2021-12-10, 23:16
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Jag gjorde ursprungligen ett inlägg om detta fasansfulla dåd i tråden (FB) Lista: Livstidsdömda i Sverige 1960-1999, men insåg att det är så pass upprörande att det "förtjänar" en egen tråd.

Utdrag ur Dagens Nyheter 1964-08-28:
Citat:
Den 22-årige barnadråparen i Grums ska genomgå stor sinnesundersökning, bestämdes det på hans personliga begäran vid torsdagens häktningsförhandling i Karlstad. Han gick även med på häktning, men kommer att neka till dråp och erkänna misshandel varav döden följt. - Jag trodde inte slagen var så hårt, förklarade han. Det var inte meningen att slå ihjäl pojken.
[...]
Pojken misshandlades på tisdagen i förra veckan så svårt att han fick hjärnskakning med yrsel och kräkningar. Han lades i garderoben över natten och fick även ligga kvar nästa dag.
När mamman vid middagstid gick till arbetet blev pojken förtvivlad och grät. Efter fem minuter gick styvfadern in i garderoben och slog till pojken så att han blev tyst. Han utdelade också den dödande sparken mot honom. När pojken varit tyst en timme tittade mannen in i garderoben och fann den lille död.
[...]

DN 1964-09-11:
Citat:
Flera gånger under våren blev den lille pojken i Grums misshandlad av sin styvfader innan han den 19 augusti utsattes för så grovt yttre våld att han dog av skadorna.
[...]
Flera gånger har anmärkningar gjorts till barnavårdsnämnden med misstankar att pojken vanvårdats. Han hade svullnader och blåmärken över hela kroppen. Föräldrarna förklarade att pojken fallit omkull på badstranden eller utför trappan.
[...]
Dessa besked lugnade barnavårdsnämnden, semestrar kom också i vägen och den nya barnavårdsmannen hann aldrig göra något besök i hemmet. En annan ledamot av nämnden skulle hålla ett öga på familjen. Han rapporterade vid nämndens sammanträde den 19 augusti - en knapp timme efter att läkaren konstaterat pojkens död - att det ej fanns några tecken på att beskyllningarna om misshandel eller vanvård var riktiga.
[...]

DN 1964-09-19:
Citat:
[...]
Den åtalades 22-åriga fru, pojkens mor, berättade hur hon och pojken utsatts för misshandel. Två av tre gräl hade gällt pojken. Hon försökte skydda honom och tog fram honom ur garderoben när maken åkt till arbetet. När styvfadern var hemma var pojken alltid skrämd och vågade inte gråta ens när han slog sig därför att han då riskerade smörj.
En barnavårdsman som sett pojken när han bodde hos sin mormor kände inte igen honom vid ett besök tio månader senare hos mamman och styvfadern.
- Om en tvååring kan vara apatisk så var han det, förklarade hon. Hans leende var borta och han haltade fram. Skillnaden var fantastisk.
[...]

DN 1965-03-20:
Citat:
För dråp på sin två och ett halvt år gamle styvson dömdes 23-årige träsliperiarbetaren Helge Johansson i Grums på fredagen till livstids fängelse. Pojken blev slagen och trampad till döds den 19 augusti i fjol för att han inte var tyst när styvfadern ville sova middag.
[...]
Gärningen har begåtts i hastigt mod och rubriceras därför som dråp, men omständigheterna bedömd som i hög grad försvårande. I domskälen summeras att Johanson visat benägenhet och känslokyla. I förhållandet till pojken och hustrun har han låtit sin lust till översitteri få fritt utlopp, och han har blivit allt brutalare. Han visade ingen känsla för barnet, och den alltmera hänsynslösa och våldsamma behandlingen kan tyda på en direkt önskan hos honom att bli kvitt barnet.
[...]
De sista dagarna låg pojken på en vaxduk i garderoben för att hans uppkastningar inte skulle smutsa ned golvet. Han hade fått hjärnskakning av slag mot huvudet och hade endast en filt över sig. När styvfadern var på arbetet fick pojken komma in till modern i lägenheten.
Dödsdagen var Johansson ensam med pojken. Han blev så ursinnig när pojken grät att han rusade upp från sängen och misshandlade honom så att han blev tyst. Efteråt lade han sig på sängen för att sova middag.
[...]

Fallet överklagades till Hovrätten som istället dömde Johansson till 8 års fängelse för grov misshandel varav döden följt. När jag läser dessa vedervärdiga beskrivningar så förstår jag till fullo hur häradsrätten resonerade. Visst skulle Johansson haft livstid!
Det är så gränslöst ondskefullt, och man blir nästan tårögd när man tänker på den lille pojkens öde. Vilket rent helvete han måste ha haft, kanske under lejonparten av sitt korta liv?

Den ondskefulle GM lever fortfarande, och bor i dag i Stockholm. Nästa sommar fyller han 80 år. Hans offer fick inte ens fylla 3 år. Den då 22-åriga modern, S*v (i), hur gick det för henne? Utan att känna till alla detaljer, så undrar man ändå spontant; varför satte hon inte pojken i trygghet?

Är det någon som känner till detta fall? Är det någon som vet något om GM och dennes senare liv?
Citera
2021-12-11, 02:34
Medlem
Har inte hört om detta fasansfulla mord förut.
Citera
2021-12-11, 07:50
Bannlyst
Kan man inte komma över FUP och Domen ifrån något arkiv?
Citera
2021-12-11, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Den ondskefulle GM lever fortfarande, och bor i dag i Stockholm. Nästa sommar fyller han 80 år. Hans offer fick inte ens fylla 3 år. Den då 22-åriga modern, S*v (i), hur gick det för henne? Utan att känna till alla detaljer, så undrar man ändå spontant; varför satte hon inte pojken i trygghet?

Lever man i ett destruktivt förhållande så är det jävligt svårt att ta sig ur det. Kan inte tänka mig att det var lättare på sextiotalet- då det fortfarande var lagligt att slå sina barn och våldta sin hustru. (barnagningen förbjöds 1979, och ofrivilligt sex inom äktenskapet räknades som våldtäkts förvisso redan 1962, men prövades inte i domstol förrän på åttiotalet)

Dessutom att vara frånskild småbarnsmor sågs som skamligt på den tiden.

Så jag har full förståelse för att hon inte bara tog ungen och drog. Han misshandlade ju även henne. Och jag gissar att hon även utsattes för ekonomiskt våld, dvs han hade total kontroll över ekonomin.
Citera
2021-12-11, 12:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den vedervärdige mannen från Grums.

Citat:
Jag gjorde ursprungligen ett inlägg om detta fasansfulla dåd i tråden (FB) Lista: Livstidsdömda i Sverige 1960-1999, men insåg att det är så pass upprörande att det "förtjänar" en egen tråd.

Utdrag ur Dagens Nyheter 1964-08-28:

DN 1964-09-11:

DN 1964-09-19:

DN 1965-03-20:

Fallet överklagades till Hovrätten som istället dömde Johansson till 8 års fängelse för grov misshandel varav döden följt. När jag läser dessa vedervärdiga beskrivningar så förstår jag till fullo hur häradsrätten resonerade. Visst skulle Johansson haft livstid!
Det är så gränslöst ondskefullt, och man blir nästan tårögd när man tänker på den lille pojkens öde. Vilket rent helvete han måste ha haft, kanske under lejonparten av sitt korta liv?

Är det någon som känner till detta fall? Är det någon som vet något om GM och dennes senare liv?

Jättebra att du har startat en egen tråd om den vedervärdige Helge Johansson från Grums.

Det mycket grova och vidriga brott han begick är verkligen mycket upprörande. Det skulle vara mycket intressant att få reda på mera uppgifter om den här GM efter att han hade avtjänat sitt straff.

Johansson var från Grums och det finns ytterligare en person av detta slag som hade kopplingar dit. Detta är seriemördaren Karl Bertil Sjögren. Han hade växt upp hos fosterföräldrar i Vålberg men hade släktingar i Grums.

Vi känner till boken av Sjöwall/Wahlöö med titeln Den vedervärdige mannen från Säffle. Den här tråden handlar om Den vedervärdige mannen från Grums.
Citera
2021-12-11, 16:17
Avslutad
Citat:

Så fruktansvärt grymt och känslokallt - jag finner inga ord faktiskt. Det här är ett av de fall där åtminstone jag känner att personen ifråga har förverkat sin rätt att leva. Han borde få smaka samma medicin som han utsatte det försvarslösa lilla barnet för; att bli stampad och sparkad till döds. Så orättvist att han har fått leva ända till 80-årsåldern! Modern är en annan historia: även om jag absolut håller med om att hon borde ha satt pojken i trygghet tror jag nog att hon fick sitt straff i form av att ångra sig resten av livet.
Citera
2021-12-11, 17:14
Medlem
Vidrigt mord, hur kan man göra så mot ett barn...

Är det Helge Evald 79 år i Sthlm?
Citera
2021-12-11, 21:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fruktansvärt grymt och känslokallt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Så fruktansvärt grymt och känslokallt - jag finner inga ord faktiskt. Det här är ett av de fall där åtminstone jag känner att personen ifråga har förverkat sin rätt att leva. Han borde få smaka samma medicin som han utsatte det försvarslösa lilla barnet för; att bli stampad och sparkad till döds. Så orättvist att han har fått leva ända till 80-årsåldern! Modern är en annan historia: även om jag absolut håller med om att hon borde ha satt pojken i trygghet tror jag nog att hon fick sitt straff i form av att ångra sig resten av livet.

Ja det var verkligen fruktansvärt grymt och känslokallt.

Att utsätta den lille försvarslöse pojken för en lång utdragen och plågsam död saknar ord. Detta störde uppenbarligen GM föga. Det är oförlåtligt vad han gjorde.
Citera
2021-12-12, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förekom det ytterligare ett liknande mord som detta under 1964?

Känner någon till om det ev. förekom ett liknande vidrigt mord som detta på den lille pojken i Grums 1964?

En sådan här otäck händelse är dessbättre inte vanlig och personligen tror jag att detta var det enda mordet av sitt slag i Sverige under det här året.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-12-12 kl. 14:22.
Citera
2021-12-12, 17:31
Medlem
Helge Evald Johansson 19420607
Blockhusringen 37
11525 Stockholm
Tel: 073-690 04 75

Huset ligger på en mycket exklusiv del av Djurgården, så han bör vara väldigt förmögen. Han bor tillsammans med tre andra personer, en som åldersmässigt verkar vara hans sambo, samt två yngre, Lars och Viktoria, som dock har ett annat efternamn än Johansson. Det är inte omöjligt att Lars är hans son.

Undrar om Helges mycket grymma förflutna är känt i hushållet?
Citera
2021-12-12, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky888
Helge Evald Johansson 19420607
Blockhusringen 37
11525 Stockholm
Tel: 073-690 04 75

Huset ligger på en mycket exklusiv del av Djurgården, så han bör vara väldigt förmögen. Han bor tillsammans med tre andra personer, en som åldersmässigt verkar vara hans sambo, samt två yngre, Lars och Viktoria, som dock har ett annat efternamn än Johansson. Det är inte omöjligt att Lars är hans son.

Undrar om Helges mycket grymma förflutna är känt i hushållet?

Här går att läsa om byggnadens historia

https://www.wikiwand.com/sv/Eolslund

Denne mördare har säkert sonat sitt brott, men bör nog hängas ut som straff för det han gjorde i en annan tidsålder.
Citera
2021-12-12, 19:41
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaskras
Här går att läsa om byggnadens historia

https://www.wikiwand.com/sv/Eolslund

Denne mördare har säkert sonat sitt brott, men bör nog hängas ut som straff för det han gjorde i en annan tidsålder.
Tack för en intressant länk ang byggnadens historia.

Det framkommer i tidningsartiklar om mordet på den lille pojken att Johansson hade en dotter från ett tidigare förhållande. Denna dotter hade han dock aldrig fått träffa, och tur är väl det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in