2021-11-07, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du ligger verkligen inte på latsidan och snart har du läst hela denna mycket långa tråd.

Om en person vid den här tiden ville gå ut till sjöss i t. ex. Göteborg så begav han sig till Sjömanshuset. Där fick han sin sjömansbok utfärdad. Uppgifter såsom på- och avmönstring infördes helt riktigt i denna bok och det fanns ett svenskt register där det bl. a. antecknades när en person blev avstängd p. g. a. att han hade misskött sig. Som t. ex. Kjell-Åkes kompis Kent Sollenstedt. I dessa gamla sjömanshandlingar framkom att Dahlsjö var "ej sjöfar." 1967. Vilket han heller inte var med tanke på att han hade försvunnit 1965. Uppgifterna från Dahlsjös resor 1960-61 har också framkommit från gamla anteckningar om hans sjömansliv.

En sjömansbok var en betydelsefull och viktig handling för alla sjömän och kunde ses som en ID-handling inom yrket men var inte en sådan ID-handling såsom pass och körkort. En sjöman var tvungen att också ha med sitt pass under resorna. Kan tänka mig att om någon enbart gjorde resor till Norge, Danmark och Finland inte behövde ett pass.

Om en sjöman förlorade sin sjömansbok kunde en ny erhållas. Även om en person kom att bli avstängd från att gå till sjöss i Sverige kunde denne ta sig till Antwerpen där han kunde få en ny. Detta var dock inte en svensk sjömansbok utan belgisk.

Inte omöjligt att Dahlsjö kan ha gått ut till sjöss när han bodde i Holland. Denna kan då ha varit utfärdad i Antwerpen men han kan också ev. ha fått den utfärdad i Rotterdam där han bodde. Vi vet också att han höll till i hamnen där.

Tack för den här informationen kring frågorna jag hade kring det här med sjömansbok!
Det klargjorde en hel del för en landkrabba som jag.
Citera
2021-11-07, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det har aldrig framkommit till vem Kjell-Åkes flickvän skall ha sålt bilen till.

Bara att hon gjorde det. Det har heller inte framkommit när i tiden hon gjorde förutom att det skall ha skett efter att han försvann. Stämmer detta så skedde detta under 1966 och efter att Liseberg öppnade för säsongen.

Ja, då har jag läst igenom tråden! Stort tack till alla som bidragit!
Spännande läsning i många kvällar har det varit. Och vilka svängningar det har varit och hur tråden har utvecklats! Från att ha varit en historia där tre killar plockar upp en liftare en regnig dag i Göteborg via utredningar om detaljer på olika Volvomodeller och skogsvrak till bankrån och kassaskåpssprängningar! Teorier om allt från kompismord, olika olycksscenarion till organiserad brottslighet och vedergällning. Minst sagt en otrolig historia!

Naturligtvis är det svårt att minnas allt jag läst i detalj så jag kommer att ställa några frågor. Det kan vara så att de redan är besvarade och utredda men då får vi se det som en uppfriskning av minnet helt enkelt!

Min första fråga blir då som följer:
Då allt lutade åt att vår trio hade en klar koppling till och var inblandade i Grodmansrånet enligt en UL till dig med uppgifter om var olika personer befann sig under rånet och att de skulle ha fungerat som en slags mellanhand mellan hjärnan bakom rånet och de som utförde det så behövdes bara ett inlägg från 1335991 (inlägg 6090) så dog det spåret. Varför blev det så? Är din UL inte lika tillförlitlig som 1335991:s?
Citera
2021-11-07, 11:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Okänt namn.

Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Vad betyder "känt namn" här?
Betyder det att det är en offentlig kändis eller att du vet namnet på den personen?

Det betyder att det skall ha varit ett okänt namn för oss i tråden.

Den här personen är numera avliden men det finns släktingar som gör det hela så känsligt. Om person i fråga var en kändis 1965 eller kom att bli det senare vet ingen. Det har spekulerats om ett flertal olika personer men ingen av oss vet vem denne kan ha varit.
Citera
2021-11-07, 11:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sjömansbok 1960-talet.

Citat:
Tack för den här informationen kring frågorna jag hade kring det här med sjömansbok!
Det klargjorde en hel del för en landkrabba som jag.

Jag är också en landkrabba men har lärt mig en hel del ang. detta med sjömansbok under många års tid tack vare Dahlsjöfallet.

Åtminstone hur det var på den tiden då dessa personer försvann - eller rättare sagt höll sig undan frivilligt men under tvång gällande Dahlsjö och Kjell-Åke.
Citera
2021-11-08, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 29 juli 1965 - ett datum då mycket inträffade.

Citat:
Ja, då har jag läst igenom tråden! Stort tack till alla som bidragit!
Spännande läsning i många kvällar har det varit. Och vilka svängningar det har varit och hur tråden har utvecklats! Från att ha varit en historia där tre killar plockar upp en liftare en regnig dag i Göteborg via utredningar om detaljer på olika Volvomodeller och skogsvrak till bankrån och kassaskåpssprängningar! Teorier om allt från kompismord, olika olycksscenarion till organiserad brottslighet och vedergällning. Minst sagt en otrolig historia!

Naturligtvis är det svårt att minnas allt jag läst i detalj så jag kommer att ställa några frågor. Det kan vara så att de redan är besvarade och utredda men då får vi se det som en uppfriskning av minnet helt enkelt!

Min första fråga blir då som följer:
Då allt lutade åt att vår trio hade en klar koppling till och var inblandade i Grodmansrånet enligt en UL till dig med uppgifter om var olika personer befann sig under rånet och att de skulle ha fungerat som en slags mellanhand mellan hjärnan bakom rånet och de som utförde det så behövdes bara ett inlägg från 1335991 (inlägg 6090) så dog det spåret. Varför blev det så? Är din UL inte lika tillförlitlig som 1335991:s?

Jättebra att du nu har läst igenom hela tråden.

Ja det har verkligen varit stora svängningar i tråden sedan den startades. Grodmansrånet, massförsvinnandet och "Hymmes" inträffade alla 1965-07-29 i Göteborg. "Hymme" skall ha försvunnit i Göteborg enligt hans mor men det finns inga vittnen. Vare sig under resan upp genom Halland eller i Göteborg. Vykortets datumstämpel har också diskuterats en hel del. Vad skall man då tro - åtminstone till att börja med? Personligen trodde jag till en början att alla tre händelserna hörde ihop men ju längre tiden gick desto mindre övertygad blev jag och flera med mig.

Jag har läst delar av polisutredningen gällande Grodmansrånet och där har det inte förekommit ett enda svenskt namn. Enbart tyskklingande och ungerska namn. Fick en uppgift att Dahlsjögänget inte hade mycket till övers för utlänningar. Om den uppgiften stämmer vet jag inte.

Det har framkommit att Dahlsjögänget bestod av fem personer men det kan ha funnits flera. De tre försvunna, "Fjärde mannen" samt "Putte" är de personer vi känner till. Det kan mycket väl ha funnits någon ytterligare person eller personer utöver dessa fem. Vi vet inte heller om det fanns någon för oss okänd person som ansågs vara gängets chef och som talade om för dem vilka "skåp" de skulle ge sig på? "Fjärde mannen" var otroligt viktig eftersom han var den ende av dessa fem som hade körkort.

Vad som åtminstone är till fullo bekräftat är att Dahlsjö och Gay befinner sig i Olskroken natten mot den 29 juli tillsammans med den midnattsblå för att ta farväl av en gammal kompis som bor där. Vi vet också att vare sig Dahlsjö eller Kjell-Åke befann sig på sina respektive arbetsplatser detta datum. Gay vet vi inte men han hade vid tiden för sitt försvinnande inget fast arbete.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-11-08 kl. 17:40.
Citera
2021-11-29, 18:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
29 juli 1965 - en dag som satt spår i svensk kriminalhistoria.

En artikel publicerad 2019-07-23 som tyvärr är låst och som jag tidigare inte har sett.

Citat rubriken:

"En dag som satt spår i svensk kriminalhistoria."

Citat från artikeln:

"Sommaren 1965 hade KjellÅke Johansson mycket att tänka på. Han var bara 16 år men hade blivit pappa några månader tidigare. Med flickvän och son att ansvara för var det dags att bruka allvar. Samtidigt hade han precis börjat jobba igen efter en arbetsplatsolycka ett år tidigare."

En verkligt passande rubrik.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-11-29 kl. 18:55.
Citera
2021-11-29, 19:57
Medlem
Stakbrötes avatar
Det är fler inblandade än de tre. Av de tre är "kanske" en i livet. 1 dog direkt av det tragiska 1965 den andre inte långt därefter.
Grävandet borde vara bland umgängeskretsen/släkt.
Citera
2021-11-29, 20:01
Medlem
Stakbrötes avatar
spekulationer om man kört ner i en sjö/å kan ni glämma. Bilen sågades upp och spreds ut. Inget annat är möjligt
Citera
2021-11-29, 20:31
Medlem
Dahlsjö lever än.
Citera
2021-11-30, 00:57
Medlem
https://www.facebook.com/tv2norge/videos/713929389571409/ bil som legat under vatten i 49 år. Helt intakt i stort sett
Citera
2021-11-30, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare ett flertal personer inblandade.

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Det är fler inblandade än de tre. Av de tre är "kanske" en i livet. 1 dog direkt av det tragiska 1965 den andre inte långt därefter.
Grävandet borde vara bland umgängeskretsen/släkt.

Javisst fanns det ytterligare personer som var inblandade än dessa tre personer som försvann.

"Fjärde mannen"/"Fotografen" avled i en kommun i Värmland 2017. Ytterligare en person var "Putte" och som fortfarande är i livet. Kjell-Åke var med mycket stor sannolikhet i livet hösten 2012. Om han ännu är det nio år senare går inte att uttala sig om. Gay Karlsson kom att bli mördad under någon av de första dagarna i augusti. Dahlsjö däremot flydde till Holland och där han avled i Rotterdam drygt 30 år senare utan att någonsin varit tillbaka i Sverige.

Det kan ha funnits ytterligare personer inblandade som vi inte känner till.
Citera
2021-12-02, 15:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ryktet gjorde gällande att bilen blev sänkt i en sjö.

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
spekulationer om man kört ner i en sjö/å kan ni glämma. Bilen sågades upp och spreds ut. Inget annat är möjligt

Att gänget skulle ha kört ner i ett vattendrag och att alla i bilen skulle ha drunknat var inte det som skedde.

Bilen kan ha sågats upp och att delarna därefter blivit utspridda fast detta är det mycket arbete med att göra. Ryktet i Haga efter att de försvann gjorde gällande att O 18920 skulle ha sänkts i en sjö i trakterna av Göteborg. Stämmer det uppgiften så ligger den kvar den dag som idag är. Finns massor med sjöar i den här trakten och det kan ha handlat om en sällan besökt sjö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in