigt komplext. Men jag fattar mer nu i alla fall.

Ja slumpen är en sällsam gäst eller hur

Alla med lite livserfarenhet vet att man ska aldrig underskatta en försmådd kvinna- hämden är ljuv.

Desirée E, värdinna i Nya Tiotusenenkronorsfrågan 1972. Hon var stor djurvän- gilla både päls och caviar, sågs ofta på inneställena i Stockholm, samma ställe Direktören för övrigt gästa vid sina stadsbesök.

Hon var nog långt ifrån den enda men 1977 fick Rs fru nog och tog sitt pick & pack o barn och flytta till en minkfarmare i Skåne. Huruvida ekonomin i den skilsmässan förhöll sig är nog högst allmänt okänt.

Ja direktören gifter sig så småningom med Desiree, värdinna i Nya Tiotusenenkronorsfrågan, och hon installerar sig ute på Salthamn och blir aktiv på bla sommarteatern inne i Visby.

Sen får hon väll nog av alla flugor och loppir och de skiljer sig 1990.

Haha jag lägger ut boken till försäljning efter nyår och satsar då på filmen ”Himlen är oskyldigt blå” som du tipsa om!
Citera
2022-11-19, 22:17
Medlem
Citat:
Det går in i vartannat. Direktören och bulvanen. Jag tror inte direktören ens ville ha vetskap om hur, bara att det fixades. Och han betalade vad som bulvanen behövde för ändamålet.
Så summan av kardemumman blir att de var skyldiga båda två.

Som jag sagt tidigare, bulvanen hade ett val. a / Att ta sitt ansvar och erkänna för polisen vad han gjort , ta sitt fängelsestraff och förlora pengarna, markerna samt troligtvis huset i brissund. b/ Löpa linan ut och se till att Sven försvann för gott.
Direktören hade också ett val. Att polisanmäla bulvanen och förlora all mark och i förlängningen minkfarmen.
Så de är skyldiga båda två. Men det hade nog inte hänt om bulvanen inte bedragit direktören och satt honom i knipa.
Vilket gör bulvanen lite mer skyldig till allt som hände. Tycker jag i alla fall.
Citera
2022-11-19, 22:25
Medlem
Citat:

Jag tror direktören la ihop ett och ett och att han så småningom visste hur saker och ting förhöll sig mellan B och S.

Sen är det mer osäkert för min del men brevskrivaren, som för övrigt inte är halvkriminella H, knyter i viss mån ihop säcken. I alla fall för min del.

Vad är det avgörande att du tror direktören är direkt inblandad?
Citera
2022-11-19, 22:28
Medlem
Citat:
Allt började genom att SS inte ville sälja sin mark till Direktören. Där startar allt och det vet vi . Hur det slutade kan inte bevisas.

Det är intressant för jag tycker det hela börjar när R inte vill köpa Norra Skiftet som skulle finansiera Brissund.
Citera
2022-11-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja slumpen är en sällsam gäst eller hur

Alla med lite livserfarenhet vet att man ska aldrig underskatta en försmådd kvinna- hämden är ljuv.

Desirée E, värdinna i Nya Tiotusenenkronorsfrågan 1972. Hon var stor djurvän- gilla både päls och caviar, sågs ofta på inneställena i Stockholm, samma ställe Direktören för övrigt gästa vid sina stadsbesök.

Hon var nog långt ifrån den enda men 1977 fick Rs fru nog och tog sitt pick & pack o barn och flytta till en minkfarmare i Skåne. Huruvida ekonomin i den skilsmässan förhöll sig är nog högst allmänt okänt.

Ja direktören gifter sig så småningom med Desiree, värdinna i Nya Tiotusenenkronorsfrågan, och hon installerar sig ute på Salthamn och blir aktiv på bla sommarteatern inne i Visby.

Sen får hon väll nog av alla flugor och loppir och de skiljer sig 1990.

Haha jag lägger ut boken till försäljning efter nyår och satsar då på filmen ”Himlen är oskyldigt blå” som du tipsa om!
Låter jättebra! Har köpt på mig dyra böcker om palmemordet bl.a som jag bara läst en o halv gång. Så inte så sugen på att köpa nya dyra böcker.
Hur gick det ihop med att D var en stor djurvän och bo på en djurplågerifarm? Eller menade du vän av pälsverk. Tjusig minkboa och vit minkcape.
H måste ju också överhört telefonsamtal mellan direktören och bulvanen. Men hon var väl fortfarande förälskad i B när de annonyma breven skrevs?
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-19 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in