Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Sven-Gustaf och Skaraborg2: Tack för kommentarerna, hoppas jag kunde bidra med något.
Ang. ordet
evidensbaserat skulle jag inte använda det utan hellre ange vad något är baserat på, tex vittnesmål, tidningar eller egen spekulation. Det har gjorts i stor utsträckning och det är därför den här tråden är så intressant och givande att läsa.
Citat:
Jag funderade lite på uppgiften att de tre skulle ha gjutits in i Älvsborgsbron. De försvann i juli 1965 och bron började byggas 1963 och var klar (dvs inga mer gjutningar) senvåren-försommaren 1966, Wikipedia anger att sista spannet lyftes på plats maj -66 och i oktober -66 provbelastades den. För att kunna bedöma uppgiften att upp till tre kroppar gjutits in vore det intressant att få reda på hur långt gjutarbeten mm kommit i juli-augusti 1965 och hur det var med tillgång till platsen då (vem kunde komma in, hur såg platsen ut, hur är det med framkomlighet för fordon mm). Platsen i det här fallet skulle jag i första hand anta vara brofästet på fastlandssidan, vid Röda sten.
Ja marsouin jag har nu hittat fyra utskrifter från microfilm ang. detta. Kanske skulle det kunna ge något svar hur långt arbetet hade kommit den 29 juli 1965?
Allt är hämtat ur Göteborgs-Posten.
Söndagen den 13 juni 1965.
"Jordfallsbrons tyngdprovas."
"En provbelastning gjordes på lördagen av den nya Jordfallsbron som är färdig att tas i bruk den 23 juni."
Fredagen den 23 juli 1965.
"37 tyska arbetare anställda vid Krupp-Rheinhausen jobbar för tillfället för högtryck med vinschar och master på Älvsborgsbrons fästen för att allt skall bli klart till mitten av augusti då man räknar med att dra den första förbindelsen mellan broarna på älvens båda sidor. Det är ännu så länge bara fråga om hjälpkablar. I drygt två månader har de tyska arbetarna hållit på med dessa förbindelser.
Armerad Betong håller på med sitt slutarbete, de lägger s.k. sadlar över torntaken. Över dessa sadlar skall wirarna löpa.
De tolv hjälpkablarna skall dras över älven per motorbåt.
Hjälpkablarna skall bära upp en arbetsbrygga som kommer att ligga i nära anslutning till de blivande bärkablarna, vilket man räknar ha uppe om ytterligare två månader."
Tisdagen den 27 juli 1966.
"Intresset för Älvsborgsbron kan bli nyfikenhet till döds."
"Det har blivit ett folknöje att studera hur den nya Älvsborgsbron håller på att ta form vid de båda landfästena vid Klippan och Färjenäs. Men det är ett nöje som kan kosta livet. Allmänhetens intresse för hur arbetena fortskrider har blivit en mara för dem som har ansvaret för brobygget. Ibland har enskilda besökares klåfingrighet gjort att en katastrofsituation varit nära. På de avstängda promenadvägarna under brotornen flanerar människor utan att ägna en tanke på möjligheten att en arbetare 60 meter ovanför dem kanske tappar en mutter."
Onsdagen den 9 november 1966.
"Det var västsvensk brofest på tisdagen med invigning av Gropbron, Nötesundsleden och Älvsborgsleden."
Alltså Älvsborgsbron invigdes den
8 november 1966. Skrev i hastigheten 1965 på något ställe.