2019-10-18, 17:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efter den 29 juli 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av Puch
Nej och skulle pv,n hamnat i saltvatten i Gbg el Halland med omnejd Har den nog rostat bort vid det här laget

Ja det skulle i s f inte finns mycket kvar av bilen i saltvatten efter alla decennier som nu har gått.

Kanske hamnade den i vatten efter den 29 juli 1965? Om så skulle ha varit fallet kanske hamnade den då i den s. k. "monstertippen" inte långt från Arendalsvarvet?
Citera
2019-10-18, 18:58
Medlem
obafgkms avatar
Citat:
Kanske hamnade den i vatten efter den 29 juli 1965? Om så skulle ha varit fallet kanske hamnade den då i den s. k. "monstertippen" inte långt från Arendalsvarvet?

Vad är "monstertippen"?
Citera
2019-10-18, 19:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
I närheten av Arendalsvarvet.

Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Vad är "monstertippen"?

Det var en inofficiell tipp där man slängde saker som man ville dygnet runt och marken ägdes av Göteborgs stad.

Fanns inga som helst avspärrningar fastän tippen var mycket farlig. Där hamnade saker som folk ville bli av med som t. ex. gamla möbler. Allt slukades snabbt av dyn, slammet och gyttjan. Jag tror att den stängdes 1971 och den bör då ha haft åtminstone viss slags avspärrning.

Rent teoretiskt sett så skulle det kunna ha varit möjligt att O18920 kom att hamna där efter den 29 juli. Kanske då innehållande en kropp?
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-10-18 kl. 19:25.
Citera
2019-10-18, 19:45
Medlem
obafgkms avatar
Citat:
Det var en inofficiell tipp där man slängde saker som man ville dygnet runt och marken ägdes av Göteborgs stad.

Låg det väster om nuvarande Arendal där bla Volvo håller till? Det ser ut att ha fyllts ut rejält, oklart exakt när. https://kartor.eniro.se/?c=57.697807,11.823521&z=15&l=historic&q=%22götebo rg%22;geo
Citera
2019-10-18, 21:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ca 1971.

Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Låg det väster om nuvarande Arendal där bla Volvo håller till? Det ser ut att ha fyllts ut rejält, oklart exakt när. https://kartor.eniro.se/?c=57.697807,11.823521&z=15&l=historic&q=%22götebo rg%22;geo

Jag tror att denna tipp låg någonstans där nu Volvo håller till.

Ja tippen kom att fyllas igen riktigt ordentligt med tanke på att den var mycket farlig. Bl. a. kom den att fyllas igen med stora cementblock. Detta bör ha skett ca 1971. Finns folk än idag som mycket väl kommer ihåg den och även sett den här tippen.

https://www.google.se/maps/place/Arendal,+G%C3%B6teborg/@57.6957317,11.7920102,13z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x464f8c452dbfba29:0xa3e00 9cbbc96e6b0!8m2!3d57.6980864!4d11.8283057
Citera
2019-10-19, 21:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kopplingar.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Polisen och Säkerhetstjänsten är inte samma sak , när Säpo skall få in informatörer spanar man mot Polisen och förstör deras insatser genom att informatören kan förvarna om t.ex razzia.

En sak som direkt säger om han i sin nya identitet är säkerhetstjänstmedabetare är om
han är en liten lugn tillbakadragen enukaktig gubbe som pillar med sin rosor,skådar fågel,är lite tystlåten och så.

Då ringer alla klockorna för underättlsehövdingar får bara umgås inom firman,skall vara pålitliga och totalt ickespontana - totalt inrutad tillvaro - vanligt att dom får välbevakade hus på landet.

Pluspoäng är att dom inte är vackra så risken för spontan kontakt med andra människor minskar än mer.

Standard inom säkerhetstjänsten

Ang kopplingar till grodmansrånet och eventuell informatörsroll där? Det finns ju inget som säger att Polisen kände till det innan så det är bara en slump att deras nya liv började den dagen

Att Kjell-Åke på något skulle ha varit "anställd" av vare sig polisen eller Säpo tror inte det minsta på.

Vad skulle han ha kunnat rapportera om? Han var småkriminell och det fanns mängder av personer av hans slag i Haga-Annedal 1965. Han var dessutom bara drygt 16 år fyllda den 29 juli.

Utan att kunna bevisa det så är jag övertygad om att de tre, på något sätt, hade med Grodmansrånet att göra. Det var detta misslyckade bankrån som gjorde att i a f två av dem valde att gå under jorden. Den tredje personen, Karlsson, kom nog i stället att hamna under jorden eller på något annat "passande" ställe så att han aldrig skulle kunna hittas.

Nej deras troliga inblandning i Grodmansrånet kände inte polisen till. Det gjorde de inte efteråt heller. Det är först under 2010-talet som detta har diskuterats. Fast nog borde polisen ha blivit fundersamma över att samtidigt som bankrånet skedde så försvann tre personer tillsammans och en bil. Dessutom med tanke på att de personer som försvann var alla småkriminella.
Citera
2019-10-20, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
http://i.imgur.com/soA87v8.jpg

Ledsen att göra er besvikna, och att jag spräcker den intressanta teorin om att min 56a skulle varit inblandad i fallet. Denna bil hade regnummer AA3469, och chassinummer 112824. Den skrotades 65 efter en mindre kollision.
Citera
2019-10-20, 13:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
En annan gammal 56a.

Citat:
Ursprungligen postat av a.nordin1985
Ledsen att göra er besvikna, och att jag spräcker den intressanta teorin om att min 56a skulle varit inblandad i fallet. Denna bil hade regnummer AA3469, och chassinummer 112824. Den skrotades 65 efter en mindre kollision.

Tack för ditt inlägg och informationen om din egen gamla 56a.
Citera
2019-10-23, 23:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var lättare förr.

Citat:
Ursprungligen postat av nervkollaps007
Jag tror att det rör sig om frivilligt försvinnande så mycket det kan bli det i en pressad situation, men kanske inte för alla tre/fyra. Och alla de svenskar som "gått upp i rök" under årens lopp, sedan 1900-talets början, så tror jag det finns ett antal som har försvunnit utomlands eller till andra, mindre ställen i Sverige. Det var som sagt lättare då, att skapa sig ett nytt liv spårlöst från det gamla. Myndigheter och dylikt kunde inte byta information/spåra lika enkelt eller samköra register eller annan kunskap om personer, och vanligt folk var ofta knutna till samma by eller stad hela livet, utan det vilade mycket på att man var ärlig och själv berättade om olika ändringar och händelser i livet. Jobb var också enklare att få utan så många papper involverande eller bakgrundskontroll.

Precis vad jag och många fler med mig tror också.

Har svårt att se att "Hymme" hade något att göra med tre göteborgarna. Gay Karlsson kom troligtvis att avlida, kanske mördad, och fick en okänd gravplats någonstans.

Många av de svenskar som försvann i början av 1900-talet emigrerade ofta till Amerika och hördes aldrig mera av. Dessa andra slags försvinnanden. Naturligtvis var det betydligt enklare förr att försvinna och börja om på ny kula. Samma sak med bakgrundskontroller när folk t. ex. sökte arbete.

Vi vet i a f en sak. Kjell-Åke Johanssons personnummer har aldrig någonsin varit aktivt i några som helst registrerade sammanhang efter den 29 juli 1965. Än idag står han som obefintlig i folkbokföringen via sin son.
Citera
2019-10-30, 21:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Den 1 augusti 2019 las nedanstående video ut på Youtube som bl. a. tar upp detta fall.

Detta börjar 3.28 in i videon och avslutas 7.39.

https://ruslar.pro/video/IXQXDqivazE
Citera
2019-11-06, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Alla män som greps för grodmansrånet var väl ungrare, hade de någon personlig koppling till den sk "fjärde mannen tro?

Alla inblandade verkar inte blivit lika rädda för sitt liv även om alla gick mer eller mindre under jorden. Varför blev vissa mer rädda än andra, en del flydde landet och vissa bragdes t.o.m. om livet?

Sen funderar jag på en sak till och det är om kanske K-Å satt i en väntade motorbåt?

Planen, som skulle gjort Sickan i Jönssonligan grön av avund, verkade vara att fly simmande via den grumliga, stinkande Säveån.

– Fel, det var plan B, säger rånaren som GT talat med.

– Plan A var att vår kumpan skulle vänta med en motorbåt i ån precis utanför banken och köra i väg med oss. Men han stack när han hörde skotten i banken. Jag hade fel kumpaner, annars hade vi aldrig åkt fast.

För han hade verkligen en plan.

Tajmad och klar in i minsta detalj.

"Hjärnan" har en sak mycket klart för sig så här 50 år efteråt:

– Jag hade fel kumpaner! Jag kunde tyvärr inte klona mig, säger han – och brister ut i ett nytt garv.

Efter att ha följt denna tråd under en längre tid så började skissa på tidsschema o sådana grejer
för att få ihop saker i en tidslinje, så jag är också ganska säker på att Grodmansrånet var där gänget räknade med att håva in bra med deg.
Jag visste att jag läst det i tråden att någon tog med sig ett par extra byxor för att han ev. räknade med att bli smutsig eller blöt. Och nu hittade jag inlägget (FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Så han som körde motorbåten o drog som en avlöning när han hörde skotten, var kanske Dahlsjö i egen hög person, min teori i alla fall.
/Partick
Citera
2019-11-06, 20:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Dahlsjö den 28 och 29 juli 1965..

Citat:
Ursprungligen postat av PartickThistle
Efter att ha följt denna tråd under en längre tid så började skissa på tidsschema o sådana grejer
för att få ihop saker i en tidslinje, så jag är också ganska säker på att Grodmansrånet var där gänget räknade med att håva in bra med deg.
Jag visste att jag läst det i tråden att någon tog med sig ett par extra byxor för att han ev. räknade med att bli smutsig eller blöt. Och nu hittade jag inlägget (FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Så han som körde motorbåten o drog som en avlöning när han hörde skotten, var kanske Dahlsjö i egen hög person, min teori i alla fall.
/Partick

Precis det samma anser jag och många med mig.

När Janne Dahlsjö lämnade sin bostad på morgonen den 28 juli 1965 för sista gången tog han med sig ett par extra ljusa byxor. Jag tror inte att det var han som körde iväg med motorbåten. Han skall ha befunnit sig sittande i passagerarsätet i antingen en Opel Kapitän eller en Opel Rekord någonstans längs Säveåns stränder. Detta går tyvärr inte att bevisa.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-11-06 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in