2010-04-28, 19:10
Bannlyst
På tal om HAGA

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta har inte direkt med försvinnandet att göra och vad som skedde därefter men visar återigen på vad Haga var för en slags stadsdel innan alla rivningar.

Sidan 15.

"En lägenhet finkammades i slumkvareteren i Haga. Gatorna fylls av nyfikna. Spaningsledaren Åke Marz tvingas konstatera: Olofsson har kommit undan. Han ligger hela tiden en käpplängd före!"

Nu låg ju inte Risåsgatan i Haga

Vän av ordning

mvh

Play(bezzerwizzer)
Senast redigerad av Play 2010-04-28 kl. 19:19. Anledning: edit
Citera
2010-04-28, 19:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Älvsborgsbron m.fl. broar 1965-66.

Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Sven-Gustaf och Skaraborg2: Tack för kommentarerna, hoppas jag kunde bidra med något.

Ang. ordet evidensbaserat skulle jag inte använda det utan hellre ange vad något är baserat på, tex vittnesmål, tidningar eller egen spekulation. Det har gjorts i stor utsträckning och det är därför den här tråden är så intressant och givande att läsa.

Citat:
Jag funderade lite på uppgiften att de tre skulle ha gjutits in i Älvsborgsbron. De försvann i juli 1965 och bron började byggas 1963 och var klar (dvs inga mer gjutningar) senvåren-försommaren 1966, Wikipedia anger att sista spannet lyftes på plats maj -66 och i oktober -66 provbelastades den. För att kunna bedöma uppgiften att upp till tre kroppar gjutits in vore det intressant att få reda på hur långt gjutarbeten mm kommit i juli-augusti 1965 och hur det var med tillgång till platsen då (vem kunde komma in, hur såg platsen ut, hur är det med framkomlighet för fordon mm). Platsen i det här fallet skulle jag i första hand anta vara brofästet på fastlandssidan, vid Röda sten.

Ja marsouin jag har nu hittat fyra utskrifter från microfilm ang. detta. Kanske skulle det kunna ge något svar hur långt arbetet hade kommit den 29 juli 1965?

Allt är hämtat ur Göteborgs-Posten.

Söndagen den 13 juni 1965.

"Jordfallsbrons tyngdprovas."

"En provbelastning gjordes på lördagen av den nya Jordfallsbron som är färdig att tas i bruk den 23 juni."

Fredagen den 23 juli 1965.

"37 tyska arbetare anställda vid Krupp-Rheinhausen jobbar för tillfället för högtryck med vinschar och master på Älvsborgsbrons fästen för att allt skall bli klart till mitten av augusti då man räknar med att dra den första förbindelsen mellan broarna på älvens båda sidor. Det är ännu så länge bara fråga om hjälpkablar. I drygt två månader har de tyska arbetarna hållit på med dessa förbindelser.

Armerad Betong håller på med sitt slutarbete, de lägger s.k. sadlar över torntaken. Över dessa sadlar skall wirarna löpa.

De tolv hjälpkablarna skall dras över älven per motorbåt.

Hjälpkablarna skall bära upp en arbetsbrygga som kommer att ligga i nära anslutning till de blivande bärkablarna, vilket man räknar ha uppe om ytterligare två månader."

Tisdagen den 27 juli 1966.

"Intresset för Älvsborgsbron kan bli nyfikenhet till döds."

"Det har blivit ett folknöje att studera hur den nya Älvsborgsbron håller på att ta form vid de båda landfästena vid Klippan och Färjenäs. Men det är ett nöje som kan kosta livet. Allmänhetens intresse för hur arbetena fortskrider har blivit en mara för dem som har ansvaret för brobygget. Ibland har enskilda besökares klåfingrighet gjort att en katastrofsituation varit nära. På de avstängda promenadvägarna under brotornen flanerar människor utan att ägna en tanke på möjligheten att en arbetare 60 meter ovanför dem kanske tappar en mutter."

Onsdagen den 9 november 1966.

"Det var västsvensk brofest på tisdagen med invigning av Gropbron, Nötesundsleden och Älvsborgsleden."

Alltså Älvsborgsbron invigdes den 8 november 1966. Skrev i hastigheten 1965 på något ställe.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-28 kl. 19:42.
Citera
2010-04-29, 14:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilen som gick upp i rök.

"En bil sprängdes och det var då allt började. En skitsak kan man tycka, men detta kostade människor livet."
Citera
2010-04-29, 16:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norléns artikel: Hemmets Journal nr. 4 den 25 januari 1993.

Äntligen fick jag tag i Norléns artikel i HJ. Sidorna 8, 9 och 82. Endast mycket litet medtaget p.g.a. att det mesta redan finns ute i tråden. Artikeln ingick i serie vid namn Försvunnen.

Norléns artikel är medryckande och spännande skriven. Tyvärr med en hel del felkatigheter som nu alla läsarna av denna tråd vet.

T.ex. under fotot på Kjell-Åke Johansson står Dahlsjös namn och och ålder samt vice versa.

"Gick de till sjöss? Körde de över kajkanten? Blev de mördade?"

"Förlovad."

"Lillasysterns (här finns hennes förnamn utskrivet) sista möte med nsin bror blev en flyktig ordväxling sent en kväll ett par dagar innan han försvann.
- Det var efter ett biobesök, berättar hon. Jag stötte på Gay och de två kamraterna av en tillfällighet. Han satt tillsammans med Dahlsjö och Johansson i den där PV:n, som de hade parkerat vid Wieselgrenspltasen."

Detta är också felaktigt. Bilen ser hon på Gustaf Dalénsgatan i riktning mot Slätta Damm. I bilen fanns då enbart hennes bror och Dahlsjö. Ej Johansson.

På sidan 82 tas det också upp om Hybner Lundkvists försvinnande.

På sidan 82 ett foro på Broström med följande text: "Kriminalinspektör Olle Broström, numera pensionerad, har aldrig slutat grubbla över vad som hände de tre på vägen till Åsa. Här står han vid Risåsgatan där de försvann spårlöst i sin Volvo."

I slutet av den låmga artikeln finns detta skrivet. "Som sagt: drygt 27 år har gått sedan de tre unga männen försvann. Om de har mördats så har fallet preskriberats, men i polishuset plockas dossiern med handlingarna fram ibland. Det kan fortfarande finnas människor som vet något om vad som hände Jan Olof Dahlsjö, Kjell-Åke Johansson och Gay Karlsson."

Det finns det faktiskt än i dag!
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-29 kl. 16:07.
Citera
2010-04-29, 19:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
En bagatell.

Citat:
Ursprungligen postat av jica
???

Ja en bagatell utlöste det hela som kom att kallas "Dahlsjö-fallet"!
Citera
2010-04-29, 19:39
Medlem
Rodettos avatar
Citat:
Ja en bagatell utlöste det hela som kom att kallas "Dahlsjö-fallet"!

Låter som Skaraborg2 har kött på benen i detta uttalande..!

Detta är ju ett klart uttalande.. Inte "eventuellt" en bagatell utan rent ut sagt det VAR en bagatell.
Intressant.

Släpp mer info Skara!
Det ena kommer ge det andra!
Citera
2010-04-29, 21:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många "om inte".

Citat:
Ursprungligen postat av Rodetto
Låter som Skaraborg2 har kött på benen i detta uttalande..!

Detta är ju ett klart uttalande.. Inte "eventuellt" en bagatell utan rent ut sagt det VAR en bagatell.
Intressant.

Släpp mer info Skara!
Det ena kommer ge det andra!

Jag släpper endast det jag kan släppa.

Ja det hela var en bagatell som utlöste hela "Dahlsjö-fallet" faktiskt! När en bil sprängdes så var detta "startskottet" till det som sedermera kom att ske. Detta gjorde att människor fick sätta livet till. Så kan det gå när saker och ting inte får en riktig förklaring!

Jag vet inte hur många det var förutom att det var ett flertal.

Om inte skotten i Nyköping hade inträffat i juli 1966, om inte "Träskmorden" i Stockholm hade inträffat i oktober 1966 och om inte Handen-morden hade inträffat i januari 1967 så hade massförsvinnandet i Haga fått den publicitet det egentligen skulle ha haft!

På topp av dessa händelser ett stort antal andra mord som inträffade före och efter den 29 juli 1965 i bl.a. Göteborg och Stockholm.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-29 kl. 21:35.
Citera
2010-04-29, 21:49
Medlem
Citat:
Jag släpper endast det jag kan släppa.

Ja det hela var en bagatell som utlöste hela "Dahlsjö-fallet" faktiskt! När en bil sprängdes så var detta "startskottet" till det som sedermera kom att ske. Detta gjorde att människor fick sätta livet till. Så kan det gå när saker och ting inte får en riktig förklaring!

Jag vet inte hur många det var förutom att det var ett flertal.

Om inte skotten i Nyköping hade inträffat i juli 1966, om inte "Träskmorden" i Stockholm hade inträffat i oktober 1966 och om inte Handen-morden hade inträffat i januari 1967 så hade massförsvinnandet i Haga fått den publicitet det egentligen skulle ha haft!

På topp av dessa händelser ett stort antal andra mord som inträffade före och efter den 29 juli 1965 i bl.a. Göteborg och Stockholm.

*Comeback i tråden*

Ehh vad har Clark, Gunnar N Leif Peters mfl med detta att göra? Dessa case inleddes ju 1-2 år efter Dahlsjö?

Lite fokusering är nog på sin plats nu S2, with all due respect.
Citera
2010-04-29, 22:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hela tiden "påspädning" av intressantare fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
*Comeback i tråden*

Ehh vad har Clark, Gunnar N Leif Peters mfl med detta att göra? Dessa case inleddes ju 1-2 år efter Dahlsjö?

Lite fokusering är nog på sin plats nu S2, with all due respect.

"Dahlsjö-fallet" var från första stund ett försvinnande och blev sedan ett massförsvinnande (åtminstone i PU). Att försvinna frivilligt är som alla vet inte kriminellt. Detta var med andra ord ett ganska ointressant för media från första stund. Dessutom mycket oklart och inget att gå efter.

Bara några dagar innan dessa försvinnanden sker begås "Hökarängsmordet". Sedan fortsatte det hela tiden med en mängd olika mordfall under de nästkommande 1½ åren. T.o.m. dubbelmord och trippelmord. Här fanns det verkligen något att ta på till skillnad mot dessa försvinnanden.

Massmedia fick med andra ord hela tiden "påspädning" av betydligt intressantare fall att ta upp än ett massförsvinnande i Haga. Dahlsjö, Johansson och Karlsson hade inte (officiellt) begått något brott eller varit efterlysta för något sådant.

Vid denna tid så var Haga innan rivningarna "ett laglöst område" (som uppgiftslämnaren omtalar). Detta bidrog säkert också till ointresset från polisens och medias sida. Om jag får spekulera så kan jag tänka mig att ett liknande massförsvinnande vid denna tid från t.e.x. Örgryte hade blivit mer omnämnt. Trots alla mord både före och efter den 29 juli 1965.

Uppgiftslämnaren anser även h*n detta varför fallet fick så otroligt litet publicitet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-29 kl. 22:22.
Citera
2010-04-30, 09:02
Medlem
getosts avatar
Hur pålitlig är uppgiftslämnaren som säger att en bil sprängdes och att det var upptakten till att fler personer dog/mördades?

Intressant vändning, eftersom det rimligen kan ge svar på vad som faktiskt hände och varför.
Citera
2010-04-30, 13:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Slutuppgörelsen", uppgiftslämnaren och den överlevande.

Citat:
Ursprungligen postat av getost
Hur pålitlig är uppgiftslämnaren som säger att en bil sprängdes och att det var upptakten till att fler personer dog/mördades?

Intressant vändning, eftersom det rimligen kan ge svar på vad som faktiskt hände och varför.

Ja personer blev mördade. Hade inte någon betett sig på ett visst sätt så hade detta aldrig skett.

Denne uppgiftslämnare har absolut ingen som helst anledning att ljuga och fabulera. H*n har ej heller något att vinna på att göra på ett sådant sätt.

Uppgifterna kommer in från flera olika håll. En del av uppgifterna korsar varndra.

Vet ej exakt vilket av all denna information jag har fått mig tillhanda kan läggas ut än? I vilket fall som helst så verkar det som om ev. "slutuppgörelsen" skulle kunna till sist läggas ut i tråden? Isf skulle det bli jag själv som skulle lägga ut detta i samråd "med andra". Jag kan alltså inte lägga ut detta hur jag vill.

Har återigen fått det bekräftat att den som "lämnade fältet" bor och verkar än i dag i mellansverige.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-30 kl. 14:25.
Citera
2010-04-30, 18:32
Medlem
Mycket intressanta uppgifter, Skaraborg2. Jag undrar hur mycket jag får revidera min hypotes angående vad som hände.

Re: ingjutning i Älvsborgsbron så är min uppfattning att det vi vet talar emot det. Jag anser att då dessa tre försvann hade gjutarbetena fortskridit så långt att det för en utomstående inte var möjligt att dölja 1-3 kroppar där någon gjutning skulle ske, om nu några gjutningar alls skulle ske. Notisen daterad 23 juli 1965 i Skaraborg2's inlägg nr 2081 ovan talar starkt emot att några större gjutningar pågick, tvärtom verkar de stora gjutarbetena vara färdiga och ha varit färdiga ett bra tag. Den lättast åtkomliga delen att gömma kroppar i vore kabelankarna (där kablarna som bär upp bron fästs) men dessa måste ha varit färdiga om de skulle börja dra kablarna. Då blir frågan om det var möjligt för utomstående att ta sig in på området inte särskilt relevant, att gömma 1-3 kroppar på en byggarbetsplats vore ett säkert sätt att få dem upptäckta snabbt.

Slutsatsen baserad på datum då de försvann och hur långt gjutarbetena kommit då blir att de inte blev ingjutna i Älvsborgsbron.
Eller vad tror övriga skribenter?

(Detta påminner mig om att när det schaktades för Götatunneln så hittades mänskliga kvarlevor, ett skelett, under någon typ av brofäste vid Pustervik. Det troliga var att kroppen placerats där någon gång senast på 50-talet baserat på att kroppen låg under en struktur som byggts då och andra fynd. Vad jag vet är personen fortfarande oidentifierad.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in