Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Jag vill hävda att B är den som hade mest att vinna på att S försvann.
Däremot tror jag precis som du är inne på att B vände kappen efter vinden beroende på vem han snacka med då han i båda fallen bevaka sina egna intressen.
B förstod snabbt bla via kontakterna i Byggnadsnämnden och Lantmäteriet att han inte kunde få ut några pengar på Norra Skiftet utan att få med sig södra skiftet i planen.
När B inte lyckas lura på Direktören Norra Skiftet dyker chansen upp då R nämner att han vill köpa Södra skiftet. Därför tror jag att när B och R förhandlar kontraktet kring Södra Skiftet måste B varit ytterst drivande i frågan om gemensam plan för marken för det är hans tomtförsäljningar på Norra Skiftet som är avhängt djurparken på Södra men inte tvärt om.
Det intressanta är att via utgången av HR domen styckas marken automatiskt upp mellan de båda ägarna. Direktören får behålla Södra Skiftet.
B sitter med Norra och Sjögrens dödsbo får tillbaka det mellersta och marken vid myren.
Vad händer sen? Jo det blir ingen djurpark och därmed inte heller några tomtförsäljningar för B. Mycket snopet.
Hade inköpet av villa Brissund varit möjligt om inte försäljningen av Södra Skiftet genomförts? Jag lutar starkt åt nej. Det är också därför jag tror att det hela är Bs verk från början till slut.
Jätteintressant. Tack för utförlig förklaring av de snåriga markaffärerna.
Att vända kappan efter vinden är väl tekniken som kallas för "söndra och härska" som alla despoter i varje Shakespeare drama använt sig av.
Ha,ha. Det kallas för Karma. Att bulvanen ej fick bygga tomter på norra skiftet.
Utmätte inte kronofogden Bulvanens mark dessutom som han köpt av Sven? Jag har för mig det i alla fall.
Hjördis sa i intervjun att huset i Brissund kostade 120 000kr vilket var enormt mkt pengar på den tiden då ett hus genomsnittligt kostade
50 000kr. Enligt H hade bulvanen fått 90 000kr av direktören och troligtvis fick aldrig Sven något av de pengarna, möjligen någon liten handpenning. Sven hade ju inte ens råd att köpa utsäde, stackaren.
Jag tror också att H visste mkt. mer om Bulvanens smutsiga affärer än vad hon vill påskina.
Att bulvanen påstod att han lånat pengar av Porrkungen var nog för att dölja att det var svarta pengar som bekostade huset i brissund.
Sedan hade H även tagit banklån som hon stod på.
Det känns som att bulvanen hade mest motiv det tycker jag också. Sedan var nog direktören lättad över att trilska Sven försvann. Så han kan ha varit inblandad på ett hörn även. Han verkar ju varit en konstig typ. Inte så jättetrevlig.
EDIT: Sedan fick ju bulvanen 10 000 kr till av direktören när han satt i fängelse. Så sammanlagt 100 000 kr. Vilket hade räckt till två hus på den tiden. Nu är det väl ingen som vet vad det var för pengar.
Kunde ha varit betalning för något. Vägbygget eller betalning för bulvanverksamheten. Eller övriga tjänster?
Ett anstiftat mord hade varit mer värt än 10 000kr tror jag i alla fall.