2019-06-23, 16:16
Medlem
Sdhatarens avatar
Är rätt övertygad om att Sjögren maldes ner till Minkmat, dom ville åt marken
Förövrigt kul att ett sånt här gammalt fall kan leva vidare
Citera
2019-06-23, 18:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nermald som minkföda?

Citat:
Ursprungligen postat av Sdhataren
Är rätt övertygad om att Sjögren maldes ner till Minkmat, dom ville åt marken
Förövrigt kul att ett sånt här gammalt fall kan leva vidare

Det har jag också alltid trott och tror fortfarande att så var fallet.

Marken Sjögren var mycket värdefull. Det bästa sättet att låta honom försvinna riktigt ordentligt utan ett spår var att låta honom bli minkföda. Kanske hämtade en eller flera GM "inspiration" från en annan liknade otäck händelse tre år innan:

(FB) Blev den försvunna grisföda?: Muriel McKay, Hertfordshire, England, 1969.
Citera
2019-06-23, 21:42
Medlem
elinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har jag också alltid trott och tror fortfarande att så var fallet.

Marken Sjögren var mycket värdefull. Det bästa sättet att låta honom försvinna riktigt ordentligt utan ett spår var att låta honom bli minkföda. Kanske hämtade en eller flera GM "inspiration" från en annan liknade otäck händelse tre år innan:

(FB) Blev den försvunna grisföda?: Muriel McKay, Hertfordshire, England, 1969.

Absolut va det så, jag va bara 11 år när ser hände men kommer ihåg uppståndelsen.
Jobbade faktiskt en säsong på farmen
Citera
2019-06-24, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den omtalade farmen.

Citat:
Ursprungligen postat av elinge
Absolut va det så, jag va bara 11 år när ser hände men kommer ihåg uppståndelsen.
Jobbade faktiskt en säsong på farmen

Intressant att du arbetade en säsong på den omtalade farmen.

Då kom du att träffa en del av de i tråden omtalade personerna. Detta måste då ha skett efter Sjögrens försvinnande.
Citera
2019-06-26, 09:37
Medlem
elinges avatar
Citat:
Intressant att du arbetade en säsong på den omtalade farmen.

Då kom du att träffa en del av de i tråden omtalade personerna. Detta måste då ha skett efter Sjögrens försvinnande.

Japp jobbade för den omtalade RS farsan som va aktiv i facket va inte förtjust att jag jobbade åt han eftersom hn ibte brydde sig om mkt. Om regler och arbetsförhållanden..
Men jobbet va under sk säsong kort 2-3v
Jag va ung och behövde pengar
Citera
2019-06-26, 19:04
Medlem
Besökte Svens hus i början av 80-talet. Ett par vänner till mig som jobbade på färjorna hade hyrt det som övernattnings ställe. Vi skulle också sova över där var det tänkt. Men vi sov i bilen istället. Vissa delar av huset hade brunnit. Och det var en kuslig atmosfär inne i huset. Men även utanför. Mina vänner var tvungen att ha på radion på nätterna för att få vara i fred.
Citera
2019-06-27, 11:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fick inte vara i fred.

Citat:
Ursprungligen postat av celineox
Besökte Svens hus i början av 80-talet. Ett par vänner till mig som jobbade på färjorna hade hyrt det som övernattnings ställe. Vi skulle också sova över där var det tänkt. Men vi sov i bilen istället. Vissa delar av huset hade brunnit. Och det var en kuslig atmosfär inne i huset. Men även utanför. Mina vänner var tvungen att ha på radion på nätterna för att få vara i fred.

Vad var det som gjorde att dina vänner var tvungna att ha på radion?

Vad var det som gjorde att de inte fick vara i fred?
Citera
2019-06-27, 18:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
En omtalad person.

Citat:
Ursprungligen postat av elinge
Japp jobbade för den omtalade RS farsan som va aktiv i facket va inte förtjust att jag jobbade åt han eftersom hn ibte brydde sig om mkt. Om regler och arbetsförhållanden..
Men jobbet va under sk säsong kort 2-3v
Jag va ung och behövde pengar

RS har verkligen blivit en omtalad person.

Förstår att din farsa inte såg positivt på att du skulle arbeta för den här mannen.
Citera
2019-06-28, 18:14
Medlem
Citat:
Vad var det som gjorde att dina vänner var tvungna att ha på radion?

Vad var det som gjorde att de inte fick vara i fred?
Det hände saker som inte gick att förklara. Typ övernaturliga.
Även vi märkte det när vi sov utanför. Ett spökhus var det.
Citera
2019-07-02, 14:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sjögrens hus.

Citat:
Ursprungligen postat av celineox
Det hände saker som inte gick att förklara. Typ övernaturliga.
Även vi märkte det när vi sov utanför. Ett spökhus var det.

Misstänkte att det kunde ha varit på det sättet med detta hus där vissa delar hade brunnit.

Finns Sjögrens hus kvar? Var det många år efter att han försvann som detta hände?
Citera
2019-07-24, 20:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket intressant nyskriven artikel.

I HISTORISKA BROTT, 2-23 juli 2019, tas detta försvinnande upp på sidorna 56-63.

Artikeln är rikligt illustrerad med bl. a. foton som jag inte tidigare sett. Artikeln är kanske den bästa, enligt mig personligen, som jag har läst om Sjögrens olösta försvinnande. Fylld med intressant information.

Citat huvudrubrik:

"Gömde mördaren Svens kropp i grottorna?"

Citat underrubrik:

"62-ÅRIGE GOTLÄNNINGEN FÖRSVANN SPÅRLÖST."

Sidan 57 täcks av ett stort foto som jag tidigare har sett men detta var ett litet sådant. Här ser man klart och tydligt hur den försvunnes hus såg ut på baksidan och ena gaveln. Citerar av texten under fotot: "Gården. Sven Sjögrens Ford Customline stod övergiven kvar på gården bakom hans hus." Det var ett stort hus som han ensam bebodde.

Vid polisens första anblick i hans hus verkar allt vara som normalt.

Ytterligare ett citat från artikeln.

"På ett bord i vardagsrummet står en urdrucken ölflaska"Guldhansa" och en oöppnad läsk av märket Rio - blodapelsin." Dessutom på bordet kan man se att det står två glas, en tillbringare och en vas.

Den 27 oktober 1972 görs en rikstäckande efterlysning av Sven Sjögren. Där beskrivs han som 1.75 lång, kraftig - han vägde runt 100 kg - grått hår, runt ansikte med rak näsa. Han talade utpräglad gotlandsdialekt.

Ytterligare några citat:

"Det skulle senare visa sig vara elva ödesdigra dagar av förlust för polisens tekniska arbete. Svens gård har stått helt obevakad, fullt tillgänglig för vem som helst att sopa undan eventuella spår."

"Polisen hade nu nystat fram ett motiv ur en snårig markaffär där en vän riskerade att avslöjas som bedragare. Mordutredningen tog en unik vändning när 33-åringen den 15 november anhölls som misstänkt för bedrägeri och urkundsförfalskning."

Författarinnan till den mycket intressanta artikeln måste ha haft tillgång till polisutredningen.

"
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-07-24 kl. 20:09.
Citera
2019-07-26, 23:36
Medlem
Citat:
I HISTORISKA BROTT, 2-23 juli 2019, tas detta försvinnande upp på sidorna 56-63.

Artikeln är rikligt illustrerad med bl. a. foton som jag inte tidigare sett. Artikeln är kanske den bästa, enligt mig personligen, som jag har läst om Sjögrens olösta försvinnande. Fylld med intressant information.

Citat huvudrubrik:

"Gömde mördaren Svens kropp i grottorna?"

Citat underrubrik:

"62-ÅRIGE GOTLÄNNINGEN FÖRSVANN SPÅRLÖST."

Sidan 57 täcks av ett stort foto som jag tidigare har sett men detta var ett litet sådant. Här ser man klart och tydligt hur den försvunnes hus såg ut på baksidan och ena gaveln. Citerar av texten under fotot: "Gården. Sven Sjögrens Ford Customline stod övergiven kvar på gården bakom hans hus." Det var ett stort hus som han ensam bebodde.

Vid polisens första anblick i hans hus verkar allt vara som normalt.

Ytterligare ett citat från artikeln.

"På ett bord i vardagsrummet står en urdrucken ölflaska"Guldhansa" och en oöppnad läsk av märket Rio - blodapelsin." Dessutom på bordet kan man se att det står två glas, en tillbringare och en vas.

Den 27 oktober 1972 görs en rikstäckande efterlysning av Sven Sjögren. Där beskrivs han som 1.75 lång, kraftig - han vägde runt 100 kg - grått hår, runt ansikte med rak näsa. Han talade utpräglad gotlandsdialekt.

Ytterligare några citat:

"Det skulle senare visa sig vara elva ödesdigra dagar av förlust för polisens tekniska arbete. Svens gård har stått helt obevakad, fullt tillgänglig för vem som helst att sopa undan eventuella spår."

"Polisen hade nu nystat fram ett motiv ur en snårig markaffär där en vän riskerade att avslöjas som bedragare. Mordutredningen tog en unik vändning när 33-åringen den 15 november anhölls som misstänkt för bedrägeri och urkundsförfalskning."

Författarinnan till den mycket intressanta artikeln måste ha haft tillgång till polisutredningen.

"

Om han vägde 100 kg och var 1,75 lång måste han antingen varit väldigt stark, alternativt tjock, eller både och. Bör ha varit svår att övermanna om inte förövaren är ännu starkare eller tog offret med överraskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in