Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-02, 18:07
  #6745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Javisst fanns det ytterligare personer som var inblandade än dessa tre personer som försvann.

"Fjärde mannen"/"Fotografen" avled i en kommun i Värmland 2017. Ytterligare en person var "Putte" och som fortfarande är i livet. Kjell-Åke var med mycket stor sannolikhet i livet hösten 2012. Om han ännu är det nio år senare går inte att uttala sig om. Gay Karlsson kom att bli mördad under någon av de första dagarna i augusti. Dahlsjö däremot flydde till Holland och där han avled i Rotterdam drygt 30 år senare utan att någonsin varit tillbaka i Sverige.

Det kan ha funnits ytterligare personer inblandade som vi inte känner till.





Finns namn på ”Fotografen”? Kan gärna tas i PM om det inte kan skrivas ut.
Citera
2021-12-02, 19:15
  #6746
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Fotografen" och Gay Karlsson gamla bekanta.

Citat:
Ursprungligen postat av WorldByStorm
Finns namn på ”Fotografen”? Kan gärna tas i PM om det inte kan skrivas ut.

Du kan varken skriva eller ta emot PM eftersom du har än så länge skrivit för få inlägg.

Någon speciell anledning till att du vill veta "Fjärde mannen"/"Fotografens" namn? Denne man avled i o f s 2017 men han har en son med nästan samma namn som han själv hade. Den här mannen var jämnårig med Gay Karlsson och de var goda vänner sedan åratal tillbaka. Mycket möjligt att de båda ingick i "Kyrkbytorggänget" redan 1959-60. "Fotografen" hade ett giltigt och äkta körkort och det var också han som lärde sin gamle kompis att köra bil.
Citera
2021-12-02, 22:06
  #6747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du kan varken skriva eller ta emot PM eftersom du har än så länge skrivit för få inlägg.

Någon speciell anledning till att du vill veta "Fjärde mannen"/"Fotografens" namn? Denne man avled i o f s 2017 men han har en son med nästan samma namn som han själv hade. Den här mannen var jämnårig med Gay Karlsson och de var goda vänner sedan åratal tillbaka. Mycket möjligt att de båda ingick i "Kyrkbytorggänget" redan 1959-60. "Fotografen" hade ett giltigt och äkta körkort och det var också han som lärde sin gamle kompis att köra bil.



Tack, det gav svar nog påminna funderingar kring mannen i fråga. Kändes intressant då jag hade en släkting i rätt ålder som var fotograf i yngre dagar och avled, 2017, i Värmland. Då min släkting var en man som säkerligen haft skumma saker för sig, passade beskrivningen bra in. Men släktingen hade fler barn, så det kan omöjligt vara denne.

Tack för en fantastisk tråd, Skaraborg!
Citera
2021-12-02, 23:15
  #6748
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skräcken lär inte ha släppt förrän han kunde flytta från Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av WorldByStorm
Tack, det gav svar nog påminna funderingar kring mannen i fråga. Kändes intressant då jag hade en släkting i rätt ålder som var fotograf i yngre dagar och avled, 2017, i Värmland. Då min släkting var en man som säkerligen haft skumma saker för sig, passade beskrivningen bra in. Men släktingen hade fler barn, så det kan omöjligt vara denne.

Tack för en fantastisk tråd, Skaraborg!

Tack för din uppskattning.

Nej "Fjärde mannen" kan inte ha varit din släkting eftersom han hade endast en son. Den här personen var född i en församling i Göteborg dock inte i Göteborgs Haga eller i Annedals Haga och hade en tid varit ute på en världsomsegling med Älvsnabben. Det var under den här tiden som han köpte sig en dyr kamerautrustning utomlands. Med denna gick han runt i Haga och fotade människor och byggnader.

Han lär också ha känt Dahlsjö från tiden på Kyrkbytorg men det var Gay Karlsson som han var kompis med. Den här mannen var egentligen inte riktigt kriminell. Han skall ha blivit hyrd för varje körning han gjorde för för Dahlsjögänget där alla var körkortslösa - åtminstone de som vi känner till. Det gick ju inte komma med en bil fylld med stöldgods, bli stoppad av polisen och vara körkortslös. Dessutom skall han aldrig ha deltagit i de andras "aktiviteter".

"Fjärde mannen" blev naturligtvis livrädd efter den 29 juli 1965 och även han kom mer eller mindre att fly ut till sjöss. Precis som Sollenstedt. Det har framkommit att "de" som var "intresserade" av de tre försvunna inte var nämnvärt (om ens något alls) intresserad av honom. De måste ha sett honom som en ointressant bifigur. Hur som helst efter att han återvände till Göteborg så vågade han inte låta sin son växa upp med sina föräldrar. Han fick i stället växa upp hos mormor och morfar på en mindre ort i Värmland.

Jag tror aldrig att skräcken släppte vad som skulle kunna hända honom förrän han väl kunde efter sin pensionering flytta från Göteborg. Han och hustrun hyrde en hus i Göteborg. Där fanns det en telefon som stod i ägarens namn. "Fjärde mannen" vågade aldrig ha ett telefonnummer i sitt eget namn så därför kom denna att förbli registrerad på ägaren till huset i stället.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-12-02 kl. 23:20.
Citera
2021-12-06, 16:20
  #6749
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nu drygt 56 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Adenise
https://www.facebook.com/tv2norge/vi...3929389571409/ bil som legat under vatten i 49 år. Helt intakt i stort sett

Stort tack för den här intressanta länken.

Alltid intressant att få ta del av när försvunna bilar återfinns efter mycket lång tid. Hela 49 år i detta fall. Den försvunna Volvon O 18920 har nu varit försvunnen i drygt 56 år.
Citera
2021-12-20, 18:55
  #6750
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan detta ha varit Gay Karlssons son?

Hur många vidriga mord av nedanstående slag tror ni det kom att begås under andra halvan av 1964 och första halvan av 1965?

(FB) Gräsligt mord på 2-årig pojke, Grums, 19 augusti 1964

Gay Karlsson var barnlös när han försvann och avled. Enligt hans syster som jag har pratat med en hel del har berättat att han dock hade haft en son som blev ihjälsparkad i en garderob av sin styvfar. Detta skulle ha skett en kort tid eller en ganska kort tid innan den 29 juli 1965.

Citat:

"När mamman vid middagstid gick till arbetet blev pojken förtvivlad och grät. Efter fem minuter gick styvfadern in i garderoben och slog till pojken så att han blev tyst. Han utdelade också den dödande sparken mot honom. När pojken varit tyst en timme tittade mannen in i garderoben och fann den lille död."

Gay hade varit mycket ledsen över vad som hade hänt. Själv var han mycket barnkär. Kan inte hitta någon koppling mellan pojkens mor och Gay dock. Fast å andra sidan hur många sådana här "garderobsmord" förekom det i Sverige under ett års tid 1964-65?
Citera
2021-12-24, 03:22
  #6751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Gay Karlsson var barnlös när han försvann och avled. Enligt hans syster som jag har pratat med en hel del har berättat att han dock hade haft en son som blev ihjälsparkad i en garderob av sin styvfar. Detta skulle ha skett en kort tid eller en ganska kort tid innan den 29 juli 1965.

Citat:

"När mamman vid middagstid gick till arbetet blev pojken förtvivlad och grät. Efter fem minuter gick styvfadern in i garderoben och slog till pojken så att han blev tyst. Han utdelade också den dödande sparken mot honom. När pojken varit tyst en timme tittade mannen in i garderoben och fann den lille död."

Gay hade varit mycket ledsen över vad som hade hänt. Själv var han mycket barnkär. Kan inte hitta någon koppling mellan pojkens mor och Gay dock. Fast å andra sidan hur många sådana här "garderobsmord" förekom det i Sverige under ett års tid 1964-65?

Oj, lite i sidan om men för ett antal år sedan köpte jag en hel årgång, årgång 1965, av tidning SE för att ge den till en nära vän i julklapp. Givetvis bläddrade jag först igenom serien och läste vissa intressanta artiklar. Jag är helt säker på att SE hade en längre artikel om just detta tragiska fall. Berörde mig djupt då den lille pojken var i samma ålder som jag var då och mina tankar vandrade i banor såsom hur hans liv hade gestaltat sig om han hade fått leva. Nåja, det är en helt annan historia.

Kommer inte ihåg fler detaljer än just de som du har beskrivit men det är kanske inte heller relevant för tråden som sådan.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2021-12-24 kl. 03:26.
Citera
2021-12-24, 21:40
  #6752
Medlem
Skaraborg2s avatar
Årgång 1965 av SE.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Oj, lite i sidan om men för ett antal år sedan köpte jag en hel årgång, årgång 1965, av tidning SE för att ge den till en nära vän i julklapp. Givetvis bläddrade jag först igenom serien och läste vissa intressanta artiklar. Jag är helt säker på att SE hade en längre artikel om just detta tragiska fall. Berörde mig djupt då den lille pojken var i samma ålder som jag var då och mina tankar vandrade i banor såsom hur hans liv hade gestaltat sig om han hade fått leva. Nåja, det är en helt annan historia.

Kommer inte ihåg fler detaljer än just de som du har beskrivit men det är kanske inte heller relevant för tråden som sådan.

Tack för den här uppgiften gällande SE av årgång 1965.

Jag är också säker på att det här mycket tragiska fallet togs upp i tidningen. Även om jag inte själv har läst artikeln. SE tog ofta händelser av detta slag. Den här artikeln skulle ha varit mycket intressant att få läsa.

Nej det är inte relevant för själva massförsvinnandet och vad som hände de tre inblandade. Är intressant ur den aspekten att kunna få en sak bekräftad gällande en av de försvunna.

Önskar er alla en riktigt God Jul 2021.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-12-24 kl. 21:42.
Citera
2022-01-02, 13:31
  #6753
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Youtubers i USA har börjat lösa fall där personer försvunnit spårlöst med bil:


https://www.youtube.com/watch?v=AjL4TZse6hs
https://www.youtube.com/watch?v=CRmsNf4sWks
Citera
2022-01-03, 15:30
  #6754
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länkar.

Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Youtubers i USA har börjat lösa fall där personer försvunnit spårlöst med bil:


https://www.youtube.com/watch?v=AjL4TZse6hs
https://www.youtube.com/watch?v=CRmsNf4sWks

Stort tack för de intressanta länkarna som jag nu har sett.

Har sett videos tidigare från USA där man har letat fram gamla försvinnanden som har skett i samband med bilar. Gällande den här försvunna bilen som denna tråd handlar har så aldrig blivit gjort. Ett gigantiskt område skulle då behöva sökas av.

Här en video som är en fortsättning gällande det unga paret som försvann i Tennessee 2000:

Citera
2022-01-10, 19:30
  #6755
Medlem
Skaraborg2s avatar
Danmark eller Norge?

Även om vi inte kan bevisa det så vet vi att Dahlsjö kom att bosätta sig i Holland där han också kom att avlida. Tänk om Kjell-Åke ev. kom att bosätta sig i vare sig Danmark eller Norge? Nära och lätt ta sig till Sverige med bl. a. bil. Heller inga större problem med språken. Ej heller behövdes arbets- och uppehållstillstånd.
Citera
2022-01-14, 17:48
  #6756
Medlem
Dahlsjös barn, dotter och son lever och även barnbarnen. De bor i Rotterdam. De mörkar dock sin fars, morfars och farfars identitet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback