Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-19, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Hade man påtfräffat ett lik i gnisvärd och vad hände med det?.
När hittade dom det i plastpåsar och vart(på stranden, i fiskenät ?)Vad gjorde man av dessa efteråt osv.
Varför höll dom käft.
Han hade broschyrer om hus i Thailand och det var på 90 talet och inte 70 talet.
Han skulle göra ett klipp och sen återbetala..
Eftersom brodern är död får vi inga detaljer i ärendet och ingen vet exakt hur det gick till om vi går in på detaljnivå.
Beloppet verkar dock stiga i samma takt eller i högre än inflationen.
Du får faktiskt lyssna själv på podden. Det störde mig att det var så burkigt ljud på intervjuerna men jag tog mig igenom det ändå.
Som jag förstod det var det ute på sjön när de fiskade torsk. De fick upp ett halvätet/halvruttet lik i en plastpåse/plastsäck. Och släppte tillbaka det direkt. Antagligen pga av stanken, slasket och den vidriga synen.
Efteråt förstod de att det kunde varit Sven. Varför de inte ringde polisen och rapporterade sitt fynd vet man inte. Ibland handlar människor irrationellt bara.
Citera
2022-11-19, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
GG utesluter ej tippen. Men det får du lyssna på själv om du är intresserad.
Om du var ute på torskfiske och fick upp ett halvruttet lik istället som stank hade kanske även du slängt tillbaka det direkt för att du inte stod ut med stanken eller att ha ett slaskigt, rinnande lik som reskamrat i båten, utan att tänka efter först.
Men jag håller med om att det var konstigt att de ej ringde till polisen och rapporterade sitt fynd. Men ibland gör folk irrationella saker.
Tyckte att det lät trovärdigt då fyndet gjordes två mil norr om Visby. En plats långt borta som ingen misstänkt.
Bland 100 tals teorier så borde åtminstone en stämma. Heder åt Stig Larsson som inte ger upp letandet efter sin vän.

Var ingen de fick upp, är en myt. De visste såklart att SS varit försvunnen och om det hittar en kropp så rapporterar man det och går inte komma 50+ år senare och säga att man fått upp en kropp som man slängt i. Är inte intressant information och inte trovärdigt. Finns historia om att någon fick upp en bit av en overall också när var fiskade gick igenom det i podden tidigare med det stämmer inte heller. Han finns inte på tippen heller finns inga bevis för det är bara historier . Man fick dock upp en annan man som trasslat in sig i sitt nät så där slänger man inte i honom igen. Det får man avskriva för är inget som pekar på det. Dom testade det i dokumentären de gjorde och då kom ju Stig fram till att det inte var troligt.
Senast redigerad av Leko12 2022-11-19 kl. 16:47.
Citera
2022-11-19, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Det har varit medvetet. Mitt upplägg eftersom jag ibland mött hårt mot hårt och ibland låtit udda varit jämt.
Sen har jag lagt in sanningen blandat med andra hypoteser osv osv.
Smutskastningen står jag för och där viker jag mig inte.
Sen har ni alla varit förjävliga mot bulvanen.
Tycker ni gått över en gräns mot en avliden person som inte kan försvara sig.
Sparka på någon som ligger i graven tycker jag aldrig är okej. Speciellt som allt bygger på indicier. Kalla honom mördare är nog det värsta men mycket annat är också ett slag under bältet.
Vems fel är det då att Sven Sjögren "försvann"?
Om man stämplar till ett mord som övergår till ett anstiftande är lika med mord.
Så mördare eller anstiftare är lika hemskt.

Tex det är ju inte Putin som mördar motståndare. Det har han ju säkerhetstjänsten att utföra.
Men det är Putin som dömer politiska motståndare till döden genom lönnmord. Så vem dömde Sven till döden? Vem är ansvarig för hans försvinnande? Och vem fick BA att "försvinna." Direktören i viss mån men framförallt Bulvanens bedrägerier.
Som satte Direktören på pottkanten. När han insåg att han kunde förlora södra skiftet pga bulvanens ohederlighet.
EDIT: Och Direktören tyckte det nog var bulvanens ansvar att "ordna upp" det han ställt till med bäst fan han kunde.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-19 kl. 17:16.
Citera
2022-11-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Var ingen de fick upp, är en myt. De visste såklart att SS varit försvunnen och om det hittar en kropp så rapporterar man det och går inte komma 50+ år senare och säga att man fått upp en kropp som man slängt i. Är inte intressant information och inte trovärdigt. Finns historia om att någon fick upp en bit av en overall också när var fiskade gick igenom det i podden tidigare med det stämmer inte heller. Han finns inte på tippen heller finns inga bevis för det är bara historier . Man fick dock upp en annan man som trasslat in sig i sitt nät så där slänger man inte i honom igen. Det får man avskriva för är inget som pekar på det. Dom testade det i dokumentären de gjorde och då kom ju Stig fram till att det inte var troligt.
Nej. De har inte kommit 50 år senare och berättat det heller. Troligen avlidna. Men berättat det inom familjen.
Så det var nog sonen i familjen som berättade det nu.

Nej. Man har inte fått upp en bit overall. Däremot var det en fiskare som fick upp en bit av en grå kofta på kroken. En sådan kofta som Sven brukade använda. Det kan ju varit vems som helst kofta.
Men eftersom Sven försvann i oktober kan han ha burit en kofta över sin overall. Det var ju kallt.

Nej igen. Det var en försvunnen fiskare som professionella dykare som sökte efter Sven fann och bärgade. Ett skelett intrasslat i fiskenät.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-19 kl. 17:05.
Citera
2022-11-19, 17:04
Medlem
Citat:
Vems fel är det då att Sven Sjögren "försvann"?
Om man stämplar till ett mord som övergår till ett anstiftande är lika med mord.
Så mördare eller anstiftare är lika hemskt.

Tex det är ju inte Putin som mördar motståndare. Det har han ju säkerhetstjänsten att utföra.
Men det är Putin som dömer politiska motståndare till döden. Så vem dömde Sven till döden? Vem är ansvarig för hans försvinnande? Direktören i viss mån men framförallt Bulvanens bedrägerier.
Som satte Direktören på pottkanten. När han insåg att han kunde förlora södra skiftet pga bulvanens ohederlighet.

Polisen kan vara helt fel ute kan vara ett beställningsmord från undre världen genom annat land exempelvis Baltikum där SS har transporterades i lättlastbil utan man haft någon aning om vilka de ska kolla efter i passagerarlistan på båten. Väldigt smart av direktören och bulvanen kanske inte har någon aning alls vart SS är så kommer massor teorier utifrån det. Bulvanen var mer en bedragare och kan kommit in i historien genom det. Minkfarmen har kopplingar till Baltikum . SS kanske aldrig hittades för man kollade på ett ställe som varit helt fel. Finns många teorier men tippen/havet/bingan/vägen/minkmat är inte troliga .
Citera
2022-11-19, 17:11
Medlem
Citat:
Polisen kan vara helt fel ute kan vara ett beställningsmord från undre världen genom annat land exempelvis Baltikum där SS har transporterades i lättlastbil utan man haft någon aning om vilka de ska kolla efter i passagerarlistan på båten. Väldigt smart av direktören och bulvanen kanske inte har någon aning alls vart SS är så kommer massor teorier utifrån det. Bulvanen var mer en bedragare och kan kommit in i historien genom det. Minkfarmen har kopplingar till Baltikum . SS kanske aldrig hittades för man kollade på ett ställe som varit helt fel. Finns många teorier men tippen/havet/bingan/vägen/minkmat är inte troliga .
Det är möjligt. Men man kan ju inte bortse från något spår eller vittnesmål eller ledtråd. Enda sättet är att söka brett. Jag tycker att det är beundransvärt att människor försöker leta efter Sven än idag. Istället för att bara vifta bort det med -Det är ingen idé,-de får vi aldrig veta.
En sittande fågel hittar inget, en flygande fågel hittar alltid något.
Citera
2022-11-19, 17:22
Medlem
Citat:
Det är möjligt. Men man kan ju inte bortse från något spår eller vittnesmål eller ledtråd. Enda sättet är att söka brett. Jag tycker att det är beundransvärt att människor försöker leta efter Sven än idag. Istället för att bara vifta bort det med -Det är ingen idé,-de får vi aldrig veta.
Dom har aldrig sökt på det jag nämner. Har kollat på massor konstiga spår. Kollade inte direktören klokt heller . Inte konstigt fallet inte är löst
Citera
2022-11-19, 17:27
Medlem
Citat:

De skulle gått igenom passagerare listorna igen under längre tid . Kan ju vara så det inte alls var medvetna om vem de letade efter .

Mm kofta var det och kvarlevorna i nät, skelett bit hittade de tippen också betyder ingenting. Nej, är inte troligt 2 personer som fiskar får upp Sven eller hans kofta på 2 olika ställen . Är inget man ska gå vidare med för är bara prat .
Citera
2022-11-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Fortsättning...

Tänker mig alltså följande scenario:

R upptäcker att köpet av södra skiftet som han betalat 50.000 kontant för är en bluff och att köpet kommer gå tillbaka när sjögren får reda på det, och att bulvanen redan förskingrat pengarna.

R konfronterar B precis som jerry säger i podden ”se till att lös det här nu för jag har redan betalt för marken”. Han var ju i akut behov av marken för vattnet.

B säger att han kan ordna saken men behöver mer pengar. R kan inte bara ge B pengar utan att det ser väldigt misstänkt ut. Dom kommer överens att pengarna överlämnas under förevändning att det är betalning för ännu ett markköp. Det kommer verka mycket mindre misstänkt.

B sätter summan till 27.500:- för då kan dom samtidigt hävda att sjögren skulle ha dom pengarna för att åka till stockholm och betala den skuld som B visste att sjögren hade där.

Tiden går och B får kalla fötter eller svårt att ordna någon som kan ”fixa problemet”. B vet också att ju längre tiden går desto mer nervös (och betalningsvillig) kommer R bli. När det bara är dagar kvar tills annonsen om köpet kommer att komma i tidningen och hela korthuset rasa samman. ”Problemet” sjögren är fortfarande inte ”löst”. R pressar ånyo B men B kräver då ännu mer pengar. Han vill ha 30.000 till och att dom säger att pengarna skall gå till myrmarken. R vägrar. 10.000 till kan han tänka sig betala. Då det inte hade varit trovärdigt att sjögren sålt marken för 10.000 skriva kontraktet på 30.000 med 10.000 i handpenning. Därav det märkliga upplägget med inteckningen.
Till slut kommer dagen när notisen publiceras. R har nu närmast panik och har skickat familjen på semester till kanarieörana. B kräver nu slutligen ytterligare 10.000 för ”oförutsedda omkostnader”. Dessa får han kontant rätt i handen...
Därefter, precis innan notisen når ut till lummelunda och markaffären hamnar på allas läppar så försvinner sjögren.

Sen vem som håller på avtryckaren (eller motsvarande) låter jag vara osagt...
Sven som aldrig blev sjuk "han hade järnhälsa" blev sjuk två ggr i sällskap med bulvanen.
Den gången Sven och bulvanen skulle in till Visby och ordna en pensionsförsäkring. Då blev Sven plötsligt väldigt sjuk. Och därför fick bulvanen fullmakt av Sven och åkte själv in till Visby.
På så sätt kom bulvanen troligtvis över Svens namnteckning på kvittensen av de 50 000kr på markköpet av södra skiftet. Jag förstod inte riktigt hur det gick till dock. Detaljerna.

Andra gången var troligen den 5 oktober. Uppkastningarna på TV.en. Tunnflytande kaskadspya som vid förgiftning. Att det var sista kvällen styrks av att Sven inte torkat bort dem. Nog för att han var en slarver men ligga i sängen och titta på TV vill nog Sven kunna göra och se ordentligt.
Jag tror att bulvanen drogade Sven och sedan när Sven var satt ur spel hände "försvinnandet".
Om det var att bulvanen skulle hjälpa Sven med förevändning om resa till sjukhus i Visby. Men det bar iväg förbi Visby, kanske till Gnisvärd fiskeläge 2 mil norr om Visby.....(?) men vid det laget var Sven medvetslös.

Det är bara bulvanen som kom Sven så nära att han hade möjlighet att få i Sven något gift, kanske Hjördis "försvunna" sömntabletter med morfin. Jag misstänker att H visste mkt. mer om Sjögrens försvinnande än vad hon vill medge. Kanske var det hon som bakade ett väldigt sött bakverk med nedmalda sömntabletter i, gömda i vaniljkrämen. (?)
Citera
2022-11-19, 17:54
Medlem
Citat:
De skulle gått igenom passagerare listorna igen under längre tid . Kan ju vara så det inte alls var medvetna om vem de letade efter .

Mm kofta var det och kvarlevorna i nät, skelett bit hittade de tippen också betyder ingenting. Nej, är inte troligt 2 personer som fiskar får upp Sven eller hans kofta på 2 olika ställen . Är inget man ska gå vidare med för är bara prat .
Det kan man inte säkert veta förrän man undersökt det.
Jag tyckte att det lät trovärdigt eftersom att de fick upp liket långt bort från de misstänkta utpekade platserna. Att de inte kontaktade polisen var kanske att de var rädda för media ståhej och en massa poliser o journalister som skulle komma rännande.
Många människor är ju så där, -bäst att inte lägga sig i. Stillsamma människor som bara vill sköta sitt eget och inte ha en massa besvär med andra.
Citera
2022-11-19, 17:56
Medlem
Citat:
Stämpling till mord som övergår till anstiftan av mord är lika allvarligt som mord.
De som lejer mördare är redskapet som behövs för att mörda någon, ungefär som att ett vapen är ett redskap i handen på en mördare.

Jag tror att bulvanen kanske hade inhyrda medbrottslingar som hjälpte till att få bort liket. Vem som mördade Sven vet jag inte. Men jag tror att bulvanen drogade Sven kvällen den 5 okt och sedan förde bort honom. Vad som sedan exakt hände är dolt i dunkel.
Vad är direktörens roll.
Vi pratar om SS försvinnande och då borde alla inblandade namnges.
Citera
2022-11-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Haha! Deal. Skriver du en fullmakt till mig så lovar jag att ordna det på studs. Kan dock bli så att du får hittelönen i form av en pensionsförsäkring
Vi splittar. 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in