2009-08-14, 15:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sammankopplandet mellan de tre?

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Håller naturligtvis med dig om att det är väldigt konstigt att inget står. Men K-Å mor vistte inte att K-Å och J-O Dahlsjö var kompisar eller systern visste inte det iaf. De var enligt systern inte särskilt bra vänner då de var väldigt olika i det mesta som hon uttryckte sig. Där imot var han lite mer kompis med JO:s bröder!
Enligt Johanssons syster så var K-Å och GRK ingen vidare kompisar heller.
Att GRK anmäldes 3 år efter åt är naturligtvis konstigt, men undra om inte Dahlsjö fortfarande är olyst och han är dessutom icke dödsförklarad.
Undra hur snuten lyckades koppla ihop de tre över huvudtaget?
Johansson anmäld, men ingen av hans anhöriga vet ju att han är kompis med de övriga, mao så måste det finnas vittnen. Undra när detta vittne hör av sig till polisen?
När fick K-Å familj reda på att det var alla tre som försvann?
Märker att det är min uppgift att ta reda på det

Personligen så tror jag inte att Dahlsjö någonsin blev efterlyst av anhöriga? Kan naturligtvus ha fel i detta? Dahlsjö är efter 44 år fortfarande obefintlig. För att få en person dödförklarad fodras det en aktiv handling från dennes familj. Denna aktiva handling har Dahlsjös bror aldrig gjort av någon anledning? Ända till 2007 så levde också den yngste av bröderna Dahlsjö.

Gay K. blev iaf dödförklarad 1998, efter att systern hade gjort denna aktiva handling.

Att K-Å Johansson också står som obefintlig har vi fått en förklaring till.

Johansson var ingen vidare kompis vare sig till Dahlsjö eller Karlsson. Ändå av någon anledning satte han sig denna dag, den 29 juli, i "den duvblå"?
Citera
2009-08-15, 23:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Café Tärnan och Café Japan m.m.

Café Tärnan och Cafe Japan på Haga Östergata/Husargatan har blivit nämnda förut i tråden.

En sak visar att åtminstone Café Japan måste ha varit ett ganska välkänt ställe på sin tid. I serien "Albert och Herbert" med bl.a. Sten-Åke Cederhöök, så skall detta namn ha blivit omnämnt vid åtminstone ett tillfälle. Måste gå att komma vidare, vad dessa ölhak var för slags ställen, och vad förslags männiiskor som samlades där? Det fanns både sämre och bättre ölcaféer.

En annan sak som jag också har funderat på är ang. polisutredningen. Denna skall ha funnits på Landsarkivet i Göteborg, men det gjorde den inte. Vart tog denna vägen? Kan den ev. av någon anledning ha hamnat hos säkerhetspolisen? Kan det ev. ha blivit lagd en skekretss på sekretessen?

Nu hade iofs inte dessa tre unga män troligtvis något större intresse för politik. Ingen vet dock vad de egentligen råkade ut för denna torsdag? Jag tänker bl.a. just på denna ovilja att vilja skriva om fallet.
Citera
2009-08-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Deltagarna i det farsartade Grodmansrådet var väl ungrare eller?
Man kan undra vad tidningarna hade för policy när det gällde att publicera efterlysningar och skriva om försvunna människor?
Speciellt GT brukar ju inte vara sena att skriva om något som verkar konstigt eller sensationellt! På något sätt har dessa försvinnanden kommit bort.

Kjell-Åke var ju den förste som anmäldes försvunnen dagen efter av sin mor. Hon ska ju då också ha sagt att han brukade umgås med Dahlström. Polisen borde ju då ha frågat anhöriga till Dahlström och genom honom också Karlssons anhöriga om de också var försvunna! Men Karlsson anmäldes ju inte förrän efter ca 3 år? Helskummt alltihop!

En rättelse av mig här. Jag skrev ovan att Kjell-Åkes mor hade sagt han brukade umgås med Dahlström. Skall vara Gay Karlsson. Alltså att han brukade vara tillsammans med Karlsson. Detta enligt Ingmar Norlén.
Men Norléns bok verkar ju innehålla många fel så kanske också denna uppgift också är fel?
Citera
2009-08-16, 00:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
En del felaktigheter i Norléns bok.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
En rättelse av mig här. Jag skrev ovan att Kjell-Åkes mor hade sagt han brukade umgås med Dahlström. Skall vara Gay Karlsson. Alltså att han brukade vara tillsammans med Karlsson. Detta enligt Ingmar Norlén.
Men Norléns bok verkar ju innehålla många fel så kanske också denna uppgift också är fel?

K-Å umgicks med Jan-Olof Dahlsjös yngre bröder. Via dessa lärde han troligtvis känna "vår" Dahlsjö. Tydligen skall han inte ha umgåtts speciellt mycket med honom.

Dahlsjö och Gay Karlsson däremot kände varandra väl och umgicks. Troligtvis lärde K-Å känna Karlsson via just Dahlsjö. Tror att Dahlsjö (och hans båda yngre bröder) var den s.k. "germensamma nämnaren" för att många av dessa kontakter knöts i dessa kretsar. De var många dessa bröder Dahlsjö.

Tyvärr är det en del felaktigheter i Norléns annars så intressanta bok.

Ang. caféet Japan så var detta en ölstuga, som följaktligen hette Ölstugan Japan. Denna låg i hörnet av Haga Östergata/Kaponjärgatan. Fick fram ett foto på denna som var taget ca 1965. Idag ligger det en resturang vid namn Solrosen där.
Citera
2009-08-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Tyvärr är det en del felaktigheter i Norléns annars så intressanta bok.

Ja just det, och vem vet om det finns fler fel? Den här fantastiskt intressanta tråden lider av en brist, som inte på ngt sätt ska lastas skribenterna. Men, och detta är ett stort men, vi i tråden bollar rätt friskt med en del uppgifter, som vi utgår ifrån är bevisade fakta, men som vid en kritisk granskning kanske visar sig inte vara helt säkerställda.

Ett exempel är att "det finns vittnen" som ser trion åka iväg i den duvblå PV:n. Vem har sagt detta? Hur vet man detta? Vilka är vittnena (eller vittnet?)

Detta är bara ett exempel.

Å andra sidan har flera personer (ffa S2 och Crapstack) gjort en hel del mycket bra jobb med att rensa i bevisträsket, genom att ringa upp släkt och bekanta. Detta är det enda sättet att komma framåt.

För säkerhets skull, ovanstående är inte ngn kritik mot deltagarna i tråden, men det är viktigt att vara hård mot sig själv och vara extremt källkritisk, särskilt när fallet är över 40 år gammalt.

Vi kör vidare!

/Vänligen/LV
Citera
2009-08-16, 12:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej helt säkerställda uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Ja just det, och vem vet om det finns fler fel? Den här fantastiskt intressanta tråden lider av en brist, som inte på ngt sätt ska lastas skribenterna. Men, och detta är ett stort men, vi i tråden bollar rätt friskt med en del uppgifter, som vi utgår ifrån är bevisade fakta, men som vid en kritisk granskning kanske visar sig inte vara helt säkerställda.

Ett exempel är att "det finns vittnen" som ser trion åka iväg i den duvblå PV:n. Vem har sagt detta? Hur vet man detta? Vilka är vittnena (eller vittnet?)

Detta är bara ett exempel.

Å andra sidan har flera personer (ffa S2 och Crapstack) gjort en hel del mycket bra jobb med att rensa i bevisträsket, genom att ringa upp släkt och bekanta. Detta är det enda sättet att komma framåt.

För säkerhets skull, ovanstående är inte ngn kritik mot deltagarna i tråden, men det är viktigt att vara hård mot sig själv och vara extremt källkritisk, särskilt när fallet är över 40 år gammalt.

Vi kör vidare!

/Vänligen/LV

Nej det skall gudarna veta att det är mycket få helt säkerställda uppgifter om dessa tre (3) och "den duvblå". Det har du fullkomligt rätt i Lage Vrängare. Detta är ingen kritik utan tyvärr sanning.

När det gäller dessa vittnen som skall ha sett de tre stiga in i den duvblå PV:n, så hoppas jag att vi kan få något slags svar genom dessa microfilmer. Nu är tidningarna inte några sanningsvittnen vet vi alla, men det är via bl.a. dessa som vi kan få fram mera uppgifter. T.ex. det rätta registreringsnumret på "den duvblå".

Ett annat ställe som förhoppningsvis också skall kunna ge något är Landsarkivet i Göteborg. Även här bl.a. reg.numret samt Karlssons personakt. Denna kan säkert ge en hel del av intresse. Hoppas bara att fullmakten kan bidraga till detta. Väntar fortfarande på svar från dem

Problemet när vi har pratat med anhöriga så uppger Karlssons syster och bror olika uppgifter. Samma sak med Johanssons syster och bror. Folk minns olika efter alla dessa år.

Du skrev lage Vrängare "och vem vet om det inte finns fler fel?" Det gör det. Norlén skriver att systerns sista möte med sin bror och Dahlsjö sker vid Wieselgrenplatsen. Detta är också fel. Mötet skedde vid Vågmästareplatsen.

En del har dock kommit fram som har rensat i bevisträsket.

När det gäller "Hymme" så finns det mera säkra uppgifter fram till den 29 juli. En del av dessa vet vi t.o.m.

Ja just det: Vi kör vidare!
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-16 kl. 12:19.
Citera
2009-08-16, 22:53
Medlem
junazs avatar
Jag skulle rent spontant gissa på att bilen hade reg.nummer O 19920 redan när Dahlsjö/Karlsson/Johansson köpte den av Dahlsjös äldre bröder (eller hur det nu var de kom över den). Troligtvis har dessa helt enkelt sett Sahlins svarta PV och bestämt sig för att falskskylta sin egen bil därefter. Sedan har givetvis inte Dahlsjö-trion brytt sig mer om det. Men det är bara en ren gissning.

Så "den duvblå" hade säkerligen nummer O 19920, men den falskskyltades förmodligen långt innan den hamnade i händerna på Dahlsjö-trion. Det är min gissning just nu.
Citera
2009-08-17, 14:50
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Jag skulle rent spontant gissa på att bilen hade reg.nummer O 19920 redan när Dahlsjö/Karlsson/Johansson köpte den av Dahlsjös äldre bröder (eller hur det nu var de kom över den). Troligtvis har dessa helt enkelt sett Sahlins svarta PV och bestämt sig för att falskskylta sin egen bil därefter. Sedan har givetvis inte Dahlsjö-trion brytt sig mer om det. Men det är bara en ren gissning.

Så "den duvblå" hade säkerligen nummer O 19920, men den falskskyltades förmodligen långt innan den hamnade i händerna på Dahlsjö-trion. Det är min gissning just nu.

Kanske det, men jag tror inte det. Antar att du menar att någon av dahlsjö:s äldre bröder skulle snott den,
sedan "sålt" den vidare till J-O.
Känns lite riskabelt att köra runt i en snodd och falsk reggad bil med tanke på att de titt som tätt hade farbror polis i hälarna. De lär ju dessutom varit väldigt billiga på denna tid, systern till K-Å sa dessutom att den så ut som en rishög och det lär ju inte gjort bilen dyrare.
Men vi kommer att få reda på om den var falsk reggad eller inte genom Skaras utgävningar i microfilms arkiven eller genom landsarkivet.

Denna bil gör mig förvirrad. Varför skulle J-O "köpa" en bil överhuvudtaget?
J-O hade inget körkort, detta brydde han sig inte nämnvärt om antar jag, MEN enligt K-Å syster så var det en otänkbarhet att J-O skulle kunna köra bilen (Låter konstigt men hon sa något i stil med att det skulle jag förstå om jag hade sett honom!) , bilen har används minst 2 ggr innan de 29 juli, ingen utav dessa gånger satt J-O bakom ratten.
Systern till K-Å ställde sig ungefär samma fråga, men vad skulle han med en bil till?
Låter lite konstigt att ha en bil som man behöver chaufför till, men det kan ju varit så iof eller att de köpt den tillsammans. Eller köpte de den för att ha till ett speciellt tillfälle?
Vad skulle det vara för tillfälle isf?
Citera
2009-08-17, 20:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svårt att hitta något om detta gamla fall.

Har ytterligare gått igenom ca fem veckor för år 1966, samt fem veckor för år 1967 av G-P. Har fortfarande inte hittat något om "Dahlsjö-fallet". Märkvärdigt! Ej heller något mera om "Hymme".

Fallet med den försvunne Sven Nilsson i Landskrona (tråd upplagd) finns till delar beskrivet, på baksidan av fotot på Gay Karlsson (i militäruniform), som finns i denna tråd. Detta foto på honom var klippt ur en veckotidning. När det gällde Nilsson, hade iofs en anmälan gjorts om hans försvinnande. Så var inte fallet med åtminsoine Dahsjö och Karlsson.

Skyddspolisen i Göteborg berättade sommaren 1966, att under sommaren 1965 så försvann det 75 personer/vecka. Sommaren 1966 hade försvinnandena ökat till 100 personer/vecka. Skyddspolisen arbetade med andra ord för högtryck.

Inget annat att göra än att fortsätta att leta.
Citera
2009-08-18, 20:16
Medlem
CrapStacks avatar
Samtal med Bengt Dahlsjö (Äldre bror till Jan-Olof)

Då fick vi till slut kontakt med en Dahlsjöare

Bengt och J-O var bra kompisar framför allt innan han ryckte in i lumpen.
De jobbade bl a tillsammans på Arendalsvarvet innan lumpen, han jobbade även där efteråt men då inte tillsammans med sin bror.
J-O träffade GRK förmodligen på någon ölstuga, ett utav de ställerna som J-O brukade gå till var ölstugan Japan (det är mycket troligt att det var Japan och inte mården som de träffades).

J-O köpte en duvblå PV av Bengt, enligt bengt så var bilen i ok skick, han hade själv köpt den av en jobbar kompis på arendalsvarvet. Han kom naturligtvis inte ihåg reg.nr på den.

Han trodde att J-O blev anmäld försvunnen efter några veckor, detta stämmer inte, men att Bengt trodde detta berodde på att polisen var hemma och förhörde sig om "utflykten" med hans mor. Några dagar senare så frågade polisen även ut Bengt på hans jobb.
Polisen trodde "bara" att det var GRK och J-O som hade försvunnit tillsammans och att K-Å tillkom senare i "utredningen", allt enligt vad Bengt minns.

Bengt tyckte också att det var konstigt (när det visade sig efteråt) att J-O inte hade tagit med sig någonting när han skulle bada/kampa, inte ens ett ombyte var med, passat låg också kvar hemma!

Han hade aldrig sett några kriminella tendenser hos J-O eller att han skulle vara någon pillertuggande halv lodis. Han hade dock inte så jätte mycket kontakt med J-O efter lumpen.

Vi säger tack för din tid Bengt och så är vi glada över att det var du som sålde bilen till J-O.
Citera
2009-08-18, 22:54
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Den tackar vi för, CrapStack! Nu bör det gå att spåra reg-numret va? Eller är jag för optimistisk?
Citera
2009-08-18, 23:53
Medlem
Tack för intressant info CrapStack! Jag antar att Dahlsjö måste ha anmälts saknad av någon efter någon tid eftersom polisen förhörde sig hos hans familj?
Bilden av Jan-Olof stämmer alltså inte riktigt med det som Johanssons syster berättade även om han ju kan ha förändrats. Nu vet vi alltså lite mer om bilen även om en del återstår t.ex numret. Jag undrar vad Bengt själv tror om sin brors försvinnande om han har någon teori? Och vad han tror om uppgiften att Dahlsjö och Johansson skulle ha synts på Kungstorget i Göteborg i oktober -65? Uppgift enligt Norlén igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in