2022-11-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Hur då? Hur ska man professionellt ta reda på vad Hjördis hade för alibi den natten för 50 år sedan.
Om hon själv inte vill berätta vad hon vet eller att hon kanske tom hjälpte bulvanen, trots att fallet är preskriberat.
Så vad kan man göra då enligt dig? Rent praktiskt och professionellt?

Att ställa de rätta närgångna frågorna till henne hjälper inte. Hon är för slipad för det. Det bästa är väl att få henne att prata på bara så mkt som möjligt.

Ja att måla in folk i hörn öppnar inga dörrar, snarare tvärtom. Det som har framkommit i rätten är att hon är en av de 2 personerna som bevittnat skenkontraktet med sin underskrift.

Jag tror iaf att hon vet mer än hon vill erkänna om hela Sjögrenaffären. Men det är min högst personliga åsikt.
Citera
2022-11-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Intressant. Jag påstår inte att jag har rätt nu. Men jag tycker att det lutar åt att bulvanen hade mest motiv att röja Sven ur vägen. Troligtvis förskingrade han direktörens pengar för markköp av Sven. Samtidigt som han bedrog Sven å det grövsta. Sven var ju en fattiglapp och hade nog bara fått någon liten handpenning av Bulvanen. Den 5 okt skulle dock bulvanen betala Sven. Den 5 okt var också en kritisk dag då Sven kanske skulle läsa i tidningen eller få veta det av bekanta att direktören var ny markägare till mark som Sven sålt ( till bulvanen). Antingen så lurade bulvanen både Sven och direktören. Och när bubblan höll på att brista så försvann Sven väldigt lägligt för bulvanens del.

Eller, eftersom bulvanen jobbade som en kontraspion kan man väl säga, när han körde ett snack med Sven, där direktören var den förhatliga boven och ett annat snack med direktören där Sven var den trilskande boven som aldrig ville sälja en tum av sin mark till direktören. Så är det inte omöjligt att både bulvanen och direktören var överens om att det vore enklast om Sven försvann. Pga bådas markplaner.

Så det är väldigt komplicerat att förstå hur det verkligen förhöll sig. Vad tror du?

Jag vill hävda att B är den som hade mest att vinna på att S försvann.

Däremot tror jag precis som du är inne på att B vände kappen efter vinden beroende på vem han snacka med då han i båda fallen bevaka sina egna intressen.

B förstod snabbt bla via kontakterna i Byggnadsnämnden och Lantmäteriet att han inte kunde få ut några pengar på Norra Skiftet utan att få med sig södra skiftet i planen.

När B inte lyckas lura på Direktören Norra Skiftet dyker chansen upp då R nämner att han vill köpa Södra skiftet. Därför tror jag att när B och R förhandlar kontraktet kring Södra Skiftet måste B varit ytterst drivande i frågan om gemensam plan för marken för det är hans tomtförsäljningar på Norra Skiftet som är avhängt djurparken på Södra men inte tvärt om.

Det intressanta är att via utgången av HR domen styckas marken automatiskt upp mellan de båda ägarna. Direktören får behålla Södra Skiftet.
B sitter med Norra och Sjögrens dödsbo får tillbaka det mellersta och marken vid myren.

Vad händer sen? Jo det blir ingen djurpark och därmed inte heller några tomtförsäljningar för B. Mycket snopet.

Hade inköpet av villa Brissund varit möjligt om inte försäljningen av Södra Skiftet genomförts? Jag lutar starkt åt nej. Det är också därför jag tror att det hela är Bs verk från början till slut.
Citera
2022-11-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gallade
WORD! Instämmer med allt du skriver och det sista känns ofta bortglömt.
Man får alltså inte granska dom som granskar.
Jag fattar varför ni tycker så men om sanningen ska komma fram och varför man inte hittar något av värde så måste man kolla dom som sprider dyngan.
Om någon i framtiden ska göra ett nytt försök så måste dom få veta varför GG inte lyckades och då är det mycket viktigt.
Citera
2022-11-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Det här är intressant. Kommer det från podden, eller har du grävt fram detta själv?
För minns inte att det sagts något om det, jag fick för mig att det här med djurparken var ett par år innan försvinnandet som det var aktuellt? Vid själva försvinnandet var det väl mest vattnet som var på tapeten?

Vad jag förstår så ligger planerna på djurpark och turistanläggning kvar från kommunens håll när S försvinner?
Citera
2022-11-17, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Däremot tror jag precis som du är inne på att B vände kappen efter vinden beroende på vem han snacka med då han i båda fallen bevaka sina egna intressen.

B förstod snabbt bla via kontakterna i Byggnadsnämnden och Lantmäteriet att han inte kunde få ut några pengar på Norra Skiftet utan att få med sig södra skiftet i planen.

När B inte lyckas lura på Direktören Norra Skiftet dyker chansen upp då R nämner att han vill köpa Södra skiftet. Därför tror jag att när B och R förhandlar kontraktet kring Södra Skiftet måste B varit ytterst drivande i frågan om gemensam plan för marken för det är hans tomtförsäljningar på Norra Skiftet som är avhängt djurparken på Södra men inte tvärt om.

Det intressanta är att via utgången av HR domen styckas marken automatiskt upp mellan de båda ägarna. Direktören får behålla Södra Skiftet.
B sitter med Norra och Sjögrens dödsbo får tillbaka det mellersta och marken vid myren.

Vad händer sen? Jo det blir ingen djurpark och därmed inte heller några tomtförsäljningar för B. Mycket snopet.

Hade inköpet av villa Brissund varit möjligt om inte försäljningen av Södra Skiftet genomförts? Jag lutar starkt åt nej. Det är också därför jag tror att det hela är Bs verk från början till slut.
Är det alltid den som har mest att vinna på något som är skyldig.
Det känns som du bortser ifrån att en person har varit under lupp i 50 år.
Resultatet är noll och därmed är ditt motiv inget motiv som har visat att han är det minsta skyldig till SS försvinnande.
Ni måste släppa sargen och titta på något som kan leda någonvart.
Stå och stampa på samma ställe har polisen och GG redan gjort.
Citera
2022-11-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ja att måla in folk i hörn öppnar inga dörrar, snarare tvärtom. Det som har framkommit i rätten är att hon är en av de 2 personerna som bevittnat skenkontraktet med sin underskrift.

Jag tror iaf att hon vet mer än hon vill erkänna om hela Sjögrenaffären. Men det är min högst personliga åsikt.
Såklart hon vet mer. Med den teknik dom använde så gav det inte mycket mer än skvaller. Stulna möbler och annat skitprat.
Men det verkar vara det dom duktiga intervjuarna ledde till.
Skenkonttakt vet vi om och för den synden har han avtjänat sitt straff.
Till SS försvinnande så har man inte åtalat honom.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-11-17 kl. 14:20.
Citera
2022-11-17, 14:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Han hade 2 barn så det var inget problem.
Om vi leker med tanken lite och du pratar om rättssal.
EN ÅKLAGARE BESTÄMMER SIG FÖR ATT ÅTALA BULVANEN FÖR MORD.
När rättegången startar så ska han visa vad han har som ligger till grund för åtalet.
Mordoffer/kropp NEJ
Mordplsts NEJ
Mordvapen NEJ
Teknisk bevisning NEJ
Vittne Hjördis
Sen har vi då Bulvanens försvarsadvokat som ska försöka hitta en strategi för att tillvarata sin klient bästa.
Han måste nog bli lite fundersam.
HUR SKA JAG GÖRA🤔.
Men eftersom detta enda dom har så måste vittnet vara så oerhört starkt.
Så henne måste vi kolla upp ( precis som jag/vi)
Hon påstår en massa saker och det måste då rimligtvis finnas bevis eller polisanmälningar som styrker det hon säger.
TÄNK VAD FÖRVÅNAD FÖRSVARSADVOKATEN BLEV NÄR SÅ INTE VAR FALLET.
NI TROR INTE HELLER ATT FÖRSVARSADVOKATEN HADE ANVÄNT SAMMA INFORMATION SOM JAG HAR GÄLLANDE OMSTÖNDIHETERNA I DERAS FÖRHÅLLANDE MED OÄKTA BARN OCH FINANSIERING AV ETT HUS HON INTE HAR RÅD MED ENSAM.
Kan någon förstå varför detta aldrig gick till åtal än mindre till rättegång.
Därför att det finns utbildad och bildade personer som fattade det ni inte gör.
Det kommer aldrig att räcka och man kan inte åtala någon på ingenting.
Rättssamhälle där man utan rimligt tvivel måste bevisa att någon är skyldig.
SEN HAR INGENTING I SAK FÖRÄNDRATS SEN GG GJORDE ETT OMTAG.
Det är makalöst svagt efter 10 långa år.
1/ Först av allt lyssna på hela intervjun med Hjördis (kan du inte ha gjort eftersom du påstår att GG inte ställt de rätta frågorna till H.) Sedan kan du komma tillbaka med konstruktiv kritik.
2/ Försvarsadvokaten hade nog kommit fram till att de hade ett öppet förhållande båda TVÅ..
Hur som helst så påverkar inte ett barn utom samboförhållandet Hs trovärdighet. Det finns bara äkta barn förövrigt.

Sedan finns det gott om indicier, samt även vittnesmål från grannar till Sven.
Nu handlar detta inte om ett åtal. Utan att försöka finna sanningen om vad som troligen hände Sven.
Citera
2022-11-17, 14:51
Medlem
Citat:
Är det alltid den som har mest att vinna på något som är skyldig.
Det känns som du bortser ifrån att en person har varit under lupp i 50 år.
Resultatet är noll och därmed är ditt motiv inget motiv som har visat att han är det minsta skyldig till SS försvinnande.
Ni måste släppa sargen och titta på något som kan leda någonvart.
Stå och stampa på samma ställe har polisen och GG redan gjort.

Jag förstår din utgångspunkt och respekterar den. Men jag håller inte nödvändigtvis med dig. Jag har hela tiden trott att B var den skyldige. Hs roll i det hela tycker jag däremot har gått från att vara relativt obefintlig till väldigt oklar för min egen del.

Sen är det långt ifrån första (eller sista) fallet av klantigt och oprofessionellt polisarbete som lett till noll och intet.

Jag tror tyvärr detta är ett fall som aldrig kommer att klaras upp men att motivet är det gamla klassiska, pengar.

Det som skulle ge mer insikt är nya bevis och det verkar ytterst svårt att vaska fram eller?

Edit
Nej, inte alltid men den som har mest att vinna, eller förlora, har i regel störst incitament. I detta fall är det snarare allt eller inget för B & H.
Senast redigerad av viperstyle 2022-11-17 kl. 15:38.
Citera
2022-11-17, 15:17
Medlem
Citat:
Såklart hon vet mer. Med den teknik dom använde så gav det inte mycket mer än skvaller. Stulna möbler och annat skitprat.
Men det verkar vara det dom duktiga intervjuarna ledde till.
Skenkonttakt vet vi om och för den synden har han avtjänat sitt straff.
Till SS försvinnande så har man inte åtalat honom.

Det är väl ingen med lite självbevarelsedrift som är intresserad av att slänga sig själv framför vagnen?

Jag har alltid undrat varför aldrig B kom tillbaks till Brissund och hävda sin rätt till halva huset när fransosen försvann. Han kunde skrivit över sin halva på vem som helst.
Har du någon aning?

Tycker ändå det framkommit en del intressant kring hennes person i intervjuerna, podden och i rättegången som att det är hennes underskrifter på diverse dokument som skenkontrakt och köpekontrakt av huset, märkliga minnesluckor, alibin som kan ifrågasättas, medvetenhet och delaktighet i Bs indrivningsverksamhet mm.

Fanns det hållhake på B?
Citera
2022-11-17, 15:32
Avstängd
Citat:

Jätteintressant. Tack för utförlig förklaring av de snåriga markaffärerna.
Att vända kappan efter vinden är väl tekniken som kallas för "söndra och härska" som alla despoter i varje Shakespeare drama använt sig av.

Ha,ha. Det kallas för Karma. Att bulvanen ej fick bygga tomter på norra skiftet.
Utmätte inte kronofogden Bulvanens mark dessutom som han köpt av Sven? Jag har för mig det i alla fall.

Hjördis sa i intervjun att huset i Brissund kostade 120 000kr vilket var enormt mkt pengar på den tiden då ett hus genomsnittligt kostade
50 000kr. Enligt H hade bulvanen fått 90 000kr av direktören och troligtvis fick aldrig Sven något av de pengarna, möjligen någon liten handpenning. Sven hade ju inte ens råd att köpa utsäde, stackaren.
Jag tror också att H visste mkt. mer om Bulvanens smutsiga affärer än vad hon vill påskina.
Att bulvanen påstod att han lånat pengar av Porrkungen var nog för att dölja att det var svarta pengar som bekostade huset i brissund.
Sedan hade H även tagit banklån som hon stod på.

Det känns som att bulvanen hade mest motiv det tycker jag också. Sedan var nog direktören lättad över att trilska Sven försvann. Så han kan ha varit inblandad på ett hörn även. Han verkar ju varit en konstig typ. Inte så jättetrevlig.

EDIT: Sedan fick ju bulvanen 10 000 kr till av direktören när han satt i fängelse. Så sammanlagt 100 000 kr. Vilket hade räckt till två hus på den tiden. Nu är det väl ingen som vet vad det var för pengar.
Kunde ha varit betalning för något. Vägbygget eller betalning för bulvanverksamheten. Eller övriga tjänster?
Ett anstiftat mord hade varit mer värt än 10 000kr tror jag i alla fall.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-17 kl. 15:54.
Citera
2022-11-17, 16:10
Medlem
Citat:
Jag förstår din utgångspunkt och respekterar den. Men jag håller inte nödvändigtvis med dig. Jag har hela tiden trott att B var den skyldige. Hs roll i det hela tycker jag däremot har gått från att vara relativt obefintlig till väldigt oklar för min egen del.

Sen är det långt ifrån första (eller sista) fallet av klantigt och oprofessionellt polisarbete som lett till noll och intet.

Jag tror tyvärr detta är ett fall som aldrig kommer att klaras upp men att motivet är det gamla klassiska, pengar.

Det som skulle ge mer insikt är nya bevis och det verkar ytterst svårt att vaska fram eller?

Edit
Nej, inte alltid men den som har mest att vinna, eller förlora, har i regel störst incitament. I detta fall är det snarare allt eller inget för B & H.
Att misstänka bulvanen i ett 1a skede är för mig självklart.
Där har jag inga synpunkter.
Problemet är att man gång på gång återvänder till samma person när det finna andra med lika stora eller väldigt stora motiv.
Man går All-in på en och då konstaterar du likt mig att fallet blir aldrig löst.
Då undrar jag men inte vissa andra om man har missat någon eller något som gör att någon annan är skyldig och därför blev det aldrig löst.
Där tycker jag att GG varit för ensidiga och resultatet visar ju det.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-11-17 kl. 16:21.
Citera
2022-11-17, 16:18
Medlem
Citat:
Det är väl ingen med lite självbevarelsedrift som är intresserad av att slänga sig själv framför vagnen?

Jag har alltid undrat varför aldrig B kom tillbaks till Brissund och hävda sin rätt till halva huset när fransosen försvann. Han kunde skrivit över sin halva på vem som helst.
Har du någon aning?

Tycker ändå det framkommit en del intressant kring hennes person i intervjuerna, podden och i rättegången som att det är hennes underskrifter på diverse dokument som skenkontrakt och köpekontrakt av huset, märkliga minnesluckor, alibin som kan ifrågasättas, medvetenhet och delaktighet i Bs indrivningsverksamhet mm.

Fanns det hållhake på B?
Han ägde aldrig någon halva men betalade för den.
Sen tror jag inte att han orkade tjafsa för relationen var dysfunktionell och sen bodde det massor av människor i huset eller var skrivna där. Vilka alla dessa var och hur deras släktskap ser ut låter jag vara osagt.
Sen bodde frans/israelen där och sen kom det fler barn och så rullade det på.
Han kanske var för snäll i det perspektivet och han hittade andra sätt att försörja sig på.
Hederligt eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in