2022-11-19, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej det är 50 år försent för bevis, teknisk undersökning osv. Har vi inte rett ut det tillräckligt många ggr redan?

De man har är indicier, trovärdiga motiv samt en del trovärdiga vittnesmål.
Noterar att du ej vill svara på frågan hur många eller få tillfällen du själv personligen träffade bulvanen.
Som du påstår var 99 % snäll hela tiden trots att det finns många trovärdiga vittnesmål om motsatsen.
Att lura av sin egen bror 350 000 kr. Nej din bror har inte polisanmält bulvanen eftersom att pengarna var borta!
Att lura av en gammal farbror hans besparingar till sin egen begravning. En person som gör det måste lida av en grav empatistörning och fullständigt sakna hjärta. Då en fin begravning ofta är väldigt viktig och det enda som gamla människor har att se fram emot. Det där sista kalaset med kyrkkaffe. Och sedan är det slut för all evighet.
Så "snäll" tror jag inte alls bulvanen var. Väldigt självisk och egennyttig. Sedan kan han både varit hygglig och trevlig mot folk också. På släktträffar när han både fick röka och dricka ifred och umgås med sina bröder och släkt. Är det bara vid sådana släktträffar du träffat honom?
Det var inte 350.000 för det första. Du ska inte tro på allt du hör. Sista gången jag träffade bulvanen var ca ett år innan han dog.
Vad är det för farbror du pratar om eller menar du bror.
Jag har varit med och arrangerat båda bulvanens bröders begravningar och även hans faders.
Både själva ceremonin och begravningskaffet.
Vi har gjort iordning all fika och mat själva.
Vi var minst 10 -15 personer från släkten ( jag , mina föräldrar , syskon och min farbror + respektive och barn) som gjorde det med glädje och vi hade otroligt fina stunder tillsammans med personer från socknen .
Ska sägas att av tradition plockar man granris i skogen och lägger på vägen och sen så stannar begravningsbilen på gården till huset för ett sista farväl och där stod vi med tårar i ögonen och spelade fin musik för att hedra våra underbara släktingar.
Jag valde ironisk nog Fattig bonddräng på dragspel som musik i kyrkan.
Bara för att pengar är inte allt och vi ställer upp för varandra och kärleken är evig som Lena PH sjöng.
Som sagt . Slutna lyssna på podden och fråga någon som var med och vet om sanningen.
Då är så korkad så att klockorna stannar.
Citera
2022-11-19, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Sista avsnittet av Kalla fall om Sven Sjögren är ute nu (även om det öppnas för att göra fler avsnitt i framtiden beroende på vad som framkommer)

https://www.podplay.com/sv-se/podcas...iten-117031467

Sammanfattning:
Skelettdelen var som väntat från medeltiden. Sen blir det lite mer intressant. Direktörens före detta närmaste man intervjuas och berättar att han tror att Direktören beordrade mordet på Sjögren. Detta stöds av att direktören enligt vittnen skall ha listat ut att att han blivit lurad av Bulvanen i markaffärerna. Han skulle då helt enkelt ha beordrat bulvanen att ”lösa problemet”. Något som talar för det är Björn Adolfssons försvinnande. En vän till Björn berättar att Björn var mycket upprörd och hade sagt att flera personer var inblandade och specifikt talat om Direktören. Bulvanen satt ju bakom lås och bom när Björn försvann. Den fd fängelsechefen utesluter inte att Bulvanen arrangerade ett mord på Björn inifrån murarna. Man kommer ju då osökt att tänka på att Direktören kom till fängelset och helt omotiverat överlämnade tusentals kronor till Bulvanen vid något tillfälle... Vad dom pengarna skulle användas till kan man verkligen undra. Podden spekulerar också kring att Bulvanen kan ha hyrt in nödvändig ”arbetskraft” för att sköta själva smutsgörat även vid Sjögrens försvinnande. Ett vittne berättar hur bulvanen haft två ”gorillor” som han i princip styrde som robotar... Leif GW är med på ett litet hörn också och berättar att Bulvanen hade kontakter inom den absoluta toppen av den tidens organiserade brottslighet. Bla ledaren för den s.k Sanhamnsligan. Så om det på den tiden gick att hyra in nån att begå ett mord (vilket ju T.Larsson hintat om) så hade Bulvanen absolut dom kontakterna. Leif GW verkar dock inte tro så mycket på det spåret utan menar att det är ”anstaltssnack”.

Det hela avslutas med en gubbe som berättar att han släktingar fiskade upp ett lik i en plastpåse utanför Gnisvärd på Gotland men hållit käft om detta i alla år. Gissningsvis att det då skulle varit Sjögren som dumpats ute till havs (vilket ju T Larsson också hintat om)

Stig Larsson berättar i radio att han vill söka till havs med en undervattensdrönare.

Så sluthypotesen verkar ändå landa i att bulvanen som hade ett omfattande kontantaktnär i den undre världen försökte blåsa direktören på stora summor pengar. Direktören kom på detta och erbjöd ännu mer pengar för att komma ur detta som en vinnare istället för förlorare. Bulvanen löste då detta själv eller hyrde in den talang som behövdes genom sitt kontaktnät. När sen även Björn Adolfsson började trilskas så upprepades samma procedur. Bulvanen stod för kontakterna och Direktören för kontanterna.

Kan inte se det som annat än att Grävgruppen ger T. Larsson rätt i mycket av det han har framfört här den senaste tiden. Skall bli intressant att se hur den gode T. Larsson hanterar detta. Att han är överrens med något som grävgruppen säger är väl närmast uteslutet. Så skall bli intressant att se hur han krånglar sig ur detta och försöket vinkla det till att grävgruppen ännu en gång är ute och cyklar 🤣
Var det inte SS kropp som låg på tippen.
Oväntat och jag som började tvivla eftersom det var stekhett med overallen och allt.
Så visade det sig vara ett fornfynd .
Tråkigt . Tråkigt för alla som hoppades.
NÄR DET GÄLLER GRÄVGRUPPEN SENASTE UTTALANDE ÄR DOM MÖJLIGTVIS ÖVERENS MED DET JAG HAR SAGT HELA TIDEN.
DOM TYCKER SOM MIG OCH INTE TVÄRTOM.
DET SÄGER MER OM MIG ÄN DOM.
DOM HAR HELT ENKELT KOPIERAT DET JAG SAGT FRÅN BÖRJAN SOM NI HAR AVFÄRDAT SOM SKITPRAT , LÖGNER OSV OSV.
NI BORDE SKÄMMAS OCH BE OM URSÄKT PÅ ERA BARA KNÄN.
HUR FÅR JAG DOM 100.000 UTBETALDA.

ÄR FALLET LÖST NU.
VEM UTDELADE DET DÖDANDE SLAGET/SKOTTET ELLER DYL.
DEN PERSONEN ÄR MÖRDAREN . INGEN ANNAN OCH GÅR DET INTE ATT BEVISA SÅ FINNS INGEN MÖRDARE.
ANSTIFTARE MÖJLIGTVIS MEN MÖRDARE NEJ.
Citera
2022-11-19, 08:04
Medlem
Skulle försöka lyssna på det senaste avsnittet efter att ha fått återberättat vad som sagts .
Men redan efter 30 sekunder säger min kropp stopp.
Rösten av den som talar är så vidrig och så sjukt jobbig att det inte bara går.
Kan man på något sätt att byta ut rösten eller få manuset istället.
Jag kan läsa mig till det som sägs men lyssna går bara inte.
Det är utan att överdriva den men enerverande röst jag hört.🙉🙉🙉🙉🙉🙉🙉🙉🥶🤢🤬.
Citera
2022-11-19, 08:18
Medlem
Vi kan ju inte sluta diskutera tippen och dom gamla benrester som hittats.
Vad säger ni alla som sade att jag var rädd för sanningen och alla ni som trodde på GG teori om att bulvanen ensam skulle ha dumpat en kropp på en soptipp för något opålitligt vittne sett honom i Erhelhem.
VAD SÄGER NI NU NÄR DET VISADE SIG VARA DET JAG OCH MÅNGA FLER SAGT HELA TIDEN.
NI FAMLAR OCH ÄR DESPERATA.
NI SOM HOPPADES IN I DET SISTA.
När det gäller hunden så var det en lika dålig idé som tippen.
ÅTERIGEN ETT FIASKO OCH NU HOPPAR NI PÅ NÄSTA SPÅR ANTAR JAG.
DETTA IDIOTISKA SPÅR HAR NI VÄL GLÖMT SOM ALLA TIDIGARE SPÅR.
Citera
2022-11-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Skulle försöka lyssna på det senaste avsnittet efter att ha fått återberättat vad som sagts .
Men redan efter 30 sekunder säger min kropp stopp.
Rösten av den som talar är så vidrig och så sjukt jobbig att det inte bara går.
Kan man på något sätt att byta ut rösten eller få manuset istället.
Jag kan läsa mig till det som sägs men lyssna går bara inte.
Det är utan att överdriva den men enerverande röst jag hört.🙉🙉🙉🙉🙉🙉🙉🙉🥶🤢🤬.

Haha, att du reagerar på det viset säger väl mer om dig än om något annat. Klassisk betingning kallas det. Grävgruppen har bott hyresfritt i din hjärna så länge att du nu får en panikattack bara av att höra rösten.

Det jag och ottoplommon skrivit i dom senaste inläggen sammanfattar rätt bra vad som kommer fram i det senaste avsnittet. Är det något särskilt du undrar över? Förutsatt att du vill bidra till diskussionen och inte smutskasta, spela apa och tramsa runt så kan vi säkert återberätta valda delar. Men då skall det handla om att diskutera sånt som har att göra med att ta reda på vad som hände med Sjögren och/eller Adolfsson, inget annat.

Vi kan ju börja med det här bedrägeriet som bulvanen utsatte sin andra bror för, han som tog över gården.

Det är ju intressant att veta hur slipad han var och exakt hur han gick tillväga när han lurade av folk stora summor pengar genom bedrägeri/förfalskningar.

I sista avsnittet så går man ju in på hur exakt bulvanen kunde få Sven att både skriva på kontraktet för det södra skiftet OCH kvittera handpenningen på 50.000 kr som bulvanen fått av direktören. Det verkar som att själva kontraktet var ett skenkontrakt som bara skulle användas för att visa upp för myndigheterna så att bulvanen skulle få bygglov på norra skiftet. Dom 50.000 kr som kvitterades var antagligen en pensionsförsäkring på 50.000 kr. Sjögrens egen bror hade kort innan gett honom rådet att teckna en sån till just det beloppet. Det var tydligen ett smart sätt att skatteplanera på den tiden. Teknade man en pensionsförsäkring kunde man dra av det på skatten. Björn Adolfsson hade även sagt till polisen att sjögren HADE fått betalt för en del av marken, men att betalningen gått till en pensionsförsäkring.
Stig berättar även att han tror att sjögren och bulvanen skulle åka in och skriva på försäkringspappren men att sjögren då blev sjuk. Bulvanen hade då fått en fullmakt att skriva på i svens namn. Det man misstänker då är ju att bulvanen istället förfalskade försäkringsbrevet och att Sjögren därigenom trodde att han fick 50.000 kr och lugnt skrev på. Är ju jävligt kittlande om Björn Adolfsson var den enda som visste om detta så går han och försvinner lägligt när det kommer till att direktörens markköp skall ifrågasättas...

Det som är intressant då när det gäller bulvanens bedrägeri mot hans egen bror är ju att din pappa snackar om att bulvanen hade visat upp ”falska papper” och på så vis fått honom att skriva på något. Senare hade banken ringt och sagt att pengarna var borta. Skulle inte du kunna ta reda på exakt vad som skedde där? Var det en fullmakt han skrev på? Eller något annat?
Citera
2022-11-19, 10:16
Medlem
Citat:
Haha, att du reagerar på det viset säger väl mer om dig än om något annat. Klassisk betingning kallas det. Grävgruppen har bott hyresfritt i din hjärna så länge att du nu får en panikattack bara av att höra rösten.

Det jag och ottoplommon skrivit i dom senaste inläggen sammanfattar rätt bra vad som kommer fram i det senaste avsnittet. Är det något särskilt du undrar över? Förutsatt att du vill bidra till diskussionen och inte smutskasta, spela apa och tramsa runt så kan vi säkert återberätta valda delar. Men då skall det handla om att diskutera sånt som har att göra med att ta reda på vad som hände med Sjögren och/eller Adolfsson, inget annat.

Vi kan ju börja med det här bedrägeriet som bulvanen utsatte sin andra bror för, han som tog över gården.

Det är ju intressant att veta hur slipad han var och exakt hur han gick tillväga när han lurade av folk stora summor pengar genom bedrägeri/förfalskningar.

I sista avsnittet så går man ju in på hur exakt bulvanen kunde få Sven att både skriva på kontraktet för det södra skiftet OCH kvittera handpenningen på 50.000 kr som bulvanen fått av direktören. Det verkar som att själva kontraktet var ett skenkontrakt som bara skulle användas för att visa upp för myndigheterna så att bulvanen skulle få bygglov på norra skiftet. Dom 50.000 kr som kvitterades var antagligen en pensionsförsäkring på 50.000 kr. Sjögrens egen bror hade kort innan gett honom rådet att teckna en sån till just det beloppet. Det var tydligen ett smart sätt att skatteplanera på den tiden. Teknade man en pensionsförsäkring kunde man dra av det på skatten. Björn Adolfsson hade även sagt till polisen att sjögren HADE fått betalt för en del av marken, men att betalningen gått till en pensionsförsäkring.
Stig berättar även att han tror att sjögren och bulvanen skulle åka in och skriva på försäkringspappren men att sjögren då blev sjuk. Bulvanen hade då fått en fullmakt att skriva på i svens namn. Det man misstänker då är ju att bulvanen istället förfalskade försäkringsbrevet och att Sjögren därigenom trodde att han fick 50.000 kr och lugnt skrev på. Är ju jävligt kittlande om Björn Adolfsson var den enda som visste om detta så går han och försvinner lägligt när det kommer till att direktörens markköp skall ifrågasättas...

Det som är intressant då när det gäller bulvanens bedrägeri mot hans egen bror är ju att din pappa snackar om att bulvanen hade visat upp ”falska papper” och på så vis fått honom att skriva på något. Senare hade banken ringt och sagt att pengarna var borta. Skulle inte du kunna ta reda på exakt vad som skedde där? Var det en fullmakt han skrev på? Eller något annat?
Hade man påtfräffat ett lik i gnisvärd och vad hände med det?.
När hittade dom det i plastpåsar och vart(på stranden, i fiskenät ?)Vad gjorde man av dessa efteråt osv.
Varför höll dom käft.
Han hade broschyrer om hus i Thailand och det var på 90 talet och inte 70 talet.
Han skulle göra ett klipp och sen återbetala..
Eftersom brodern är död får vi inga detaljer i ärendet och ingen vet exakt hur det gick till om vi går in på detaljnivå.
Beloppet verkar dock stiga i samma takt eller i högre än inflationen.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-11-19 kl. 10:32.
Citera
2022-11-19, 10:32
Medlem
Citat:
NÄR DET GÄLLER GRÄVGRUPPEN SENASTE UTTALANDE ÄR DOM MÖJLIGTVIS ÖVERENS MED DET JAG HAR SAGT HELA TIDEN.
DOM TYCKER SOM MIG OCH INTE TVÄRTOM.
DET SÄGER MER OM MIG ÄN DOM.
DOM HAR HELT ENKELT KOPIERAT DET JAG SAGT FRÅN BÖRJAN SOM NI HAR AVFÄRDAT SOM SKITPRAT , LÖGNER OSV OSV.
NI BORDE SKÄMMAS OCH BE OM URSÄKT PÅ ERA BARA KNÄN.
HUR FÅR JAG DOM 100.000 UTBETALDA.

Kan du inte glädjas och vara lite storsint nu när du fått rätt i så mycket?
Att GG ”kopierat” det du säger stämmer ju dock inte riktigt, dom har ju intervjuat ett antal nyckelpersoner. Det du sagt som varit korrekt har ju varit lösa bråttstycken, nu har det passats in i ett större pussel där mycket av det du sagt visat sig passa in. Så var glad åt det istället. Tycker du att du är så mycket smartare än poddarna så får du väl starta en egen podd? Med perfekt uttal och silkeslen stämma

Vill du ha några pengar får du väl ringa Stig Larsson. Lycka till.
Citera
2022-11-19, 10:40
Medlem
Citat:
Kan du inte glädjas och vara lite storsint nu när du fått rätt i så mycket?
Att GG ”kopierat” det du säger stämmer ju dock inte riktigt, dom har ju intervjuat ett antal nyckelpersoner. Det du sagt som varit korrekt har ju varit lösa bråttstycken, nu har det passats in i ett större pussel där mycket av det du sagt visat sig passa in. Så var glad åt det istället. Tycker du att du är så mycket smartare än poddarna så får du väl starta en egen podd? Med perfekt uttal och silkeslen stämma

Vill du ha några pengar får du väl ringa Stig Larsson. Lycka till.
Har du Stigs nummer.
Hade jag orkat hade jag gjort det. Startat en podd där man skulle gå igenom fallet och presentera sanningen och den info som det finns bevis för.
Jag är en nyckelperson som sagt mitt hela tiden men du och fler har ju trott att jag inget vet eller bara hittar på.
GG hittade deras " nyckelpersoner" 2 år efter jag började här men vetat mer än 30 år.
Inget av det GG har presenterat har ändrat det jag vetat hela tiden.
Så att säga att dom inte kom långt efter mig stämmer inte
Dom har kopierat exakt det jag sagt hela tiden.
Så är det och det är bara att erkänna även om det kan göra ont.
Citera
2022-11-19, 10:45
Medlem
Citat:
Hade man påtfräffat ett lik i gnisvärd och vad hände med det?.
När hittade dom det i plastpåsar och vart(på stranden, i fiskenät ?)Vad gjorde man av dessa efteråt osv.
Varför höll dom käft.
Han hade broschyrer om hus i Thailand och det var på 90 talet och inte 70 talet.
Han skulle göra ett klipp och sen återbetala..
Eftersom brodern är död får vi inga detaljer i ärendet och ingen vet exakt hur det gick till om vi går in på detaljnivå.
Beloppet verkar dock stiga i samma takt eller i högre än inflationen.

En gubbe påstod att hans släktingar lagt torskkrok på botten utanför tofta skjutfält så gissningsvis rätt långt utanför land och då fått ”napp”. Dom halade upp något tungt som visade sig vara en plastpåse. I påsen låg ett lik som var ”halvätet”. Detta skulle varit hösten efter Sjögren försvann. Dom hade kapat linan och sen hållit käft om detta i alla år. Varför framgick inte riktigt. Dom kanske handlade i panik och sen var rädda att bli inblandade i något? Men som sagt det var lite oklart.

Ok, så han lånade ut pengar till bulvanen för att bulvanen skulle köpa ett hus i thailand? Och sen betala tillbaka?
Din pappa pratade om ”falska papper” ”jag såg ju papprena” osv. Var det dessa broschyrer som syftades på då?
Citera
2022-11-19, 10:52
Medlem
Citat:
En gubbe påstod att hans släktingar lagt torskkrok på botten utanför tofta skjutfält så gissningsvis rätt långt utanför land och då fått ”napp”. Dom halade upp något tungt som visade sig vara en plastpåse. I påsen låg ett lik som var ”halvätet”. Detta skulle varit hösten efter Sjögren försvann. Dom hade kapat linan och sen hållit käft om detta i alla år. Varför framgick inte riktigt. Dom kanske handlade i panik och sen var rädda att bli inblandade i något? Men som sagt det var lite oklart.

Ok, så han lånade ut pengar till bulvanen för att bulvanen skulle köpa ett hus i thailand? Och sen betala tillbaka?
Din pappa pratade om ”falska papper” ”jag såg ju papprena” osv. Var det dessa broschyrer som syftades på då?
Inga pengar återbetalas Det var ett sätt att visa att husen fanns och på bild såg det lockande ut.
Det är min farbror som sagt att jag såg ju hur dom såg ut. Kopplat till broschyren.
Sen om det fanns något kontrakt vet ingen som är i livet idag.
Vi vet heller inte hur pengarna utbetaldes .
Sen att det inte anmäldes var hans vilja och det hade inte med rädsla att göra.
Det fanns en besvikelse men anmäla ville dom inte.
Det var ett medvetet val för han var deras bror.
Han blev utskriven från framtida arv och det räckte och man kan se det som ett förskott på arv om man vill.
Citera
2022-11-19, 11:04
Medlem
Citat:

När det gäller plastpåsen så är det hörsägen. Dom som hittade dessa verkar inte vara i livet.
Dessa herrar borde då ha begått ett brott.
Dessa herrar verkar ju kanske inte helt rumsrena.
Men jag utesluter inte att det kunnat hänt med det jag vetat.
Mer intresant är just varför dom inte ringde och anmälde detta för då hade kanske inte bulvanen blivit utsatt som han blivit.
På tal om bulvanen kan jag/vi inte utesluta att han köpte hus I Thailand för pengarna men det är ganska ointressant eftersom han inte återbetalde pengarna.
Men huset kanske inte var en lögn men att behålla pengar är inte vad dom kom överens om.
Citera
2022-11-19, 11:05
Medlem
Citat:
Har du Stigs nummer.
Hade jag orkat hade jag gjort det. Startat en podd där man skulle gå igenom fallet och presentera sanningen och den info som det finns bevis för.
Jag är en nyckelperson som sagt mitt hela tiden men du och fler har ju trott att jag inget vet eller bara hittar på.
GG hittade deras " nyckelpersoner" 2 år efter jag började här men vetat mer än 30 år.
Inget av det GG har presenterat har ändrat det jag vetat hela tiden.
Så att säga att dom inte kom långt efter mig stämmer inte
Dom har kopierat exakt det jag sagt hela tiden.
Så är det och det är bara att erkänna även om det kan göra ont.

Må så vara. Men det har också varit mycket rättshaveristiska cirkelresonemang, smutskastning, trams, misstänkliggöranden och annat så det har varit svårt att sålla ut det du sagt som nu faktiskt visat sig ha viss bäring.

Från Stigs facebook:
Citat:
Det är roligt att fler och fler får upp ögonen för Sven Sjögrens försvinnande och att det är många med mig som vill att gåtan ska lösas.

Jag är mycket tacksam för de tips som kommer in och utreder allt löpande. Om du har tips eller information i fallet då kan du kontakta mig genom ett meddelande här på facebook eller på tel. 070-200 35 72.

Så det är bara att ringa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in